Страницы

понеділок, 8 червня 2020 р.

Дидактична гра як засіб формування сенсорних еталонів у дітей раннього віку з вадами зору

Костенко Катерина Дмитрівна,
вихователька групи раннього віку
Миколаївський СНВК для дітей зі зниженим зором

Дидактична гра як засіб формування сенсорних еталонів у дітей раннього віку з вадами зору

Ранній вік – надзвичайно важливий і відповідальний період розвитку дитини. У перші три роки життя закладаються найбільш важливі людські здібності: спілкування з однолітками, з дорослими, впевненість в собі і довіра до інших людей.

Завдання вихователя: не просто дати дітям знання, а особливо дітям з вадами зору, а навчити малюків міркувати, самостійно приймати рішення, не уникати завдань із багатьма варіантами розв’язання.

Сенсорний розвиток дітей дуже важливий, тому що є основою для формування емоційної і вольової сфери, а також допомагає дитині з вадами зору дізнатися, як влаштований навколишній світ і розширити її кругозір. Відмінна риса вправ на сенсорний розвиток полягає в тому, що всі вони проводяться в ігровій формі, що допомагає дорослому налагодити стосунки з дітьми. Велику увагу потрібно приділяти своїм жестам, міміці при спілкуванні з дітьми. 

Всім відомо, що ми сприймаємо світ за допомогою органів відчуттів - це зір, слух, нюх, дотик, смак. Найбільше інформації ми отримуємо за допомогою зору і слуху, так як ці аналізатори є для людини ведучими. Однак проводячи ігри з дітьми які мають вади зору, потрібно робити упор на рівнозначний розвиток всіх аналізаторів. Смак і нюх тісно пов'язані з емоційною сферою. Коли дитина вчиться розрізняти предмети на дотик, називати смак їжі, знаходити імена різним відчуттям, вона вчиться керувати своїми емоціями, освоює їх різноманіття і контрастність через тілесні відчуття.

Сенсорне виховання має величезне значення для всебічного розвитку дитини. О. Усова відзначала, що 9/10 всього розумового багажу дітей дошкільного віку складають результати діяльності органів чуття. Так на третьому році життя важливо познайомити дитину з усією різноманітністю властивостей предметів: формами, кольорами, величиною. При виконанні різноманітних перцептивних дій дитина з вадами зору вивчає і визначає властивості предметів, об'єктів, явищ, а також вчиться порівнювати їх, об’єднувати за певними ознаками (формою, кольором, величиною) класифікувати.

Борис Нікітін вважає: «Іграшки та ігри - один із найсильніших виховних засобів у руках суспільства. Гру прийнято називати основним видом діяльності дитини. Саме в грі вираженні і розвиваються різні  аспекти її особистості, задовольняються багато інтелектуальних і емоційних потреб, формується характер».

У Базовому компоненті дошкільної освіти особливу увагу приділено сенсорному розвитку дитини. Так, в освітній лінії «Дитина в сенсорно – пізнавальному просторі» передбачає «формування доступних дитині дошкільного віку уявлень, еталонів, що відображають ознаки, властивості, відношення предметів і об’єктів навколишнього світу», що є основою пізнавального розвитку дитини. У сучасних програмах дошкільної освіти «Дитина» та «Програми для дошкільних закладів компенсуючого типу для дітей з вадами зору» для кожного віку визначені завдання сенсорного виховання, які відповідають рівню розвитку сприймання.
Завдання сенсорно - пізнавального розвитку для дітей раннього віку включає таке:
-      Орієнтування в кольорах (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, синій, фіолетовий,  білий, чорний).
-      Групування та порівняння предметів за кольором, формою та величиною.
-      Орієнтування у формі (круг, квадрат) та величині (великий, маленький) предметів.
-      Орієнтування у просторі та кількості предметів (один, багато).
Ми бачимо, що основним завданням сенсорного виховання дітей раннього віку є оволодіння загально прийнятими еталонами, як засобами пізнання реальних предметів.

Сенсорний розвиток відбувається за чотирма послідовними етапами:
І етап – гармонізація інформаційного поля. Завдання полягає не тільки в тому, щоб поповнити предметно- розвиваюче середовище дидактичним матеріалом з розвитку сенсорно – пізнавальних здібностей, а і привернути увагу дітей до властивостей предметів.
-         Візуальних (колір, форма).
-         Аудіальних (звучання).
-         Кінетичних (запах, смак, дотик).
ІІ етап – накопичення сенсорного досвіду. Вчити дітей маніпулювати предметами, повторювати за дорослим, наслідувати дії.
ІІІ етап – розуміння задачі, яку поставили. Спонукати дітей до активної діяльності з предметами.
ІV етап – словесне позначення сенсорних еталонів.

Тому для реалізації сенсорного виховання дітей з вадами зору раннього віку необхідно створити умови, що дадуть змогу кожній дитині набути чуттєвого досвіду. З метою виконання завдань сенсорно - пізнавального розвитку в групі створено належне просторове- розвивальне середовище з урахуванням особливостей розвитку дітей. В якому знаходяться:
-      Сенсорний стіл.
-      Іграшки для нанизування, що мають наскрізний отвір (різнокольорове намисто, піраміди).
-      Різновиди шнурівки.
-      Рамки, втулки, площині та об‘ємні геометричні фігури для групування та співвідношення величини, кольору, форми.
-      Конструктор, для побудови різних споруд, що сприяє розвитку просторового відчуття.
-      Дидактичні ляльки в сезонному вбрані з різноманітними застібками.
-  Дидактичні картинки зі зміною тематики, що формують у дітей просторові, часові відношення (дерево в різні пори року, частини доби день, ніч).
-      Народні іграшки: музичні (свищики, брязкальця), розбірні мотрійки, башточки.
-      Природний матеріал: кольорові камінці, шишки, жолуді, каштани, насіння.
-      Покидьковий матеріал: коробочки, ґудзики, ниточки, котушки.
Сенсорно – пізнавальний розвиток дітей раннього віку більш успішно відбувається при взаємодії дорослого з дітьми в їх спільній продуктивній діяльності.
Дидактична гра один із засобів розвиту сенсорно – пізнавальних здібностей дітей раннього віку. Л. А. Венгер розробив систему  дидактичних ігор з сенсорного виховання, яка була спрямована на навчання дітей точно і повно сприймати предмети, їх різноманітні властивості колір, форму, величину, розташування в просторі. Основою для таких ігор слугують різноманітні ігрові дії з предметами. У дошкільній педагогіці дидактичні ігри та вправи з давніх часів вважалися основним засобом сенсорного виховання. Дидактична гра  – один із універсальних способів розвитку, навчання і виховання дітей. Вона приносить в життя дитини радість, інтерес, упевненість у собі і своїх можливостях. Головна особливість дидактичних ігор полягає в тому, що завдання дітям пропонують в ігровій формі.

Існують такі види дидактичних ігор:

-      Ігри з предметами (використовуються іграшки і реальні предмети, які допомагають та знайомлять дітей з властивостями предметів та їх ознаками: колір, форма, величина).
-      Настільна – друковані (допомагають дітям  уточнювати та розширювати уявлення про навколишній світ, систематизують знання та розвивають мислення).
-      Словесні ( побудовані на словах та діях граючих).
-      Музичні.

Обов‘язковим елементом дидактичних ігор є:
-      Демонстрація навчального матеріалу;
-      Визначення ігрових завдань;
-      Наявність правил;
-      Дії гравців;
-      Підведення підсумків гри.

Класифікація ігор:
-      Ігри що виникають з ініціативи дітей – самостійні, режисерські.
-      Ігри, що виникають з ініціативи дорослих – організовані ігри.
-      Ігри, що йдуть від історично сформованих традицій народу – народні.

Організація дидактичних ігор здійснюється у трьох основних напрямках: підготовка, проведення, аналіз.
Спочатку потрібно підібрати дидактичну гру - відповідно до програмних вимог виховання і навчання дітей раннього віку.
Визначити оптимальний час її проведення. Підготувати необхідний дидактичний матеріал з урахуванням індивідуальних особливостей дітей, вивчити й осмислити гру, продумати методи та прийоми керівництва нею.

Збагатити дітей знаннями й уявленнями, необхідними для розв‘язання ігрового завдання.
Підготовка:
-      Відбір гри відповідно до завдань (поглиблення, узагальнення, активізація знань).
-      Встановлення відповідності дидактичної гри до програмних вимог.
-      Визначення найбільш зручного часу для проведення дидактичної гри.
-      Вибір місця.
-      Визначення кількості гравців.
-      Виготовлення необхідного дидактичного матеріалу.
-      Підготовка до гри вихователя.
-      Підготовка до гри дітей.

Проведення гри:
-      Ознайомлення дітей зі змістом гри.
-      Пояснення правил гри й ходу гри. Основна мета правил гри – організувати дії, поведінку дітей, вони можуть забороняти, дозволяти, наказувати щось дітям у грі. Від дітей вимагається - вміння поводитися з однолітками, долати негативні емоції.
-      Показ дій.
Аналіз гри: позитивна оцінка гри дітей.

Використовуючи дидактичну  гру в освітньому процесі, через її правила і дії ми формуємо у дітей коректність,  доброзичливість, витримку. Вона допомагає дізнатися дитині з вадами зору, як влаштований навколишній світ і розширити її кругозір.

Після опрацювання науково-методичних джерел з питань використання в педагогічному процесі дидактичних ігор та їх вплив на розвиток пізнавальних процесів: особливу увагу звертаємо на розташування та підбір наочного матеріалу, розсаджування дітей з урахуванням їх індивідуальних особливостей, щоб їм було зручно користуватися матеріалом, вільно пересуватися по груповій кімнаті, намагаємося максимально використовувати активність дітей, як пізнавальну так і рухову.

Отже, розглянемо, які ігри допоможуть прискорити сенсорний розвиток малюків. Пропоную вашій увазі декілька простих, але дуже цікавих ігор, більшість ігор були виготовленні власноруч, вони відрізняються величиною, кольором, формою, кількістю деталей та сприяють сенсорному розвитку у дітей з вадами зору та розширюють їх знання про властивості предметів.

Сенсорні ігри для дітей з вадами зору раннього віку.

Мета: Розвиває сенсорні здібності дітей шляхом накопичення чуттєвого досвіду, закріплює навички дій з предметами відповідно до їх особливостей (колір, форма, величина), розвиває дрібну моторику рук та формує вміння групувати та порівнювати предмети за певними ознаками, вчить дотримуватися правил гри, а також служить першою сходинкою до пізнання світу.

Ігри на розрізнення кольорів.
Дуже прості ігри: «Веселі сонечка», «Знайди потрібний колір», «Допоможи ляльці».
Засновані на інтересах дітей до дій з іграшками та предметами: дібрати, зібрати пірамідку, розкласти.
Ігри на ознайомлення з  формою.
Гра «Залатай килимок», «Мозаїка», «Башточка» де дитина вчиться співвідносити та групувати предмети за формою.
Ігри на дотик.
Дуже популярні: «Сенсорні килимки»,  «Впізнай на дотик», «Комора білочки»  де дитина торкається руками різних поверхонь, вчиться відрізняти жорстке і м’яке, гладке і шорстке, тверде і колюче, на дотик визначити властивості предметів теплий, холодний. Ігрові дії полягають у визначенні матеріалу на дотик, такі ігри формують уявлення про те, що всі матеріали мають свої дотикові властивості.
Ігри на слухове сприймання.
Гра «Хто як кричить?», «Де дзвенить?», «Шурхотіли» ця гра дуже корисна для гіперактивних дітей, так як змушує їх заспокоїтися і стати тихими, щоб почути, що відбувається навколо. Ігрові дії полягають у вилученні звуків різної інтенсивності з різноманітних предметів, такі ігри формують у дітей здатність до розвитку перцептивних дій.
Ігри на розвиток дрібної моторики рук.
Гра «Прищепки», «Веселі шнурочки», «Ґудзики». Ігрові дії полягають у сприйманні предмета, розвитку моторики, уваги. Такі ігри формують у дітей впевненість у своїх діях.
Ігри на розвиток смаку і запаху.
Гра «Смачні фрукти», «Кисле та солодке» де дитина вчиться розрізняти смакові відчуття. Також можна побавитися і з запахами.
Гра «Чарівний мішечок» приваблюють дітей невідомістю, таємничістю. Такі ігри розвивають смакові та нюхові аналізатори.
Ігри на ознайомлення величини.
Гра «Збудуй будинки», «Добери колеса до машини», «Вище, нижче». Такі ігри розвивають зорове сприймання.
Ігри з орієнтування в просторі .
Гра «Хто швидше знайде червону стрічку?» На бажанні дітей швидше досягти ігрового результату, перемогти, розвиток зорової уваги.

Вік дитини від одного до трьох є найбільш сприятливим часом для початку розвитку в неї будь яких здібностей. Разом з тим необхідно пам'ятати, що кожна гра - це спілкування дитини з дорослим, школа співпраці, у якій вона вчиться правильно ставитися до власних успіхів і невдач. Не забувати бути доброзичливими, підтримувати у дитини радісний настрій, тоді гра буде приносити їй користь і підвищувати якість комунікативних відносин.

Від рівня сенсорного розвитку дитини у подальшому залежить його розумовий розвиток. В основу навчання має бути покладено, в першу чергу, розвиток таких здібностей, як наслідування, відтворення, уміння дивитися і слухати, порівнювати, розрізняти, зіставляти, узагальнювати. Ці знання необхідні в подальшому для придбання певних умінь, знань, життєвого досвіду. Таким чином, доцільно та цікаво спланований сенсорний розвиток дітей раннього віку дає позитивні результати.

Багато функціональна розвиваюча гра «Веселі сонечка»

Мета: Розширити уявлення дітей про комах, їх будову. Формувати вміння орієнтуватися в просторі. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, зорову увагу, прослідковуючи функції ока, співдружність руки і ока, кольоро- сприймання, дрібну моторику рук, вміння працювати з застібками та кріпленнями. Закріплювати чорний та червоний кольори, поняття великий та маленький. Виховувати дбайливе ставлення до природи через розуміння взаємозв’язку всього живого на землі.

Опис посібника.
Дидактичний посібник має вигляд комахи, з м’якими кольоровими вставками, що оформленні як аплікація з тканини з використанням ґудзиків, намистинок, шнурків, кнопок.

Варіанти ігрових завдань.
Дидактичні ігри.
« Де заховалися комахи ?»
«Посади на листочок»
«Порівняй за розміром»
«Один багато»

Немає коментарів:

Дописати коментар