Страницы

субота, 5 червня 2021 р.

Дихальна гімнастика за Стрельниковою з дітьми старшого дошкільного віку ЗДО

Дихальна гімнастика за Стрельниковою з дітьми старшого дошкільного віку ЗДО 

Барсукова Валентина Миколаївна
Інструктор з фізичного виховання
ЗДО№6 " Світлячок"
м. Южноукраїнськ

    Чомусь, вважається, що людину потрібно вчити, писати, малювати, а вчити дихати не потрібно. Але це в корені не вірно! Більшість людей , на жаль , дихають не правильно, і через це у них виникає ряд хвороб. «Будете піклуватися про своє дихання, проживете довго і щасливо – сказав багато століть назад індійський мудрець. І це не порожні слова. Тисячі людей освоїли методики правильного дихання. І які ж чудові слова подяки вони говорять тим, хто навчив, як видужати без пігулок і дорогого лікування!

Це одна їз найпопулярніших в нашій країні дихальних практик. Вважається, що таке дихання є чудовим засобом для лікування багатьох захворювань, особливо захворювань органів дихання, серцево-судинної і нервової систем.

Вже багато років, дихальну гімнастику по  Стрельникової, я застосовую  у своєї роботі з дітьми. Комплекс вправ розробила  в доступній, ігровій формі під назвою «Пригоди носика». Діти 5-6 років з легкістю засвоюють методику виконання вправ дихальної гімнастики.

Насамперед, потрібно сказати, що дихальна гімнастика Стрельникової базується на вдиху. Саме його треба тренувати з самого початку. Тому, якщо ви виконуєте вправи, то необхідно вдихати різко і енергійно. При цьому вдих повинен бути сильним, але коротким.

Повітря потрібно вдихати через ніс. Це потрібно робити активно і шумно. Видихати повітря необхідно плавно через рот. Якщо для вдиху необхідні зусилля, і навіть енергетичні витрати, то видихати треба довільно.У гімнастиці Стрельникової сам вдих, а також рух, який ви виконуєте, повинні  складати одне ціле. Їх необхідно проводити одночасно, а не по черзі.

Дуже важливим,  також у методиці, є ритм, який  повинен бути подібним до кроку маршу. 

Кількість повторів для дітей 8-12разів, для дорослих  до 32 разів і більше.

На думку фахівців, дихальна гімнастика ефективна тим, що:

  • Поєднується з усіма циклічними вправами:ходьбою, бігом, плаванням;
  • Відновлює функції органів, зруйнованих хворобою;
  • Є відмінною профілактикою хвороб, доступна всім людям;
  • Після перших занять об’єм легенів значно збільшується
  • Не потребує особливих умов - спеціального одягу
  • Гімнастика показана і дорослим і малим

    Унікальний оздоровчий метод -  дихальна гімнастика Стрельникової для дітей дошкільного віку -  це ефективна техніка позбавлення від різних недуг, а також важливий процес у формуванні правильної артикуляції.

    Стрельникова розробила власну систему дихання, завданням якої є:

  • створення оптимальних умов для надходження кисню в клітини і тканини;
  • розвиток дихальнихм’язів;
  • корекція різних патологій і лікування мовнихрозладів;
  • зміцнення голосових зв’язок та імунітет у дитини в цілому;
  • збільшення витривалості;
  • прискорення обміннихпроцесів в організмі.

    Навчіть дітей правильно дихати — і вони стануть більш енергійними і здоровими, рідше хворіти простудними або вірусними захворюваннями. При виконанні корисних вправ з раннього віку у дітей:

  • формуються навички управління тілом та емоціями;
  • покращується робота шлунково-кишкового тракту, нервової, дихальної системи, серця і судин;
  • зменшується частотність простудних захворювань;
  • знижується ризик виникнення інфекційних уражень легенів та астми;
  • лікується заїкання, сутулість, остеохондроз;
  • закривається питання з нетриманням сечі під час сну.

    Робити забавні вправи за авторською програмою Олександри Миколаївни можна і поодинці, і в групі.  Вам не потрібний спортивний інвентар або  великий зал для тренування.

    Спочатку, дихальні вправи розроблялися для відновлення співочого голосу. З часом пацієнти помітили, що покращився не тільки стан зв’язок, але і здоров’я в цілому.

    Рекомендується робити дихальну гімнастику при таких захворюваннях:

  • хронічний гайморит, риніт, бронхіт;
  • астма і туберкульоз (крім відкритоїформи);
  • заїкання та інші розлади мовногоапарату;
  • набряк легенів;
  • пневмонія;
  • аритмія;
  • діабет;
  • епілепсія.

    Діти з ослабленим імунітетом вже через тиждень відчують позитивний результат від тренування

Основні правила

    Під час виконання дихальних вправ важливо дотримуватись таких правил:

  • розминка, як гра. На думку Стрельникової розтягнуто вдихати повітря легеням -  марна дія для мовного апарату. Вдих робити раптовим, сильним, емоційним. Нехай дитина не боїться дивного звуку, виданого при активному та енергійному диханні. Для цього запропонуйте їй вигадати, що вона знаходиться в лісі при пожежі, що кругом дим і гар. А ще вона повиннапринюхуватися до запахів, наче собака, що напала на слід. Для активного вдиху допоможе повна концентрація і штучно викликане почуття тривоги.
  • регулярність. Заняття ні в якому разі не можна виконувати мимохідь. Це повинна бути повноцінна оздоровча зарядка для легенів. У разі, якщо дитина нездужає, вправи все одно не варто припиняти. Як раз в цей період вони найбільш ефективні. Проте перерви між підходами повинні бути значно довшими
  • думати тiльки про вдих носом. Тренувати тільки вдих. Вдих – шумний, різкий короткий (як плеск в долоні)
  • видих здійснюється після  кожного вдиху самостійно(бажано через рот). Не затримувати  і не виштовхувати видих. Шумного видиху не повинно бути
  • вдих виконувати  одночасно з рухами. Не повинно бути видиху без руху, а руху – без видиху.
  • всі вдихи – рухи виконуються в темпі стройового кроку.
  • рахувати подумки, не вслух.
  • вправи  робити стоячи, сидячи, лежачи
  • Олександра Миколаївна Стрельникова була переконана, що її авторська добірка вправ -  це вірний шлях до здорового сну. Їхбажановиконувати вранці, протягом дня і за годину перед сном.
  • Зараз вже майже всі жінки приділяютьувагу здоровому способу життя.  Одні ходять в басейн, інші - на теніс, треті - на танці. Хтось бігає вранці, хтось відвідує вечорами фітнес-клуби, хтось користується послугами масажиста. Але дихальною гімнастикою, мабуть, мало, хто займається. А дарма! Адже це дуже простий і водночас дуже ефективний спосіб, що допомагає забезпечити себе здоров'ям, молодістю і довголіттям. Але наш педагогічний колектив може похвалитися своєю наполегливістю та жагою до оздоровлення. Уже майже 8років тренуємо дихання по системі Стрельникової і отримуємо велике задоволення. Особливо ці впрви актуальні зараз в період пандемії коронавірусу. Після хвороби такі вправи дають змогу швидко відновитись.
  • Перед вивченням вправ по системі Стрельникової, я пропоную дітям  послухати казочку:
Казочка «Пригоди носика».
    Жив на світі маленький хлопчик Іванко. А з ним його невидимі друзі: Вушик, який мав  дві кімнати у вушках хлопчика, Горлик – у великому просторому горлі та Носик, котрий хазяйнував у носику Іванка. Друзі жили мирно й ніколи не сварились, а навпаки допомагали один одному. Увесь день вони трудилися для свого маленького Іванка. І у кожного з них була своя робота.Та ось одного разу, друзі посперечались. Хто ж найголовніший? Горлик гучно доводив, що він для Іванка найголовніший. Тому що. допомагав хлопчику складати  та випускати слова, возив возика з їжею у саме горлечко. Це він робив дуже часто. адже Іванко полюбляв попоїсти.Вушик, у свою чергу, стверджував. Що він найголовніший у житті Іванка, адже ж постійно те й робив, що ловив всі звуки навкруги: спів пташок, шум вітру, стукіт молотка у сусідній кімнаті. сміх дітей на вулиці та повчання тата та мами.Носик мовчав і тільки тихенько сопів. Він розгубився, йому здалося, що він зовсім непотрібний Іванку. На ранок, Носик,  вирішив довше поспати та ще полінувався почистити свої коридорчики і не помітив що у його помешкання, заліз маленький злющий Вірус. Що ж бідний Носик мав робити? Як тільки він не намагався вигнати поганющогоВіруса, та це було марно. Вірус завжди з'являвся там, де було мало свіжого повітря і багато пилу та бруду. І носик змушений був постійно промивати свої коридори, від чого у носика ставало мокро. Матуся негайно вклала Іванка у тепле ліжко, вкрила м'якою ковдрою, напоїла чаєм із цілющою малиною та медом, і впустила свіже повітря у помешкання сина. І ось  тут розгорілася запекла боротьба. Носик невтомно  промивав коридорчики, чистив повітрячко від бруду та пилу. Вірус ставав дедалі меншим і меншим. І коли вранці Іванко прокинувся, то майже видужав. А коли Вірус і температура були переможені, Вушик, Горлик та Носик зібралися і дали слово, що ніколи не будуть сперечатися, а будуть гарно доглядати свої володіння і оберігати хлопчикове здоров'я.Щоб наші носики нас не підводили та не лінувались пропоную їх тренувати: 
 Комплекс вправ по системі Стрельникової для дітей дошкільного віку

1. «Долоньки» . В.п. -  о.с.  Зжати перед собою кулачки, зробити різкий вдих носом; в.п. видихнути.(8-10р) т.д. "Жив був носик , він був дуже допитливий, тому що до всього принюхувався. Коли вранці він прокидався, то принюхувався, що ж там смачненького приготувала мама."

2.  «Погончики» . В.п. - о.с. Згинання та розгинання рук перед собою (8-10р). "Потім він поспішав в умивальну кімнату, щоб вмитися і вдихнути запах квіткового мила"

3. «Повороти в сторони» . В.п. -  о.с. Повороти голови в сторони (8-10р). "Біля хатинки, нашого носика, росли квіточки. Коли відкривалося віконечко , дуже  хтілося повернути носика вбік квіточок і вдихнути їх солодкий  аромат

4. «Нахили голови вперед» . В.п. -  о.с. Нахили голови вперед, назад. «Може ви хочете пити» - запитав носик у квіточок. «Так» - похилили свої голівки квіточки.(8-10р)

5. «Нахили голови в сторони» . В.п. – о.с. Нахили голови із сторони в сторону (8-10р). "По вулиці проїхав автомобіль і залишив після себе клуби пилу та диму. Принюхався носик. Запитав у квіточок, чи сподобався їм цей запах. «Ні» - покачали головою квіточки"

6. «Насос» В.п. – о.с. ноги нарізно. Нахилитись вперед, різкий вдих;в.п. видих.(8-10р)."Надвечір наш носик поспішав  на день народження товариша, тому вирішив поїхати на велосипеді, потрібно підкачати колесо"

7. «Обхопи себе» . В.п. – о.с  Робити перехресні рухи руками, обхоплюючи себе за плечі (8-10р). "При зустрічі  наш носик привітав товариша і обійняв його"

8.  «Рок-н-рол» . В.п. – о.с.Ліхтем правої руки торкатися до колінця лівої ноги і навпаки(8-10р). "Гарно веселились друзі, навіть, виконали таночок рок-н-рол."

9. " П’яточка за п’яточку» . В.п. – ноги нарізно. Відставляти по черзі п’яточку за ніжку. "Ніжка за ніжку ховалися, добре розважалися"

      Поки ми слідкували за пригодами носика, байдики не били, вдихали свіже повітря та набиралися здоров’я.

Дослід №1

Діти  візьміть кожен пляшку, загляньте в середину. Що там лежить? А в тебе щось у пляшці є? Зараз ми побачимо, хто ж ховається у пляшці. Один, два, три, Невидимко, з пляшечки біжи!  - опускайте пляшку у воду. (Так,із пляшки виходять бульбашки) Що за Невидимка сидить у пляшці. (Повітря). Поставте пляшечки, цей дослід ви можете показати вдома. Діти, всі ми знаємо:

Нема без повітря життя – всі ми добре знаємо,

Без повітря у висоті пташка не літає,

Не горить вогонь в печі, не ростуть рослини,

Без повітря на землі все на світі гине.

Тож давайте перевіримо все оце, малята,

за повітрям зараз ми будем спостерігати.

Давайте перевіримо, чи все це так.

Дослід№2

Спробуйте глибоко вдихнути, закрийте долоньками рот і ніс. Як ви себе відчуваєте? Чому не можете без повітря?

Правильно, це кожна клітина нашого організму потребує повітря.

 


Немає коментарів:

Дописати коментар