Страницы

середа, 24 грудня 2014 р.

Сенсорний розвиток як основа формування розумових здібностей дошкільника

Сенсорний розвиток як основа формування розумових здібностей дошкільника

Мухіна Наталья Викторівна
Левченко Оксана Юріївна
м. Миколаїв, ДНЗ № 126

Коли вихователі приходять на курси підвищення кваліфікації, то крім лекцій, практичних та семінарських занять вони мають змогу побувати в найкращих дошкільних навчальних закладах міста. 

Так 09.12.2014 гостинно відкрив свої двері перед колегами області ДНЗ №126.
Розкуті та зацікавлені дітки; щирі відкриті усміхнені обличчя працівників; красиві, естетично оформлені приміщення - все тут радує око й зігріває душу. Багато яскравих вражень отримали педагоги області, побувавши у цьому ДНЗ.


Програма заходу



Сенсорний розвиток дитини - розвиток її відчуттів і сприймання, формування уявлень про зовнішні властивості предметів:їх форму, колір, величину, положення у просторі, а також запах, смак .
Дошкільне дитинство є періодом інтенсивного розвитку дитини. Від рівня цього розвитку значною мірою залежить успішність її розумового, естетичного виховання, стан сформованості загально навчальних умінь і навичок.
Значення сенсорного розвитку дітей раннього віку виражається в наступному:
воно являє собою базу для інтелектуального розвитку дитини;
структурує і впорядковує дитячі враження від спілкування із зовнішнім світом;
стимулює розвиток спостережливості та уваги;
робить позитивний вплив на естетику дитини,
стає базою для розвитку фантазії і уяви;
формує сенсорні еталони;
дозволяє розширити словниковий запас;
робить вплив на рівень розвитку слухової, зорової, образної, моторної пам’яті;
готує малюка до взаємодії з реальним світом.
Сенсорний розвиток відбувається протягом усього життя, але ранній вік є тим періодом, коли дитина пізнає навколишній світ великими темпами, тобто нагромаджує і засвоює соціальний     сенсорний досвід. Видатний науковець М.М. Щелованов називав ранній вік " золотою порою сенсорного вихова-ння". 
Сенсорне виховання - цілеспрямовані педагогічні впливи, що забезпечують формування почуттєвого пізнання й удосконалення відчуттів і сприйняття.
До головних завдань сенсорного виховання належать:
формування у дітей системи обстежуваних дій;
формування системи сенсорних еталонів;
розвиток уміння самостійно використовувати сенсорні еталони у власній діяльності.
Розглянемо їх детальніше.
Методика сенсорного виховання в ДНЗ передбачає навчання дітей обстеженню предметів.
Обстеженням називають спеціально організоване сприйняття предметів з метою використання його результатів у тій чи іншій змістовної діяльності.
Обтеження - це основний метод сенсорного виховання дітей раннього віку.
Навчання обстеженню проводиться як спеціально організоване сприйняття предмета з метою виявлення тих його властивостей, про які важливо знати, щоб успішно впоратися з майбутньою діяльністю. Один і той же предмет обстежується по різному в залежності від цілей обстеження і самих обстежуваних якостей.
Існують загальні правила для всіх видів обстеження:
сприйняття цілісного образу предмета;
уявний поділ на основні частини і виявлення їх ознак (форма, величина, колір та інше);
просторове співвідношення частин один з одним (праворуч,ліворуч, над, зверху і так далі);
вичленення дрібних деталей , встановлення їх просторового розташування по відношенню до основних частин;
повторне цілісне сприйняття предмета.
Обстеження за такою схемою допоможе дітям оволодіти узагальненими способами чуттєвого пізнання, якими вони зможуть користуватися в самостійній діяльності. Педагог же в свою чергу повинен створювати умови, щоб діти  засвоювали отримані знання та вміння для аналізу навколишнього середовища.
 У дошкільному віці починається етап безпосереднього засвоєння і використання сенсорних еталонів. Саме з трьох років основне місце в сенсорному вихованні дітей займає ознайомлення їх із загальноприйнятими сенсорними еталонами та способами їх використання.
Сенсорні еталони - це психічні образи, що містять уявлення про чуттєво сприймані властивостей об’єктів.
Так , в області форми - це геометричні фігури ( коло, квадрат, трикутник), в області кольору - вісім кольорів спектора. Особливе місце займають еталони величини, так як вони носять умовний характер. Будь-який об’єкт сам по собі не може бути великим або маленьким, він набуває це якість при порівнянні з іншим. Ми говоримо, що кавун великий, а яблуко - маленьке, зіставляючи їх між собою. Такі відносини можуть бути зафіксовані тільки в словесній формі.
Хоча дитина раннього віку ще не готова до засвоєння сенсорних еталонів, але у неї починає накопичуватися уявлення про колір, форму , величину та інші якості предметів. Важливо, щоб ці уявлення були достатньо різнобічними.
А це значить, що дитину слід знайомити зі всіма основними різновидностями якостей:
8 кольорами спектору, білим і чорним кольорами;
з такими формами як круг, квадрат, овал. трикутник, прямокутник;
величиною, яка сприймається тільки в порівнянні з іншою величиною.
Поступово дитина опановує назви еталонів.
Дітей вчать застосовувати освоєні еталони якостей для аналізу предметів, вчать порівнювати предмет з еталоном, помічати подібність і відмінність. Це дозволяє бачити особливість предметів, бачити відоме в новому, відносити предмети до груп за різними якостями. Оволодіння еталоном піднімає розумову діяльність дитини на новий щабель: формується процес узагальнення на чуттєвої основі (еталон), поглиблюються процеси аналізу, узагальнення на основі володіння еталоном.
В результаті оволодіння в процесі навчання системами перцептивних дій і системами еталонів діти отримують широкі можливості для орієнтування в навколишній дійсності.
Особлива роль в сенсорному вихованні дітей належить природі. Адже природа - невичерпне джерело вражень, радісних переживань для дитини. Важливим засобом сенсорного розвитку дитини являється спостереження. Спостерігаючи в природних умовах, дитина, може познайомитися з якостями предметів, їх формою, величиною, кольором. Проте визначити їх самостійно малюк не може. Дитина навчилася  тільки дивитися , але не бачити, слухати, але не чути. Тому її треба навчити виділяти якості предметів навколишнього оточення.
Пізнання природного оточення, спочатку, здійснюється чуттєвим шляхом, за допомогою зору, слуху, дотику, нюху. Так під час спостереження малюки вчаться розрізняти забарвлення листя, сприймання буде більше яскравіше, якщо вихователь пропонує послухати шарудіння опадаючого листя.  Чим більше органів чуття "задіяно" в пізнанні, тим більше ознак і властивостей виділяє дитина в досліджуваному об’єкті, явищі, а отже, тим багатшими стають його уявлення. На основі таких уявлень виникають розумові процеси, уява, формуються естетичні почуття.
Сенсорний розвиток має здійснюватися у тісному зв’язку з навчанням дитини тих видів діяльності, в ході яких він повинен враховувати і відтворювати властивості предметів (малювання, ліплення, конструювання). Саме у цих видах діяльності перед дітьми виникає необхідність сприймати предмети як можна точніше, повніше, виробляється вміння обмацувати, оглядати предмети у певній послідовності. Вказівки дорослих допомагають дитині виділяти відповідні предмети або частини, помічати подібність і відмінність.
Гра - універсальний спосіб виховання і навчання дитини. Ігри, що розвивають сенсорне сприйняття, дуже потрібні малюку раннього віку. Вони приносять в життя дитини радість, інтерес, упевненість у собі і своїх можливостях. Ігри, в яких використовуються дії з предметами, розвивають не тільки рух, а й сприйняття, увагу, мислення і мову дитини. Уміле не нав’язливе керівництво педагога діями  малюка дозволяє дитині перейти від примітивного маніпулювання для виконання різноманітних практичних дій з урахуванням величини і форми предметів. Для розвиваючих ігор з малюками потрібно використовувати різні збірні іграшки (вкладки, пірамідки, куби, тощо), які вимагають співвіднесення властивостей декількох деталей.
Для організації навчально-ігрової діяльності дитини використовується 5 видів дидактичних іграшок:
для нанизування (різні пірамідки);
об’ємні геометричні;
для викладання та викладання;
різні форми (конуси, куби, циліндри);
збірно-розбірні (мотрійки), а також предмети та іграшки спеціально підібрані за будь-якими якостями.
Підводячи підсумок вищевикладеного, можна зробити висновок, що в результаті систематичної роботи по сенсорному вихованню дітей раннього віку у них виявляються сформованими вміння і навички, які свідчать про відповідний рівень розвитку:
діти успішно виділяють і враховують колір, форму, величину і інші ознаки предмета;
групують відповідно до зразка предмети за формою, кольором, величиною при виборі з 4-х;
співвідносять різнорідні предмети за кольором, формою, величиною при виборі з 4-х різновидів (або 4 різновиди кольору, якої форми і т.п.);
дізнаються в різноманітних колірних плямах предмети або явища, що мають характерну колірну ознаку (сніг, трава, апельсин і т.п.);
активно використовують порівняльні слова-назви для позначення форм (дах,м’яч);
починають активно користуватися загальноприйнятими словами-назвами кольору.



Немає коментарів:

Дописати коментар