Олійник Л. М.
Миколаївський обласний інститут післядипломної
педагогічної освіти, Україна
ПІДГОТОВКА ПЕДАГОГІВ ДО ВИКЛАДАННЯ ПРЕДМЕТУ “СХОДИНКИ ДО ІНФОРМАТИКИ” В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
У статті піднімається актуальне питання реалізації післядипломною освітою державного стандарту початкової загальної освіти з організації навчання вчителів викладанню предмету “Сходинки до інформатики” в початковій школі. Розглядаються різні форми підвищення кваліфікації педагогічних працівників залежно від їх базової освіти.
Ключові слова: післядипломна освіта, інформаційно-комунікаційні технології, комп’ютерна грамотність педагогів.
Постановка проблеми в загальному вигляді та її зв'язок із важливими науковими та практичними завданнями. Одним з ключових завдань початкової освіти відповідно до Державного стандарту початкової загальної освіти визначено формування компетентностей, зокрема інформаційно-комунікаційної. Так, освітня галузь “Технології” визначається, серед інших за такою змістовою лінією, як ознайомлення з інформаційно-комунікаційними технологіями (ІКТ). Починаючи з 2013 року, учні загальноосвітніх навчальних закладів з другого класу вивчатимуть основи інформатики [1].
Введення за Державним стандартом початкової загальної освіти предмету “Сходинки до інформатики” 2-4 класи, потребує негайного вдосконалення фахової майстерності працюючих учителів. Виконання цього завдання постає перед національною системою післядипломної педагогічної освіти. Відповідно до потреб часу має збільшуватися кількість видів і форм післядипломного навчання. Адже, рівень розвитку країни значною мірою визначається рівнем розвитку освіти, яка має швидко й адекватно реагувати на потреби суспільства.
Обраний напрям входить до складу науково-дослідної теми кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти “Шляхи підвищення професійної компетентності педагогічних працівників у системі післядипломної педагогічної освіти” (0112 U 007543).
Аналіз досліджень та публікацій, у яких започатковано розв’язання даної проблеми. Метою сучасної післядипломної освіти є задоволення індивідуальних потреб фахівців у особистому та професійному зростанні, підвищення їх конкурентоспроможності відповідно до суспільних потреб, а також забезпечення потреб держави у кваліфікованих кадрах високого рівня професіоналізму та культури, здатних компетентно і відповідально виконувати фахові функції, впроваджувати у виробництво нові технології, сприяти подальшому соціально-економічному розвитку суспільства [6].
Можливості післядипломної освіти у підвищенні кваліфікації педагогів з актуальних освітянських питань та спрямування їх до власних педагогічних пошуків розкрито в роботах В. Олійника, А. Зубко, А. Кузьмінського, Н. Протасової, Л. Сігаєвої та інших [5].
Дослідження проблеми впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у загальноосвітні навчальні заклади підняли на поверхню питання навчання вчителів новітніми технологіям. На цьому наголошували у своїх працях В. Биков, Л Брескіна., А. Звягіна, В. Зіяутдінов, М. Жалдак, Н. Морзе, І. Прокопенко, М. Пшукова, В. Смоляк, О. Співаковський та інші [4, 7].
Виділення невирішених раніше частин загальної проблеми, якій присвячується стаття. Аналіз змісту вказаних праць дозволяє стверджувати, що попри детальне опрацювання проблеми інформатизації освіти, аспект підготовки вчителів до викладання предмету “Сходинки до інформатики” в початковій школі у системі післядипломної освіти розроблений недостатньо.
Ціллю даної статті є розгляд перспектив післядипломної освіти у реалізації завдання Державного стандарту початкової загальної освіти з організації навчання вчителів початкових класів викладанню предмету “Сходинки до інформатики” на прикладі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти.
Виклад основного матеріалу дослідження з обґрунтуванням здобутих наукових результатів. Задля реалізації нової програми та навчання учнів з другого класу основам інформатики за новим підручником, пріоритет при виборі фаху вчителів, які будуть викладати курс “Сходинки до інформатики”, МОНмолодьспорту України рекомендує надавати вчителям початкових класів. Проте, існуюча на сьогодні практика підтверджує, що здебільшого в школах керівники мають намір з вересня 2013 року призначити викладати цей предмет вчителів інформатики.
Тому, навчально-тематичні плани курсів підвищення кваліфікації в Миколаївському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти з цієї проблеми диференційовані. В процесі роботи з вчителями інформатики звертається особлива увага на психологічні особливості молодших школярів, специфіку організації навчально-виховного процесу у 2 класі. Для вчителів початкових класів, які слабко володіють комп’ютером та не мають навичок роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями заплановано додаткові заняття. Залежно від рівня підготовки, кваліфікації та місцевих умов використовується очна, очно-заочна та дистанційна форми навчання. Адже, орієнтовні вимоги до рівня володіння всіма вчителями інформаційно-комунікаційними технологіями на початковому рівні за програмою “Сто відсотків” у Миколаївській області виконано на січень 2012 року. Вчителі початкових класів, які за останні п’ять років пройшли курси підвищення кваліфікації при МОІППО знають будову комп’ютера; вміють використовувати операційну систему та інші прикладні програми (Word, Excel, PowerPoint); здійснюють пошук інформації за допомогою Інтернету; використовують дидактичні засоби, створені за допомогою ІКТ; створюють, друкують, тиражують та використовують методичні матеріали.
Ці знання та уміння вони здобули завдяки проведеним семінарам, семінарам-практикумам, круглим столам. На 2013 рік у роботі інституту заплановано різноманітні форми продовження такого навчання, зокрема: творча лабораторія, дистанційна школа, навчальний семінар. Дослідження психологічного стану вчителя під час навчання ІКТ показали, що педагоги готові опанувати навичками ІКТ і застосовувати їх у навчально-виховному процесі [2].
У МОІППО є навчальні аудиторії які обладнано сучасними технічними засобами – інтерактивними дошками, мультимедійними проекторами, що дає змогу використовувати електронні презентації під час лекційних занять. Усі комп’ютери інституту об’єднано в локальну мережу з широкосмуговим доступом до Інтернету, що дозволяє слухачам під час навчання комфортно користуватися інформаційними ресурсами розташованими у всесвітній мережі [5].
Потужна асинхронна технологія − електронна пошта надає можливість викладачам дистанційних курсів оперативно надсилати листи та пакети інформаційно-методичних документів для слухачів очно-дистанційних курсів, надавати консультації та поради, як окремим адресатам, так і диференційовано групі вчителів початкових класів, які навчаються на курсах підвищення кваліфікації за очно-дистанційною формою.
На сайті МОІППО у дистанційному середовищі платформи Moodle і на сайті у групі Googlе є форуми для асинхронної дискусії, де, як показала практика 2012 року, проведені Інтернет-форуми для вчителів початкових класів, які дали змогу слухачам курсів не лише розміщувати свої виступи, роздуми, досвід, пропозиції, обговорювати свої успіхи й невдачі, але й по завершенню кожен учасник мав можливість зберегти текстові матеріали у вигляді файлу для подальшого використання.
Віртуальна творча лабораторія вчителів початкових класів з проблеми “Впровадження нового Державного стандарту початкової загальної освіти” мала на меті підготовку педагогічних працівників до впровадження нових навчальних програм для початкової школи, серед яких з 2013 року програма “Сходинки до інформатики” 2-4 класи. Творча лабораторія має Інтернет-спільноту для вчителів початкових класів, які працюють у дистанційному режимі.
Інтернет-спільнота – це глобальна спільнота освітян, які розуміють важливість застосування ІКТ для покращення результатів у навчанні. Приєднавшись до Мережі “Партнерство в навчанні”, “Wiki-освіта”, “Intel® Навчання для майбутнього в Україні” та зареєструвавшись на платформі підтримки дистанційного навчання Moodle в МОІППО, вчитель має можливість:
- створювати свої і приєднуватися до існуючих спільнот;
- шукати плани уроків і практичних занять, розміщувати і брати участь у дослідницьких і творчих проектах;
- публікувати важливі ресурси для обміну досвідом; вільно користуватися засобами і навчальними програмами;
- співпрацювати з однодумцями;
- збагачувати освітнє середовище у своєму вебінар-класі і спільноті (врешті-решт, отримати глобальну допомогу у покращенні якості освіти).
Програми Microsoft “Партнерство в навчанні”, “Intel® Навчання для майбутнього” включені до дистанційних курсів підвищення кваліфікації вчителів за очно-дистанційною формою навчання.
До того ж, вчителі Миколаївської області беруть активну участь у роботі різноманітних Інтернет-спільнот:
- проводять форуми і засідання он-лайн творчих груп, лабораторій, університетів;
- додають до матеріалів сайтів свої коментарі;
- ведуть персональні он-лайнові щоденники;
- розміщують, створюють, редагують і адмініструють у Всесвітній павутині документи, відеоматеріали особистого та колективного користування.
Автором статті розроблено та викладається курс “Інформаційно-комунікаційні технології в освіті” для педагогів начальних закладів незалежно від фаху. Наразі, для педагогів, які з вересня 2013 будуть викладати предмет “Сходинки до інформатики” підіймаються та вирішуються наступні питання: зміст і структура шкільного курсу “Сходинки до інформатики”; організаційно-педагогічні умови використання комп’ютерної техніки на уроках в початковій школі; зміст, методика та особливості викладання інформатики у молодших класах; психолого-дидактичні основи навчання інформатики в початковій школі; класифікація педагогічних програмних засобів; навчальна та методична література з інформатики; методика навчання основних тем шкільного курсу інформатики у початковій школі; Використання інформаційно-комунікаційних технологій при підготовці до уроку “Сходинки до інформатики”.
Розгляд питання реалізації післядипломною освітою Державного стандарту початкової загальної освіти завдання з організації навчання вчителів початкових класів викладанню предмету “Сходинки до інформатики” на прикладі Миколаївського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти дає підстави зробити висновки з даного дослідження:
Потреба виконання державних документів та відставання фахівців у реальній професійній діяльності від темпу зміни можливостей технологій і методів навчання в сучасному інформаційно-освітньому просторі вимагає постійного підвищення кваліфікації педагога.
Традиційна схема підвищення кваліфікації вчителів, за якої раз на п’ять років вони проходять експрес-навчання з відривом від виробництва, в умовах стрімкої зміни самої системи освіти не може задовольнити потреби ані суспільства, ані учасників освітнього процесу.
Вимога постійного підвищення кваліфікації вчителів обумовлює необхідність широкого залучення засобів електронного та дистанційного навчання у цей процес.
Стрімкий розвиток мережних інформаційних технологій, окрім помітного зниження тимчасових і просторових бар’єрів в розповсюдженні інформації, відкриває нові перспективи у сфері освіти, а віртуальне середовище нівелює інформаційні кордони, тому й виникає у педагогів, які будуть викладати предмет “Сходинки до інформатики” з вересня 2013 року, необхідність не тільки уміти користуватися послугами глобальних мереж, але й бути досконало обізнаними у цьому віртуальному просторі, повертаючи його перенасиченість на свою користь та самоудосконалення. Навчання при цьому стає інтерактивним, зростає значення самостійної роботи працюючих педагогів, серйозно посилюється якість навчального процесу.
Використані джерела:
1. Державний стандарт початкової загальної освіти. Режим доступу : http: //zakon2.rada.gov.ua/laws/show/462-2011-%D0%BF – Назва з екрану.
2. Литвинова С. Г. Організація навчання вчителів інформаційно-комунікаційним технологіям. Инновационные технологии в образовании. // Материалы ІІІ Международной научно-практической конференции. – Симферополь, 2006. – С. 38-44.
3. Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти [Електронний ресурс] Режим доступу : http://www.moippo.mk.ua/ – Назва з екрану.
4. Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі // Інформаційні технології і засоби навчання. Електронне наукове фахове видання. 2008. – №2(6). [Електронний ресурс] Режим доступу : http://www.nbuv.gov.ua/e-journals/ITZN/em6/emg.html – Назва з екрану.
5. Олійник В. В. Модернізація системи післядипломної педагогічної освіти України в умовах змін / В. В. Олійник. // Післядипломна педагогічна освіта: європейські орієнтири та регіональні пріоритети: тези міжн. наук.-практ. конф., 10-11 вересня 2009 р., Біла Церква. / за наук. ред. В. В. Олійника, Л. М. Карамушки, Н. І. Клокар, Л. І. Даниленко. – Біла Церква: КОІПОППК, 2009. – С. 20-22.
6. Положення “Про післядипломну освіту у сфері вищої освіти України” (Проект) [Електронний ресурс] Режим доступу : http://monweb3.airweb.ua/index.php/en/diyalnist/osvita/vishcha − Назва з екрану.
7. Смоляк В. М. Методичний посібник. Методика інформатики в початковій школі. У 2 частинах. − Запоріжжя. − 2005р. – І частина – 50 с.; ІІ частина – 43 с.
Олейник Л. Н. Подготовка педагогов к преподаванию предмета "Ступеньки к информатике" в начальной школе.
В статье затрагивается актуальный вопрос реализации последипломным образованием государственного стандарта начального общего образования по организации обучения учителей преподаванию предмета "Ступеньки к информатике" в начальной школе. Рассматриваются различные формы повышения квалификации педагогических работников в зависимости от их базового образования.
Ключевые слова: последипломное образование, информационно-коммуникационные технологии, компьютерная грамотность педагогов.
Оliinyk L. M. Preparing teachers for teaching the subject "Step to informatics" at an elementary school.
The article deals with the issue of graduate education State standards for primary general education education teachers teaching "the Stairs to the Informatics" at an elementary school. Discusses various forms of professional development of teaching staff according to their basic education.
Keywords: postgraduate education, information and communication technology, computer literacy teachers.
Відомості про автора: Олійник Лія Миколаївна – доцент кафедри психології, педагогіки та менеджменту освіти МОІППО, к. пед. н., доцент.
Статтю надруковано: Науковий высник МДУ імені Сухомлинського : збірниик наукових праць. - Випуск 1.39 - Миколаїв: МНУ імені В. О. Сухомлинського. - 2012. - С. 213-216.
Доброго дня! Дуже дякую за корисні матеріали. Готуюся до виступу на семінарі по викладанню інформатики в 2 класі, шукаю статті для виступу, а в Вашій роботі все що потрібно. Рада, що є такий спосіб обміну даними
ВідповістиВидалити