Страницы

вівторок, 27 січня 2015 р.

Формування безпечності поведінки в дітей раннього віку, як базової якості особистості через фізичний розвиток

Барінова Людмила Петрівна
м. Миколаїв, ДНЗ №49 


Формування безпечності поведінки в дітей раннього віку, як базової якості особистості  через фізичний розвиток 

Актуальність проблеми формування світорозуміння є концептуальними положеннями та державними вимогами реформування освіти в Україні, спрямованими на становлення особистості дитини. 

Моєю метою, як вихователя наймолодших, є підготування дітей до розв'язання складних життєвих ситуацій, навчання їх захищати себе від небезпеки, а також запобігати дитячому травматизму. 

Маючи Базовий компонент дошкільної освіти як Державний стандарт та підгрунття, на якому будується уся робота з дітьми, складаю навчально-тематичний план, використовую особистий підхід і власні творчі здібності, розробляю найбільш єфективну систему занять з правил безпеки життєдіяльності дітей раннього віку. 


Заняття складаю з різних типів на різні лексичні теми. Свою роботу я направляю так, щоб діти усвідомлювали цінність здоров'я, а тому дбали про його безпеку. Вчу володіти елементарними знаннями про основні чинники збереження здоров'я під час різних видів діяльності, режимних моментів. Щоб діти розуміли значення безпеки для зміцнення здоров'я і запобігали захворювання, проводжу щоденну ранкову гімнастику, фізіотерапію, дбаю про правильне, своєчасне харчування, безпечну поведінку, гігієну тіла дітей. Слідкую за тим, щоб діти дотримувалися правил здоров'язбережувальної поведінки в побуті. Заохочую дітей брати участь в оздоровчих та фізкультурно-розвивальних заходах, святах та розвагах. Формую позитивне ставлення до безпечних національних та сімейних оздоровчих традицій. Розповідаю про вплив основних природних чинників на стан здоров'я організму, щоб діти безпечно поводилися в різних особливих природних явищах під час ігор чи прогулянок на природі. 

Формую у дітей навички безпечного загартування, які не шкодять, а приносять користь здоров'ю. Наприклад, діти вмиваються прохолодною водою, роблять вологе обтирання, ходять босоніж, приймають сонячні та повітряні ванни, роблять гімнастику пробудження, грають у провітреному приміщенні, вранці, вдень та ввечері виходять на прогулянки, а в непогоду граються в приміщенні віранди. Щоб дитина правильно орієнтувалася в ознаках своєї статевої належності, привчаю хлопчиків допомагати дівчаткам, наприклад, перенести нелегкий предмет, відкрити двері, тобто у тому разі, де необхідно проявити більшу силу, ніж вона є у дівчаток. 

Усі заплановані заходи, які проводяться з дітьми в групі напавлені на розуміння та дотримання поняття "безпечно" і "небезпечно". Діти привчаються усвідомлювати безпеку життєдіяльності не лише власної, а й тих однолітків, які поруч. Протягом року я проводжу індивідуальні та групові бесіди не лише з дітьми, а й з їхніми батьками. Розповідаю правила безпечного перебування дітей вдома, у ДНЗ, на вулиці, на воді, льоду, ігровому та спортивному майданчиках. 

Приводжу життєві приклади з власного досвіду вихователя, методичних рекомендацій, медичних норм. Надаю інформацію у вигляді статей, літератури, папок-пересувок, картинок, тощо. Наприклад, із розділів: "Безпека дорожнього руху та ігри біля проїзжої частини", "Особиста гігієна", "Спілкування з незнайомими людьми, тваринами", "Безпечне харчування", "Безпечні та небезпечні спортивні знаряддя дітей раннього віку", тощо. Так як діти цього віку мало розмовляють, вони із задоволенням розглядають наочний матеріал на тему безпеки життєдіяльності. У цей зимовий період року особливу увагу дітей та батьків приділяю спортивним майданчикам, щоб безпечно використовувати металеві знаряддя для загяття спортивними іграми. Вчу приділяти особисту увагу обліденілим покриттям, бурулькам, які зустрічають діти під час фізичних ігор на поогулянці в дитячому садку, на шляху додому, прогулянках біля річки, в непогоду. Також орієнтую дітей у правилах поводження з незнайомими предметами, речовинами, які діти можуть знайти під час ігор на вулиці, майданчику, під'їзду, тощо. Наприклад, перш чим грати на своєму ігровому майданчику ми з дітьми його ретельно оглядаємо: чи всі знаряддя справні, стоять на належно у місці та у належній формі, повсякденно переглядаємо іграшки та вилучаємо пошкоджені. Після гри діти привчаються самостійно складати іграшки на місце, з якого достатньо легко можуть їх взяти. Щоб запобігти небезпеці під час гри на майданчику, я з допомою дітей постійно закриваю пісочницю, щоб доступ до неї мали лише діти цієі групи. Вікна віранди завішуються захисною сіткою, для того щоб діти не визирали з віконця, що є небезпечним для їх допитливості чи фізичних ігор на їх погляд. 

У групі один раз у квартал проводяться конкурси на тему пожежної безпеки, безпеки харчування та електробезпеки. Під час проведення сюжетно-рольових ігор діти граючи вчаться безпечно користуватися транспортом, правильно поводитися в суспільних місцях. На прикладі догляду за лялечками чи гри з ними діти розвивають вміння виконувати культурно-гігієнічні навички. У бесідах на різні лексичні теми вчу дітей володіти навичками безпечної поведінки при агресивно у фізично у поводженні однолітків або дорослих, безхатніх чи диких тварин. Показую ілюстрації, наводжу приклади з життя, читаю казки і наголошую на дії героїв твору, заучую з дітьми вірші на пам'ять. Наприклад, вірші А. Барто, де чітко просліджується небезпечне ставлення до іграшок під час фізичних вправ та ігор. 

Для того, щоб діти усвідомлювали, що можуть бути здоровими чи хворими, і такий стан залежить від їх власних вчинків, я в другій половині дня пропоную дітям сюжетно-рольову гру "Лялька захворіла". Під час цієї гри діти на власних діях можуть вчитися безпечно ставитись до стану самопочуття, проявляти уявну допомогу, діяти колективно, проявляти співчуття, приймати рішення, розуміти безпечні лікувальні заходи.

Під час запропонованих ігор діти орієнтуються в основних безпечних та небезпечних показниках власного здоров'я (хороше самопочуття, відсутність больових відчуттів чи навпаки) і не менш важливе здоров'я оточуючих людей. Повсякденно я розповідаю дітям про те, що для зміцнення здоров'я й запобігання захворюванням корисно виконувати ранкову гімнастику, рухові вправи, ігри, розваги, правильно мити руки, члідкувати за гігієною тіла, одягу, волосся, нігтів, взуття, тощо. Правильно, своєчасно і безпечно харчуватися, культурно поводитися за столом під час їжі та роздачі гарячих страв помічником вихователя. Особливу увагу приділяю наймолодшим дітям, віком до двох років, яким бракує достатніх культурно-гігєнічних та фізичних навичок під час проведення ігор чи режимних моментів, занять фізичними вправами. Наприклад, після сну хлопчики можуть зробити зачіску самостійно, користуючись гребінцем, а дівчаткам я заплітаю гарні різноманітні косички зі стрічками, зауважую на те, що розплетене волосся заважає фізичним вправам, іжі, іграм, вмиванню після сну та іншій діяльності та про те, що взагалі дитинаовинна мати охайний зовнішній вигляд, не лише після сну, а й протягом дня. 

Дітей групи я привчаю без нагадування дорослого користуватися основними гігієнічними засобами та предметами одягу тоді, коли це необхідно дитині, а не тоді, коли дитина дочекається дозволу дорослого. Наприклад: серветкою під час їжі чи носовою хустинкою на прогулянці, теплою ковтинкою в прохолодну температуру, рукавичками на прогулянці, тощо. Постійно привчаю дітей безпечно користуватися індивідуальними речами гігєнічних засобів: рушничком, гребінцем, горщиком, предметами посуду. Вчу дітей контролювати власну поставу, зовнішній вигляд біля дзеркала, слідкую за тим, щоб діти не бігали, граючи в неналежних для цього місцях, як то по вологій підлозі, між стільцями чи столами з посудом, спальні, туалеті, не зістрибували зі сходинок, не носили капці-шльопки, замалі чи завеликі, не кидали предмети одягу в неналежне місце чи на землю під час гри на вулиці. Діти групи постійно привчаються виконувати фізичні вправи на заняттях фізкультури та протягом дня для зміцнення організму, але при цьому слідкували за власними емоціями під час досягнення завдання і дотримувались безпечності, як по відношенню до себе, так і до однолітків. Наприклад, зауважую дитині на те, що не можна зістрибувати з нестійких предметів, високих, на підлогу, на якій залишився предмет, бігати, наштовхуючись один на одного, кидати щось в обличчя чи по іншим частинам тіла, приводячи до порушення рівноваги, завдаючи болісного відчуття. Високо лазити по гімнастичній драбині, зістрибувати з неї, підлазити під дугу і штовхати їі, ставати на м'ячик, виконувати вправи на певній відстані один від одного, йти один навпроти одного під час проходження по похилій дошці, драбині, гімнастичній лаві в нстафетній грі, тощо. Привчаю дотримуватися правил безпечних положень виконання вправ з предметами та без них. Щоб діти свідомо, уважно, чесно виявляли свою спритність, безпечно і охайно володіли власним тілом. За необхідністю безпечно прявляли фізичні, силові зусилля (не підймали важкі речі, уважно бігали по вологій чи асфальтній поверхні на прогулянці, щоб не завдавати болісних травм). Діти групи вчаться не лише правильно, а й своєчасно харчуватися, а й робити це лише чистими руками, дозволені харчі, не гарячі, чи холодні, чисто промиті, свіжі, кімнатної температури, з дозволу дорослого, в належному місці. Перед тим як діти лягають спати я ретельно перевіряю, щоб у роті кожного малюка не залишалося навіть крихти їжі і вони спали з чистим обличчям, руками, в належних піжамах, після відвудування туалету. 

Протягом усього сонного часу я знаходжусь поряд з дітьми в спальні, щоб їх заспокоїти, якщо дитина просинається і не може увісні зрозуміти, де знаходиться, навіть може йти по ліжку. Діти привчаються усвідомлювати свою відповідальність за безпеку вчинків, але увісні їм цього бракує. 
Розиваючи важливі якості безпечної поведінки дітей раннього віку через фізичні та культурно-гігієнічні навички, які на мій погляд тісно та повсякденно пов'язані між собой, я ставлю три найважливіші завдання: 
- створити безпечні умови для життєдіяльності дитини в групі;
- сформувати у дитини уміння передбачати безпечні наслідки своїх вчинків;
- виробити у дитини навички практичних безпечних дій під час виникнення надзвичайних життєвих ситуацій.

Але діти зазвичай заборони ігнорують, тому що не звертають уваги на частку "не", сприямаючи заборону як цікавий експримент, сигнал до дій. Проводячи роботу з дітьми раннього віку я шукаю шляхи до дитячої свідомості і, не зважаючи на їх маленький вік, спонукаю малечу замислюватися над цінністю свого здоров'я, тож відповідно над власними безпечними вчинками та вчинками однолітків. Формую у дітей свідоме розуміння наслідків необачної поведінки, не через залякування, а через приклад з врахуванням їх природної допитливості, зацікавленності, фізичних та мислительних можливостей, вікового досвіду. 

З метою належного виконання вимог Базового компоненту з питань безпечності як базової якості особистості у дітей раннього віку я спрямовую педагогічну роботу у різних напрямках: із працівниками ДНЗ, з дітьми, з батьками, з використанням освітніх, новітніх педагогічних технологій. Ці напрямки і визначають зміст основних розділів навчання з фізичного розвитку та культурно-гігієнічних навичок:
1. правила безпечної поведінки під час занять фізичними вправами та розвагами;
2. особиста безпека гігієни дитини;
3. пожежна безпека;
4. безпечна поведінка дитини на вулиці, в транспорті, біля проїзжої частини, біля водойми, з незнайомцями;
5. безпека дитини в природі та довкіллі;
6. безпека психічного здоров'я дитини, емоції та конфлікти та інше.

Ставлячи мету до цих розділів навчання та виховання, результатом стають знання, навички та вчинки дітей в безпеці життєдіяльності. Найважливіша мета - охорона життя та здоров'я дитини. Я застосовую різні форми роботи: 
- тематичні заняття;
- бесіди;
- спостереження;
- екскурсії;
- пішохідний прехід;
- театральну діяльність; 
- виготовлення папок-пересувок;
- конкурси-змагання з ОБЖД;
- перегляди наочностей, діафільмів;
- використання настільно-друкованих фільмів; 
- моделювання ситуацій;
- фізкульт-хвилинки, ігри;
- читання, розворідь художніх творів;
- виготовлення дитячих робіт;
- розучування віршів, потішок, обговорення ситуацій на прикладі;
- загартувальні процедури;
- індивідуальну роботу;
- бесіди з батьками;
- наочні та дидактичні посібники.

Наприклад, тема: Читання казки "Ріпка". Мета: спонукати дітей до визначення думки, що фізична взаємодопомога - то велика сила, тому що самому завжди важко, небезпечно долати перешкоди, це шкодить здоров'ю, іноді навіть не має позитивного результату. А на прикладі казки "Колобок" - навпаки кожен хотів його з'їсти, таки з'їла Лисичка, небезпечно бігати одному в лісі, можна заблукати, зустріти хижаків. Бесіди: "Звідки беруться бруднулі?", "Здоровим будь!", читання твору "Федорине горе", "Мийдодир", "Гумова Зіна". Мета: вчити дітей уважно слухати твір, розуміти зміст, вчити відповідати на запитання за змістом твору; розвивати навички самостійного дбання про гігієну власного тіла та одягу, іграшок; виховувати охайність; формувати думку дітей про те, що гігієна тіла - це основа особистого здоров'я дитини. Моделювання ситуацій з твору К. Чуковського "Айболить", інсценування "Зайчик небезпечно рухався через дорогу". Мета: визначення способів швидкої допомоги зайчику, закріплення знань про небезпечність дорожнього руху. Показ театру: "Три ведмеді". Мета: відтворення емоцій героїв казки, спонукання до осмислення того, чим були невдоволені ведмеді стосовно негігієнічних, невихованих, небезпечних вчинків дівчинки. Р/г: "Сонечко і дощик". Мета: вчити дітей бігати врозтіч і не наштовхуватись один на одного. Моделювання ситуацій, бесіда "Шкідливі ігри", "Шкідливі звички". Мета: формувати у дітей уявлення про шкідливість для організму від обгризання нігтів, смоктання пальчика чи іграшки, стрибання один на одного під час гри, обсипання піском, кусання, тощо. Свою педагогіну діяльність стосовно безпеки дітей групи я розширюю і постійно доповнюю відповідно до індивідуальних та вікових потреб дитини, запитів і побажань батьків, динамічності наявного розвитку дітей раннього віку. 

1 коментар:

  1. Здоров'я та безпека життєдіяльності малюків - це завжди актуальна тема! Дякую за потрібну інформацію та цікаві форми роботи!

    ВідповістиВидалити