Страницы

вівторок, 18 травня 2021 р.

Розвиток мовлення та творчих здібностей дітей засобами театралізованої діяльності

Розвиток мовлення та творчих здібностей дітей засобами театралізованої діяльності 

Волкова Олена Юріївна, 
вихователь ДНЗ № 60 м. Миколаєва

Сьогодні проблема розвитку мовлення дітей та творчих здібностей  перебуває у центрі уваги багатьох дослідників і педагогів-практиків дошкільної ланки освіти. Адже завданнями дошкільної освіти є формування мовленнєвої компетентності дітей та дитячої творчості. 
Мовлення – це не тільки засіб спілкування, а й знаряддя мислення, творчості, носій пам'яті, інформації. Виразність мови розвивається протягом усього дошкільного віку: від мимовільної емоційної – у малюків, до інтонаційної – у дітей середньої групи і до мовної виразності – у дітей старшого дошкільного віку.Для розвитку мовлення необхідне створення таких умов, в яких кожна дитина міг би проявити свої емоції, почуття, бажання і погляди не соромлячись присутності сторонніх слухачів. До цього важливо привчати ще в ранньому дитинстві. У цьому величезну допомогу можуть надати театралізовані ігри. Вони завжди радують дітей і користуються у них незмінною любов'ю. Беручи участь у театралізованій діяльності, діти знайомляться з навколишнім світом у всьому його різноманітті через образи, фарби, звуки, а вміло поставлені питання змушують їх думати, аналізувати, робити висновки і узагальнення. З розумовим розвитком тісно пов'язане і вдосконалення мови. Театралізована діяльність дозволяє дитині вирішувати багато проблемних ситуації опосередковано від імені будь-якого персонажа.
Театралізована діяльність одна з найефективніших способів впливу на дітей, в якому найбільш повно і яскраво проявляється принцип навчання: вчити граючи.
Театралізована діяльність є перспективним напрямом, одним із ефективних засобів розвитку мовленнєвих здібностей дітей. 

Вплив театралізованої діяльності на дитину:  
– по-перше, діти отримують зразки правильного, красивого, емоційно забарвленого зв’язного мовлення, насиченого влучними образними виразами, фразеологізмами, вживають різні типи зв’язних висловлювань для вирішення конкретних ігрових комунікативних ситуацій (міркування, пояснення, відтворення  діалогів);
– по-друге, мовлення стає зрозумілішим, виразним, граматично оформленим. У процесі підготовки та показу вистави в дітей розвивається зв’язне мовлення, яке має емоційно забарвлений характер та передбачає широке вживання вербальних та невербальних засобів виразності (адже під час відтворення художньо-мовленнєвих сюжетів діти засвоюють норми мовлення у її найвищому прояві).
Театралізовані ігри позитивно впливають на емоційну сферу дитини, вони акумулюють життєву мудрість, оптимізм, енергію народу. Театр – це високий рівень естетичного виховання, адже він поєднує в собі впливи музики, танцю, пластики, мовлення та образотворчого мистецтва.
Театралізовані ігри приносять величезну користь для духовного ви­ховання, становлення характеру дитини, прищеплення їй найкращих рис, сприяють утвердженню себе в суспільстві.
У змістовому наповненні освітньої лінії «Дитина у світі культури» Базового компонента дошкільної освіти відмічено те, що успішною дитяча театральна діяльність є тоді, коли дитина творчо застосовує художньо-мовленнєвий, музично-пластично-пісенний досвід у театралізованій грі, сценках, самостійно вигаданій казці, творах інших літературних жанрів.
Театр – це усвідомлення власного «я» та можливість самовиражен­ня особистості. Тут формуються моральні якості, долаються недоліки: сором’язливість, невпевненість у собі. Дітям театр допомагає зняти напруженість, подолати сумніви стосовно себе, повірити у власні можливості; невгамовним та неорганізованим - навчитися витримки.
Беручи участь у театралізованих іграх, діти ознайомлюються з оточенням та його складовими через образи, фарби, звуки. Завдяки цій діяльності в дошкільників більш інтенсивно розвиваються пізнавальні інтереси, удо­сконалюються психічні процеси (пам’ять, уява, мислення), активізується мовлення, формується культура міжособистісного спілкування, розширюється світогляд.
Театралізована діяльність – це одна із провідних ліній у вихованні всебічно розвиненої особистості та один із ефективних засобів розвитку мовленнєвих і художньо-творчих здібностей дошкільника.
Театральне мистецтво таке близьке й зрозуміле дітям – адже в його основі лежить гра, найголовніша річ для малюка.
Можливості театралізованих ігор такі:
беручи участь в театралізованій діяльності, діти не лише ознайомлюються з навколишнім світом, а вміло поставлені педагогом питання спонукають дошкільників думати, аналізувати, робити висновки та узагальнення;
з розумовим розвитком тісно пов’язана досконалість мовлення. Під час роботи над виразністю слів персонажів активізується словник дитини, вдосконалюється звукова культура мовлення, його інтонаційний стрій. Виконуючи роль, дитина зрозуміло, чітко промовляє текст, оволодіває літературою мовлення. У неї покращується діалогічне мовлення, його граматична будова;
театралізовані ігри мають величезну роль для фізичного стану дитини, бо в процесі цих ігор активізуються всі життєві процеси;
зміст театралізованих ігор має моральне спрямування: це доброта, дружба, чесність, сміливість тощо. Часто-густо у театралізованих іграх дитина перевтілюється в найулюбленіший, і як правило, позитивний образ, надаючи властиві цьому образу риси;
театралізована діяльність є джерелом розвитку почуттів, глибоких переживань дитини, залучає їх до духовних цінностей;
театралізовані гри розвивають емоційну сферу дитини, змушують її співчувати персонажам, співпереживати подіям, які розігруються у виставі;
театралізовані ігри  – це важливий засіб розвитку в дітей емпатії, тобто здібності розпізнавати емоційний стан людини за мімікою, жестами, інтонацією; вміння ставити себе на їх місце в різних ситуаціях, знаходити адекватні засоби вираження;
театралізована діяльність дає змогу формувати досвід соціальних навичок поведінки завдяки тому, що літературні твори або казки для дітей дошкільного віку мають моральну направленість (дружба, доброта, чесність, сміливість та н.). Саме здібність дитини до ідентифікації з образом, який сподобався, допомагає педагогам через театралізовану діяльність здійснювати позитивний вплив на дітей;
театралізована діяльність допомагає дитині розв’язувати проблемні ситуації опосередковано від імені якогось персонажу. Це дає змогу побороти боязкість, невпевненість в собі, в «чистоті» свого мовлення, сором’язливість.  Розвитку впевненості в собі та соціальних навичок поведінки сприяє така організація театралізованої діяльності дітей, коли кожна дитина має нагоду проявити себе в будь-якій ролі; сором’язливим, невпевненим у собі дітям допомагає зняти нервове напруження, подолати сумніви щодо себе, повірити у власні сили й можливості; невгамовним та неорганізованим  – навчитися витримки;
театралізовані ігри мають психологічний вплив на формування психологічного стану дитини.
Базовою програмою розвитку дитини дошкільного віку визначено, що театралізована діяльність є специфічним видом дитячої активності, одним  із найулюбленіших видів творчості. Діти охоче включаються в театралізовану діяльність, спонуканні літературними, ігровими, особистісними мотивами.
Маленька вистава – це перша елементарна перехідна форма  від гри до мистецтва, форма синтезу мистецтв, яка доступна всім дітям.
Театралізована вистава передбачає поєднання рухів, співу, художнього слова, міміки, пантоміми, при цьому всі вони підлягають головному  завданню – створенню художнього образу. Об’єднання кількох видів мистецтва створює унікальні можливості для  художнього розвитку дітей.
Основними вимогами до організації театралізованої діяльності в ранньому віці є:
- різноманітність і змістовність тематики, відповідна даному віку;
- постійне, щоденне включення театралізованих ігор в життя дитини, та в усі форми організації педагогічного процесу;
- формування інтересу до театралізованим ігор, постійно розширюючи ігровий досвід, заохочуючи і розвиваючи прагнення дітей до театрально-ігрової діяльності;
- взаємодія дітей з дорослими.
Але для того, щоб театралізована діяльність стала головним інструментом розвитку мовлення дітей та їх творчих здібностей нам слід поповнити групу відповідним дидактичним матеріалом, створити спеціальні осередки. 
Відповідно до Примірного переліку ігрового та навчально-дидактичного обладнання для закладів дошкільної освіти в групах раннього віку повинен бути театрально-літературний осередок з наступним обладнанням:
  • Театральна ширма,;
  • Полиця для дитячих книг;
  • Стіл дитячий для самостійної роботи з книгою; 
  • Екран для тіньового театру настільний;
  • Магнітна дошка/фланелеграф;
  • Елементи декорацій для ігор-драматизацій;
  • Обладнання для куточку ряжання (тумба, полиця, вішаки, дзеркало);
  • Елементи театральних/карнавальних костюмів, предмети для ряження;
  • Елементи українських національних костюмів (для хлопчиків і дівчаток);
  • Багатофункціональні елементи костюмів;
  • Та обов’язкові театральні іграшки: театр рукавичка Бі-Ба-Бо, театр пальчиковий, театр іграшок або площинний, театр магнітний, театр тіньовий настільний.   
Відповідно до переліку кожен вихователь підбирає іграшки та обладнання, розташовує його в груповому приміщенні. Хочеться відмітити, що усе обладнання повинно бути на доступному рівні для дітей, щоб дитина могла його використовувати у своїй самостійній діяльності. 
Хочу поділитися світлинами дидактичних матеріалів театралізованого осередку своєї групи, який я створила разом з колегою. Весь текстильний матеріал зроблено мною власноруч:
  • Пальчиковий театр «Рукавичка»;
  • Пальчиковий театр «Колобок»;
  • Пальчиковий театр «Курочка та курчата»;
  • Театр на фланелеграфі «Бабусине подвір’я»;
  • Театр на фланелеграфі «Дурне мишеня»;
  • Костюми для драматизації  казок «Ріпка», «Теремок».

  

Немає коментарів:

Дописати коментар