Особистість – це дитина з позитивним образом «Я». Навчання, виховання і розвиток дитини як особистості відбувається в діяльності. Тому я як педагог маю створити всі умови для різних видів діяльності. Для дітей раннього віку провідною стає предметна діяльність. З дітьми раннього віку, я тільки почала працювати, маю маленький досвід, але мені хочеться дізнатися і навчитися більше. Думаю, що гра – є основним видом діяльності дитини, у процесі якої розвивається символічна функція, уява, фантазія, формуються базові засоби особистості. Гра – це чарівна «скринька» за допомогою якої можна навчити малюка мислити, розуміти довкілля. Думаю, що в ранньому віці засвоєння нових знань у грі відбувається набагато успішніше ніж на заняттях.
У нашому садочку достатньо іграшок, дидактичних ігор, та ігрового матеріалу для успішного освітнього процесу. Усі діти грають у «когось» або «у щось».
Гра для дітей – це їхнє життя. Спостерігаючи за дітьми, помітила, що їм цікаві дидактичні та сенсорні ігри, тому обрала дану тему. Я вважаю, що нездібних дітей немає, кожна дитина має певні задатки, які за сприятливих умов розвиваються у здібності. Ще гадаю, що дидактична гра є чудовим підґрунтям для розвитку зв’язного мовлення, збагачення та уточнення словника, вдосконалення звукової виразності мовлення дитини. Гра в ранньому віці – форма життя дитини без неї просто немає дитинства. Все життя вільне від занять, режимних моментів, має пронизуватися грою. Гра має великий вплив на особистісне становлення дитини. Для найкращого успіху, я, як вихователь повинна створити в групі належні умови, а саме: виділити достатньо часу та місця для гри; забезпечити дітей різноманітними іграшками та іншим ігровим матеріалом; навчити спілкуватися з ровесниками; бути уважними, та чуйними, тактовними щодо своїх одноліток. У грі починається моральний та розумовий розвиток дитини, а головне - становлення особистості. Дидактична гра одна з доступних видів діяльності; спосіб переробки з навколишнього світу вражень, знань. Під час гри проявляється особливості мислення та уяви дитини, його емоційність, активність, розвивається потреба у спілкуванні.
Одним із перших видів діяльності яким дитина оволодіває є мовленнєве спілкування. Важливе місце в системі засобів розвитку мовлення дітей з року життя посідає гра. У ході гри діти мають можливість діяти, конкретні дії зумовлюють мовленнєву активність малюків, і водночас, спрямовують розвиток дидактичної та сенсорної гри. Це перехідна ланка між повною залежністю мовлення від речей і предметних дій. Доведемо, що здатність дитини використовувати в ігрових ситуація, мовленнєві висловлювання, позитивно впливає на сферу їхньої життєдіяльності і водночас максимально активізує мовлення дитини. Усе життя дитини проходить у різних видах діяльності, які перетинаються і взаємодіють між собою.
Взаємодія - це взаємний зв'язок різних видів діяльності, що супроводжують життя дитини, і в яких дитина живе і діє. Види діяльності: ігрова, образотворча, пізнавальна, художня, музична, мовленнєва. Вивчення мовлення дітей раннього віку повинно відбуватися насамперед у контексті гри, в ігровій діяльності, а саме завдяки сенсорних та дидактичних ігор. Гра є інтерактивною, оскільки для того щоб грати дитина повинна взаємодіяти з різними предметами, та іншими особами. Гра є відкритого, образного, виразного, творчого, різноманітного. У дитячих іграх немає правильних чи не правильних відповідей. Однією з найважливіших функцій ігрової діяльності є функція мовленнєвого спрямування. У процесі гри дитина користується як діалогічним, так і монологічним мовленням. Саме в ігровій діяльності яскраво виражається образність і виразність дитячого мовлення. Дидактичні ігри – це різновид ігор з правилами спеціально створеними педагогами. Вони спрямовані на вирішення конкретних завдань у навчанні і вихованні дітей. Основна особливість дидактичних ігор визначена їх назвою – це навчальні ігри. Отже ігрова діяльність дозволяє створити життєві ситуації, які стимулюють мовленнєву активність дітей раннього віку. Одним із важливих завдань виховання дітей раннього віку, є їх своєчасний розумовий і мовний розвиток. У цьому віці розумове виховання дітей здійснюється головним чином у повсякденному спілкуванні їх з дорослими. Особливо ефективне воно тоді, коли поєднується із спеціальними навчальними ( сенсорними, дидактичними) іграми та заняттями, під час яких діти засвоюють доступні їм відомості й уміння. Щоб маленькі діти оволоділи необхідними рухами, мовою, різними життєво-необхідними вміннями, їх цьому потрібно вчити. Працюючі з дітьми, знаю що всіх малюків приваблює барвистість іграшок, забавність дій з ними. Граючись, дитина навчається розрізняти форму, величину, колір предметів, оволодіває різноманітними діями.
Народна мудрість створила дидактичну гру, яка є найпридатнішою формою навчання. Спілкуючись з батьками своїх вихованців, я з’ясувала, що більшість їх не повністю розуміють значення розвитку в малюка сенсорних здібностей. А відтак мимоволі гальмується й розвиток дитини. Звертаю увагу батьків на те, щоб вони спілкувались зі своїми дітьми у повсякденному житті весь час розмовляли і розповідали, що кофтина наприклад, червона, а штанці сині, жовте сонечко і так далі. Дидактичні ігри дуже важливі для розумового виховання дітей. Під час сенсорних ігор у дитини виробляються важливі якості, які необхідні для успішного розумового розвитку. У малюків поступово формується здатність зосереджуватися на тому, що я їм показую і говорю. Використовуючи схильність маленьких дітей до наслідування, я під час занять спонукаю їх відтворювати побачені дії, почуті слова. Розвиток зосередженості, здатності до наслідування необхідні умови засвоєння дітьми відомостей і вмінь. Дітям завжди цікаво знати і бачити щось нове. Тому я, працюючи з дітьми раннього віку планую свою роботу так, щоб малюки в процесі діяльності не тільки виявляли свої можливості, а й розвивалися, творилися. Для того ,щоб задовольнити дитячу допитливість, я залучаю дітей до активного пізнання оточуючого світу, використовуючи при цьому дидактичні ігри. Головна їх особливість полягає в тому, що вони дають можливість здійснювати навчання розумових здібностей, формування цінних рис особистості і взаємин у дітей у доступній і привабливій для них ігровій формі. Ігри проводжу з віковою підгрупою та окремими дітьми, по мірі знань і засвоєння матеріалу. Приділяю увагу на визначення та закріплення того чи іншого кольору. Наприклад «Прокоти кульку у ворітця», «Посади метелика на листочок», «Підбери колесо до машини», «Склади килимок», « Сховай мишку»; Викладення «метелика», «кульок» розвиває моторику дрібних м’язів пальців, виховує посидючість, увагу, пам'ять. Коли я ставлю за мету, наприклад «посади метелика на листочок», то діти підбирають листочок за кольором і викладають за певним кольором. Червоний метелик той листочок червоний. Розвиваю здатність малюків працювати самостійно цілеспрямовано. Намагаюся проводити дидактичні ігри в різні відрізки режимних процесів: на зарядці, на прогулянці, після денного сну. «На що це схоже?» «Коли це буває?» «Допоможи песику знайти свій будинок». Під час гри «Сховай мишку», «Якої іграшки не стало?» у дітей розвивається зорова пам'ять, мислення, увага, вчить їх допомагати один одному. Разом із цим засвоюється колір, знання дітей з назв предметів та розвивається мова. Дидактичні ігри добираю відповідно до завдань навчально-виховної роботи . До проведення кожної гри намагаюся старанно готуватися, намічаю засоби, що додають змогу добре пояснити їх дітям. Наприклад під час гри «Лялька захворіла» діти вчаться не тільки лікувати ляльку, вміти її пожаліти приголубити, а й вміти бути жалібними до чужої біди. А також намагаюся, щоб діти називали якого кольору платтячко, штанці, черевички, тощо. З’ясовуючи вміння дітей складаю поширені речення, використовую дидактичну гру «Яка сьогодні погода?» (небо – синє, радісне, чи чорне й сердите.) Дуже важливо пам’ятати, що дидактичні ігри мають створювати у дітей хороший настрій, викликати радість. Ця радість і є запорукою успішного результату , розвитку знань дітей. Таким чином роль дидактичних ігор у розвитку дитини безсумнівна, саме завдяки правилам, дидактичні ігри відкривають великі можливості для виховання у дітей уміння жити й діяти в колективі; розуміти все нове й прекрасне. Дидактичні ігри треба використовувати не лише як засіб навчання дітей, а й як засіб виховання. Працюючи з дітьми раннього віку, я звернула увагу на те, що діти не вміють гратися у великому колективі. Для того, щоб згуртувати дітей навчити їх разом гратися, я використовую гру «Дитяче лото», «Тварини та їх дитинчата». Ці ігри сприяють розвитку зорової пам’яті, мислення, увагу, згруповує увагу дітей, вчить їх допомагати один одному. Разом з цим засвоюється знання дітей з назв предметів та розвивається мова. Дидактичні ігри добираю відповідно до завдань навчально-виховної роботи. За допомогою дидактичних ігор вчу дітей пізнавати, називати предмети розрізняти їх за кольором, формою ,величиною, а також вчу своїх малюків правилам поведінки в різних життєвих ситуаціях, наприклад під час проведення дидактичних ігор «Добрий та злий вогник» «Свої-чужі». Вчу не тільки правильно поводитися в тій чи іншій ситуації, а й вміти правильно оцінити поведінку інших людей , чи персонажів, а це дуже допомагає виховувати у дітей безпеку життєдіяльності, піклування про своє здоров’я та життя, а також про життя та здоров’я інших людей. Добрі наслідки в роботі дають під час проведення ігор таких як «День народження», «Продавець і покупці», де малюки вчаться правилам поведінки, бути ввічливими, вміти дякувати, вітатися та прощатися, без дозволу нічого не брати і взагалі бути добрими та чинними. Від систематичного планування роботи з дидактичним сенсорним матеріалом залежить навчальний розвиток малюків. Період раннього дитинства – найважливіший етап на шляху пізнавального розвитку дитини. У цей час відбувається перехід до предметної діяльності, яка стає для неї провідною протягом усього цього вікового періоду. У малят формується нове ставлення до світу, предметів, які вже є для них не просто об’єктами, зручними для маніпулювання, а речами, що мають певне призначення . Сенсорні процеси органічно входять у всі форми спілкування дитини із зовнішнім світом і становлять невід’ємну частину будь-якої змістовної діяльності дітей. Дидактичне та сенсорне виховання дітей раннього віку спрямоване на засвоєння дітьми початкових уявлень про навколишній світ, формуванню навичок культури мислення, вмінню встановлювати прості взаємозв’язки. Такий підхід гарантує ефективний розвиток дитини та сприяє формуванню особистості.
Немає коментарів:
Дописати коментар