Ганчо Олена Володимирівна
інструктор з фізичної культури
ДНЗ № 1, м. Миколаїв
Планування сюжетних занять з фізичного виховання за лексичними темами дошкільного навчального закладу
Швидко змінюється навколишній світ, а разом з ним змінюється і людина. На маленьку дитину покладена особлива місія – в майбутньому стати здоровою, фізично розвиненою, підготовленою до сучасного життя та змін, які відбуваються у нашому світі, людиною.
В.О.Сухомлинський стверджував: «Я не боюся ще раз повторити: турбота про здоров’я – це найважливіша праця вихователя. Від життєрадісності, бадьорості дітей залежить і їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили…"
Робота ДНЗ в цілому спрямовується на підтримку, збереження і розвиток здорового способу життя дітей, правильної його мотивації . З огляду на це, дітей ознайомлюють з поняттям про гігієну діяльності, гігієну тіла, зовнішності, основні органи, а також про статеву індетифікацію та розвиток організму. При цьому треба дотримуватися принципів послідовності, систематизації та індивідуального підходу. Ця важлива робота проводиться в процесі всього часу перебування дітей у дошкільному навчальному закладі. Заняття з фізкультури займає важливе місце у всьому виховному процесі дитячого закладу.
Перед педагогами сьогодення постає непросте питання, як зорієнтуватись у великій кількості методичної літератури, яка пропонує різноманітні варіанти планування та різні підходи до занять.
Наш дошкільний навчальний заклад №1 працює за програмою виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина».
Планування освітньої роботи з дітьми проводимо за тематичним принципом, який передбачає розкриття однієї теми тижня у всіх формах організації дітей. Такий підхід забезпечує змістову цілісність, системність, послідовність, ускладнення та повторення програмового матеріалу.
Педагогічний колектив останні 3 роки напрацьовує зразки перспективного планування навчально-виховної роботи. Перед кожним спеціалістом поставлено завдання розробити систему занять за лексичним принципом, спрямовану на виконання програмових вимог.
Фізичний керівник закладу Ганчо О.В. творчо підійшла до планування фізкультурно-оздоровчої роботи. Протягом 2 років було напрацьовано матеріали конспектів занять та ранкової гімнастики.
На початку 2014-2015 навчального року всі матеріали було узагальнено у три збірки «Планування занять з фізичної культури».
Планування занять з фізичної культури розроблено для дітей молодшого, середнього та старшого дошкільного віку. Складається з пояснювальної записки «Організація занять з фізичної культури в ДНЗ», циклограми планування занять, комплексів сюжетних загальнорозвивальних вправ, конспектів занять з фізичної культури. Окремо додається розробка планування рухливих ігор.
Для зручності у використанні циклограма планування розроблена у формі таблиці, де вказується назва місяця, лексична тема тижня, тема сюжету до заняття, перелік основних рухів та назва рухливої гри. Планування містить комплекси загальнорозвивальних вправ, що адаптовані до лексичних тем та розраховані на 2 тижня. В конспектах занять з фізичної культури вказуються назва заняття, завдання, обладнання та надається стислий конспект у формі таблиці, де вказана лексична тема тижня, структура заняття (за частинами), його зміст, дозування виконання вправ, організаційно – методичні вказівки.
Відповідно до лексичної теми заплановано два заняття на тиждень, 8 - 9 на місяць, 72 заняття на рік. Лексична тема змістовніше розкривається шляхом надання заняттю відповідної сюжетної лінії під час проведення комплексу загальнорозвивальних вправ та рухливої гри.
Сюжетне заняття – одне з організаційних форм проведення занять із фізичну культуру, сприяє вихованню інтересу дітей дошкільного віку до процесу виконання фізичних вправ. Захоплюючими і цікавими заняття робить сюжет, «розповідає» про якісь конкретних події за участю взаємодіючих персонажів, добре знайомих дітям. Їх зміст дозволяє вести заняття на емоційно позитивному контакті педагога з дітьми задовольняє потреби дитини на пізнанні, активної діяльності, при спілкуванні з однолітками, спонукає дитину до творчу активність, самовираженню, знімають скутість, емоційну напругу.
Цілком очевидними є і те, що дитині, завдяки сюжету, легше осмислювати і виконувати рухи. І саме сюжетні заняття значною мірою сприяють взаємопроникнення навчальних моментів у єдиний процес. Важливим є здатність мінімізувати механічне засвоєння техніки руху, заучування дітьми лише «жорстких стереотипів» рухів, які позбавляють дітей можливості «конструювання» нових варіантів шляхом доповнення, ускладнення складових елементів.
І на етапі навчання сюжет полегшує освоєння руху, і сприяє скороченню термінів його розучування. У подальшу роботу над рухом діти не бояться відступити від вивчених зразків вигадують власні варіанти рухів. сюжетні фізкультурні заняття дозволяють самостійно знаходити оптимальні способи виконання основних рухів, загальнорозвиваючих вправ, сприяю розвитку фізичних якостей, розвитку творчості, психічних процесів.
Ці заняття відкривають широкі змогу роботи з дітьми, створюють сприятливі умови для вдосконалення основних рухів, сприяють розумовому й фізичного розвитку дошкільника, стимулюють рухову активність, регулюють її, забезпечуючи, в такий спосіб, гармонійний розвиток дитини.
Заняття фізкультурою є головними на формування правильних рухових умінь і навиків, створює сприятливі умови для засвоєння загальних положень та закономірностей і під час фізичних вправ, сприяє розвитку різнобічних здібностей дітей.
Структура физкультурних занять складається з трьох частин - підготовча, основна, заключна.
У підготовчій частини слід налаштувати організм на збільшення навантаження.
Основна частина заняття містить вправи загальнорозвиваючого характеру, основні види рухів, у ній проводиться рухливі ігри. У заключної частини відбувається поступовий перехід від посиленою м'язової діяльності до спокійного стану.
Ефективність навчання фізичним вправ забезпечується за допомогою різних способів організації дітей: фронтальний, змінний, колове тренування, потоковий, груповий, індивідуальний.
Ці заняття відкривають широкі можливості в роботи з дітьми, створюють сприятливі умови для вдосконалення основних рухів, сприяють розумовому й фізичному розвитку дошкільника, стимулюють рухову активність, регулюють її, забезпечуючи, в такий спосіб, гармонійний розвиток дитини.
Наприклад: місяць: листопад, 1 тиждень, назва лексичної теми «Дикі тварини і птахи», заняття № 1 «Лісові звірята – спритні всі малята», заняття №2 «Ми маленькі зайченята, будем весело стрибати», тощо.
Структура занять, дозування рухів і вправ відповідають методичним вимогам. Широко використовуються вправи з різними предметами та з різних вихідних положень.
До планування занять з фізичної культури окремо додається планування рухливих ігор. У збірках представлено класифікацію рухливих ігор: з ходьбою, бігом, рівновагою; з елементами повзання і лазіння; кидання та ловіння предметів; зі стрибками; на орієнтування у просторі. Розроблено циклограму ігор з описом відповідно до кожної лексичної теми. Такий матеріал стане в нагоді всім вихователям, тому що допомагає педагогам планувати рухливі ігри з урахуванням етапності розучування, поступового ускладнення гри, та закріплення виконання усіх основних рухів.
Для реалізації завдань формування у дошкільників здорового способу життя фізичним керівником створено розвивальне середовище. На занятті використовується стандартне та, виготовлене власноруч, нестандартне обладнання. Розробка планування підказала педагогу, що для проведення тематичного заняття недостатньо використовувати стандартне обладнання, тому Олена Володимирівна розробила просте, але дуже зручне та естетичне обладнання для дітей. Все це підвищує інтерес дошкільників до фізичної культури, стимулює рухову активність, заохочує малят випробувати свої сили, зміцнює впевненість у собі. Незвичайний погляд на звичні речі збуджує уяву дітей, а головне, створює позитивний емоційний настрій для виконання різноманітних рухів.
Планування та конспекти занять у представлених посібниках розроблено для власного користування інструктора з фізичного виховання, з урахуванням площі спортивної зали, наявного стандартного та нестандартного обладнання, інвентарю. Але поданий матеріал доступний, зрозумілий та зручний у використанні як для вихователів усіх вікових груп так і інструкторів з фізкультури.
Середній
вік
Місяць: Листопад
Лексична тема
|
1 заняття
|
2 заняття
|
|
1 тиждень
|
Дикі
тварини та птахи
|
«Лісові
звірята – спритні всі малята»
Перелізання
через колоду лівим і правим
боком. Ходьба по
похилій дошці, тримаючи руки в сторони. Стрибки з обруча в обруч. Рухлива гра
«У ведмедя у бору»
|
«Ми
маленькі зайченята , будем весело стрибати»
Перелізання
через колоду лівим і правим
боком. Ходьба
по канату лівим/правим боком
приставним кроком. Стрибки з просуванням вперед. Рухлива гра
«Зайці і вовк»
|
2 тиждень
|
Свійські
тварини та птахи.
|
«Кошенята
і цуценята»
Пролізання в обруч лівим і правим боком, грудьми вперед.
Ходьба по похилій дошці, тримаючи руки в сторони.
Стрибки з обруча в обруч. Рухлива гра
«Кошенята і цуценята»
|
«Веселий двір»
Пролізання
в обруч лівим /правим боком, грудьми вперед. Ходьба
по канату лівим/правим боком
Повзання по
гімнастичній лаві.
Рухлива гра «Пастух і стадо»
|
3 тиждень
|
Я сам.
Загартування.
|
«Найспритніші
у садку»
Метання малого м’яча у горизонтальну ціль.
Повзання по гімнастичній лаві і ходьба з
переступанням через предмети
Рухлива
гра «Прапорці»
|
«Маленькі
спортсмени»
Метання малого м’яча у горизонтальну ціль.
Повзання по гімнастичній лаві і ходьба по канату,
покладеному на підлогу «зигзагоподібно»
Рухлива
гра «Не замочи ніг»
|
4 тиждень
|
Підсумок
осені.
|
«Пташенята
пролітали, дружно крильцями махали!»
Метання у вертикальну ціль.
Повзання в упорі стоячи на колінах і кистях рук у
«тунель».
Стрибки у висоту через стрічку.
Рухлива
гра «Пташки в гніздах».
|
«Осінь
рідним краєм тихо походжає…»
Метання у вертикальну ціль.
Стрибки у висоту через стрічку. Ходьба по
гімнастичній лаві, тримаючи руки в сторони.
Рухлива
гра «Чарівна павутинка»
|
Місяць
Листопад тиждень 1
Заняття № 1 «Лісові звірята – спритні всі малята»
Завдання: Розучити
комплекс ЗРВ «Лісові звірята,
зробимо зарядку». Навчати перелізати через колоду. Вправляти у ходьбі по похилій дошці та у стрибках з
обруча в обруч. Розвивати спритність та
увагу під час гри «У ведмедя у бору»
Обладнання: колода, дошка, куб ( 20см), обручі
Тема
|
Частина
|
Зміст
|
Дозування
|
Організаційно-методичні вказівки
|
Дикі тварини і птахи.
|
Підготовча
( 3 – 4 хв)
|
Шикування у колону.
Ходьба: звичайним кроком,
схресним кроком, як «лисичка», на зовнішній стороні стопи ,як «ведмедик»
Повільний біг, як «їжачок».
Перешиковування.
|
До1 хв
2 хв
До 1 хв
До 1 хв
|
Емоційно - ігрове заохочення.
По колу в колону по одному за вихователем.
Тримати дистанцію 2 кроки.
У коло, на відстань витягнутих рук.
|
Основна
(16 – 19хв)
|
Комплекс ЗРВ «Лісові звірята, зробимо зарядку».
Перелізання через колоду лівим і правим боком «повалене дерево» Ходьба по похилій дошці,
тримаючи руки в сторони «гірка».
Стрибки з обруча в обруч «з
купинки на купинку». Рухлива гра «У ведмедя у бору»
|
5 хв
8 - 10 хв
4 – 5 хв
|
Чітке виконання вправ.
По черзі. З положення сидячи.
Під час ходьби тримати рівновагу.
5 – 6 обручів.
Додаток.
|
|
Заключна
( 2 – 3 хв)
|
Ходьба на носках, як «мишки». Дихальна вправа «ведмедики ».
Шикування у коло.
|
1 – 2 хв
1хв
|
У повільному темпі по колу.Глибокий вдих, під час видиху промовити
«р-р-р».
Підвести підсумок.
|
Середній вік
Комплекс
загальнорозвивальних вправ
«Маленькі пухнастики, на зарядку»
(1 - 15 листопада)
1.«Лапочки
тримаємо, голівкою хитаємо»
В.П. – О.С., руки на пояс. 1 – 3 – зігнути руки перед
грудьми, похитати головою в сторони; 4 – повернутись у в.п. Повторити 7разів.
2.« Зі
звірятами вітаємось»
В.П. – ноги на ширині плечей, руки на пояс. 1 –
нахилити тулуб вправо, 2 – повернутись у в.п.; 3 – 4 те саме вліво.
Повторити 7 разів.
3. «
Звірятка показують лапки»
В.П. - лежачи
на спині, руки вгору. 1 – 2 – підняти руки і ноги вперед – вгору, 3 – 4
повернутись у в.п. Повторити 7 разів.
4. «
Звірятка полюють»
В.П. - в упорі
стоячи на колінах та кистях рук. 1 – 2 – опустити голову, округлити спину,
сісти на п’ятки, 3 – 4 повернутись у в.п. Повторити 7 разів.
5. «
Звірятка ховаються»
В.П. – О.С., руки в сторони. 1 – 2 присісти, обхопити
руками коліна, опустити голову; 3 – 4 повернутись у в.п. Повторити 6 разів.
6. « Лапочки маленькі, стрибаємо гарненько»
В.П. – О.С., руки на пояс. 1 – 4 – підстрибування на
місці, 5 – 8 - ходьба на місці. Повторити 6 – 7 разів.
Вправа на
відновлення дихання.
Середній вік.
Місяць: Листопад
Лексична
тема
|
Ігри з ходьбою,
бігом, рівновагою
|
Ігри з
елементами повзання і лазіння
|
Ігри з
елементами кидання та ловіння предметів
|
Ігри зі
стрибками
|
Ігри на
орієнтування у просторі
|
Дикі тварини та птахи
|
"У ведмедя у бору"
|
"Переліт птахів"
|
"М'яч через сітку (мотузок)"
|
"Зайці і вовк"
|
"Хто вийшов"
|
Свійські тварини та птахи.
|
"Пастух і стадо"
|
"Кошенята і цуценята"
|
"Лови, кидай, падати не давай!"
|
"Лисиця у курнику"
|
"Відгадай за голосом"
|
Я сам Загартування
|
"Прапорці"
|
"Не дзвони"
|
"Кеглі"
|
"Не замочи ніг"
|
"Знайди і промовч"
|
Підсумок осені
|
"Пташенята у гніздечках"
|
"Чарівна павутинка"
|
"Школа м'яча"
|
"Зайчик сірий умивається"
|
"У лісочку на горбочку"
|
У ведмедя у бору.
Мета: удосконалювати навички бігу. Розвивати спритність
і швидкість.
Хід гри:
Обирають ведучого – “ведмедя”. Для нього на одному
боці майданчика креслять коло – “барліг”, на протилежному – “будиночок”
дітей.
Вихователь промовляє:
У ведмедя у
бору
Гриби,
ягоди беру. /2 рази
Діти йдуть до лісу і збирають гриби, ягоди (
присідають і торкаються обома руками підлоги, підводяться), підходять до
“ведмежого барлога.”
Вихователь продовжує:
А
ведмідь сидить
І на нас ричить.
Після цих слів “ведмідь” тихо ворушиться,
потягується і з ричанням встає. Діти тікають у свій “будиночок”, а “ведмідь”
біжить за ними і ловить. Гра повторюється з новим ”ведмедем”
Вказівки до гри:
Стежити, щоб діти ближче підходили до “ведмедя”, не
лякалися його. У кінці гри визначити найспритніших дітей і “ведмедя”, який
ловив швидше за інших. Дітей, яких було спіймано, на роль “ведмедя” не
обирають.
Конспект
заняття з фізкультури для дітей середнього дошкільного віку
«Мишенята –
ласунчики»
Мета
Навчальна:
Повторити
комплекс загальнорозвивалних вправ «Мишенята – ласунчики».
Вправляти у ходьбі (на
носках,на п’ятах,); бігу з присіданням за сигналом вихователя; у вмiнні повзати в упорі стоячи на колінах та кистях
рук; ходьбі по канату лівим/правим боком
приставним кроком.
Навчати коченню м'яча одне одному з положення навпочіпки.
Розвивальна:
Розвивати увагу, уяву, спритнiсть та вмiння
узгоджувати свої рухи з рухами інших
дітей, виконувати рухи за сигналом .
Виховна:
Формувати у дітей первинні навички здорового
способу життя. Підтримувати у дітей позитивний настрій, бажання займатися
фізкультурою.
Обладнання: «цукерки» за
кількістю дітей, м’ячі - один на пару дітей,
«тунель», канат, іграшки: «сонечко», «котик», маски: «мишенята», «кіт», масажна
доріжка «гусеничка», кружечки – розмітка залу,
Хід заняття
|
Дозування
|
Організаційно – методичні вказівки
|
І. Вступна
частина
Шикування дітей в одну шеренгу.
Привітання:
- Добрий
день, малята!
- Ми
сьогодні з вами перетворимось на якусь маленьку тваринку, ану відгадайте яку:
Загадка
Пошкребуся
трішки,
Подражнюся
з кішки.
Довгий
хвостик, сіра спинка,
Живу у
нірці, а не в хатинці.
(Мишка)
- Давайте перетворюватись на мишенят!
- А тепер підемо нашу нірку шукати.
Поворот за
вихователем в одну колону.
- А як
ходить мишка? Тихо - тихо, навшпиньках, щоб котик не почув. (В куточку іграшка Котик)
Ходьба в
колоні, на носках, руки зігнуті перед
грудьми, як «лапки в мишенят».
-
Мишенята
заплутують котика, щоб не впізнав їх сліди.
Ходьба на
п’ятах, руки на поясі.
- Нумо, мишенята у нірку швидко - швидко
побіжимо!
- А котик
дуже хоче мишенят знайти! Ховаємось!
Біг з присіданням за сигналом вихователя
«ховаємося від котик»
- Ось і наша нірка. Тут хитрий кіт нас не
впіймає! Можна і відпочити...
Шикування
у коло.
ІІ. Основна частина
1)Комплекс загальнорозвивальних вправ
- Мишки в нірках солодко сплять
тільки
носики соплять...
(Діти вдають, що сплять)
1. В.п –
сидячи на п’ятах, голову нахилити вправо, руки складені долонями «під щічку» 1 – підняти
голову прямо, «показати носики», долоні скласти перед грудьми, як «лапки» ; 2 –
нахил голови вліво, руки - «під щічку»; 3 – 4 – те саме в іншу
сторону. Повторити 5 – 6 разів.
- Сонце в нірку зазирає,
промінцем
мишенят торкає…
А мишки
тільки-но проснулись,
До цукерки
потягнулись.
Бо дуже
люблять мишенята
Цукерками
ласувати!
1. В.п. –
сидячи на п’ятах, руки з «цукеркою»
внизу 1 - 2 – піднятись у
стійку на колінах, руки
«цукеркою» вперед – до грудей «хрум»;
3 - 4 - повернутись у в.п. Повторити 5 - 6 разів
- Мишенята - ласунчики
ще й
пустували:
кольорові
цукерки
друзям
всім показали
2. В.п. -
сидячи, руки з «цукеркою» вперед 1 -
поворот тулуба вліво; 2 - повернутись у в.п.; 3 - 4 – те саме в іншу сторону.
Повторити 5 - 6 разів.
- Всі цукерочки смачненькі:
Рожеві,
сині, зелененькі...
Та
мишенята не зівають
Свої
цукерочки ховають!
4 .В.п. -
сидячи, руки з вперед 1- покласти «цукерку» за спиною; 2 -
показати руки вперед «нема цукерки»; 3
– взяти «цукерку» за спиною; 4 – показати руки вперед «Ось вона!» Повторити 5 - 6 разів.
Піднялись
ласунки - мишки,
із нірки
показали ніжки.
З
цукерочкою граються,
Веселенько забавляються!
5. В.п. - о.с., руки «цукеркою» внизу 1- підняти зігнуту в коліні ногу,
руки «цукеркою» вперед; 2 -
повернутись у в.п.; 3 - 4 - те саме іншою ногою. Повторити 5 - 6 разів.
Мишки
снідали солодким,
аж
заболіли в них животики.
І зубки в
ласунчиків заболіли,
бо цукерок
багато з'їли!
6.
В.п – о.с,
руки з "цукеркою" вперед
1 - 2
- присісти, торкнутись
"цукеркою" підлоги, покачати її;
3 - 4 - повернутись у в.п. Повторити 5 - 6 разів.
- Допоможемо нашим животикам - високо потягнемось та
погладимо животики.
Вправа на
відновлення дихання. Повторити 5 – 6 разів.
Шикування
у шеренгу
- Цукерок
не будемо багато їсти.
- Краще підемо у сад, щось корисне
пошукаємо. Що смачненьке і корисне у саду росте? ( Яблука, груші...)
2) Основні рухи
Повзання у
тунель «вилізаємо з нірки»;
підняти руки вгору, помахати
«привіт сонечку»;
ходьба по
канату «по доріжці у садок» лівим та
правим боком (2 – 3 рази) приставнним кроком (руки – на пояс).
Кочення
м'яча одне одному з положення навпочіпки (на відстань 1.5 - 2 м)
3)Рухлива гра "Миші і кіт"
Хiд гри. Дiти сидять лавi з одного боку залу Це «мишi» сидять у своїх «нiрках». Збоку майданчика стоїть «кiт» (вихователь з
іграшкою , потім - дитина). Вiн «засинає», а «мишi» бiжать до «комори», щоб
перенести «цукерки» або «яблучка з одного кошика в інший, намагаються не
розбудити "кота". "Кiт" прокидається, нявчить i починає ловити "мишей", якi швидко повертаються до своiх "нiрок".
Пiсля того як «мишi» сядуть на свої мiсця, «кiт» ще раз проходить по залу нiби шукає «мишей», а потiм повертається на своє мiсце.
Повторити
3 – 4 рази.
ІІІ.
Заключна частина
Ходьба: у
повільному темпі,
по масажній доріжці «гусеничка».
Шикування у коло.
Дихальна вправа
«попрощаємося
з мишенятами пі-пі-пі (коротко),
з котиком ня - а - ав(довго)»
Підведення підсумків
- На кого
ми перетворились?
- З чим грались мишенята?
- Від кого ховались?
- Хто швидший -
мишки чи кіт?
|
3 – 5 хв
До1 хв
2 хв
1 хв
До 1 хв
16 – 20хв
5 – 6 хв
4 – 5 хв
4 – 5 хв
4 – 5 хв
2 – 3 хв
1хв
До 1хв
До 1 хв
|
Одягти
маски
Звернути увагу на положення рук під час ходьби.
Стежити за дистанцією, за поставою.
Стежити, щоб діти не наштовхувались одне на
одного під час бігу.
На відстань витягнутих рук (стати у коло,
тримаючись за руки)
Вихователь
за спинами дітей розкладає «цукерки»
Стежити за
правильністю вихідного положення та виконання вправ.
Діти
називають результат дії разом з інструктором
Стежити за
диханням
Скласти «цукерки» у корзину
Показ
виконання вправ.
Звернути
увагу на поставу після повзання та під
час ходьби.
Перешикувати
дітей - парами, біля розмітки залу,
роздати м’ячі.
Показ та
пояснення виконання вправи іструктором
Вказiвки до гри. Стежити, щоб дiти брали по
одному предмету, спокiйно займали свої мiсця, не наштовхувались одне на одного.
Стежити за
поставою.
Стежити за
емоційним станом дітей.
|
Дякую та змістовну інформацію. Знадобиться в практиці.
ВідповістиВидалити