Страницы

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Фізкультурна розвага з метою формування соціально-фінансової грамотності старших дошкільнят

 Фізкультурна розвага з метою формування соціально-фінансової грамотності старших дошкільнят

Бурлака Ольга Василівна,
 інструктор з фізичного виховання  
ЗДО № 101 «Дружба» м. Миколаїв

Майбутнє кожної людини у її власних руках. Очевидним є те, що виховання соціально-відповідальних та освічених у фінансовій сфері дітей робить їх спроможними змінити власне життя та світ довкола на краще, тим самим збільшуючи шанси на успішне майбутнє. Допомогти дітям усвідомити їх потенціал для того, щоб зробити світ кращим за допомогою освіти – це основна місія «Афлатуна».

Особлива необхідність фінансового навчання постає все більш очевидною останніми роками.  Незважаючи на те, що ми живемо у світі з швидко перемінними економічними умовами, діти і дорослі у всьому світі мають дуже низький рівень фінансової грамотності, школи і вчителі  часто не мають можливостей для вирішення цієї проблеми. Внаслідок недостачі знань у сфері фінансів, діти та молодь стають жертвами соціально, екологічно та економічно нестійких моделей споживання. 

Міжнародний проєкт «Афлатун» вирішує ці проблеми шляхом створення програм комплексного соціального та фінансового навчання для дітей, щоб допомогти їм протистояти подібного роду труднощам. Саме тому міністерство освіти і науки України спільно з Міжнародною фундацією «Aflatoun International» розпочало впровадження програми соціальної та фінансової освіти дітей дошкільного віку «Афлатот». Вищезазначена  програма допомагає дошкільнятам усвідомити, хто вони є і як слід взаємодіяти з іншими людьми, надихає дітей вивчити права та обов’язки, вчить планувати бюджет, раціонально використовувати ресурси, оцінювати наявні можливості, формує підприємницькі здібності, а також акцентує увагу на ролі сім’ї та сімейних цінностей у вихованні.

Програма «Афлатот» заснована на п’яти ключових елементах. Особливий наголос робиться на першому з ключових елементів – на особистісному розумінні і вивченні, використовується як самодостатня програма. Особистісне розуміння відіграє провідну роль у формуванні самосприйняття до того, як дитина пройде далі у вивченні соціальних і фінансових складових.    Таким чином ефективність програми «Афлатот» передбачає включення модулів з п’яти розділів. Ми добираємо модулі, які найбільш доречні для кожної вікової групи. Програма «Афлатот» впроваджується у діяльність нашого закладу з вересня 2016 року.

За час роботи було розроблено та адаптовано перспективне планування організації освітньої роботи з дітьми. Враховуючи пізнавальні теми тижнів – створена циклограма навчально-пізнавальних занять з ознайомлення з соціумом, в якій визначено такі завдання з дітьми:

  • дати уявлення дітям про економіку та її визначення для кожної родини;
  • ознайомити малюків з різними видами потреб людини та способами їх задоволення;
  • навчити виділяти першочергові потреби;
  • на життєвих прикладах навчити дітей робити правильний вибір;
  • довести до дітей ідею про обмеженість ресурсів та необхідність їх раціонального використання;
  • закріпити уявлення про різні  види праці та її значення в житті людини;
  • дати поняття про професії;
  • розуміти потреби рослин і тварин, допомагати дорослим доглядати за ними;
  • добирати необхідні матеріали до ремонту іграшок, книжок та інших речей;
  • відповідально ставитися до особистих та суспільних речей.

      Вогняна кулька з космосу на ім’я Афлатун стала частою гостею у нашому дитячому садку. Саме Афлатун, веселий, добрий та кмітливий герой спонукає дітей досліджувати навколишній світ та взаємодіяти з ним. Девізом Афлатуна є: «Досліджуй, думай, вивчай та дій» Тому, упроваджуючи програму «Афлатот»  педагоги закладу творчо підійшли до використання диференційованого та індивідуального підходів, інноваційних освітніх методик та технологій у роботі з вихованцями. Ми використовуємо у роботі як традиційні форми: традиційні, комплексні й інтегровані заняття, дидактичних ігор економічної спрямованості, вирішення проблемних завдань, ситуацій, театралізована діяльність, економічні розваги, ярмарок, читання художньої літератури і бесіди за нею тощо; так і нетрадиційні форми: творче моделювання і проектування, розробка та складання алгоритмів, фільмів про професії тощо.

     Формування соціальної та фінансової освіти реалізується не тільки педагогами на групах, а також і спеціалістами у роботі з дітьми. Зокрема на своїх заняттях намагаюсь поєднати завдання з економічного виховання з завданнями з фізичної культури. Вихованцям цікаво, долаючи перешкоди дізнаватися нове про зберігання та витрачання грошей, який є товар і що таке реклама. Але найбільш ефективною – є форма закріплення фізичних якостей, рухів у невимушеній ігровій обстановці. І це можна реалізувати  в одній із форм фізичного виховання – фізкультурна розвага.

     Фізкультурні розваги дуже подобаються дошкільнятам насамперед тому, що об’єднають їх спільними переживаннями, дарують відчуття перемог. А головне - такі розваги допомагають формувати бажання бути сильними, спритними, витривалими, займатися спортом. Спільна діяльність, долання труднощів зміцнюють дитячий колектив, пробуджують почуття відповідальності.  Зміст  розваг складають різноманітні фізичні вправи, які проводяться у формі веселих ігор та забав. Вправи, виконувані з емоційним піднесенням, особливо позитивно впливають на організм дитини. Під час фізкультурних розваг закріплюються рухові вміння та навички, розвиваються дисциплінованість та організованість.

     Згідно з діючими програмами виховання та навчання дітей у дошкільних закладах фізкультурні розваги починають проводити з дітьми  груп раннього віку. Зазвичай вони плануються у другій половині дня і один-два рази на місяць. Найзручніше організовувати розваги з вихованцями однієї вікової групи. Але можливо і об’єднання кілька вікових груп або різновікові групи. Обов’язковою є участь кожної дитини в розвазі. Щоб забезпечити оптимальні фізичні, психічні, емоційні навантаження,  плануючи розваги передбачається раціональне чергування ігор з різними ступенями навантаження,  колективних, масових – з іграми підгрупами чи індивідуальними (конкурси, атракціони), складніших за правилами і руховими завданнями ігор – з простішими, розважального характеру. У фізкультурних розвагах для дітей старшого дошкільного віку можуть переважати естафети, конкурси, атракціони, а також використовуватися ігри та вправи спортивного характеру.

Фізкультурні розваги можна проводити у приміщенні, на спортивному майданчику. Процес підготовки та організації фізкультурних розваг не має бути обтяжливим.  Щоб створити у дітей радісний настрій, спортивний майданчик або приміщення, де вони відбуваються, оформлюється різними атрибутами. Значний емоційний вплив у ході цих заходів справляє музика, тож вона може звучати під час виконання різних видів вправ. Форми проведення найрізноманітніші: ці заходи присвячуються порам року, спортивним подіям, вирішенню питань економічного характеру.

Наприклад: Молодший дошкільний вік: «Зимова подорож з Афлатунчиком» 

Мета:  Удосконалювати навички ходьби по обмеженій площі, переступаючи предмети, пролізання тунелем на колінах, спираючись на кисті рук, розвивати вміння стрибати у довжину з місця, продовжувати вчити лазити по  гімнастичній драбині довільним способом. 

Познайомити дітей з поняттям «товарообмін», підвести до розуміння поняття «сплата за послуги». 

Розвивати: швидкість, орієнтацію у просторі, рівновагу,  спритність, логічне мислення. Виховувати: виховувати доброзичливі стосунки, уважність, бажання займатися фізичними вправами.

Середній вік: «Магазин іграшок»

Мета: вчити дітей вибрати подарунок до дня народження дитини  (дівчинки чи хлопчика) та дорослого (чоловіка чи жінки). Вдосконалювати навички пролізання в обруч лівим та правим боком, вдосконалювати стрибки в довжину з місця. Розвивати спритність. Профілактика сутулості постави.

Старший дошкільний вік:«Рідну землю, де живемо, Україною зовемо» 

 Мета: дати дітям знання про право на Батьківщину. Вчити розуміти термін «Батьківщина». Закріпити знання символів України, ознайомити з історичними та національними пам’ятками. Сприяти формуванню рухів, що забезпечують вільне пересування дитини у просторі; формувати вміння зберігати правильну поставу. Продовжувати вчити узгоджувати свої дії з діями інших дітей, змінювати напрямок і характер руху. Удосконалювати вміння дітей виконувати загально-розвиваючі вправи легко, плавно, під музику. Вправляти дітей у пролізанні в обруч, стрибках на двох ногах при перестрибуванні перешкод, ходьбі парами, тримаючись за руки, ходьбі по обмеженій площі. Розвивати рухову активність, швидкість реакції, увагу. Виховувати почуття колективізму; бажання прагнення бути здоровим та веселим. 

Спортивна  розвага для старших дошкільників « Афлатунчик про світ професій»

Мета: закріпити знання дітей про працю дорослих. Уточнити уявлення про найбільш доступні й необхідні для розвитку їх соціального досвіду види праці дорослих. 
Розвивати основні фізичні якості дітей: швидкість, координацію рухів, спритність, витривалість.
Виховувати : морально – вольові якості; діяти рішуче, результативно, грати чесно, вміти контролювати свої дії разом з однолітками. Дати дітям наснагу, створити радісний настрій.
Обладнання:
Ребриста дошка – 2 шт.,обруч на стійці для прорізання – 2 шт., предмети для морської команди: штурвал – 2шт., весла – 4 шт., якір – 2шт., рятівне кільце – 2шт., розміточні прапорці – 4шт., кошик – 2шт., картки – малюнки із зображенням предметів – 2 набора.
Дерев’яна  дошка – 2шт., стійки для перестрибування – 4шт., кошики з цеглинками – 2 набора по 5шт.
Стіл – 2шт., носилки – 2шт., іграшки – 2шт., дитячі медичні халати – 2шт.,та набори  першої допомоги - 2шт.
Герой – Афлатун
Звучить музика виходить Ведуча: 
Ведуча: Дошкільний навчальний заклад «Дружба» вітає вас всіх –
Шановних дорослих і діток малих!
Юних спортсменів окремо  вітаємо
І перемогу здобути бажаємо.
Сьогодні в нашому садочку спортивне свято -
Гостей зібралося багато.
Ведуча: Команди, до змагань підготувались.
І скаже дружна дітвора
Бадьоро й дзвінко всім : «Фізкульт – ура!!!»
Ведуча: Сьогодні в цій спортивній залі зібралися найкращі малюки нашого садочку.  І головна задача для нас дорослих виховати гідних громадян нашої країни, які в майбутньому оберуть потрібну для суспільства професію.
Запис Голосу Афлатунчику: Професію? Це так цікаво!
Ведуча: Хто це? (Музика) До нас хтось  поспішає?!
Вихід Афлатунчика
Ведуча: Малята, ви впізнали нашого гостя? Так, це наш друг Афлатунчик. Афлатунчик: Я тут чув ви про професії говорили? Це дуже цікава тема!
Ведуча: Так. А  для того, щоб оволодіти  будь-якою  професією, необхідно багато навчатися. А ще бути сильним, сміливим та наполегливим.
Афлатунчик: І ще дуже уважним. Тому пропоную вам зіграти у гру, яку придумали мої друзі Фіксики. Це гра на увагу «Помагатор».
Розминка «Помагатор»
Афлатунчик: Малята, ви такі уважні!!!
Ведуча: Запам’ятайте, діти, уважним необхідно бути  в будь-якій професії!
Афлатунчик : Ви знаєте мені уважність та спостережливість завжди допомагає у подорожі. Ось одного разу я подорожував морем на гарному білосніжному кораблі, і на ньому  було багато незвичайних речей. Я зараз вам їх покажу. Що це, діти? (показує якір)
Діти: Якір.
Афлатунчик: А це що?
Діти: Бінокль.
 Афлатунчик : А   ви знаєте в якій професії необхідні всі ці речі?
Ведуча:  Це професія моряка. Афлатунчику розкажи нам про неї.
Афлатунчик: Професія моряка – це незвідані безкрайні моря, бурхливі морські хвилі, далекі подорожі, пригоди, нові враження. Моряки – це дуже сміливі, сильні, безстрашні люди, які мають вміти міцно тримати штурвал, вміло веслувати, якщо потрібно користуватися рятувальним кільцем, якорем. 
Ведуча:Тож зараз ми пропонуємо вам відчути себе моряками і зібрати морську команду на своєму кораблі. Для цього вам потрібно : (пробігти по трапу (ребриста дошка), пролізти в обруч  грудьми вперед, взяти один з атрибутів і стати біля прапорця-розмітки. Атрибути: 1- штурвал, 2- весло, 3 – весло, 4 – рятівний круг, 5 – якір. Діти стають один за одним, коли  вишикувались – естафету закінчено.) Тож команди до старту.
Естафета «Збери команду»
Афлатунчик:  Малята, зібрали дуже гарні команди. Тепер ви можете відправлятися у морську подорож.
Ведуча:  Афлатунчику, мені дуже сподобалась твоя розповідь про цю професію. Тож дозволь і мені розповісти нашим маленьким друзям про ще одну важливу професію. Але для цього вам потрібно відгадати загадку . Слухайте уважно: 
Рівно цеглу викладає,
Дах старанно покриває…
Каменяр і покрівельник
Носять назву…   
Діти: Будівельник.
Афлатунчик: Вірно, молодці малята! 
Ведуча: Професія будівельника – це одна з найдавніших професій світу. Для того, щоб гідно жити, вчитися, працювати, людям потрібен дах над головою.
Афлатунчик: І не тільки дах, а ще й вікна, двері, стіни. Тож  я пропоную  вам стати відважними, сміливими і фізично розвиненими будівельниками. 
Ведуча: Тож малята, давайте уявімо себе сильними будівельниками і перенесемося на будівельний майданчик. На будівельному майданчику дуже багато перешкод, щоб збудувати стіну, вам треба буде пройти приставним кроком, боком по дошці, перестрибування через перешкоду, взяти цеглу, поставити на відмітку. Повернутися до своєї команди,  передати естафету. Із цегли збудувати стіну.)  Команди на старт.
Естафета «Будівельники»
Афлатунчик: Які спритні діти. Гадаю, що в майбутньому хтось з них обов’язково стане представником цієї професії.
Ведуча: Шановний, Афлатунчику. Ти так цікаво розповідаєш про професії. Я теж хочу розповісти тобі та дітям про найважливішу професію. А про яку саме? Тепер ви, відгадайте загадку:
Він людей з біди рятує
І хвороби всі лікує -
Призначає процедури
І таблетки і мікстури?(Лікар) ….Здогадались?
Афлатунчик: Це професія «Лікар». Він працює в лікарнях.
.Ведуча: І в санаторіях. На швидкій допомозі. Лікар – це дуже розумна та добра людина, яка допомагає людям, які захворіли, багато знає про хвороби, про ліки. Лікаря завжди можна впізнати за білим халатом.
Афлатунчик:  Мені подобаються ці люди. Я так хочу відчути себе лікарем у білому халаті.
Ведуча: А я із задоволенням буду твоїм помічником – санітаром. Але я бачу  у наших малят є велике бажання теж це зробити і комусь надати першу допомогу. Тож, юні лікарі, покажіть як це треба робити.
 (Перший біжить до стола, оббігаючи перешкоди «змійкою», одягає халат, шапочку, сумку, коли все одягнув – піднімає руку – сигнал, двоє на старті кладуть іграшку на носилки, біжать «змійкою» до лікаря, віддають іграшку, бігом по прямій повертаються до старту, передають носилки іншим, лікар перев’язує звірятко, піднімає руку - сигнал для іншої пари – бігти до лікаря, діти  біжать до лікаря «змійкою», забирають іграшку, повертаються на старт разом з лікарем.)
Естафета «Перша допомога звірятам»
Ведуча:  Яка важлива професія! 
Афлатунчик: Так, якщо будь-яка людина рятує чуже життя – її називають героєм, а для  лікарів – рятування життя є повсякденною роботою.
Ведуча: Ну ось малята, ви сьогодні були і відважними моряками й працелюбними будівельниками, доброзичливими і розумними лікарями та справжніми спортсменами - гордість і краса нашого садочка: Спритні, сильні і веселі! Тому шановний Афлатунчику, як ти гадаєш наші малята заслуговують на нагороду?
Афлатунчик: Так, і я приготував для малят, медалі з відзнакою. Найсміливіші, найсильніші, найрозумніші, найдобріші!
Нагорода дітей ( Афлатунчик нагороджує малят)
 Ведуча:Тож привітаємо, ще раз, аплодисментами спортивних наших малюків! Сигнал мобільного телефону.
Афлатунчик: Малята, мене викликає моя знайома, вона зараз на екскурсії в пожежній частині. Я поспішаю до нею. Дізнаюсь про нову професію. І потім розповім вам.  (Афлатунчик виходить)
Ведуча: Ну ось, малята, наше свято добігає кінця, ми з вами не прощаємось, а кажемо: «До побачення!»

Немає коментарів:

Дописати коментар