Страницы

понеділок, 6 грудня 2021 р.

Використання оздоровчих технологій з метою активізації рухової активності дітей раннього віку

Використання оздоровчих технологій з метою активізації рухової активності дітей раннього віку

Тиньо  Сніжана Михайлівна,
вихователь Добренського ЗДО № 7 “Лелеченя”

Турбота про життя і здоров'я дітей – це найважливіша праця вихователя. Від стану здоров'я, життєрадісності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, віра в свої сили. На сьогоднішній день найбільш актуальним  у роботі ЗДО є питання фізкультурно – оздоровчої роботи, основною задачею якої – є укріплення здоров’я , вдосконалення фізичного розвитку дитини, розвитку рухової активності. І починати цю роботу слід з дітьми раннього віку, оскільки фундамент здоров’я людини формується вже у ранньому віці. 
У своїх спостереженнях я помітила, що в сучасному суспільстві пріоритетним стає інтелектуальний розвиток дитини. В умовах активного впровадження комп’ютерних технологій різко знизилась рухова активність дітей, як наслідок підвищився відсоток дітей з ослабленим здоров’ям. Спілкуючись з батьками я часто чую такі фрази « А я включу мультики і займаюсь своїми справими, їй більше нічого не потрібно», або «Попробуй не дай телефон, буде істерика». І починаєш роз’яснювальну роботу: про шкідливість гаджетів, про раціональне використання часу, про те що треба вміти говорити ні, вміти знаходити час для своїх дітей та шкідливість малої рухової активності дітей і так  далі. Адже недостатність рухової діяльності призводить до кволості, ослаблює організм і його стійкість до різних захворювань. Малорухливість (гіподинамія) негативно позначається на розумовому розвитку, знижує працездатність. Це свідчить про тісний взаємозв’язок розумового та фізичного розвитку. Тому першочерговою задачею для себе визначила спонукати дітей до рухової активності, використовуючи для цього оздоровчі технології. Повсякчас регулювати їхню активність та завжди схвалювати прояви самостійності, вольових зусиль. Враховуючи при цьому руховий досвід кожного малюка окремо, рівень рухливості, здібності та природні можливості. В тісній співпраці з батьками.
Здорову дитину легше виховувати, вона швидше оволодіває необхідними вміннями та навичками, краще пристосовується до змін навколишніх умов. Особливостями раннього віку є швидка стомлюваність, неточність рухів, брак витримки, швидка зміна настрою. Ці особливості обов'язково враховуються під час вибору, дозування і розподілу фізичних вправ.
Основні напрямки роботи:
  • Сформувати стійкі навички здорового способу життя
  • Удосконалювати рухові вміння та навички
  • Сприяти формуванню правильної постави та рівномірного дихання
  • Зміцнювати м'язи тіла
  • Зберігати та розвивати гнучкість та еластичність хребта та суглобів
  • Навчити дитину відчувати своє тіло та керувати ним
  • Розвивати морально – вольові якості, витримку
  • Створити умови для реалізації потреби в руховій активності в повсякденному житті 
Оздоровчі технології – технології, спрямовані на розв’язання завдань зміцнення фізичного здоров’я людини, підвищення потенціалу (ресурсів) здоров’я .
Методи залучення дітей до рухової активності за допомогою  оздоровчих технологій:
  • Ранкова гімнастика
  • Рухливі та спортивні ігри
  • Фізкультурні заняття
  • Рухливі ігри та фізичні вправи на прогулянці
  • Індивідуальна робота з розвитку рухів- 
  • Оздоровчий біг
  • Коригувальна гімнастика після денного сну в сполученні з повітряними ваннами
  • Крапковий масаж
  • Пальчикова і динамічна гімнастика
  • Фізкультурні свята і розваги
  • Релаксація
  • Прогулянки за територію дитячого садка. Туризм
  • Загартування
  • Ритмічна гімнастика (танцювальні вправи)
  • Дні і тижні здоров'я.   
Це допоможе дітям оволодіти тими чи іншими руховими діями, розвинути фізичні якості (силу, швидкість, гнучкість, витривалість, спритність, координацію), вдосконалити тіло будову, підвищити рівень фізичної працездатності.
Суттєвою умовою оптимізації рухового режиму в дошкільному закладі є дозований розподіл організаційних форм і засобів фізичної культури у часі протягом дня і тижня. Рухи в ранкові години мають відповідати певним вимогам: створення у дітей бадьорого емоційного настрою, активізація розумової діяльності, організація спільної діяльності. В ранкові  години малята ще мляві, загальмовані, тому краще відмовитися від організації рухових дій, що вимагають від дітей складних дій, розумової напруги. Вранці бажане проведення двох  малорухливих  ігор відповідно до пори року, погодних умов, інтересів дітей, їхнього фізіологічного стану.
Ранкова гімнастика є важливою складовою в організації життя дітей ЗДО. Вона сприяє покращенню обміну речовин, посиленню кровообігу, розвитку м’язів, викликає позитивні емоції. Фізичні вправи для ранкової гімнастики мають не лише стимулювати перебіг усіх фізіологічних процесів організму, сприяти формуванню правильної постави і профілактиці плоскостопості, а й бути доступними та цікавими дітям цього віку. Вони мають бути прості, такі, що не потребують значних затрат нервової і м'язової енергії. Вправи мають бути різноманітними за видами рухів і задіювати різні групи великих м'язів. Перевагу потрібно віддавати  імітаційним вправам, під час яких діти імітують рухи тварин, птахів. Для ранкової гімнастики створюються відповідні умови, а також  використовуються  вправи з предметами: брязкальцями, стрічками, прапорцями, кубиками, хустинками, м’ячами, обручами, тощо. Щоб уникнути одноманітності і постійно підтримувати у дітей інтерес до рухової діяльності, я проводжу ранкову гімнастику не лише традиційно, а й в інших формах, як от: рухливі ігри, оздоровчі пробіжки, дуже полюбляють діти їхати  на паровозику, завітати в ліс, зустрітися з різними тваринками, казковими героями, зібрана велика колекція музично – рухових вправ (діти з задоволенням виконують  рухи під музику, краще їх запам’ятовують ). Наявність мотиву діяльності наприклад: «допоможемо білочці зірвати горішки» (підстрибування до предмета), «пролізь у нірку до зайчика» (крізь обруч), спонукають дітей виконувати рухи правильно, проявляти цілеспрямованість.
Фізкультурні заняття – найефективніша форма оптимізації рухового режиму.  Є пріоритетними у процесі систематичного, послідовного формування, закріплення і вдосконалення основних рухових умінь та навичок у дітей, розвитку їхніх фізичних якостей.  Фізкультурно – пізнавальні заняття – це оригінальна форма роботи, спрямована на передачу педагогом дитині рухових умінь і навичок, розвиток фізичних якостей, допитливості, формування уявлень і знань про користь занять фізичними вправами та іграми, самостійності, виховання інтересу до активної рухової діяльності.
Основою більшості занять є ігрове дійство, в яке ненав’язливо вплітаються навчальні, оздоровчі , корекційні та виховні завдання. Літературно – сюжетний матеріал, доступні природо відповідні рухи вдало знаходять своє місце на заняттях з дітьми молодшого віку, дарують їм особливе психолого – фізичне задоволення, здійснюють надзвичайно оздоровчий ефект. Проводила такі сюжетні заняття «На бабусиному подвір’ї», «В гостях у лісових звірів», «Подорож з Колобком», «Зайченята», «Півник будить мишенят», тощо.  Незвичайний погляд на звичайні речі розвиває уяву дітей, викликає добрий настрій, а головне створює позитивне емоційне тло для виконання різноманітних рухів.
Дійовим способом оптимізації рухового режиму дошкільнят слугують фізкультхвилинки та фізкультпаузи, які я проводжу з метою попередження стомлення, відновлення розумової працездатності. Фізкульт хвилинки супроводжую текстом, співом або музичною мелодією.
Масажні процедури покращують кровообіг і обмінні процеси в організмі, благотворно діють на нервову систему і є профілактикою простудних захворювань, підвищуючи імунітет. У своєй роботі з дітками я використовую ігровий масаж, та самомасаж. Для цього використовую віршики, спокійну мелодію, каштани, шишки, м’ячики, палочки, тощо.
 «Добрі пальчики» ( дотиковий масаж обличчя, рук, повт. 5 разів)
1. Намалюй брови. Вказівними пальцями провести по лінії брів у напрямку від носа до вух. Легко натискуючи.
2. Вузькі очі. Натискуючи вказівним пальцями на зовнішні куточки повік, трохи звузити їх.
3. Великі вушка. Вказівним і великим пальцями кожної руки відтягнути мочки вух.
4. Козацькі вуса. Вказівним і великим пальцями кожної руки провести над лінією верхньої губи, починаючи від носа. легко правої руки міцно провести по кожному пальцю лівої руки (від кінця пучки до зап'ястя. І навпаки, по 3 рази кожною рукою) натискуючи, провести над лінією верхньої губи, починаючи від носа.
5. Зробимо браслетки. Потерти великим і вказівним пальцями правої руки зап'ястя лівої руки. Те саме - навпаки.
6. Знімемо рукавички. Вказівним, великим і середнім пальцями правої руки міцно провести по кожному пальцю лівої руки (від кінця пучки до зап'ястя. І навпаки, по 3 рази кожною рукою)
7. Помиємо руки. ( масаж долоньок)
8. Допоможемо мамі зліпити вареничків. Прищипуємо великим і вказівним пальці іншої руки (пучки)
Для оздоровлення нервової системи застосовую психогімнастику, сміхотерапію, хвилинки доброти, оздоровчи хвилинки, релаксацію, кольорову та звукову терапію.
 Основне призначення прогулянок - тривале перебування на відкритому повітрі, заповнене рухливими іграми та фізичними вправами.
Фізичні вправи на прогулянках – один з основних засобів фізичного розвитку дітей. Завдяки їм формуються навички життєво важливих рухів (ходьби, бігу, стрибків, метання, лазіння тощо), розвиваються фізичні якості (сила, спритність, швидкість, витривалість, координація рухів, гнучкість).
Рухливі ігри - після попереднього розучування їх на прогулянках - вводяться до різних форм роботи з дітьми (заняття, свята, розваги, походи, фізкультпаузи тощо).  Вони посідають важливе місце як самостійна форма роботи з фізичного виховання й проводяться щодня.
Індивідуальну роботу спрямовую на активізацію малорухливих дітей, покращення фізичної та рухової підготовленості більш слабких дошкільнят. Враховуючи індивідуальні особливості дітей, одним з них надаю допомогу у виконанні вправ, а іншим нагадую, як їх робити, підбадьорюю та оцінюю рухові дії. Деяким дітям пропоную відпочити, попереджуючи їх втому та занадто велике перегрівання від рухової діяльності.
Походи за межи дошкільного закладу (дитячий туризм) являють велику цінність для зміцнення здоров’я дітей і формування рухових умінь та навичок. Основна мета дитячого туризму в умовах дошкільного закладу – оздоровлення малят, запобігання гіподинамії, оптимізація рухового режиму, вдосконалення рухових навичок.
Під час походів використовую вправи з основних рухів, рухливі ігри з використанням дрібних фізкультурних знарядь та природних умов, а також передбачаю проведення спостережень в природі та навколишньому оточенні, елементарні бесіди, тощо.
Полюбляють малюки туристичні походи стежками рідної природи. Для стимулювання рухової діяльності широко використовую природні умови: пеньки, дерева, канавки, каштани, жолуді, листочки тощо.  
 Рухова діяльність у поєднанні зі свіжим повітрям, сонцем підвищує захисні реакції організму дітей, загартовує їх.    
 Гімнастика пробудження - невід'ємна ланка фізичного розвитку дітей. Її місце - у другій половині дня після денного сну. Прокидаючись та виконуючи елементарні фізичні вправи, діти налагоджують свій організм до подальшої рухової активності. Для профілактики плоскостопості ефективно застосовую «Доріжки здоров’я» ми їх зробили в декількох варіантах: одна у нас пошита в формі гусениці і наповнена  піском, крупами, каштанами, жолудями,  на іншій доріжці пришиті ґудзики, прищепки, палички.
 Особливо піднімають настрій, збадьорюють дітей, сприяють удосконаленню їхніх рухових навичок спортивні розваги,свята, Дні здоров’я: «Веселі та дужі, до хвороб байдужі», «Козацькі забави», «Хоробрий півник», «Зимові розваги», які проводяться в театралізованій формі, з використанням яскравого, нетрадиційного обладнання. На них діти показують свої досягнення в спорті, дізнаються про здоровий спосіб життя, навчаються правилам безпечної поведінки, вчаться допомагати один одному та добиватися бажаного результату.
 Особливого значення набуває самостійна рухова діяльність дітей як форма активізації рухового режиму. Щодня на неї відводиться час у вільні від занять години ранкового прийому, прогулянок, надвечір'я тощо. При організації самостійної рухової діяльності, враховують фізичний розвиток, індивідуальні особливості, та функціональні можливості кожної дитини. Неодмінні умови для проведення - це попередня систематична робота з дітьми, мета якої – формування необхідного рухового досвіду, врахування рівня обізнаності про техніку виконання рухів, ігор, формування у неї необхідного рухового досвіду рівня фізичної підготовки та взаємодії між учасниками заходу.
Дуже важливо систематично аналізувати ефективність рухового режиму, його вплив на фізичний розвиток і стан здоров'я дітей, своєчасно вносити корективи, виправляти упущення. Така цілеспрямована робота  в співдружності з сім'єю – запорука успіху в справі виховання і розвитку дошкільнят. 
Успіхи в руховій діяльності зміцнюють у дитини раннього віку, віру у власні сили й спонукають її до нових самостійних дій і відкриттів у навколишньому світі. Хай здоровими ростуть малята!

Немає коментарів:

Дописати коментар