Страницы

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Роуп-скіппінг. Особливості методики навчання стрибків через скакалку дітей дошкільного віку

Роуп-скіппінг. Особливості методики навчання стрибків через скакалку дітей дошкільного віку

Толоконнікова Оксана Борисівна
ДНЗ № 142 «Зоряний»
м. Миколаїв

Роуп-скіппінг - індивідуальний або груповий вид рухової активності, який поєднує стрибки, акробатичні й танцювальні елементи з однією або двома скакалками. Роуп-скіппінг (англ. Rоре skipping) дослівно перекладають як «стрибки з пропуском мотузки під ногами». 
Вправи зі скакалкою сприяють формуванню правильної постави, вдосконалюють координацію рухів. Стрибки зі скакалкою зміцнюють серцево-судинну і дихальну системи, розвивають спритність і витривалість. Люблять вправи та охоче стрибають зі скакалкою і діти, і дорослі. Тому роуп-скіппінг посідає гідне місце в системі фізкультурно-оздоровчих заходів в закладах дошкільної освіти.

1. УПРОВАДЖЕННЯ ЕЛЕМЕНТІВ РОУП-СКІППІНГУ
Спочатку з дітьми я засвоюю різні види стрибків без скакалки, такі як:
- стрибки на двох ногах
- стрибки на одній нозі на місці
- почергові стрибки на лівій-правій нозі
- стрибки на місці на обох ногах з рухами рук
- стрибки на місці на обох ногах з поворотами на 90*
- перестрибування з ноги на ногу на місці
- перестрибування з ноги на ногу в русі
- перестрибування з ноги на ногу приставним кроком
- стрибки на одній нозі з просуванням уперед
- стрибки на одній нозі з просуванням у сторони тощо.

І вже тоді, коли діти засвоїли техніку виконання стрибкових вправ без скакалки, я  розпочинаю проводити заняття за програмою роуп-скіппінгу.       
Для початківців освоювати елементи стрибкових вправ рекомендується упродовж 2 - 3 хв., а для дошкільників, котрі засвоїли ази роуп-скіппінгу тривалість роботи зі скакалками становить 5 - 6 хв.
 
1.1. «Золоті» правила щодо виконання вправ з роуп-скіппінгу
1. Перед заняттям із скакалками слід пересвідчи​тися, що поруч немає предметів, які можуть заважати дітям.
2. Діти повинні бути одягнені у зручний одяг, що не заважає рухам, та неслизьке взуття.
3. Починати треба із простих вправ і полегшених вихідних положень, поступово переходячи до склад​ніших.
4. Жодна вправа не має завдавати болю або ви​кликати дискомфорт.
5. З точки зору безпеки дошкільники спочатку освоюють роботу ніг, а потім додаються рухи руками.
6. Слід уникати швидких і різких рухів, скручувань у шийному і поперекових відділах хребта, інтенсивно​го напруження м'язів і спини.
7. Виконуючи стрибки через скакалку, завжди слід використовувати безпечний метод, стоячи обличчям до товаришів.
8. Слідкувати, щоб діти стрибали з легкістю, не тупаючи ногами по підлозі.
9. Фізичне навантаження за ча​сом має суворо дозуватися відповід​но до вікових можливостей дітей.
10. Стежити за технікою виконання вправ, дотримуватися при​йомів страхування і вчити дітей са​мострахування.
11. На кожному занятті намагатися створювати позитивний емо​ційний фон, бадьорий, радісний настрій.
12. Темп музичного супроводу вище як 130 музичних акценти за хвилину не рекомендується.
1.2. Переваги роуп-скіппінгу
- Новий вид рухової активності, що характеризується комбінацією стрибків, акробатичних і танцювальних елементів з однією або двома скакалками, які виконуються індивідуально або в групах.
- Стрибки через скакалку розвивають витривалість, швидкість, силу;
- Скіппінг зміцнює дихальну і серцево-судинну системи;
- Вправи скіппінгу розвивають м'язи (тренуються усі групи м’язів: рук, ніг, плечей, пресу, спини)
- Вправи скіппінгу розвивають правильну поставу, спритність, координацію, «стрибучість»;
- Можна застосовувати на заняттях оздоровчої та спортивної спрямованості;
- Застосування роуп-скіппінгу на заняттях з фізичного розвитку підвищує інтерес дошкільників до занять, формує навички регулярних занять фізичними вправами, створює великі можливості для творчого пошуку нетрадиційних форм організації та проведення занять;
- Скакалка  це той предмет, котрий полюбляють дошкільнята, він є емоційно-привабливим, доступний з фінансової точки зору, її можна використовувати в будь-якому місці і в будь-який час;

1.3. Необхідні умови для занять роуп-скіппінгом:
-​ наявність правильно підібраної скакалки;
-​ зручний спортивний одяг та взуття;
-​ музичний супровід.
Наявність скакалки:
розмір визначається наступним чином: стати на середину скакалки, ноги разом і натягнути скакалку. Кінці скакалки повинні діставати до пахвової западини. В закладі дошкільної освіти рекомендується користуватися легкими скакалками.
Одяг та взуття:
одяг повинен бути спортивним, тобто зручним, легким та облягаючим. Краще взуття для стрибків це кросівки, так як при стрибках спочатку необхідно приземлитися на носок, а потім виконати перекат на всю стопу, в цьому випадку навантаження на хребет буде мінімальним.
Музичний супровід:
музичний супровід в ритмі 120 - 130 ударів на хвилину.
Стрибати можна і на спортивному майданчику, і в спортивній залі.
Стрибки на вулиці, якщо гарна погода, проводяться на землі, де немає трави, за яку може чіплятися скакалка.
Приміщення для стрибків має бути чистим, провітреним з дерев’яною або з килимовим покриттям підлогою.

2. Базові елементи
Роуп-скріппінг, як усі види спорту, містить базові елементи. Ці елементи є основою для спортивних, акробатичних і танцювальних композицій. У закладі дошкільної освіти ми навчаємо дітей базовим стрибкам таких видів:
на двох ногах;
в боки на двох ногах, «слалом»;
поперемінно ноги разом, ноги нарізно;
з перехрещенням ніг, «ножиці»;
із подвійним обертанням скакалки;
із обертанням скакалки назад;
на двох ногах, руки схрестити попереду;
із чергуванням ніг, біговий крок;
на одній нозі;
із поворотом.
Після засвоєння базових стрибків діти перестають боятися скакалки та залюбки використовують її у самостійних іграх.
Техніка виконання стрибків
Техніка виконання різних стрибків зі скакалкою передбачає дотримання певних вимог. Я стежу, щоб під час стрибків діти не затримували дихання, зберігали правильну поставу, не підстрибували високо та приземлялися м'яко, злегка зігнувши коліна. Кожна стопа має приземлятися на те саме місце. Адже жорстке приземлення одразу на всю стопу чи тільки на носки призводить до струсу всього тіла і швидкої втоми м'язів ніг.
Стрибки на місці на двох ногах. Підстрибувати на висоту один-два сантиметри від підлоги, тільки щоб скакалка пройшла під ногами. Обертати скакалку коловими рухами кисті, а не обертанням рук. Голову і спину тримати прямо, руки не розводити широко. Починати слід із 25-30 стрибків на хвилину, поступово збільшувати навантаження до 40-45.
Стрибки в боки на двох ногах. Під час стрибків ноги слід тримати разом, а плечі залишати нерухомими. Рухи тіла мають нагадувати ходу гірськолижника-слаломіста.
Поперемінно ноги разом, ноги нарізно. Цю вправу називають також «Перегони на конях». Дитина підстрибує на обох ногах разом, відтак розставивши ноги в сторони.
Стрибки з перехрещенням ніг. Стрибати на двох ногах, при цьому робити «ножиці»: ліву ногу поставити попереду, праву позаду; стрибком поставити ноги на ширині плечей; відтак ліву ногу позаду, праву попереду.
Подвійні стрибки. Під час стрибка скакалку проводять під ногами двічі. Ці стрибки можна чергувати зі звичайними, наприклад: подвійний через кожні десять звичайних.
Стрибки з обертанням скакалки назад. Стрибати на двох ногах через скакалку, що обертається назад. Для дошкільників достатньо виконувати 30-35 стрибків на хвилину.
Стрибки на двох ногах, руки схрестити попереду. Зігнути руки в ліктях і утримувати їх на рівні талії, скакалку проводити над головою та при цьому під час стрибка схрестити руки.
Біговий крок. Піднімати почергово коліна, як при бігу. Дітям достатньо стрибнути до 40 разів на хвилину. Це дуже хороший темп для дітей старшого дошкільного віку.
Стрибки на одній нозі. Підняти ногу та утримувати її у зручний для дитини спосіб. Не високо підстрибувати, приземлятись на носок з м'яким перекатом на п'ятку.
Стрибки з поворотом. Стрибати на обох ногах із поступовим поворотом за або проти ходу годинникової стрілки.



Вправи зі скакалкою для рук
Аби діти не втомилися під час заняття, я чергую серії стрибків із вправами зі скакалкою. Навчаю дітей обертати скакалку коловими рухами кисті, а не всією рукою. При цьому рука/руки мають бути напівзігнуті в ліктях, ненапружені.
Вправи навчать дітей вправніше керувати скакалкою:
обертання вперед-назад - взяти обидва кінці скакалки в одну руку, віднести вбік і коловими рухами кисті обертати скакалку вперед-назад. Друга рука  на поясі;
перехресне обертання - взяти скакалку обома руками за кінці, руки зігнути в ліктях перед собою. Обертати скакалку перехрестно вправо-вліво, ніби малюючи «хрестик»;
підкидання скакалки - виконати одне з обертань, потім підкинути скакалку вгору-вперед. Зловити скакалку за кінці або за середину.
млин - взяти шнур за середину і виконати почергові обертання кінцями скакалки, при цьому можна змінювати площину обертання.
Що інтенсивніше працює кисть руки, то швидше обертається скакалка. При уповільненому русі скакалки руку або обидві руки злегка відводять у сторони.
Роуп-скіппінг в закладах дошкільної освіти дає змогу підвищити щільність занять із фізкультури, посилити інтерес дошкільників до спорту, сприяє розвитку їхньої уваги, зосередженості, витримки, спритності та сили, смаку до красивих рухів тощо. Регулярні фізичні навантаження поліпшують стан здоров'я дітей.
Вони із задоволенням стрибають зі скакалкою, змагаються та беруть участь у рухливих іграх. У процесі забавок зі скакалками діти без примусу навчаються правильно дихати.

3. Ігри та вправи зі скакалкою для використання в роботі з дітьми дошкільного віку.
Ігри зі скакалкою.
1.«Сходинки»
Діти домовляються про початкову кількість і види стрибків. Кількість стрибків певного виду спочатку зменшується від 10 до 1, відтак  збільшується до 10: дитина робить 10 стрибків на двох ногах, 9  на лівій нозі, 8  на правій тощо.
Правила гри та види стрибків змінюються за бажання гравців.

2.«Дзеркало»
Мета:закріпити вміння стрибати зі скакалкою на двох ногах; розвивати увагу.
Хід: Ведучий стає в центр кола, гравці навколо нього, але не поруч: всі будуть стрибати зі скакалкою, тому треба стати так, щоб не задіти один одного. Ведучий починає стрибати будь-яким способом: на одній нозі, на двох, перехрещуючи ноги або руки… Завдання гравців – із другого стрибка робити те, що робить ведучий. Якщо хтось не зумів зорієнтуватися або повторити, він вибуває з гри. Ведучого змінюють після кожних 10 стрибків.
3.«Годинник»
Мета: вдосконалити вміння перестрибувати через скакалку у зручний спосіб: переступати з ноги на ногу або стрибати на двох ногах.
Хід: двоє учасників беруть скакалку за кінці га крутять її у ритмі годинника. Інші діти вигукують: «Тік-так», і шикуються в чергу. Перший гравець стрибає один раз і встає в кінець черги, другий - два рази, третій - три рази і т.д. Завдання гравців - стрибати якомога довше, не збиваючись. Якщо один з гравців зіб`ється в рахунку або при стрибках, то він займає місце гравця, що крутить скакалку, і рахунок починається спочатку. 
4.«Хто більше»
Мета: закріпити навички базових стрибків роуп-скіппінгу.
Хід: діти об'єднуються в пари: одна дитина стрибає, друга рахує. За командою ведучого перші учасники починають стрибати. Кожен намагається стрибати якнайдовше. Другі  рахують кількість стрибків до першої помилки товариша, повідомляють результати ведучому. Ведучий оголошує переможця.
5.«Рибалка»
Мета:вдосконалити навички обертати скакалку з перехопленням за ручки спереду та ззаду; закріпити уміння стрибати на двох ногах.
Хід: гравці-«рибки» стають коло, всередині  ведучий-«рибалка» зі скакалкою в руках. Тримаючи скакалку за один кінець, він починає обертати її так, щоб інший кінець рухався низько над землею під ногами гравців. «Рибалка» не обертається навколо себе, а сідає і перехоплює скакалку з руки в руку за спиною. Гравці підстрибують, коли ручка скакалки виявляється під ногами. Кого скакалка зачепила вище ступні, той вибуває з гри. Ведучий знову розкручує скакалку.
6.«Жаби і чапля»
Мета:вдосконалити уміння стрибати «ноги разом, ноги нарізно».
Хід: двоє дорослих встають навпроти одне одного, в руках тримають скакалки. Дорослі паралельно натягують шнури невисоко над підлогою. Діти стають між шнурами. У такт словам дорослі одночасно з'єднують і розводять руки. Коли дорослі з'єднують руки, діти виконують стрибки «ноги нарізно», коли дорослі розводять руки, діти виконують стрибки «ноги разом». Якщо дитина під час стрибка зачіпає скакалку, вона вибуває з гри.
Вийшла чапля погуляти
Й жабенят порахувати.
Один, два, три, чотири, п’ять,
Жаби почали стрибать!
7.«Змійка»
Мета: закріпити вміння перестрибувати через довгу скакалку.
Хід: обирають двох ведучих за допомогою лічилки або в інший спосіб. Ведучі стають одне напроти одного, беруть в руки скакалку і кладуть її на землю так, аби утворилася пряма лінія. Відтак промовляють: «Змійка спить!». Решта гравців мають переступити через скакалку та опинитися на іншій стороні. На слова «Змійка прокидається!» ведучі починають ворушити мотузку так, щоб вона практично не відривалася від землі. Всі гравці перестрибують або переступають через скакалку. На слова «Змійка вмивається!» ведучі збільшують амплітуду коливань скакалки, вона відривається від землі,  йде «хвилями». На слова «Змійка йде на полювання!» ведучі роблять «хвилі» дуже високими.
Гравець, який зачепив скакалку, вибуває. Гра продовжується, поки не залишаться двоє найспритніших учасників. Вони стають новими ведучими.
8.«Розумна скакалочка»
Мета: вправляти у стрибках у різні способи; розвивати творчу уяву.
Хід: перед грою вихователь пояснює дітям, як викласти візерунок або літери зі скакалок. Діти об'єднуються у кілька груп за допомогою лічилки або в будь-який інший спосіб на бажання дітей. Вихователь пропонує дітям стрибати через скакалку, наприклад, на двох ногах і обертати скакалку вперед. Діти стають врозтіч по всьому майданчику і стрибають заданим способом. За командою вихователя «Стоп!» діти зупиняються і збираються у групи. Вихователь дає завдання кожній групі гравців, наприклад: зі скакалок викласти зображення хмаринки, сонечка, квітки, сніжинки, літери тощо.
Колективні ігри зі скакалкою.
Гравці змагаються один з одним або ж команда проти команди.
1. Стрибки зі скакалкою, стоячи на місці (2 хвилини).
2. Перестрибуючи через скакалку, пробігти 20 метрів.
3. Стрибки на одній нозі (на правій, на лівій).
4. Стрибки на одній нозі (поперемінно два стрибки на лівій нозі, два стрибки на правій).
5. Підстрибнути раз, скакалку пропустити під ногами двічі.
6. Стрибаючи удвох, і стоячи обличчям один до одного.
7. Стрибки через скакалку, тримаючи обидва кінці її однією рукою і описуючи скакалкою кола по землі.
8. Стрибки зі схрещеними ногами.
9. Стрибки напівприсядки.
10. Стрибати на одній нозі, а другу випростати вперед або назад.
11.Стрибки зі скакалкою з розкручуванням її попереду (ліва рука позаду, права попереду).
12. Стрибати через скакалку удвох, стоячи поряд - скакалку крутити вільними руками.
13. Стрибаючи змінити в руці ручки скакалки, коли скакалка над головою.
14. Стрибати зі скакалкою і одночасно декламувати вірша.
15. Двоє учасників крутять довгу скакалку. Кожний  гравець з команди забігає під неї, підстрибує і відбігає. Виграє команда, яка виконає більше стрибків.


Змагальні вправи.
1.Стрибок за стрибком
Команди встають парами в колони, кожна пара тримає за кінці скакалку на висоті 50-60 см. За сигналом перша пара кладе скакалку, оббігає свою колону і перестрибує через всі скакалки пар, що стоять у колоні. Дострибавши до свого місця, вони піднімають свою скакалку. Після цього гравці другої пари кладуть свою скакалку, перестрибують через першу, оббігають свою колону і стрибають через всі скакалки до свого місця. Перемагає команда, яка першою закінчила гру.
2.Перегони зі скакалкою
Команди встають у колони по одному. Перші гравці тримають у руках скакалки. За сигналом вихователя перші гравці стрибають «біговим кроком» із рухом вперед, оминають фінішну точку і повертаються до своєї команди. Діти передають скакалку наступному гравцеві й стають у кінець своєї колони. Наступний гравець стрибає до фінішу й назад і також стає в кінець. Виграє команда, усі гравці якої раніше повернуться на свої місця.
3. Змагання капітанів
Капітани команд стоять зі скакалками. За сигналом вихователя вони правильно і швидко виконують по 10 базових стрибків. Гравці команд рахують, підтримують своїх капітанів та вболівають. Перемагає та команда, капітан якої стрибав без помилок.

Немає коментарів:

Дописати коментар