Страницы

субота, 6 червня 2020 р.

Формування сенсорно-пізнавальних уявлень у дітей раннього віку. Ігровий посібник "Цікавий будиночок"

Аманська Наталя Миколаївна,
вихователька групи раннього віку
Єланецького ЗДО №1 “Ромашка”


Формування сенсорно-пізнавальних уявлень у дітей раннього віку. Ігровий посібник "Цікавий будиночок"

Мета: вчити дітей групувати предмети за певними сенсорними ознаками: кольором, величиною, формою. Розвивати відчуття та сприймання (зорові, тактильні). Залучати до сенсорних дидактичних ігор, різноманітних дій з предметами та іграшками.
Актуальність сенсорного розвитку сучасної дитини раннього віку розглядають вчені, педагоги, психологи, які справедливо вважають, що сенсорне виховання є однією з базових компетентностей дитини раннього віку та обов’язковим складником розвитку дитини.
Базовий компонент дошкільної освіти виокремлює сенсорний розвиток як основу формування всіх ключових компетентностей дитини дошкільного віку.
Зокрема, освітня лінія «Дитина в сенсорно-пізнавальному просторі» передбачає сформованість доступних для дитини дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості та відношення предметів і об’єктів довколишнього світу. Показником сформованості цих уявлень є здатність дитини застосовувати здобуті знання у практичній діяльності (ігрова, трудова, сенсорно-пізнавальна, математична тощо), оволодіння способами пізнання дійсності, розвиток у неї наочно-дієвого, наочно-образного, словесно-логічного мислення. Сенсорно-пізнавальна освітня лінія спрямована на інтеграцію змісту дошкільної освіти, формування у дітей пошуково-дослідницьких умінь, елементарних математичних уявлень, цілісної картини світу, компетентної поведінки в різних життєвих ситуаціях».
Сенсорний розвиток дітей раннього віку – це розвиток здатності до сприймання навколишнього світу та формування уявлень про зовнішні ознаки предметів: їх форму, величину, колір, положення в просторі тощо.
Важливим моментом сенсорного розвитку дитини є засвоєння сенсорних еталонів та оволодіння способами обстеження предметів. Завдяки предметним діям, що передбачають різні види співставляння предметів між собою за формою, величиною, кольором, коли дитина підбирає пари чи групи предметів, що співпадають за заданими властивостями, вибираючи їх серед інших предметів, вона вчиться виділяти властивості і формує уявлення про них.

Дидактичний посібник «Цікавий будиночок» містить ігри, які сприятимуть сенсорному розвитку дітей раннього віку, зануренню дитини у світ відчуттів, сприйняття та уявлень. Посібник в ігровій формі розвиває у дітей мовлення, дрібну моторику рук, увагу, просторову уяву. Формує навички співпраці з однолітками та дорослим.
 Посібник у вигляді будиночка, на якому розміщено 13 дидактичних ігор. Із зовнішнього боку - 9 ігор, та в середині - 4 гри. Ігровий матеріал зроблено з тканини. Спосіб кріплення ігрових елементів - гачки, липучки, ґудзики. 

Наприклад:
Гра “ Склади будиночки”
Мета: закріплювати знання дітей про геометричні фігури (трикутник, квадрат, прямокутник); вчити добирати вікна та двері відповідно до кольору даху будиночка; розуміти поняття “один”, “багато”.
Хід гри: Діти складають будиночки двох розмірів, добирають вікна, двері, дахи відповідного кольору, називають колір, закріплюють назви геометричних фігур, поняття “високий”, “низький”, “один”, “багато”.

Гра “Подаруємо Сонечку промінчики”
Мета: розвивати вміння дітей добирати промінчики двох розмірів; закріпити поняття “довгий”, “короткий”, чергувати їх, розвивати мовлення.
Хід гри: Діти прикріплюють промінчики до основи круглої форми (Сонечка), чергуючи їх - довгий, короткий. Під час гри, діти повинні коментувати свої дії. 

Гра “Такі різні квіточки”
Мета: групувати предмети у певній послідовності (зліва направо, з найвищого до найменшого); закріплювати поняття “високий”, “нижчий”, “низький “, добирати квіточки відповідного розміру.
Хід гри: Діти закріплюють висоту стебельця квіточки, від найвищої до найменшої. Добирають квітку до стебла : найбільша квітка - найвище стебло, менша квітка - нижче стебло, найменша квітка - найнижче стебло.

Гра “Яблучка ростуть на дереві”
Мета: вчити дітей виконувати дії за словесною вказівкою; розрізняти предмети за кольором; розуміти просторові відношення; розвивати дрібну моторику руки.
Хід гри: Вихователь пропонує дітям прикріпити яблучка певного кольору (жовті, червоні, зелені) на дерево. Діти вибирають яблучка відповідного кольору та кріплять їх до основи на гачки.

Гра “ Допоможи Їжачку зібрати яблучка”
Мета: розрізняти предмети за кольором розміром, розвивати дрібну моторику рук.
Хід гри: (Те саме, що і гра “Яблучка ростуть на дереві”). 
Діти можуть грати з їжачком, переміщуючи його вперед - назад по шнурівці.

Гра “Добери колеса до машини”
Мета: групувати предмети за кольором; прикріплювати їх на липучки у відповідні вирізи; закріплювати знання про синій, зелений, червоний кольори.
Хід гри: Діти називають колір машин. Обстежують колеса, називаючи  якої вони форми. Прикріплюють колеса до машини відповідного кольору, на липучки.

Гра “Чарівна квітка”
Мета: вчити дітей прикріплювати пелюстки квітки до серединки на ґудзики; розвивати дрібну моторику рук.
Хід гри: Діти прикріплюють пелюстки до основи на ґудзики. Називають  кольори пелюсток.

Гра “Посади метелика на пелюстку”
Мета: групувати предмети за кольором, використовуючи прийом накладання; використовуючи пояснення “такий”, “не такий”, “різні”, “однакові” (за кольором); розвивати увагу, окомір.
Хід гри: Діти вибирають метелики певного кольору та використовуючи прийом накладання, “саджають” метелика на пелюстку.

Гра “Веселі ґудзики”
Мета: вчити класифікувати предмети за кольором, величиною; розвивати мислення, зосередженість.
Хід гри: Діти отримують різнокольорові “ґудзики” - цілі та розрізані навпіл, вкладають у отвори відповідного кольору та розміру. Розрізані на частини “ґудзики” складають, щоб утворився цілий “ґудзик”.

Гра “Грибочки по місцях”
Мета: співвідносити предмети за кольором, розвивати увагу, мислення.
Хід гри: Діти називають колір грибочків та вкладають у кишеньки відповідного кольору.

Гра “Розклади іграшки по поличкам”
Мета: розвивати у дітей поняття “вверху”, “внизу”; назву іграшок, їх колір форму; орієнтування у просторі.
Хід гри: Вихователь пропонує дітям розкласти іграшки по поличкам. На верхню поличку покласти м’ячики, а на нижню - кубики. Діти виконують завдання, коментуючи свої дії.

Гра “Впізнай на дотик”
Мета: розвивати м’язове відчуття, дрібні м’язи пальців, збагачувати словниковий запас дітей назвами твердих і м’яких матеріалів( камінці, намистинки, вата, квасоля, пісок, копійки)
Хід гри: Діти обстежують торбинки та на дотик визначають, що заховано в них. Називають матеріали, які знаходяться в торбинках.

Гра “Пригостимо Зайчика морквинками”
Мета: розвивати у дітей поняття “великий”, “маленький”, співвідносити предмети за розміром, закріпити кольори.
Хід гри: Вихователь пропонує дітям пригостити Зайчика тільки великими морквинками. Діти відбирають великі морквинки у великий кошик. Коли вихователь пропонує пригостити Зайчика тільки маленькими морквинками - діти відбирають маленькі морквинки у маленький кошик.         
  
   

Немає коментарів:

Дописати коментар