Страницы

неділя, 7 грудня 2014 р.

Організація прогулянки з дітьми раннього віку в ДНЗ. Весняна прогулянка.

Паськова Алла Миколаївна
м. Южноукраїнськ


У режимі дня дошкільного закладу передбачаються дві прогулянки: у першій половині дня та у другій. Під час прогулянки повною мірою  повинні реалізовуватися освітньо-виховні завдання.

  • Оздоровлення дітей.
  • Фізичний розвиток.
  • Розвиток самостійності.
  • Розширення кругозору.
  • Ознайомлення з навколишнім світом.
  • Виховання естетичних почуттів, культури поведінки.

Педагог сприяє розвитку у дітей елементарних природно - наукових уявлень про фізичні властивості навколишнього світу, формуванню географічних знань (відповідно до  вікових можливостей) і екологічної культури, емоційно позитивного відношення до живої і неживої природи.


З метою успішної реалізації перерахованих вище завдань необхідно ретельне перспективне планування цього режимного моменту.

При плануванні прогулянки вихователь повинен враховувати безліч різноманітних факторів: погодні умови, вік і контингент дітей, наявність інвентарю та  відповідного обладнання, і багато чого іншого.
Структуру прогулянки умовно можна представити в такий спосіб:

  • спостереження;
  • трудова діяльність дітей;
  • рухливі ігри;
  • індивідуальна робота дітьми;
  • самостійна діяльність дітей;
  • індивідуальні бесіди з дітьми;
  • організація самостійної діяльності дітей;
  • індивідуальна робота з дітьми (розвиток мови, пізнавальний розвиток).

Різновиди прогулянок:

  • Типова - максимально вільна діяльність дітей (максимум атрибутів).
  • Комбінування: цільова прогулянка і самостійна діяльність.
  • Прогулянка - екскурсія - похід.
  • Спортивні естафети.

СПОСТЕРЕЖЕННЯ

Спостереження - це в першу чергу спостереження за сезонними явищами в живій і неживій природі. Важливо закріплювати знання дітей про те, що ці зміни впливають на життя тварин і людини, навчити робити висновки про взаємозв'язки різних природних явищ. Переважно планувати спостереження на прогулянці по днях тижня.
Спостереження розвиває допитливість. Вихователь підтримує інтерес дітей до прикмет пори року, задає запитання, які націлюють увагу дитини та спонукують їх до подальших спостережень. Отримані спостереження можна закріпити наступними замальовками, складанням розповідей. На літній, весняній, зимовій, осінній прогулянці педагоги періодично звертають увагу дітей на колірну гаму дерев.
Використання віршів на певну тему при спостереженнях і розглядання допомагає підсилити враження дітей від прогулянки.
Вірші про природу, загадки, народні прикмети й прислів'я - всі ці нехитрі словесні прийоми дозволяють зробити прогулянку більше емоційної, направити спостереження дітей у потрібне русло.

ТРУДОВА ДІЯЛЬНІСТЬ

Дітей залучають до збору насіння квітів на клумбі, осіннього листя для гербарію та прикраси групової кімнати, пересаджуванню квітів із клумби у горщики для куточка природи, прибирання на прогулянковому та спортивному майданчиках. 
Для успішного вирішення завдань щодо розвитку самостійності і акуратності, прищепленню працьовитості дуже важливо правильно підібрати дитячий інвентар: граблі, лопатки, совки, відра, візочки. Велике значення при організації праці з дітьми на прогулянці має емоційне відношення до справи, що задає вихователь ще до початку роботи. Не завжди сама робота буде цікавити дітей, іноді їх залучає мета, поставлена вихователем, а під час виконання роботи захоплюють спільність інтересів, злагодженість, змагання тощо.
Не менш важливо створити правильну мотивацію, пояснити, чому необхідно зробити цю роботу саме сьогодні і саме таким способом. Дітей старшої групи варто підводити до розуміння того, що потрібно робити не тільки цікаву роботу, але й необхідно урізноманітнити діяльність, вихователь може запропонувати дітям відгадати загадки.
Щоб правильно керувати спостереженнями та трудовою діяльністю дітей на прогулянці, вихователь повинен поповнювати свої знання про рослини і тварин, володіти практичними вміннями та навичками в цій області, а також методикою проведення спостережень, екскурсій, організації праці дітей дошкільного віку.

РУХЛИВІ ІГРИ

Рухливі ігри плануються і проводяться вихователем самостійно, з урахуванням побажань дітей. Вони можуть бути досить різноманітні, тому щоб уникнути монотонності доцільно спланувати рухливі ігри по днях тижня з урахування пори року. Таке планування дозволяє врахувати інтереси кожної дитини, повністю охопити програмний матеріал рухливих ігор, організувати діяльність вихователя. Обов'язково дві рухливих ігри.

ІНДИВІДУАЛЬНА РОБОТА

Індивідуальна робота на прогулянці теж ретельно планується. При цьому враховуються рекомендації вузьких фахівців. Важливо, щоб дитина, з якою ведеться індивідуальна робота, розуміла її необхідність і охоче виконувала запропоновані завдання.

САМОСТІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ

Самостійна діяльність дітей на прогулянці також має потребує грамотного керівництва. Вихователь може запропонувати дітям організувати сюжетно - рольову або рухливу гру, цікаві завдання, іграшки або інвентар для праці й т.п. Необхідний постійний контроль за самостійною діяльністю дітей.
Як театр починається з вішалки, так і прогулянка починається з роздягальні. Важливим фактором, що впливає на здоров'я дитини, є її одяг. Педагогічний колектив ДНЗ повинен проводити бесіди з батьками по цьому питанню щодо одягу та взуття дитини. Одяг і взуття дитини повинні підходити за розміром, не стискати рухи, бути з натуральних матеріалів і відповідати температурному режиму й погоді. У протилежному випадку можливі перегрів або переохолодження дитячого організму, різні поранення шкіри, травми.
Важливим моментом в одяганні дітей на прогулянку є одночасність і послідовність, тобто діти повинні одягатися по можливості одночасно, щоб чекаючи, не спітніти. Педагоги широко використовують метод змагання, заохочення, а також роздільне вдягання з використанням загадок і приказок. Наприклад, загадується загадка про який-небудь елемент одягу, і ті діти, хто відгадав, повинні швидко і мовчки його надягти. Навіть ті діти, які не відгадали загадку, дивлячись на своїх друзів, швидко одягаються, щоб не бути останніми. Таким чином, дитина не тільки готується до виходу на прогулянку, але й розвиває фантазію, спритність.
Звертаючи увагу на кожну дитину, вихователь постійно повинен тримати в полі зору всіх дітей: вчасно запобігти виникаючому конфлікту, похвалити тих, хто за власною ініціативою навів порядок у шафі та роздягальні. Так створюються гарні умови для всебічного розвитку та виховання дітей на прогулянці.
Прогулянки будуть радісними, цікавими, пізнавальними і досягнуть мети за умови, якщо вихователь зуміє зацікавити та збагатити знання дітей. Дошкільники з величезною зацікавленістю  дивляться у навколишній світ, але бачать далеко не всі, іноді навіть не помічають головного. А якщо справжній вихователь, що дивується разом з ними, учить не тільки дивитися, але й бачити, діти захочуть довідатися більше.

Проведення прогулянки з дітьми раннього віку на тему «Весняна прогулянка»

1. Спостереження:
Тема: Спостереження за струмочком.
Мета: формувати у дітей інтерес до явищ весняної погоди. Продовжувати вчити дітей визначати стан погоди, знайомити з деякими характерними особливостями весни. Звернути увагу на красу весняної погоди.
Методичні прийоми: похвала, питання.
Керівництво:
Вихователь: Дорогі діточки, підійти ті ласка до мене. Я зараз вам загадаю загадку, а ви спробуйте її відгадати, будьте уважні:
Тане сніжок, ожив лужок.
День прибуває, коли це буває?
Діти: Навесні.
Вихователь: Правильно, молодці! Діти, зараз йде місяць Квітень.
Квітень-другий місяць весни. Всюди тане сніг, біжать бурхливі, дзвінкі струмки. І цей місяць в народі називають «місяць живої води». У нас на ділянці теж течуть струмочки. Подивіться який у нас на ділянці струмочок. 
Вихователь: А скажіть мені, будь ласка, звідки з'явилися струмочки?
В: Правильно, молодці! Сонечко припекло, що сніг розтанув і перетворився у воду. А вода вже побігла струмочком.
Вихователь: Діти, я ще приготувала для вас вірш про струмочок. Уважно слухайте.
Струмок біжить по драбинці,
По сходинках крижаним.
І весни живі пісеньки
Дзвінко скачуть слідом за ним.
2. Праця дітей:
Вид праці: колективний
Форма праці: господарсько-побутової працю
Мета: Виховувати трудову діяльність дітей, привчати дотримуватись порядок, чистоту. Спонукати надавати допомогу дорослим, виховувати дбайливе ставлення до результатів праці.
Обладнання: Відро, мітла.
Методичні прийоми: похвала, заохочення, приклад.
Керівництво:
Вихователь: Діти, а ви знаєте щоб ділянка була чистим, що потрібно зробити?
Діти: Правильно, забиратися. 
Вихователь: Дорогі мої, а ви хочете щоб наш ділянку був чистим?
Діти: Так
- Ой. які молодці. Щоб наш ділянку був чистим, нам треба ось в це відро зібрати сміття і підмести сухе листя.
- Хто бажає підмести?
- Руслан, Тимур і Анна, які молодці візьміть мітла можете починати підмітати з веранди. 
- А всі інші дітки будемо збирати на ділянці сміття. Знайшов на ділянці сміття, кладіть ось в це відро.
- Руслан молодець, що так добре підмітає. Залишається чисто - чисто.
- І Анна з Тимуром намагаються, молодці!
- Ось діти я знайшла бросанный фантик від цукерки, а ми всі знаємо, що не можна кидати сміття куди попало. А хто скаже куди треба кидати сміття?
- Розумниці, звичайно ж в смітник.
- Потрібно берегти нашу навколишню природу.
- Діти, подивіться який наш ділянку став чистим.
- Вам сподобалося забиратися?
- Все дякую що допомогли мені забратися, молодці!!!!
3. Рухлива гра:
Назва: « Вовк і зайці».
Мета: Привчати дітей уважно слухати вихователя, виконувати стрибки та інші дії у відповідності з текстом. Вчити орієнтуватися у просторі, знаходити своє місце.
Обладнання: маски.
Методичні прийоми: похвала, заохочення.
Керівництво:
- Діти, будемо грати у вашу улюблену гру під назвою « Вовк і зайці».
- Тоді давайте, я під лічилочку виберу хто буде вовком.
- 1,2,3,4,5
Ми зібралися пограти
До нас прилетіла сорока
І тобі водити веліла.
- Булатик буде вовком.
- Ти будеш стежити за зайцями ось за цим деревом.
- Починаємо гру. Зайчики виходимо на галявину вимовляємо дружно:
Зайчики скачуть скок, скок, скок.
На зелений, на лужок
Травичку щиплят, їдять
Обережно слухають
Не йде вовк?
- Вовчик!
- Молодці встигли. Булатик зловив Єву.
-Молодей, зараз Єва буде вовком.
4. Індивідуальна робота:
Тема: гра з м'ячем в гру «Їстівне і неїстівне».
З ким: зі спокійним Владом.
Мета: Вчити правильно кидати м'яч, розвивати спритність і збагатити словниковий запас.
Керівництво: 
- Владик, подивися який у мене є красивий м'яч.
- Тобі подобається цей м'ячик?
- Скажи якого кольору м'яч?
- Молодець, правильно червоного.
- Давай ми з тобою зараз пограємо в гру «Їстівне і неїстівне». 
- Ти будеш ловити м'яч, все те, що можна їсти, а все що не можна відкидати, не ловити.
- Спробуємо пограти?
- Торт. Молодець, зловив. Правильно торт дуже смачний і його їдять.
- Стіл. Добре, молодець! Звичайно стіл не їдять, правильно.
5. Самостійна діяльність:
Мета: Навчити дітей самостійності, дати проявити творчість, задум, самостійно мислити та вміти знаходити правильне рішення.
Методичні прийоми: похвала, заохочення.
Обладнання: лопати, відра, форми
Методичні прийоми: похвала, заохочення.
Керівництво:
- Ой, які гарні у вас лопатки, різнокольорові відра.
- А що ви готуєте, так смачно пахне.
Д: Тортики.
В: Які молодці.
Єва: Я готую яблучний торт.
Каріна: А я готую торт з вишнею.
Руслан: Давайте я покладу ще піску і буде великий торт.
В: Ну як виходить ліпити тортики? Я до вас в гості прийду почастуєте мене тортиком?
Д: так.
В: Молодці!!!

Немає коментарів:

Дописати коментар