Страницы

субота, 2 березня 2013 р.

Міжнародна конференція з ІКТ в освіті. Київ, 2010

УДК 378.046.4 : 004

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ 
У ПІДВИЩЕННІ КВАЛІФІКАЦІЇ СУЧАСНОГО ПЕДАГОГА

Олійник Лія Миколаївна
Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

У статті аналізується проблема застосування інформаційно-комунікаційних технологій у ході курсового підвищення кваліфікації педагогами дошкільних навчальних закладів та вчителями початкової школи. Розглядаються можливості післядипломної педагогічної освіти у цьому процесі.

Ключові слова: післядипломна педагогічна освіта, інформаційно комунікаційні технології, інформатизація освіти, програма «Intel® Навчання для майбутнього».


Постановка проблеми у загальному вигляді та її зв'язок із важливими науковими чи практичними завданнями. «Післядипломна педагогічна освіта є пріоритетною галуззю, – зазначив С.М.Ніколаєнко, – це постійно діюча ланка у національній системі безперервної освіти, яка має забезпечити фахове удосконалення спеціалістів, індивідуальне самостійне навчання людини незалежно від віку» [1, 4-5]. Систематичне, раз на п’ять років, підвищення кваліфікації педагога є необхідною умовою підтримання його професійного рівня, адже у сфері освіти відбуваються інтенсивні процеси формування нових інформаційних ресурсів і надання нових освітніх сервісів, зокрема, мережевих. Тому одним з завдань післядипломної педагогічної освіти є підготовка вчителів до використання інформаційних комунікаційних технологій у професійній діяльності.

У вільній електронній енциклопедії Вікіпедії визначено: «Інформаційно комунікаційні технології або ІКТ – технології, пов’язані зі створенням, збереженням, передачею, обробкою і управлінням інформацією. Цей широко вживаний термін включає в себе всі технології, що використовуються для спілкування та роботи з інформацією» [2].

У Національній доктрині розвитку освіти (Україна XXI століття) це:
інформатизація середньої освіти, спрямована на задоволення освітніх інформаційних, обчислювальних і комунікаційних потреб учасників навчально-виховного процесу шляхом створення єдиної інформаційної структури;
побудова індивідуальних модульних навчальних програм різних рівнів складності залежно від конкретних потреб школи; випуск електронних підручників;
створення в Україні індустрії сучасних засобів навчання, що відповідають світовому науково-технічному рівню і є передумовою для реалізації ефективних стратегій досягнення мети освіти [3].

Аналіз останніх досліджень і публікацій, в яких започатковано розв’язання даної проблеми і на які спирається автор. У педагогічній науці приділяється належна увага проблемі впровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес. Ця проблема досліджувалась у працях Б. Бєсєдіна, А. Веліховської, М. Голованя, Ю. Горошка, В. Дровозюк, Т. Зайцевої, В. Клочка, Н. Кульчицької, К. Ламонової, Ю. Лотюк, А. Олійника, К. Осенкова, А. Пенькова, С. Ракова, Ю. Рамського, В. Розумовського, Є .Смирнової, В. Чирко, В. Шавальової та інших учених.

Дидактичні і психологічні аспекти застосування інформаційно-комунікаційних технологій навчання знайшли відображення у працях В. Безпалька, О. Гокунь, В. Ляудіс, Ю. Машбиця, А. Пишкала, І. Синельник, С. Смирнова, О. Співаковського та інших дослідників. Дослідження проблеми впровадження ІКТ у загальноосвітні навчальні заклади підняли на поверхню проблему навчання вчителів новітніми технологіям. На цьому наголошували у своїх працях В. Биков, Л Брескіна., А. Звягіна, В. Зіяутдінов, М. Жалдак, Н. Морзе,  І. Прокопенко, М. Пшукова., О. Співаковський та інші. Аналіз змісту вказаних праць дозволяє твердити, що попри детальну проробку визначених вище аспектів проблеми, питання застосування інформаційно-комунікаційних  технологій у підвищенні кваліфікації сучасного педагога розроблено недостатньо. Зокрема, не висвітлено питання застосування інформаційно-комунікаційних технологій у ході курсового підвищення кваліфікації педагогами дошкільних навчальних закладів та вчителями початкової школи.

Виділення невирішених раніше частин загальної проблеми, котрим присвячується стаття. Дослідження психологічного стану вчителя під час навчання ІКТ показали, що педагоги готові опанувати навичками ІКТ і застосовувати їх у навчально-виховному процесі [4]. Та чи можна застосувати те, чого не знаєш? Спочатку треба навчитися. Тож, з урахуванням цього, слід будувати процес підвищення кваліфікації фахівців різних категорій. Особливо це стосується проведення занять з педагогами дошкільних навчальних закладів та вчителями початкової школи на короткотривалих курсах підвищення кваліфікації, які в сучасних умовах реалізуються в інституті післядипломної педагогічної освіти. Вирішення проблеми застосування сучасними педагогами інформаційно-комунікаційних технологій під час курсового підвищення кваліфікації має враховувати не тільки короткотривалі терміни їх проведення (2 - 4 тижні), але й значні обсяги різнобічних знань з різних навчальних предметів, результатів наукових досліджень сьогодення, новітніх методик викладання дисциплін базової кваліфікації педагога.

Формулювання цілей статті (постановка завдання). Розглянути можливості інформатизації освіти починаючи з перших ланок безперервної освіти в Україні – дошкільної та початкової освіти шляхом застосування інформаційно-комунікаційних технологій у ході курсового підвищення кваліфікації педагогами дошкільних навчальних закладів та вчителями початкової школи.

Виклад основного матеріалу дослідження з повним обґрунтуванням отриманих наукових результатів. Можливості вирішення цієї проблеми, на наш погляд, криються не стільки у заучуванні педагогами новітніх методів навчання на курсах підвищення кваліфікації, скільки у їх застосуванні у відповідних умовах освітньої діяльності педагога. При цьому виходимо з того, що сучасний етап розвитку інформаційної сфери суспільства вимагає зміщення уваги з методики навчання саме на засоби накопичення та зберігання необхідних відомостей, дозування їх об’єму з метою використання у навчальному процесі. Вказаним вимогам у значній мірі відповідають інформаційно-комунікаційні технології. Оскільки подолати суперечності між фактичним рівнем професійної компетентності педагогів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової школи і необхідними знаннями, уміннями, навичками задля здійснення сучасного освітнього процесу можливо шляхом використання інформаційно-комунікаційних технологій.

Постійне відставання фахівців у реальній професійній діяльності від темпу зміни можливостей технологій і методів навчання в сучасному інформаційно-освітньому просторі вимагає постійного підвищення кваліфікації педагога.

Інформатизація освіти – упорядкована сукупність взаємопов’язаних організаційно-правових, соціально-економічних, навчально-методичних, науково-технічних, виробничих і управлінських процесів, спрямованих на задоволення інформаційних, обчислювальних і телекомунікаційних потреб, що пов’язані з можливостями методів і засобів інформаційних та комунікаційних технологій (ІКТ) учасників навчально-виховного процесу, а також тих, хто цим процесом управляє та його забезпечує [5, 360].

Комп’ютерні технології дають змогу сучасному педагогу використовувати у навчальному процесі як традиційні, так і передові методи навчання, надавати традиційним методам нове сучасне наповнення. Вони дозволяють впроваджувати нові форми і методи навчання, сприяють підвищенню індивідуалізації та інтенсифікації навчання. Використання сучасних інформаційних технологій у навчально-пізнавальному процесі значно підвищує його ефективність як при отриманні нових знань, так і при відпрацьовуванні вмінь та навичок.
Від уміння використовувати нові підходи, що враховують динаміку змін у життєдіяльності освітніх систем, вчасно знаходити і оперативно використовувати інформацію, залежить успішність, імідж, бренд та рейтингова позиція будь-якого навчального закладу та окремого педагога.

Слід зазначити, що 88% викладачів зі складу кафедри дошкільної та початкової освіти МОІППО пройшли навчання за програмою «Intel® Навчання для майбутнього» [6]. Всі викладачі кафедри сьогодні активно оволодівають освітніми технологіями, чимало часу проводять в мережі Інтернет, де знайомляться з досягненнями колег; результативністю проведених ними заходів; натрапляють на освітні ноу-хау; здійснюють віртуальні екскурсії по спорідненим кафедрам в інших закладах післядипломної педагогічної освіти; аналізують ефективність створених існуючих депозитаріїв та електронних бібліотек; оцінюють дієвість власних форумів і навчальних ресурсів (термінологічні словники, практикуми, лекції, тести, методичні поради); знаходять сучасні педагогічні технології та нових професійних партнерів. Інформаційна культура, компетентність стають сьогодні обов’язковою вимогою у підвищенні кваліфікації педагогів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкової школи і формуються в рамках усіх дисциплін професійного модуля. З цією метою на кафедрі створена мультимедійна картотека навчальних матеріалів, які використовуються під час аудиторних занять, електронних презентацій, що впливають на підвищення мотивації у засвоєнні професійних знань.

Вибухове розширення мережі Інтернет стимулює розвиток нових освітніх технологій, і це вже факт безперечний. Головне завдання викладачів кафедри у сфері застосування ІКТ – сформувати у педагога під час проходження курсової перепідготовки навчити педагогів використовувати інформацію для самоосвіти, підвищення кваліфікаційного рівня, вирішення реальних навчальних проблем і завдань. Як зазначає М.Ю. Кадемія, недостатнє використання інформаційних технологій загалом пов’язане із низьким рівнем ІК суспільства, необізнаністю щодо широких можливостей застосування інформаційних технологій, слабкою мотивацією викладачів, учнів, студентів до використання інформаційних технологій у навчальному процесі та професійній діяльності [7]. Тобто перед викладачем інституту післядипломної педагогічної освіти постає завдання у ході курсового підвищення кваліфікації педагогами підняти їхню мотивацію до використання інформаційно-комунікаційних технологій. 

Задля цього педагоги мають визначити для себе значущість застосовування Інтернет ресурсів в практиці роботи:
доступ до всіх ресурсів (як до інструменту для створення конспектів занять або уроків);
доступ до професійних досліджень (для досягнення освітніх цілей);
регулярний характер сприяння навчанню;
вдосконалення спілкування та інтелектуального обміну;
знайомство з існуючим світовим педагогічним досвідом;
Інтернет як захоплююче, цікаве навчання (ігровий елемент).

Саме таку мотивацію застосовують викладачі кафедри дошкільної та початкової освіти МОІППО в рамках лекційних, семінарських, практичних, індивідуальних занять. Оскільки за час курсової перепідготовки педагоги мають усвідомити, що саме вони – основна творча сила впровадження Інтернету в освітню галузь і, в цілому, в життя суспільства. Використання комп’ютерних технологій та Інтернету у розвитку,  вихованні та навчанні дітей надає освітньому проекту більшого динамізму, змінює його часові межі і, найголовніше, навчає опрацьовувати та аналізувати значний обсяг інформації Значення освітніх Інтернет ресурсів – це необмежений доступ до професійної інформації, використання конспектів занять та планів уроків, on-line курсів, Web-сайтів, співпраця з педагогами інших навчальних закладів, обмін інформацією з колегами інших країн, об’єднання професійних зусиль для вирішення спільних завдань.

Викладачі кафедри під час роботи із педагогами дошкільних навчальних закладів та вчителями початкової школи звертають їхню увагу на те, що така інформаційна база має використовуватися професійно і раціонально. Це вимагає, насамперед, усвідомлення самими педагогами значущості такого потенціалу і активне використання Інтернет ресурсів у власній педагогічної діяльності для досягнення яскравіших, більш вагомих результатів розвитку, навчання, виховання дошкільників та учнів молодшого шкільного віку. Адже під час під час курсового підвищення кваліфікації педагоги систематизують свої знання та дізнаються про можливості ІКТ у підготовці дидактичних матеріалів, тестів тощо.

Висновки з даного дослідження. Підсумовуючи викладене вище зазначимо, що стрімкий розвиток ІКТ актуалізує проблеми, пов’язані із організацією післядипломної освіти педагогічних кадрів на основі застосування інформаційно-комунікаційних технологій. Цей процес має супроводжуватися високим рівнем комп’ютерної грамотності викладачів, оснащенням інститутів післядипломної педагогічної освіти відповідними технічними і наочними засобами навчання, електронними навчальними програмами курсів та спецкурсів.
Традиційна схема перепідготовки вчителів, за якої раз на кілька років вони проходять експрес-перепідготовку з відривом від виробництва, в умовах стрімкої зміни самої системи освіти не може задовольнити потреби ні суспільства, ні учасників освітнього процесу. Вимога постійного підвищення кваліфікації вчителів обумовлює необхідність широкого залучення засобів електронного та дистанційного навчання у цей процес.
Перспективи подальших розвідок у даному напрямі. Плануємо продовжити дослідження питання підготовки педагогів дошкільних навчальних закладів та вчителів початкових класів до використання інформаційних комунікаційних технологій у професійній діяльності у ході курсового підвищення кваліфікації. Зокрема нас інтересують перспективи навчання за програмою «Intel® Навчання для майбутнього» у цьому процесі.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
1. Ніколаєнко С. Роль післядипломної освіти у становленні вчителя // Коментар до Інформаційного збірника Міністерства освіти і науки України. - 2006. - №9.
2. Вікіпедія. [Електронний ресурс]. – http://uk.wikipedia.org/wiki/
3. Національна доктрина розвитку освіти у ХХІ столітті// Освіта України. – 2001.- №1.- с.22-25
4. Литвинова С.Г. Організація навчання вчителів інформаційно-комунікаційним технологіям. Инновационные технологии в образовании. // Материалы ІІІ Международной научно-практической конференции. – Симферополь, 2006. – С. 38–44.
5. Кремень В.Г. Неперервна професійна освіта: проблеми, пошуки, перспективи: Монографія / за ред. І.А. Зязюна – К.: Віпол, 2000. – 613 с.
6. Intel® Навчання для майбутнього. - К.: Видавництво "Нора-прінт",  2006. - 416с.
7. Теоретичні та методичні засади розвитку педагогічної освіти: педагогічна майстерність, творчість, технології: Зб. наук. праць / За заг. ред. Н.Г. Ничкало. – Х., 2007. – С. 471-472.


OF INFORMATIVELY-COMMUNICATION TECHNOLOGIES 
ARE IN IN-PLANT TRAINING OF MODERN TEACHER

Оliinyk Liia Mykolaіvna
Mykolaiv Regional In-Service Teachers Training Institute 

In the article the problem of application of informatively-communication technologies is analyzed during the course in-plant training by the teachers of preschool educational establishments and by the teachers of initial school. Explorers the possibilities of in-service teacher education in this process. 
Keywords: последипломное pedagogical education, informatively of communication technologies, informatization of education, program "Intel® Teaching for the future".

ИНФОРМАЦИОННО-КОММУНИКАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ 
В ПОВЫШЕНИИ КВАЛИФИКАЦИИ СОВРЕМЕННОГО ПЕДАГОГА

Олейник Лия Николаевна
Николаевский областной институт последипломного педагогического образования

В статье анализируется проблема применения информационно-коммуникационных технологий в ходе курсового повышения квалификации педагогами дошкольных образовательных учреждений и учителями начальной школы. Рассматриваются возможности последипломного педагогического образования в этом процессе.
Ключевые слова: последипломное педагогическое образование, информационно коммуникационные технологии, информатизация образования, программа "Intel® Обучение для будущего".


Оliinyk Liia Mykolaіvna candidate of pedagogical sciences, Mykolaiv Regional In - Service Teachers Training Institute, associate professor of department of preschool and initial education, liya_lno@mail.ru

Олійник Лія Миколаївна кандидат педагогічних наук, Миколаївський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти, доцент кафедри дошкільної та початкової освіти, liya_lno@mail.ru

Олейник Лия Николаевна кандидат педагогических наук, Николаевский областной институт последипломного педагогического образования, доцент кафедры дошкольного и начального образования, liya_lno@mail.ru

Немає коментарів:

Дописати коментар