Страницы

понеділок, 17 травня 2021 р.

Вплив театрального осередку на художньо-мовленнєвий розвиток дітей раннього віку

Вплив театрального осередку на художньо-мовленнєвий розвиток дітей раннього віку

Олефір Ольга Олександрівна,
вихователь ЗДО №12 м. Миколаєва

Одним з найважливіших надбань дитини раннього віку є оволодіння рідною мовою. Мова - це не тільки засіб спілкування, а й знаряддя мислення, творчості, носій пам'яті, інформації та ін. Виразність мови розвивається протягом усього дошкільного віку: від мимовільної емоційної - у малюків, до інтонаційної мовної - у дітей середньої групи і до мовної виразності мови - у дітей старшого дошкільного віку. Для розвитку мови необхідне створення таких умов, в яких кожна дитина міг би проявити свої емоції, почуття, бажання і погляди не соромлячись присутності сторонніх слухачів. До цього важливо привчати ще в ранньому дитинстві. У цьому величезну допомогу можуть надати театралізовані ігри. Вони завжди радують дітей і користуються у них незмінною любов'ю.

 Беручи участь у театралізованій діяльності, діти знайомляться з навколишнім світом у всьому його різноманітті через образи, фарби, звуки, а вміло поставлені питання змушують їх думати, аналізувати, робити висновки і узагальнення. З розумовим розвитком тісно пов'язане і вдосконалення мови. Театралізована діяльність дозволяє дитині вирішувати багато проблемних ситуації опосередковано від імені будь-якого персонажа. Таким чином, театралізовані ігри допомагають розвивати мову дитини.

Театралізована діяльність одна з найефективніших способів впливу на дітей, в якому найбільш повно і яскраво проявляється принцип навчання: вчити граючи.

Основними вимогами до організації театралізованої діяльності в ранньому віці є:

  • різноманітність і змістовність тематики, відповідна даному віку;
  • постійне, щоденне включення театралізованих ігор в життя дитини, т. Е. В усі форми організації педагогічного процесу;
  • формування інтересу до театралізованим ігор, постійно розширюючи ігровий досвід, заохочуючи і розвиваючи прагнення дітей до театрально-ігрової діяльності.

Репертуар

  • Пестлива поезія, віршики Н.Забіли, Г.Бойка, А.Барто «Іграшки»,
  • покази-розваги: «Сорока-білобока», «Схованки», «Поїхали-поїхали», «Іде коза рогата», «Ладусі».
  • Ігри-імпровізації «Ладі-ладусі», «Гу-ту-ту», «Печу-печу хлібчик», «Сорока-ворона», «Летів горобчик», «Прилетіла зозуленька», «Вийди-вийди, сонечко», «Гоп-гоп, козуню», «Ой, чук-чук»;
  • імпровізація-забава «Пташка маленька»; імпровізації-жарти «Сидить Василь на припічку», «Котику сіренький», «Зайчику, зайчику», «Кую-кую чобіток»; настільні театри та драматизації «Пішла киця по водицю», «Бім-бом».

                                  Освітні завдання

  • Мотивувати дітей до емоційного відгуку на театралізоване дійство.
  • Учити концетруватися на персонажах театральної постановки, демонстрованої дорослими.
  • Допомагати дітям сприймати зміст вистави у виконанні вихователів, батьків, акторів.
  • Створити умови для формування у дітей основ глядацької та виконавської культури.

Потік інформації, розширення людських контактів, розвиток різноманітних форм масової культури, зростання темпу життя приводять до збільшення обсягу знань, необхідних для життя сучасній людині.

Однією з неодмінних умов успішності дитини в школі є розвиток мовлення, комунікативних навичок. Така допомога старшим дошкільнятам може полягати, наприклад, в організації гри-театралізації, театралізованої діяльності, що сприяє розвитку мовлення, емоційно-вольової сфери, комунікативних навичок і розвитку дитини в цілому.

Театрально-ігрова діяльність дає можливість розвивати здібності кожної дитини, формувати творчу уяву, комунікативні навички. Вплив театралізованої діяльності на психічний розвиток дитини ґрунтується на засвоєнні досвіду народу. Казки, фольклор мають позитивний емоційний вплив на дітей в ранньому та дошкільному віці.

У Базовому компоненті дошкільної освіти виокремлено освітню лінію «Мовлення дитини», яка передбачає формування в дітей різних видів мовленнєвої і комунікативної компетенції, які в сукупності спрямовані на формування мовленнєвої особистості дитини.

Тому одним із першочергових завдань, що стояли перед нашим дошкільним закладом, був пошук ефективних методів і прийомів роботи, що сприяли б мовленнєвому розвитку вихованців.

На сьогодні одним із продуктивних напрямів роботи з розвитку мовленнєвої активності дитини визнано використання театралізованих ігор з творчим та інтелектуальним навантаженням. І це не випадково, адже саме театралізована гра є провідним видом  мовленнєвої діяльності в дошкільному віці. Оволодіння рідною мовою, розвиток мовлення і спілкування є одним із найважливіших надбань малюка. Немає необхідності доводити, що розвиток мовлення найтіснішим чином пов’язаний із розвитком свідомості, пізнанням навколишнього світу, розвитком особистості в цілому.

Театр – це найкращий засіб спілкування людей, розуміння їх сокровенних почуттів. Це диво, здатне розвивати в дитині творчі задатки, стимулювати розвиток психічних процесів, удосконалювати тілесну пластичність, формувати творчу активність, сприяти скороченню духовної прірви між дорослими і дітьми. Все життя дитини насичене грою, кожна дитина хоче зіграти в ньому свою роль. У грі дитина не тільки отримує інформацію про навколишній світ, закони суспільства, красу людських відносин, але й вчиться жити в цьому світі, будувати взаєминами з оточуючими, а це в свою чергу вимагає творчої активності особистості.

Театралізована діяльність є перспективним напрямом, одним із ефективних засобів розвитку мовленнєвих здібностей дітей. Саме тому питання розвитку мовленнєвих здібностей дітей засобами театралізованої діяльності стало для педагогічного колективу нашого дошкільного закладу  надзвичайно актуальним.

Актуальність даної проблеми полягає в тому, що:

– по-перше, діти отримують зразки правильного, красивого, емоційно забарвленого зв’язного мовлення, насиченого влучними образними виразами, фразеологізмами, вживають різні типи зв’язних висловлювань для вирішення конкретних ігрових комунікативних ситуацій (міркування, пояснення, відтворення  діалогів);

– по-друге, мовлення стає зрозумілішим, виразним, граматично оформленим. У процесі підготовки та показу вистави в дітей розвивається зв’язне мовлення, яке має емоційно забарвлений характер та передбачає широке вживання вербальних та невербальних засобів виразності (адже під час відтворення художньо-мовленнєвих сюжетів діти засвоюють норми мовлення у її найвищому прояві).

Театралізовані ігри позитивно впливають на емоційну сферу дитини, вони акумулюють життєву мудрість, оптимізм, енергію народу. Театр — це високий рівень естетичного виховання, адже він поєднує в собі впливи музики, танцю, пластики, мовлення та образотворчого мистецтва.

Театралізовані ігри приносять величезну користь для духовного ви­ховання, становлення характеру дитини, прищеплення їй найкращих рис, сприяють утвердженню себе в суспільстві.

У змістовому наповненні освітньої лінії «Дитина у світі культури» Базового компонента дошкільної освіти відмічено те, що успішною дитяча театральна діяльність є тоді, коли дитина творчо застосовує художньо-мовленнєвий, музично-пластично-пісенний досвід у театралізованій грі, сценках, самостійно вигаданій казці, творах інших літературних жанрів.

Беручи участь у театралізованих іграх, діти ознайомлюються з оточенням та його складовими через образи, фарби, звуки. Завдяки цій діяльності в дошкільників більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, удо­сконалюються психічні процеси (пам’ять, уява, мислення), активізується мовлення, формується культура міжособистісного спілкування, розширюється світогляд.

Театралізована діяльність — це одна із провідних ліній у вихованні всебічно розвиненої особистості та один із ефективних засобів розвитку мовленнєвих і художньо-творчих здібностей дошкільника.

Театральне мистецтво таке близьке й зрозуміле дітям – адже в його основі лежить гра, найголовніша річ для малюка.

Як вважають сучасні авторитетні дослідники, мистецтвознавці, педагоги, великі можливості театралізованих ігор такі:

  • беручи участь в театралізованій діяльності, діти не лише ознайомлюються з навколишнім світом, а вміло поставлені педагогом питання спонукають дошкільників думати, аналізувати, робити висновки та узагальнення;
  • з розумовим розвитком тісно пов’язана досконалість мовлення. Під час роботи над виразністю слів персонажів активізується словник дитини, вдосконалюється звукова культура мовлення, його інтонаційний стрій. Виконуючи роль, дитина зрозуміло, чітко промовляє текст, оволодіває літературою мовлення. У неї покращується діалогічне мовлення, його граматична будова;
  • театралізовані ігри мають величезну роль для фізичного стану дитини, бо в процесі цих ігор активізуються всі життєві процеси;
  • зміст театралізованих ігор має моральне спрямування: це доброта, дружба, чесність,сміливість тощо. Часто-густо у театралізованих іграх дитина перевтілюється в найулюбленіший, і як правило, позитивний образ, надаючи властиві цьому образу риси;
  • театралізована діяльність є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань дитини, залучає їх до духовних цінностей;
  • театралізовані гри розвивають емоційну сферу дитини, змушують її співчувати персонажам, співпереживати подіям, які розігруються у виставі;
  • театралізовані ігри  – це важливий засіб розвитку в дітей емпатії, тобто здібності розпізнавати емоційний стан людини за мімікою, жестами, інтонацією; вміння ставити себе на їх місце в різних ситуаціях, знаходити адекватні засоби вираження;
  • театралізована діяльність дає змогу формувати досвід соціальних навичок поведінки завдяки тому, що літературні твори або казки для дітей дошкільного віку мають моральну направленість (дружба, доброта, чесність, сміливість та н.). Саме здібність дитини до ідентифікації з образом, який сподобався, допомагає педагогам через театралізовану діяльність здійснювати позитивний вплив на дітей;
  • театралізована діяльність допомагає дитині розв’язувати проблемні ситуації опосередковано від імені якогось персонажу. Це дає змогу побороти боязкість, невпевненість в собі, в «чистоті» свого мовлення, сором’язливість.  Розвитку впевненості в собі та соціальних навичок поведінки сприяє така організація театралізованої діяльності дітей, коли кожна дитина має нагоду проявити себе в будь-якій ролі; сором’язливим, невпевненим у собі дітям допомагає зняти нервове напруження, подолати сумніви щодо себе, повірити у власні сили й можливості; невгамовним та неорганізованим  – навчитися витримки;
  • театралізовані ігри мають психологічний вплив на формування психологічного стану дитини.

Театралізована діяльність має важливе значення в розвитку дитини раннього віку:

  • розвиває пізнавальні інтереси;
  • розширює світогляд;
  • сприяє розвитку естетичного смаку;
  • удосконалює психічні процеси;
  • надає можливість для самовираження особистості;
  • прищеплює любов до мистецтва;
  • сприяє успішній адаптації в різних умовах життя.


Немає коментарів:

Дописати коментар