Страницы

середа, 25 вересня 2019 р.

Заняття з розвитку мовлення в старшій групі


                                     Савіна Тетяна Георгіївна 
Зеленогайський ЗДО "Сонечко"
Шевченківської ОТГ
Вихователь
Тема: Ходить гарбуз по городу
Програмовий зміст: Продовжувати збагачуватиз знання дітей про осінні дари природи, їх користь для здоров’я людини; учити описувати предмети за малюнком; вчити дітей відгадувати загадки, збагачувати лексику назвами фруктів та овочів; закріпити узагальнюючі поняття – фрукти, овочі; добирати синоніми; розвивати зв’язне мовлення дітей, логічне мислення, творчу уяву; виховувати організованість, цікавість до музичних творів, уміння працювати у групі.
Словник: активізувати словник дітей словами-назвами овочів, фруктів, ягід; уточнити вживання узагальнюючих слів фрукти, овочі, ягоди; ввести нове слово — городина.
Матеріал: загадки про овочі; макети городу, саду, лісу; наголівники овочів та фруктів для дітей; муляжі овочів, ягід, фруктів, кошик, дві каструлі, серветки, ложки, салатниця, гарбуз, пісня Лисенка В.В. «Осінь господиня», українська народна дитяча пісня «Ходить гарбуз по городу».


Хід заняття
(діти сидять на килимку у вільному порядку)
Вихователь: Діти, подивіться як у нас сьогодні гарно. Як ви думаєте чому? Тому, що сьогодні у нас незвичайне заняття. Ми помандруємо на городину.
- Діти, яка зараз пора року?\- А яка вона?
- А що ми робимо восени?
- А який же врожай збирають дбайливі руки наших бабусь і матусь?
Молодці, всі овочі – дуже корисні і смачні. Але є один, який найбільший, найжовтіший та найповажніший з усіх. А хто це дізнаємося із загадки:
Круглий, гарний він на вроду.
І поважний наче туз, 
Розвалився на городі
Жовтий черевань - … (Гарбуз)
(Вихователь звертає увагу дітей на гарбуз на городі)
Вихователь: Ходить гарбуз по городу.
Питається свого роду: 
- Ой, чи живі, чи здорові 
Усі родичі гарбузові? 
Вихователь: Де ходить гарбуз?
Діти: Гарбуз ходить по городу.
Вихователь: Послухайте, будь ласка казку про нашого господаря городу.
Василь Мельник «Гарбуз - хвалько»
Біля тину на городі жив гарбуз. Круглоголовий,мов м’яч. Ноги мав довгі, руки іще довші, на голові чубчик коротенький. Якось проснувся він уранці з-під росяної пелени туману, що на ніч нею вкрився, та мовив до Сонця. – Позолоти мене. Ми з тобою наче родичі: я круглий, ти кругле. Ти по небу ходиш , я по землі … Позолотило сонце голову гарбузову. Глянув той у росяне люстерко – заспівав з радощів:
Я Гарбуз не простий,
Я Гарбуз золотий
Я живу не тужу,
Я із Сонцем дружу! …
(Вихователь звертає увагу дітей на кошик, в якому — муляжі овочів, фруктів, ягід.)
Вихователь: Давайте визначимо, що де росте.
Дидактична гра «У саду, в лісі, на городі»
(Робота в групах.) 
Діти розподіляються на три групи. Одна група — сад, друга — ліс, третя — город. Серед запропонованих муляжів діти обирають ті, що відповідають назві групи. 
Матеріал для гри:
Ліс - гриби, полуниці, ожина…
Сад - груші, яблука, сливи…
Город - капуста, перець, огірки…
Вихователь: А зараз ми з вами вивчимо чистівку:
Са-са-са – випала роса
Су-су-су – заплету косу
Си-си-си – овочі неси
Сі-сі-сі – ідіть на город усі
Діти підходять до городу.
Вихователь: Обізвалась жовта диня, (вихователь звертає увагу дітей на диню на городі біля гарбуза)
Гарбузова господиня: \Діти, марно час не гайте, 
А загадки відгадайте! 
Сто хустин собі напнула, кожушок надіть забула. (Капуста.)
На городі восени лежать жовті кабани,
Прив’язані за хвости, щоб не думали втекти. (Гарбузи.) 
Стоїть півень на грядках, у червоних чобітках. (Буряк.)
Ціле літо одягалась, навіть спеки не злякалась,
А хто буде роздягати, буде сльози проливати. (Цибуля.) 
Я на сонці сонцем сяю, родичів багато маю,
Гарбузову господиню усі знають. Хто я? (Диня.) 
Сховалась Марічка в підземній коморі,
І тільки косички лишились надворі. (Морква.) 
Вихователь: Шановна диня, наші дітки знають про тебе пісеньку. Ось послухай.
(звучить перший куплет пісні Лисенка В.В. «Осінь господиня»)
Вихователь: Обізвались огірочки,
Гарбузові сини й дочки: 
- Спробуйте овочі всі описати, 
Хто з нас який, треба сказати. 
- Огірок який? (Зелений, довгастий, свіжий.)
- Капуста яка? (Хрумка, біла, соковита, свіжа.)
-  Буряк який? (Корисний, червоний, плескатий.)
-  Картопля яка?
Вихователь.: Обізвалась бараболя
А за нею і квасоля: 
- Ми всі різні і пригожі, 
І на інших всіх, не схожі. 
Вихователь. Як ви бачите всі овочі різного кольору, різної форми, різні на смак.
Про них можна сказати: «Перець гіркий, а буряк солодкий».
(Вихователь показує овочі, а діти порівнюють їх за різними ознаками і складають речення (капуста — огірок, кабачок — гарбуз, помідор — огірок, буряк — морква, картопля — кукурудза.)
Вихователь: Обізвалася морквиця,
Гарбузовая сестриця: 
- З вами хочу я пограти, 
Овочі покуштувати. 
Дидактична гра «Відгадай за смаком»
Вихователь: Обізвались буряки,
Гарбузові свояки: 
- З нас готуються приправи, 
Добрі, гарні смачні страви. 
Вихователь: Що можна приготувати з овочів? Як зберегти на зиму огірки та помідори?
-Які овочі можна вживати сирими?
- Які лише вареними?
Дидактична гра «Звари борщ та компот»
(Робота у групах.) 
У кошику овочі та фрукти.
Вихователь пропонує дітям «зварити» (скласти у каструлі) борщ або компот.
Вихователь: Обізвався старий біб:
- Я тримаю цілий рід. 
Вихователь: Що біб називає своїм родом?
- Як назвати одним словом капусту, огірок, картоплю, цибулю, буряк? (Овочі, городина.)
- Як назвати одним словом сливу, яблуко, грушу? (Фрукти.)
- Як назвати одним словом вишню, малину, полуницю? (Ягоди.)
Вихователь: діти, а зараз ми з вами зробимо хоровод дружби. Щоб наші овочі-друзі і надалі жили дружно на городині.
(діти стають у коло, під час своїх слів у пісні «Ходить гарбуз по городу» виконують певні рухи. Звучить пісня)
Ходить гарбуз по городу,(дитина з наголівником гарбуза ходить по колу) 
Питається свого роду: (нахиляється до кожного овоча і говорить)
– Ой, чи живі, чи здорові 
Всі родичі гарбузові? 
Обізвалась жовта диня, (виходить дитина з наголівником дині) 
Гарбузова господиня: 
– Іще живі, ще здорові (показує руками на інші овочі та трохи нахиляється) 
Всі родичі гарбузові! 
Обізвались огірочки, (виходять діти з наголівниками огірочків ) 
Гарбузові сини й дочки: 
– Іще живі, ще здорові (виконують повороти тулуба в сторони, руки на поясі) 
Всі родичі гарбузові! 
Обізвалася морквиця, (виходить дитина з наголівником моркви) 
Гарбузовая сестриця: 
– Іще живі, ще здорові (виконуює рухи напівприсідання в різні боки) 
Всі родичі гарбузові! 
Обізвались буряки, (виходять діти з наголівником бурячків) 
Гарбузові свояки: 
– Іще живі, ще здорові 
Всі родичі гарбузові! 
Обізвалась бараболя, (виходить діти з наголівниками бараболі і квасолі ) 
А за нею і квасоля: 
– Іще живі, ще здорові
Всі родичі гарбузові! 
Обізвався старий біб: (виходить дитина з наголівником боба) 
– Я піддержав увесь рід! (береться за голову і хитає в сторони) 
– Ой ти, гарбузе, ти перистий, З чим ми тебе будем їсти?
Вихователь: А гарбуз такий перистий,
З салом його можна їсти. 
А чи гарний в нього рід? 
Так, гарний гарбузовий рід. А зараз ми з вами сядемо за столи і намалюємо усю його сім’ю. кожен із вас малює той овоч, який найбільше полюбляє.
Образотворча робота – предметний малюнок на тему заняття.






Підсумок: виставка дитячих робіт – обговорення дитячих робіт.

Немає коментарів:

Дописати коментар