Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 29 листопада 2021 р.

Сенсорні дидактичні ігри у складі освітнього середовища групи раннього віку ЗДО

Сенсорні дидактичні ігри у складі освітнього середовища групи раннього віку ЗДО


Сухорукова Тамара Вадимівна
м. Миколаїв,  ДНЗ №23

Чому я обрала цю тему? Тому що сенсорику вважаю однією з головних завдань розвитку дитини. Малюк тільки з’являється на світ, а різноманіття кольорів предметів та явищ відразу оточують його. Краса світу наповнює розумінням того, хто він у цьому світі, для чого. Сенсорне виховання йому допомагає відчути глибину фарб всього життя.
Базовий компонент дошкільної освіти виокремлює сенсорний розвиток як основу формування всіх ключових компетентностей дитини дошкільного віку. Зокрема, «освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачає сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів навколишнього світу.
Сенсорне виховання - це розвиток сприйняття й виховання в дитини системного уявлення про зовнішні властивості предметів: їхню форму, колір, величину, розташування у просторі, запах, смак.

Сенсорний розвиток - це процес засвоєння соціального досвіду, оволодіння системою відповідних еталонів, тобто певних зразків якостей предметів, створених людством у ході суспільно-історичного розвитку.
Ранній вік найбільш сприятливий для сенсорного виховання дітей та накопичення у них уявлень про навколишній світ. Цей період важливий для вдосконалення діяльності органів чуття, для накопичення уявлень про навколишній світ, розпізнавання творчих здібностей малюка.
Гра - це універсальний засіб виховання та навчання маленької дитини. Ігри, які розвивають сенсорне сприйняття, дуже важливі для дитини раннього віку. Вони приносять в життя дитини радість, цікавість, впевненість у собі і своїх можливостях. Організовуючи ігри з дітьми я враховую: чим більше аналізаторів бере участь (зоровий, слуховий, тактильний, руховий, нюховій), чим активніша дитина, тим глибше враження та зміцнення запам'ятовування, а отже якісний аспект сенсорного мовлення розвитку та навчання буде кращим.
Дидактичні ігри мають наступну структуру: дидактичне завдання, ігрові правила, ігрові дії.
Перший етап проведення дидактичної гри містить у собі відбір гри відповідно до віку і програми. Я дуже ретельно визначаю час проведення гри (на заняттях, у вільний час), вибору місця (у кімнаті, на вулиці), визначенню кількості гравців, підготовці необхідного матеріалу (іграшки, предмети, природний матеріал), підготовці дітей (збагачення їх знаннями про предмети, явища, взаємодію з навколишнім середовищем).
Другий етап. Я знайомлю дітей з умовами гри, дидактичним матеріалом, пояснюю правила і хід гри, демонструю ігрові дії при потребі.
Третій етап - аналіз гри - допомагає мені як педагогу визначити ефективність обраних прийомів, виявити індивідуальні особливості в поведінці і характері дитини.
Індивідуальна робота з малюками має особливий такт. Я намагаюсь так зацікавити малюка, щоб викликати бажання пограти у дидактичну гру тут і зараз. Значне місце при цій роботі приділяю бізібордам, малюкам, які гіперактивні, це дуже до вподоби.
Коли я знайомлю дітей з формою, кольором і величиною, я поступово ускладнюю матеріал. Це ускладнення йде від елементарних завдань на групування однорідних за різними сенсорними якостями до співвіднесення різноманітних предметів за формою, величиною, кольором, і далі до врахування цих ознак і властивостей в елементарній продуктивній діяльності.
Я враховую те, що спочатку малюка треба знайомити з формою і величиною предметів, бо їх можна обстежити шляхом дотику, а потім з такими сенсорними властивостями, як колір, який обстежується зором.
В своїй роботі з сенсорними дидактичними іграми послідовно знайомлю дітей із різко відмінними властивостями предметів (круглою і квадратною формою, синім і червоним кольором), а потім - з більш близькими ознаками (круглої й овальної форми, жовтого і оранжевого кольору).
Для ширшого та більш різнобічного використання дидактичних ігор їх потрібно варіювати,тому я включаю поступово нову інформацію про виокремлення ознак предметів (форми, величини і кольору), зіставляючи їх як от
-         Д/г «Знайди пару»
Мета: закріплювати знання про геометричні фігури; вчити дітей співвідносити предмети за візерунком, знаходити однакові; розвивати увагу, мовлення, мислення.
-         Д/г «Золоті яєчка»
Мета: закріплювати вміння групувати предмети за однією ознакою — кольором; розвивати увагу, мислення, пам'ять; виховувати бажання допомагати дорослим.
-         Д/г «Впізнай за кольором»
Мета: вчити дітей порівнювати предмети за кольором, встановлювати їх подібність та відмінність; розвивати увагу, зосередженість; виховувати вміння дружно гратися.
-         Д/г «Збери намисто»
Мета: вчити дітей чергувати предмети за формою, закріпити назви предметів — куля і кубик; розвивати відчуття ритму, увагу, дрібну моторику; виховувати бажання допомагати тим, хто цього потребує.
-         Д/г «Веселі мотрійки»
Мета: розвивати в дітей координацію рук і дрібну моторику пальців, сприяти  закріпленню ознак предметів — величини.
 
Заняття «Подорож до звірят»
Програмовий зміст:
·                          Вчити порівнювати предмети за величиною: великий — маленький, довгий — короткий, складати ціле з окремих частин;
·                          Продовжувати розрізняти геометричні фігури: круг, квадрат, трикутник;
·                          Розвивати дрібну моторику рук, кольорове сприйняття;
·                          Виховувати пізнавальний інтерес до оточуючої дійсності
Словник:
Круг, квадрат, трикутник; зелений, жовтий, червоний, синій, довгий, короткий, великий, маленький; одягати, грати.
Попередня робота:
Д/г «Лісові звірятка», Д/г «Мої перші кольори», Д/г «Збери намисто»; дитячі вірші про лісових звірят, ігри з пазлами.
Обладнання:
Доріжка з геометричними фігурами, іграшки-звірятка, розвиваюча гра пазли, шнурівки з намистинками, фотоапарат.
 
Хід заняття:
Заняття починається фізкультурною хвилинкою з елементами емпатії на основі вірша О. Ковальчука «Вранішнє сонечко»
 
Зранку у віконечко зазирнуло сонечко,
(нахили вліво-вправо)
Мило посміхнулося
(посміхаються)
До щічки доторкнулося,
(торкаються щічок і гладять їх)
Промінцем погладило
(гладять ручки)
Не сумуй, порадило!
(крокують на місці)
День, що розпочався
Щоб у тебе вдався
(плескают у долоні)
 
Вихователь: Ой, які ви стали веселими, життєрадісними, я вас хочу запросити у веселу цікаву подорож. Нумо пішли! (малята йдуть разом з вихователем)
Вихователь: Що це? (доріжка, стежинка)
Вихователь: Вона, мабуть, казкова? (всі розглядають доріжку із камінчиків, на яких прикріплені геометричні фігури — квадрат, коло, трикутник, вони різних кольорів) (малята називають геометричні фігури та їх кольори)
Вихователь: Куди привела нас ця доріжка? Хто це? (тваринки, звірятка)
Вихователь: Правильно! Які звірятка тут є? (білочки, зайчики, ведмедики, їжачки…). А скільки їх? (багато)
Вихователь: А скажіть що у звіряток внизу на спинці? (хвостики). А у нас вони є? (ні). А чому? (тому що ми люди)
Проводиться Д/г «Короткий-довгий».
Вихователь: Скажіть, а у тварин хвостики однакові чи різні? (різні) (вихователь разом з дітьми визначає, що у білочки хвіст довгий, а у зайчика з ведмедиком — короткий; у зайчика вушка довгі, а у ведмедика і їжачка — короткі; ведмедик великий, а мишеня — маленьке)
Після цієї гри вихователь пропонує фізхвилинку «Веселі звірятка».
 
Разом, дітки, ми йдемо дружно, і не відстаємо
(крокують)
На галявину прийшли, скільки звірів ми знайшли?
(багато) (продовжують крокувати)
Білий зайчик сів, чекає,
(присіли)
Довгі вушка зайчик має.
(показали довгі вушка)
А ось білочка стрибає,
(підстрибують)
Коротенькі вушка має.
(показують короткі вушка)
Йде ведмедик клишоногий.
(йдуть, як ведмедики)
Ой, які великі кроки!
Сіре мишеня біжить,
(біжать на носочках)
Бо малесенька тремтить.
Всі звірятка в коло стали
І швиденько пострибали.
 
Вихователь: Подивіться, як повеселішали звірята! Давайте я їх сфотографую (вихователь бере фотоапарат і начебто фотографує звіряток)
Вихователь: Зробімо звірятам їх фотографії?
Проводиться Д/г «Збери пазли» (малята сідають за столи і працюють з пазлами)
Вихователь пропонує кожній дитині подарувати фото іграшці. Проводить Д/г «Намисто для звіряток».
Фізхвилинка «Ми веселі малюки»
 
Ми веселі малюки,
В нас міцненькі кулачки,
Рученькі додільні,
(показують долоньки)
Пальчики умілі.
(перебирають пальцями розкритих долонь)
Нумо пальці рахувати,
Намистинки одягати!
(діти почергово згинають пальці на обох руках)
 
Вихователь пропонує одягнути намистинки відповідного кольору на шнурівки. Коли малята одягають їх, вихователь запитує, для кого намисто. В кінці заняття вихователь з дітьми одягає намисто кожній тварині. Малята пропонують іграшковим тваринам залишитись в групі.
Підсумок заняття:
Що цікаве було сьогодні?

Немає коментарів: