Страницы

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Виховання почуття колективізму у дітей старшого дошкільного віку під час спортивних змагань та естафет

Виховання почуття колективізму у дітей старшого дошкільного віку під час спортивних змагань та естафет

Жукова Людмила Олександрівна
інструктор з фізвиховання
ДНЗ №143 “Чайка” м. Миколаєва
 
Останнім часом спостерігається доволі тривожна тенденція - старші дошкільники не граються разом, так, як колись гралися їхні однолітки. Дитячі контакти короткочасні, мало змістовні й непродуктивні. Колективні ігри дедалі частіше замінюються іграми наодинці, іноді навіть і не з іграшками, а з комп’ютером. У результаті маємо формалізацію дитячих взаємин, агресивність, суперництво, емоційну глухоту. Це не може не насторожувати дорослих, тому я обрала темою свого виступу саме виховання почуття колективізму у дітей старшого дошкільного віку.
 Колектив - це група людей, об’єднаних суспільно значущими цілями, діяльністю, спрямованою на здійснення цих цілей, загальними інтересами, переживаннями, організацією, традиціями, відповідальністю один перед одним. Хоч групу дошкільного закладу лише умовно можна вважати колективом, про те навіть і тут наявні великі потенційні можливості для розвитку дітей на основі доступних їм моральних норм і правил. 
Колективізм - складна інтегрована моральна якість, яка в повній мірі може бути притаманна лише дорослій людині, яка проявляється в почутті товариства, приналежності до колективу, обов’язки перед ним, умінні при необхідності підпорядковувати особисті інтереси суспільним. Дошкільний вік слід розглядати як перший, базовий етап формування колективізму. Стосовно дітей старшого дошкільного віку більш коректно говорити про виховання колективних взаємовідносин, тобто таких взаємин, які характеризуються взаємодопомогою, чуйністю, відповідальністю, добротою, ініціативою. Особливістю дитячого колективу є те, що їм завжди керує дорослий, який спрямовує і координує дії дітей, формує у них уявлення про роль кожного з них у житті колективу, про радість спільних зусиль в досягненні загального результату. 

Колективізм у дошкільнят зароджується з окремих проявів соціальних почуттів до однолітків, заснованих на потребі спілкування з ними: симпатії, дружелюбності, співчуття, співпереживання тощо.
Великі можливості  для виховання колективістських якостей закладено в процес фізичного виховання дошкільників. На мою думку, найкраще це здійснювати засобом колективних рухливих ігор, фізкультурних розваг, а також під час спортивних змагань та естафет. Участь у них спонукає дітей усвідомлювати свою відповідальність за перемогу команди, допомагати один одному, встановлювати дружні стосунки, що, в свою чергу, сприяє створенню міцного дитячого колективу. Під час естафет кожен відповідає перед іншими за свої дії, і невдача одного позначається на результатах всієї команди, тому діти намагаються швидко пройти естафети, вірно виконати всі завдання, своєчасно вишикуватися всією командою тощо. Все це дисциплінує дошкільнят, виховує витримку, увагу, відповідальність, колективізм. На кожному занятті у старших групах я пропоную дітям 1-2 естафети, які містять основні рухи, увага яким приділялася на попередньому та поточному заняттях. Намагаюся підібрати такі, які б були цікавими для дітей, емоційно забарвленими. Потім, під час підготовки спортивних свят та розваг, включаю в сценарій лише найкращі з них. Цікавими, на мій погляд, є естафети парами (біг у велетенських штанях, ходьба у чоботях велетня тощо) або  ті, які потребують участі всіх гравців команди одночасно (біг змійкою узявшись за стрічку тощо). Також  корисними для розвитку дружніх стосунків вважаю естафети, які потребують взаємодопомоги між членами команди, наприклад щось швидко зняти або одягти. 
  Дуже вдалими для зміцнення колективу у групі старших дошкільників вважаю спортивні змагання, які проводяться за участю усіх дітей в паралелі. Для кожної естафети у таких змаганнях обираються нові команди від кожної групи так, щоб усі діти змогли прийняти участь в тому чи іншому конкурсі. Решта - вболівальники у цій естафеті і учасники в наступній. 
  Одні з найулюбленіших серед старших дошкільників є змагання “Козацькі розваги”, які стали традиційними у нашому садочку і проводяться кожного року до Дня Козацтва у вигляді музично-спортивного свята. Це ціле костюмоване дійство з піснями, танцями, іграми та естафетами, які містять елементи народних традицій. 
  Навесні, коли вже погода сприяє заняттям на відкритому повітрі, в нашому садочку проводяться змагання, до яких залучаються батьки випускників “Тато, мама я - спортивна сім’я”. Цей захід також сприяє вихованню колективізму у дітей і зміцнює стосунки в родинах, що є дуже значущим у подальшому житті дітей.  
  Особливо хочу зазначити важливість колективної підтримки своєї команди вболівальниками. Це дуже об’єднує дітей, надає сили команді, забезпечує емоційний фон змаганням. Тому ми з вихователями приділяємо велику увагу підготовці плакатів, гасел, кричалок і атрибутів для вболівальників. 
  Досвід роботи інструктором з фізвиховання у мене не дуже великий, усього два роки, але за цей час я зробила для себе висновок, що саме спортивні змагання і естафети, а також колективні рухливі ігри мають чи не найбільше значення для виховання почуття колективізму у дітей старшого дошкільного віку.
  Пропоную деякі найбільш улюблені естафети наших старших дошкільнят.
(З “Козацьких розваг”)
“Як козаки по сіль ходили”
(Грають хлопці)
Атрибути: на дві команди по одній великій (50x80см) торбині; по 10 маленьких (30x20см) торбинок, які для об’єму наповнені зім’ятим папером; по одному обручу і 10 купинок. Обручі лежать у кінці залу, напроти команд, купинки - по дорозі до нього на відстані стрибка. В обруч складені маленькі торбинки. 
Хід естафети. Перший гравець з порожньою великою торбою за плечем перестрибуючи з купини на купину дістається свого обруча, кладе в торбу одну маленьку торбинку і бігом повертається до команди. Передає торбу наступному гравцю, не виймаючи звідти принесене. Далі дії повторюються наступним і так далі, доки не перенесуть всі торбинки. Виграє команда, яка першою закінчила естафету.
“Нагодуй козака варениками”
(Грають дівчата)
Атрибути: на кожну команду 2 столики - один біля команди, другий у кінці дистанції. На першому столику горщик з варениками (з солоного тіста) і ложка, на другому полумисок. Вареників рівна кількість для обох команд.
Між столиками розставлені по 5 конусів.
Хід естафети. Перша дівчинка бере вареника ложкою і переносе на другий столик, біжучи між конусами змійкою, потім по прямій повертається до команди і передає ложку наступній і так далі до останнього вареника. 
Виграє команда, яка першою закінчила естафету.
“Чоботи козака-велетня”
(Грають і хлопці і дівчата)
Атрибути: по парі чобіт на команду. Чоботи зшиті такого розміру, щоб їх взули двоє дітей одночасно, стоячи один за одним. Наприкінці дистанції - конус. 
Хід естафети: Гравці обох команд розподіляються на пари так, щоб вищий стояв позаду нижчого, або обидва повинні мати один зріст. Пара взуває чоботи і рухається з однієї ноги повільно і обережно до конусу, обходить його і повертається до своєї команди, передає чоботи іншій парі. Виграє команда, яка першою закінчила естафету. (на стадії ознайомлення з естафетою, дорослий повинен йти поруч і страхувати дітей).
“Докоти гарбуза”
(Грають хлопці)
Атрибути: по одному гарбузу середнього розміру і однакової форми на команду, по одному конусу на команду у кінці дистанції.
Хід естафети: гравець повинен пройти дистанцію, прокочуючи гарбуза перед собою руками, обійти конус і повернутися так само до команди, передати гарбуза наступному гравцю. (Складність полягає в тому, що гарбузи на мають правильної форми і не можуть котитися у заданому напрямку) Виграє команда, яка першою закінчити естафету.
“Віночок зі стрічкою”
(Грають дівчата)
Атрибути: на кожну команду по атласній кольоровій стрічці близько двох метрів у довжину і 5-6 см у ширину. Наприкінці дистанції столики, на них по відерцю з квіточками по кількості гравчинь в команді.
Хід естафети. Перша дівчинка бере стрічку за кінчик, біжить по прямій до столика, бере квітку в іншу руку, оббігає стіл, вертається до команди. Друга дівчинка чіпляється за стрічку позаду першоі і вони вже разом одна за одною біжать до столика, де друга дівчинка теж бере квіточку і так далі до останньої. Перемагає команда, яка першою “сплела віночок”.
“Вершники”
(Грають хлопці)
Атрибути: по фітболу з ручками на кожну команду, по одному конусу напроти команди у кінці дистанції.
Хід естафети. На фітболі треба проскакати до конусу, “об'їхати” його і повернутися до команди, передати “коня” наступному гравцю. Перемагає команда, яка першою закінчила естафету.
“Втеча з полону”
(Грають хлопці)
Атрибути: на кожну команду по одній гімнастичній лаві, по конусу, по колоді і тунелю з м’яких модулів (атрибути викладаються один за одним з невеличкою відстанню між ними).
Хід естафети. Перший гравець біжить по лаві, перестрибує через колоду, проповзає крізь тунель, заходить за конус, повертається лицем до команди і піднімає руку вгору. Далі те саме повторює наступний гравець. Перемагає та команда, яка першою “втече з полону”.
(Не естафетні командні змагання з “Козацьких розваг”)
“Бій півнів”
(Грають лише хлопці)
Хід змагання. Команди шикуються одна навпроти одної біля смуги, яка позначає середину зала. З обох сторін центральної смуги є ще по одній на відстані по 1м. Задача гравців, стрибаючи на одній нозі вибити супротивника плечем за протилежну смугу. Руки при цьому треба тримати за спиною. Кожен гравець змагається тільки з одним супротивником. Вихователь так розподіляє гравців, щоб вони були приблизно однакової сили. Перемагає команда, яка чесно вибила всіх супротивників за лінію.
“Перетягни бука”
(Грають лише хлопці)
Атрибути: канат 5-6 м завдовжки і 4-5 см в діаметрі з відміткою посередині і по 0,5 м в обидві сторони від центру. На підлозі смугою розмічена середина зала.
Хід змагання. Гравці команди стають по обидві сторони від центру залу один за одним, беруться за канат так, щоб руки першого були на крайній відмітці, а решти - по обидві сторони канату в шахматному порядку. Середина канату при цьому має бути над відміткою середини залу. Задача полягає у тому, щоб перетягнути команду супротивника повністю на свою частину залу. Починають і закінчують змагання за сигналом вихователя.

Немає коментарів:

Дописати коментар