Страницы

пʼятниця, 16 грудня 2016 р.

Бути чи не бути хмарним технологіям у підвищенні професійної компетентності педагогів ДНЗ?

Добігло фактичного кінця навчання слухачів експериментальної групи 130-А "Педагогічні працівники ДНЗ", яку було включено до графіку курсів підвищення кваліфікації при МОІППО за Новим Основним курсом Програми Intel® «Навчання для майбутнього» (V 10.0) в очно-дистанційній формі.

У цій публікації маю проаналізувати хід навчання та його результативність. Зробити рефлексію власної викладацької, кураторської та тренерської діяльності протягом двох місяців у зазначеній групі.

На навчання було запрошено педагогічних працівників дошкільних навчальних закладів міста Миколаєва, які володіють навичками інформаційно-комунікаційних технологій на рівні активний користувач, усвідомлюють необхідність хмарних технологій у власній професійній діяльності та мають бажання підвищити власну ІКТ-компетентність задля набуття нових знань у професійній діяльності та  зростання фахової майстерності.

Розпочалось навчання з 26 вересня двома дистанційними днями, що були присвячені самостійній реєстрації слухачів на платформі МОІППО та ознайомленню з навчальними матеріалами на сайті дистанційного курсу Intel® "Навчання для майбутнього". Зареєструвалося 11 осіб з яких 10 методистів та 1 завідувачка ДНЗ.

Два дні очного тренінгу у МОІППО, на якому одна із зареєстрованих методистів не була присутня за об'єктивних причин, та подальша робота на курсі показали, що слухачі групи, як і годиться, відрізняються рівнем володіння ІКТ: високий у 2 особи, 8 середній, 1 низький. 

Різнилися педагоги також рівнем сформованості власних особистісних якостей, які професійно слід формувати у навіть у випускників ДНЗ (довільність, ініціативність, самостійність, самосвідомість, самооцінка, безпечність, самоставлення, свобода поведінки, відповідальність, креативність) та вмотивованістю до дистанційного навчання: високий рівень мотивації у 2, середній 5, низький - 4

У якості теми дослідження на курсі за методом проектів були обрані базові якостей особистості дошкільника які, за Базовим компонентом дошкільної освіти (2012 року) є метою та результатом ефективної роботи колективу вихователів,  педагогів-спеціалістів та інших працівників кожного дошкільного навчального закладу України. 

З 30 вересня по 30 листопада тривав основний дистанційний етап навчання на курсі, який завершився захистом проектів.

Проектна діяльність – форма навчально-пізнавальної активності, зміст якої полягає у вмотивованому досягненні свідомо поставленої цілі задля створення та реалізації творчого проекту з важливої професійної проблеми.
Виконання проекту – самостійний вид навчальної діяльності слухачів, який виконується згідно з навчальним планом курсів підвищення кваліфікації і базується на принципах: самостійності, активності, професійно-кваліфікаційної диференціації, індивідуалізації, систематичності, урахування вимог психології навчання дорослих.
Метою виконання проекту є підвищення рівня теоретичної та методичної підготовки слухачів курсів підвищення кваліфікації; систематизація та поглиблення теоретичних і практичних знань з обраної теми за проблематикою курсів; удосконалення або набуття досвіду самостійної творчої роботи; стимулювання креативності та творчості освітян; розвиток навичок самоосвіти.
Завданнями проектної роботи є формування умінь працювати з колегами для досягнення кінцевої мети; нести відповідальність за кінцевий продукт; аналіз та критичне осмислення вивченого матеріалу для його практичного застосування; розробка та виготовлення дидактичних та методичних матеріалів.

У поєднанні з навчальними матеріалами  Нового Основного курсу Програми Intel® «Навчання для майбутнього» та ознайомленням слухачів з технологічними можливостями інструментів Google, робота над індивідуальними проектами обіцяла бути цікавою та плідною.

Я вже мала досвід подібної діяльності з групою 63-А "Тренери з інформатики в початковій школі". Тому мені здавалося, що з групою педагогів дошкілля все буде набагато легше та результативніше. Адже, по-перше, їх було кількісно менше: 11, а не 21, як вчителів, які викладають інформатику в початковій школі. По-друге, всі вони були місцеві і мали кращі можливості, у порівнянні з вчителями сільських шкіл, для інтернет, телефонного та безпосереднього контакту зі мною з метою вирішення будь-яких навчальних питань. По-третє, це ж рідненькі "дошкільниці" такі відповідальні, завзяті та організовані до будь якої професійної діяльності... Але уви, як я помилялася...

Від початку активно до навчання на дистанційному етапі долучилися 2 педагоги (з яких одна, до речі, не змогла пройти 12 денний очний тренінг. Така ж одинична ситуація була і в групі 63-А): вчасно опрацьовували навчальні матеріали, правильно виконували завдання курсу. 

Після роботи на хмарній дошці та рефлексії на власних блогах за першу половину проходження курсу, до навчання приєдналися ще 3 педагоги. Для п'яти слухачів курсу мені доводилося спрощувати програму, проводити безліч додаткових консультацій, очних індивідуальних та групових зустрічей.  

На заваді успішній реалізації завдань курсу ставали об'єктивні причини: величезна зайнятість слухачів курсу робочими та особистими справами на фоні слабкої ІКТ-компетентності.
Як і годиться, у окремих слухачів курсу спостерігалися типові для дистанційного етапу навчання прояви:
* Несерйозність намірів виконувати заплановане.
* Відкладання справ і виправдання власної ліні.
* Небажання змінюватися через труднощі психологічного характеру.
* Відсутність навичок самоконтролю.
* Зациклення на особистих тимчасових невдачах.
* Перетворення помилок в роботі в повну відмову від виконання завдань.

Але були іноді і зовсім неочікувані перешкоди, як то нерозуміння цілей навчання, активний супротив та негативне ставлення безпосереднього керівника ДНЗ до навчання методиста на курсі, яка власне сама й відрядила її на навчання. 

З 11 педагогів, які "стартували" на навчання за курсом, до фінішу дійшли десять та отримали сертифікати від корпорації Intel. Одна із слухачів, за підтримки безпосереднього керівника - завідувачки ДНЗ - тихесенько зійшла з дистанції: не виходила на зв'язок, не відповідала на дзвінки та електронні листи, зовсім не приймала участі у навчанні на дистанційному етапі.

Захистили проекти дев'ять педагогів (одна слухачка з-за стану здоров'я не змогла взяти участь у заході). Роботу на курсі трьох педагогів відзначено подяками МОІППО. Сайт WiKi збагатився доробками педагогів дошкілля Миколаївщини, у віртуальній вчительській кімнаті на цьому блозі розміщено публікації восьми візиток роботи над проектами моїх найкращих "учениць - дошкільниць". Дві ще у чернетках, та сподіваюся, що найближчим часом буде розміщено й їх.

Так бути чи не бути хмарним технологіям у підвищенні професійної компетентності педагогів ДНЗ? Вважаю, що краще на це запитання дадуть відповідь самі слухачі, які на власному досвіді переконалися у цьому.

Лебедєва Світлана Анатоліївна "Я та мої колеги-вихователі отримали можливість використати комп'ютерні програми, інтернет - ресурси для результативності своєї роботи. Для когось це стало справжнім проривом! І особисто для мене теж! Завдяки навчанню на курсі я підвищила віру у власні сили та можливості, отримала стимул до саморозвитку і, що дуже приємно, отримала хвилини приємного спілкування з людьми, з якими не була знайома".

Петрова Тетяна Валеріївна "Одним словом - це була дійсно творча робота! Дійшовши майже до фінішу, розумієш, що не так все складно…"

Пушкаренко Людмила Василівна "Набуті знання обов'язково допоможуть мені у моїй професійній діяльності і не тільки… Коли термін навчання добігає кінця, розумієш, що твої знання суттєво поповнились, рівень володіння ІКТ значно підвищився. Але разом з тим ще багато чому потрібно вчитися! Та у мене все попереду!"

І які ж висновки за результатами викладання на курсі можна зробити з вищевикладеного:

Незважаючи на те, що за Типовим положенням "Про атестацію педагогічних працівників" з 2013 року кваліфікаційна категорія від «спеціаліст» й вище присвоюється "педагогічним працівникам з повною вищою освітою, діяльність яких характеризується використанням інформаційно-комунікаційних технологій, цифрових освітніх ресурсів у навчально-виховному процесі" організація навчання на курсах підвищення кваліфікації  в експериментальній групі "Педагогічні працівники ДНЗ" № 130-А показала низький рівень ІКТ-компетентності у фахівців цієї першої освітянської ланки.

Керівники дошкільних навчальних закладів "старої формації" не розуміють значення знань і умінь з інформаційно-комунікаційних технологій у своїх підлеглих та тих можливостей, які розкриваються перед ними при застосовувати інтернет технологій у підвищенні власної професійної компетентності.

Враховувати досвід викладання за Новим Основним курсом Програми Intel® «Навчання для майбутнього» (V 10.0) в очно-дистанційній формі в двох експериментальних групах у 2016 році, під час організації освітньої діяльності у якості куратора чотирьох навчальних груп за змішаною моделлю навчання:
10.01. - 27.01.2017 - "Вихователі ДНЗ. Ранній вік"
15.05. - 02.06.2017 - "Інструктори з фізкультури ДНЗ"
17.10. - 27.10.2017 - "Вихователі ДНЗ з проблеми Наступність між ДНЗ та початковою школою"
27.11. -15.12. 2017 - "Вихователі ДНЗ. Ранній вік"

Кожного разу, коли, як доцент кафедри теорії та методики дошкільної та початкової освіти МОІППО, я заходжу у навчальну аудиторію з лекцією та практичним заняттям з теми "Підвищення професійної компетентності педагогічних працівників ДНЗ за допомогою інструментів Google" я бачу зацікавлені очі слухачів та їхнє щире бажання йти у ногу з часом у своїй професійній діяльності та фаховому зростанні за допомогою сучасних засобів навчання.

Мої мрії, що були озвучені у виступі «Інтернет технології у підвищенні професійної компетентності педагогів дошкільних навчальних закладів» на бар-кемпі у Гольф-клубі Оболонь міста Києва 9 лютого цього року під час Першого Всеукраїнського форуму з міжнародною участю та за підтримки МОН України  «Цифрове перетворення освіти», починають перетворюватися у реальність!

Немає коментарів:

Дописати коментар