Страницы

понеділок, 27 січня 2014 р.

Вихователю найменших

Делюсь новостью с коллегами-дошкольниками. В издательстве "Основа" вышла наша книга "Воспитателю самых маленьких". Система работы с детьми третьего года жизни (укр. язык).  

Посібник містить щотижневе планування (заняття з образотворчого мистецтва; фізичного й музичного виховання; пізнавальної, художньо-мовленнєвої, ігрової діяльності та ін.), методичні рекомендації щодо організації навчально-виховної роботи з дітьми третього року життя, а також багато іншої корисної інформації.

Для вихователів дошкільних навчальних закладів і студентів вищих навчальних закладів відповідного фаху.

Ранній вік (з року до трьох) – особливий період дитинства, коли кожний день має вагоме значення в розвитку малюка. Зважаючи на те, що заклала природа, розвиток та становлення особистості у цей час відбувається дуже стрімко й залежить від соціальних умов, у яких зростає малюк. Впровадження особистісно орієнтованої освіти в практику роботи груп раннього віку дошкільних навчальних закладів потребує від педагогів розуміння та засвоєння її змісту, набуття ними вміння реалізувати окреслені завдання цієї освіти. Вона вимагає від педагога особистісно орієнтованого підходу до дітей, тісної взаємодії з їхніми родинами.


Спираючись на гуманістичні педагогічні ідеали, автори посібника радять батькам та педагогам, причетним до освіти дітей раннього віку:
- виробляти оптимістичну гіпотезу щодо розвитку дитини; усвідомлювати те, що кожна психічно нормальна дитина має необмежені можливості розвитку. Дорослий може або активізувати й супроводжувати цей процес або гальмувати його;
- порівнювати розвиток дитини лише з нею самою – учорашньою, сьогоднішньою, імовірно завтрашньою;
- зміщувати акценти з оцінки зовнішніх якісно-кількісних характеристик результатів діяльності та проявів поведінки дитини на аналіз їхньої особистісної ціни; сприймати малюка таким, який він є від природи;
- не стільки самому добирати конкретні засоби зовнішнього впливу на дитину, скільки давати їй право самостійно обрати одну з наданих дорослим можливостей;
- реалізувати принцип активності – право дитини на вибір, на прийняття самостійних рішень у нескладних життєвих ситуаціях;
- розуміти, що довіри дитини слід удостоїтися, а не домагатися її силою своєї влади над нею;
- звільнити емоційне життя малюка від напруги, дати імпульс розвитку його емоційної сприйнятливості;
- вправляти дитину в умінні спиратися на власний (хай поки ще й обмежений) життєвий досвід, звертатися по допомогу за роз’ясненням до дорослого;
- бути педагогічно творчим, відкритим інноваціям, підвищувати свій рівень психологічної грамотності.

Базовий компонент дошкільної освіти висуває до педагога дошкільного навчального закладу ряд вимог:
– визнання самоцінності дошкільного дитинства, його особливої ролі в розвитку особистості;
– збереження дитячої субкультури;
– створення сприятливих умов для формування особистісної зрілості дитини, її базових якостей;
– пріоритет повноцінного проживання дитиною сьогодення у порівнянні з підготовкою до майбутнього етапу життя;
– повага до дитини, врахування індивідуального особистого досвіду дошкільника;
– компетентнісний підхід до розвитку особистості, збалансованість набутих знань, умінь, навичок, сформованих бажань, інтересів, намірів та особистісних якостей і вольової поведінки дитини;
– надання пріоритету соціально-моральному розвитку особистості, формування у дітей уміння узгоджувати особисті інтереси з колективними;
– формування у дітей цілісної, реалістичної картини світу, основ світогляду.

Виконання ціх завдань, за відсутності якісного методичного забезпечення, не завжди під силу педагогові-практику.

Методичний посібник «Вихователю найменших» складений з метою надання конкретної методичної допомоги педагогічним працівникам дошкільних навчальних закладів які працюють з найменшими вихованцями. 

З власного досвіду знаємо, яких труднощів зазнають педагогічні працівники, збираючи по-краплинах необхідну у повсякденній практичній роботі з дітьми раннього віку інформацію. І хоча сьогодні на прилавках книжкових магазинів можна знайти безліч методичної літератури з питань дошкільного виховання, проте посібника, на сторінках якого у повному обсязі розглядалися б сучасні питання розвитку та виховання дітей раннього віку й підкріплялися б практичними напрацюваннями, до цього часу не існувало.

Досконале теоретичне вивчення особливостей розвитку та виховання дітей раннього віку, а також тривала публіцистична робота за цією тематикою надихнули наш авторський тандем об’єднати наші наукові, методичні та практичні розробки, які відшліфовувалися, удосконалювалися, пройшли апробацію та отримали підтримку вітчизняних фахівців з дошкільного виховання у єдину збірку.

Плекаємо надію, що методичний посібник «Вихователям найменших» стане настільною книгою для педагогів, які працюють у групах раннього віку в дошкільних навчальних закладах. Матеріали посібника допоможуть молодим вихователям зробити впевнішими перші кроки педагогічної практики, а педагогам-майстрам – стануть спонукою до власних творчих пошуків. 
Зичимо успіхів та натхнення у роботі всім тим, хто причетний до справи виховання найменших громадян України.


З повагою до читачів,
Лія Миколаївна Олійник,
Ірина Анатоліївна Романюк

Немає коментарів:

Дописати коментар