Страницы

неділя, 16 травня 2021 р.

Вплив дидактичних ігор на сенсорно-пізнавальний розвиток дітей раннього віку

Вплив дидактичних ігор на сенсорно-пізнавальний розвиток дітей раннього віку

Кулай Олена Миколаївна,
вихователь ЗДО № 23 м. Миколаїва

Значення сенсорного розвитку в ранньому дитинстві важко переоцінити. Саме у перші три роки життя дитини активно розвиваються його органи чуття. При цьому головною умовою повноцінного розвитку малюків є сенсорно-пізнавальний розвиток, який надає безпосередній вплив на його естетичне, розумове і фізичне виховання.

Головні завдання сенсорного розвитку:

  • соціалізація дитини
  • ознайомлення з сенсорними еталонами
  • пізнавальний розвиток
  • розвиток дрібної моторики
  • розвиток усіх психічних процесів
  • формування наочних уявлень про предмет та явища дійсності
  • формування у дітей системи перцептивних (обстежувальних) дій
  • уміння самостійно використовувати сенсорні еталони у власній діяльності

Реалізація цих завдань відбувається щоденно: в повсякденному житті і під час організованого навчання. Гра для малят - засіб пізнання навколишнього. Граючи вони вивчають кольори, форму, властивості матеріалу, просторові відносини.

Ігри стимулюють дитячу активність, викликають почуття задоволення. Дидактичне завдання, завуальоване в ігрову форму, вирішується дитиною більш успішно. Увага мадюків, перш за все, спрямована на розгортання ігрової дії, виконання правил гри. Непомітно для себе, без особливої напруги, граючи вона виконує дидактичну задачу. Чим цікавіша ігрова дія, тим успішніше діти її вирішують.

У грі дитина розвивається фізично, привчається долати труднощі. У неї виховується кмітливисть, винахідливість, ініціатива. 

   

Разом зі своєю колегою ми розробили і виготовили дидактичний посібник “Весела галявина” для дітей 2-3 років.

Його мета - збагачувати досвід дітей різноманітними сенсорними враженнями. Залучати до сенсорних дидактичних ігор, різноманітних дій з предметами. Вчити групувати предмети за певними сенсорними ознаками: кольором, величиною, формою. Створювати ситуації, які спонукають дитину до виділення цих ознак предметів. Вчити розрізняти кількість предметів (один, мало, багато) та за формою (круг, трикутник, квадрат, овал). Фіксувати увагу дітей на тому, що колір є ознакою різних предметів і може використовуватися для їх позначення. розвивати наочно-образне мислення, увагу, мовлення.

Для виготовлення цього посібника було зроблено дидактичне магнітне панно у формі прямокутника, на яке нанесено природній літній пейзаж та небо. А також додаткові матеріали: зображення дерев, комах (сонечка, бджілки, жучків), фруктів (яблука та груші), їжачки, грибочки, листочки, хмаринки, крапельки дощу, складові частини ялинок, ромашок, кульбаб та сонця - зроблені з фетру на м'якому магніті.

Розробили варіанти дидактичних ігор для цього посібника:

“Сонечко і кульбабки”

 Мета: вчити дітей позначати за допомогою кольору властивості предметів: кульбабки, сонечко. Звернути увагу, що один і той самий колір може бути використаний для зображення різних предметів. Закріплювати поняття “один”, “багато”; назви кольорів : жовтий, білий, зелений. Розвивати наочно-образне мислення. Виховувати бажання спілкуватися, допомагати один одному.

“Сонечко”

Мета: знайомити дітей з геометричною фігурою - круг. Вчити добирати предмети, орієнтуючись на колір, за зразком та словесними вказівками. Формувати уявлення про форму, величину та колір. Вправляти дітей у розрізнянні та називанні понять “великий - маленький”, “довгий - короткий”, “широкий - вузький”, “високо - низько”. виховувати цікавість, доброзичливе ставлення під час спільної діяльності з однолітками та дорослим.

“Листопад”

Мета: учити дітей порівнювати за величиною дерева, листочки та розуміти поняття “велике - маленьке”, групувати предмети за величиною та кольором. Дати поняття природного явища - листопад. Закріпити знання кольорів: жовтий, зелений, коричневий. Ознайомлювати з поняттям “вгорі - внизу”. Розвивати мислення, мовлення. Виховувати бажання грати.

“Яблука та груші”

Мета:  ознайомити дітей з фруктами - яблука та груші. Дати розуміння, що кожен фрукт росте на певному дереві. вчити розрізняти їх за зовнішнім виглядом, порівнювати за кольором, формою та групувати за певною ознакою. Закріпити кольори - червоний, зелений. Розвивати мислення, пам'ять, мовлення. Виховувати інтерес та позитивне ставлення до довкілля.

“Дощик-дощик”

Мета: формувати у дітей поняття про хмари: бувають на небі - “вгорі”, є великі та малі, різного кольору (білі, сині). Пояснити, що дощ - це краплинки, які падають з хмар. Формувати в дітей знання про колір. Вчити співвідносити предмети за кольором. Розвивати спостережливість, увагу, інтерес до неживої природи. Виховувати позитивне ставлення до природних  явищ, вміння помічати в них красу.

“Ялинки”

Мета: учити добирати і порівнювати трикутники за величиною, викладаючи їх у порядку збільшення, та складати з них одне ціле - ялинку. Закріпити поняття “більший”, “менший”; вправляти в порівнянні трикутників шляхом накладання. Розвивати мислення, зорове сприйняття, цілісність образу. Виховувати інтерес до пошукових ігрових дій.

“Веселі жучки”

Мета: Учити дітей добирати однакові за кольором предмети та групувати їх. Вчити розрізняти предмети за формою та зовнішнім виглядом. Закріплювати поняття “один - багато”; назви основних кольорів (зеленого, червоного) та ознайомити з чорним кольором. Розвивати спостережливість, уважність. Виховувати інтерес до пізнання нового.

“Бджілки та ромашки”

Мета: учити добирати предмети, групувати їх за величиною. Продовжувати знвйомити з поняттями “один - багато”, з кольорами - жлвтиц, білий. Вчити створювати з частин (пелюстки) ціле - ромашку. Забезпечувати розуміння поняття “вгорі - внизу”. Розвивати дрібну моторику, спостережливість, мислення. Виховувати бажання доводити розпочату справу до завершення.

“Їжачок-лісовичок”

Мета: учити дітей розуміти поняття “великий - маленький”, групувати предмети за величиною та кольором. Закріпити роняття “один - багато”, знання коричневого кольор. Розвивати дрібну моторик. Виховувати вміння спілкуватися з однолітками під час гри.

Цей багатофункціональний посібник можна використовувати на будь-якому занятті: з сенсорного виховання, мовленнєвого розвитку, ознайомлення з природою, а також на заняттях з продуктивної діяльності, під час самостійної гри та в індивідуальній роботі.

Досвід показує, що доцільно та цікаво спланований сенсорний розвиток малят раннього віку дає позитивні результати.

Отже, дидактичні ігри та вправи - це значна невід'ємна частина сенсорного виховання, яку можна використовувати як впливовий чинник розвитку особистості.

Немає коментарів:

Дописати коментар