Страницы

вівторок, 22 січня 2019 р.

Конспект тематичного заняття з розвитку мовлення у старшій групі

Орлова Вікторія Вікторівна
Вихователь ДНЗ №17 м.  Миколаїв
Конспект заняття з розвитку мовлення

Тема: Сторінками зимових казок
Програмовий зміст:
Граматика: Вчити складати складнопідрядні речення зі сполучником тому що. Закріплювати вміння граматично правильно поєднувати слова: правильно узгоджувати прикметники з іменниками; вправляти у граматично правильному вживанні складних відмінкових форм іменників у родовому відмінку множини, а також відмінюванні дієслів за особами і дієслівних форм з чергуванням приголосних в основі. Розвивати мовне чуття, мислення, пам'ять. Виховувати зацікавленість казками та шанобливе ставлення до книг.

Попередня робота: читання казок «Снігова королева», «Дванадцять місяців», «Снігуронька», «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат», дидактичні ігри, вправи.
Обладнання: книжка-саморобка «Зимові казки»; «чарівна» паличка
- Демонстраційний матеріал: ілюстрації з казки «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат»;
- Роздатковий матеріал: картки до Д/гри «як ти скажеш про себе», «Склади речення»;
- Музичний супровід: твір П.І.Чайковського «Зима» із циклу «Пори року»
Ігрова діяльність
Мовна гра «Слово по колу»
Хід заняття
І Комунікативна діяльність
Діти стоять півколом біля вихователя
В: Малята, сьогодні в нас незвичайна зустріч. Ми з вами потрапимо у світ зимових казок. Як ви гадаєте, чому я їх так назвала?
Д: Тому, що в них йдеться про зиму, або дії відбуваються взимку.
В: Подивіться, яку чарівну книжку я для вас приготувала. Але перш ніж ми туди потрапимо, пропоную вам сісти на килимок,заплющити очі та послухати мене.
Діти сідають на килим і заплющують очі
Психогімнастика «Прийшла зима»
- Уявіть собі, що ви потрапили в зимову казку. Летять снігові пушинки. Прийшла зима. Кружляють у повітрі та падають на землю – одна краща за іншу! Раптом насунула чорна хмара. Пливе над снігами. Потемнів сніговий килим. Налетіла віхола, підхопила, закружляла, розкидала усе навколо.
В: Ой, погляньте, що вона зробила з книжечкою,яку я для вас приготувала. Віхола залетіла і наробила шкоди – розкидала зимові казочки з нашої книжки. Треба її рятувати. А ви, малята, допоможете мені врятувати книжечку?
Д: Так!
ІІ Пізнавальна діяльність
В: Але як же дізнатися,які тут казки були? Погляньте, в книжці залишились тільки рядочки казок. Давайте я їх читатиму, а ви спробуєте відгадати її назву.
Вихователь читає рядки з казки.
Д: «Лисичка-Сестричка і Вовк-Панібрат».
В: Ось і лисичка. Вона пропонує нам гру «Скажи який?». Ви її добре знаєте і гарно в неї граєтесь. Якщо ви добре впораєтесь із завданням,то ми зможемо повернути сторінку улюбленої казки. Тільки пам'ятайте головну умову – називати одразу два слова.
Наприклад: лисичка хитра.
Дидактична гра «Скажи який?»
В: Яка лисичка?
Д: Руда, хитра…
В: Який вовк?
Д: Довірливий…
В: А ще в цій казці все навколо було засніжене.
- Віталя, який сніг?
Д: Він білий, вологий, мокрий, рипучий, легкий, пухнастий.
В: Що з ним можна робити?
Д: З ним можна весело гратися, ліпити снігову бабу.
В: Поліна,ось Аня сказала, що сніг холодний. А що ще буває холодним?
Д: Морозиво, вітер…
В: А що буває білим?
Д: Пух, вата…
В: Подивіться, діти, що це тут?
Лисичка: Як весело з вами гратися, дітки. Та мені вже час повертатися до лісу. А за ваші гарні знання, я віддам вам сторінку своєї казки.
Діти з вихователем повертають ілюстрації казки на місце.
В: Ми можемо повернути сторінку казочки до нашої книжки. Погляньте, кошик з квітами. Мабуть, хтось щось наплутав. Чи бувають квіти у зимових казках?
Д: Так! У казці «Дванадцять місяців».
В: Мабуть, не просто так дванадцять місяців його для нас приготували. Хочуть перевірити, чи пам'ятаємо ми їхню казку. Давайте станемо у коло і згадаємо слова, які в ній зустрічаються. Пропоную вам гру «Один – багато».
Дидактична гра «Один – багато»
В: Я буду передавати вам підсніжник по черзі та називатиму слово із казки «Дванадцять місяців», а ви будете повертати її, казатиме, як про це слово можна сказати багато. Наприклад, я кажу: «Один місяць», а ви відповідаєте: «Багато місяців».
В: Один рік.
Д: Багато років…
(Слова для гри: підсніжник, ліс, дерево, зима, вітер, кошик, день, дівчинка, квітка, брат, суниця)
В: Ми весело погрались із підсніжником, та час його повернути на місце. Ви добре пам'ятаєте слова. І тому дванадцять місяців віддають нам сторінку зі своєї казки, щоб ми могли полагодити книжку.
Діти повертають ілюстрації казки на місце.
В: Діти, подивіться. Що за дівчинка тут стоїть?
Д: Снігуронька.
В: І Снігуронька нам приготувала завдання. Ставайте біля столу, я вам роздам картинки. На них зображено дію. Пропоную вам вправу «Як ти скажеш про себе».
Дидактична гра «Як ти скажеш про себе»
Д: Ходити – я ходжу 
Летіти – я лечу
Сидіти – я сиджу 
Бігти – я біжу
Стрибати – я стрибаю…
В: Ви добре впорались із завданням Снігуроньки. І за це вона дасть нам сторінку для нашої книжки. Дякуємо тобі, Снігуронько. До побачення. Час нам трішки відпочити. Давайте станемо в коло і згадаємо казкових героїв.
Логоритмічна вправа «Казкові герої»
Ми казок багато знаєм (двома руками показати на себе)
Їх героїв уявляєм. (закрити очі руками)
Тож, і спробуєм, малята, Цих героїв показати. (опусти руки вниз,розвести в сторони)
Вовком їде ось Лисичка – (зобразити ходу зігнутого під вагою вовка)
Хитра та руда Сестричка. ( «пружинка» з поворотами голови)
Ось сидять біля багаття (руки на поясі,повороти в сторони з «пружинкою»)
Місяці всі дружні браття. (опустити руки вниз,злегка розвести в сторони)
А Снігуронька мала 
В хоровод всіх повела. (ходьба по колу,хороводним кроком)
На санчатах,ось дива, (підняти руки вгору,злегка розвести в сторони)
Королева Снігова! (покружляти навколо себе,з піднятими вгору руками)
В: А поки ми показували наших героїв, кружляли, то залетіли до снігового палацу. Як ви гадаєте, в яку казку ми потрапили?
Д: «Снігова королева».
В: Ось і листочок з нашої казки. Зараз я його візьму. Ой,та він примерз. Його зачаклувала Снігова королева. Та якщо ми виконаємо її завдання,ми зможемо його роз чаклувати. Сідайте всі зручно на стільці та дивіться уважно. Що ви бачите на картинці?
Д: Олє Лукоє сумує.
В: Так, ми бачимо – Олє Лукоє сумує. Погляньте на наступну картинку.
Д: Снігова королева забрала Кая.
В: Зараз ми з вами навчимося складати речення за допомогою короткого слова тому що. Позначимо це слово стрілочкою. Слухайте,як я складу речення: «Олє Лукоє сумує,тому що Снігова кролева забрала Кая». Діти,повторіть разом зі мною.(Діти повторюють). Як добре,що є таке коротке слово тому що,яке допомагає будувати речення. Погляньте на цю картинку. Що на ній зображено?
Д: Герда знайшла Кая.
В: А тут, що зображено?
Д: Герді допомогла маленька розбійниця.
В: Олено, іди до мене. Спробуй скласти речення, і тобі в цьому допоможе коротке слово тому що. Діти, яке слово допоможе скласти речення?
Д: Тому що.
В: Подивись уважно на картинки і спробуй скласти речення. Але про коротке слово не забувай. Що у тебе вийшло,Олено?
Д: Герда знайшла Кая,тому що їй допомогла маленька розбійниця.
В: Діти, правильно сказала Олена?
Д: Так.
В: Яке слово тобі допомогло скласти речення?
Д: Коротке слово тому що.
ІІІ Перетворювальна діяльність
В: А зараз пропоную вам гру «Я почну,а ти продовжи». Для неї ми візьмемо паличку Снігової королеви. До кого я доторкнуся паличкою,той і буде відповідати. Тільки швидко відповідайте.щоб Снігова королева не встигла вас заморозити.
Дидактична гра «Я почну, а ти продовжи» 
- Сніг іде, тому що настала зима.
- Річки замерзли, тому що їх скував мороз.
- Дерева хитаються, тому що дме вітер.
- Навколо усе біле, тому що випав сніг.
- Ми одягаємо теплий одяг, тому що надворі холодно.
- Діти люблять спускатися з гірки, тому що це весело.
- Лід розтанув, тому що пригріло сонечко.
В: Я бачу ви впорались із завданням,тому давайте подивимось. Чи відтанула наша сторіночка?. Ми своїми знаннями зруйнували чари Снігової королеви і можемо повернути сторінку до нашої книжки.
Діти повертають останню сторінку на місце.
ІV Оцінно-контрольна діяльність
В: Ми виправили шкоду, заподіяну Віхолою. Повернули розгублені казки до нашої книжки. Хоч для цього вам потрібно було добре попрацювати.
- Чого ви сьогодні навчились?
- Яке завдання для вас виявилось найцікавішим?
- Де виникли складнощі?
- Хто сьогодні був найактивнішим?
- Кого можна похвалити?
В:Книжечка наша тепер як новенька. А що допомогло нам її врятувати?
Піраміда: знання, дружба, сміливість, допитливість…
(діти роблять з рук піраміду)
В: Ви всі, діти, молодці. Хоч ви і маленькі, але такі сміливі й розумні помічники. Цю книжечку із зимовими казками ми залишимо в нашій групі,і ще не раз до неї будемо звертатися.


Немає коментарів:

Дописати коментар