Страницы

субота, 5 червня 2021 р.

Використання блоків Золтана Дьєнеша з метою розвитку логіко-математичних уявлень молодших дошкільників

Використання блоків Золтана Дьєнеша з метою розвитку логіко-математичних уявлень молодших дошкільників

Охлопкова Ірина Броніславівна, вихователь 
Олександрівського ЗДО №2 «Калинонька»

Одне з найважливіших завдань виховання маленької дитини - розвиток її розуму, формування розумових умінь і здібностей, які дозволять легко освоїти нове. На вирішення цього завдання мають бути спрямовані зміст і методи підготовки мислення дошкільників до шкільного навчання, зокрема предматематичної підготовки. 

За своїм змістом ця підготовка не повинна вичерпуватися формуванням уявлень про числа і найпростіших геометричних фігурах, навчанням рахунку, складанню і відніманню, вимірах у найпростіших випадках. Не менш важливим, ніж арифметичні операції, для підготовки їх до засвоєння математичних знань є формування логічного мислення. Дітей необхідно вчити не тільки обчислювати і вимірювати, а й міркувати. 

Предматематична підготовка дітей представляється складається з двох тісно переплітаються основних ліній: логічної, тобто підготовкою мислення дітей до застосовуваних у математиці способам міркувань, і власне предматематичної, що складається у формуванні елементарних математичних уявлень. Можна відзначити, що логічна підготовка виходить за рамки підготовки до вивчення математики, розвиваючи пізнавальні здібності дітей, зокрема їх мислення і мова. 

Аналіз стану навчання дошкільнят призводить фахівців до висновку про необхідність розвитку в дидактичних іграх функції формування нових знань, уявлень і способів пізнавальної діяльності. Мова йде про необхідність розвитку навчальних функцій гри, що передбачає навчання через гру. 

Навчальні логіко-математичні ігри спеціально розробляються таким чином, щоб вони формували не тільки елементарні математичні уявлення, а й певні, заздалегідь спроектовані логічні структури мислення і розумові дії, необхідні для засвоєння в подальшому математичних знань та їх застосування до вирішення різного роду завдань. 

У дошкільній дидактиці є величезна кількість різноманітних дидактичних матеріалів. Однак можливість формувати в комплексі всі важливі для розумового, зокрема математичного, розвитку розумові вміння, і при цьому протягом усього дошкільного віку, дають небагато. 

Найбільш ефективним посібником є логічні блоки, розроблені угорським психологом і математиком Дьєнеша для ранньої логічної пропедевтики, і перш за все для підготовки мислення дітей до засвоєння математики. Саме тому у своїй роботі я обрала блоки Дьєнеша з метою розвитку логіко-математичних уявлень.

Логічні блоки Дьєнеша - абстрактно-дидактичний засіб. Це набір фігур, що відрізняються один від одного кольором, формою, розміром, товщиною. Ці властивості можна варіювати, однак найчастіше на практиці використовуються три кольори (червоний, жовтий, синій), чотири форми (коло, квадрат, трикутник, прямокутник), по дві характеристики величини (великий і маленький) і товщини (тонкий і товстий). 

У названому комплекті 48 блоків: 3х4х2х2. Можна обмежитися і меншим числом блоків: взяти менше кольорів, форм або виключити відмінність по товщині. Кожна фігура характеризується чотирма властивостями: кольором, формою, розміром і товщиною. У наборі немає навіть двох фігур, однакових за всіма властивостями. 

Для роботи з дітьми однієї групи впродовж усього дошкільного дитинства потрібно один-два набори об'ємних логічних фігур - блоків і набір плоских логічних фігур на кожну дитину. 

Логічні блоки краще виготовити з дерева або пластику. 

Набори плоских логічних фігур можна зробити з картону або пластику за прикладом логічних блоків. Відмітна особливість таких наборів - однакова товщина всіх фігур. 

Окрім логічних блоків для роботи необхідні картки (5х5 см), на яких умовно позначені властивості блоків (колір, форма, розмір, товщина). 

Використання таких карток дозволяє розвивати у дітей здатність до заміщення і моделювання властивостей, вміння кодувати і декодувати інформацію про них. Ці здібності та вміння розвиваються в процесі виконання різноманітних предметно-ігрових дій. 

Картки-властивості допомагають дітям перейти від наочно-образного мислення до наочно-схематичного, а картки з запереченням властивостей - місток до словесно-логічного мислення. 

Логічні блоки допомагають дитині опанувати розумовими операціями і діями, важливими як в плані предматематичної підготовки, так і з точки зору загального інтелектуального розвитку. До таких дії відносяться: виявлення властивостей, їх абстрагування, порівняння, класифікація, узагальнення, кодування і декодування, а також логічні операції «не», «і», «або». Використовуючи блоки, можна закладати в свідомість малюків початку елементарної алгоритмічної культури мислення, розвивати у них здатність діяти в умі, освоювати подання про числа і геометричні фігури, просторове орієнтування. 

Комплект логічних блоків дає можливість вести дітей у їх розвитку від оперування одним властивістю предмета до оперування двома, трьома і чотирма властивостями. У процесі різноманітних дій з блоками діти спочатку освоюють уміння виявляти і абстрагувати в предметах одну властивість (колір, форму, розмір, товщину), порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети по одному з цих властивостей. Потім вони оволодівають уміннями аналізувати, порівнювати, класифікувати і узагальнювати предмети відразу за двома властивостями (кольором і формою, формою і розміром, розміром і товщині і т.д.), дещо пізніше - за трьома (кольором, формою і розміром; формою, розміром і товщині; кольором, розміром і товщині) і за чотирма властивостями (кольору, формі, розміру і товщині). 

У залежності від віку дітей можна використовувати не весь комплект, а якусь його частину: спочатку блоки різні за формою і кольором, але однакові за розміром і товщині (12 штук), потім різні за формою, кольором і розміром, але однакові по товщині (24 штуки) і в кінці - повний комплект фігур (48 штук). Це важливо, тому що чим різноманітніше матеріал, тим складніше абстрагувати одні властивості від інших, а значить, і порівнювати, і класифікувати, і узагальнювати. 

Використання ігор з блоками Дьєнеша дає можливість розвивати у малят вміння розмірковувати, розв’язувати нестандартні завдання, складати казки, фантазувати, конструювати 

Мета: розвиток аналітичного сприйняття та наочно-образного та логічного  мислення дітей старшого дошкільного віку.

Завдання:

виховні:

  • виховувати інтерес до ігор інтелектуального характеру та бажання до засвоєння нових знань і умінь;
  • виховувати дисциплінованість, організованість,посидючість, самостійність;
  • виховувати потребу доводити розпочату справу до кінця, вміння долати труднощі;

розвиваючі:

  • розвивати у дітей мислительні операції (аналіз, порівняння, класифікація, узагальнення), пізнавальні процеси (сприймання, увагу, пам’ять, уяву); просторові уявлення;
  • збагачувати мову та мовлення дітей (вміння вести діалог з однолітками, коментувати свої дії, ідеї та задуми);
  • розвивати творчість і фантазію, здібності до моделювання та конструювання;

навчальні:

  • формувати уявлення дошкільнят про основні геометричні поняття (круг, квадрат, трикутник, чотирикутник, кут, сторона, висота і т.п);
  • знайомити з властивостями предметів (колір, форма, величина, товщина);
  • вчити орієнтуватися у просторі;
  • формувати вміння висловлювати власні найпростіші міркування на основі набутих знань, діяти за усними вказівками вихователя.

Принципи, що лежать в основі програми:

  1. демократичність і гуманізм (взаємодія педагога і дитини, реалізація творчих здібностей);
  2. науковість (обґрунтованість, наявність методичних рекомендацій та теоретичної основи);
  3. доступність (відповідність віковим та індивідуальним особливостям);
  4. наочність (наявність дидактичних матеріалів).
  5. послідовність та наступність ( «від простого до складного»: навчившись елементарним навичкам, дитина застосовує свої знання у виконанні складних ігрових завдань).

Програма дозволяє індивідуалізувати складні ігрові завдання, що дає можливість застерегти дитину від страху перед труднощами, навчити самостійно діяти і творити .

У процесі роботи програми творчої студії діти засвоюють сенсорні еталони, збагачують словниковий запас, вчаться працювати за схемами, порівнювати і узагальнювати предмети за певними ознаками.

Форми і методи організації занять

У процесі ігрових занять використовуються  різноманітні форми: традиційні, комбіновані і практичні заняття з використанням сюрпризних моментів, рухливих і малорухливих ігор, фізкультхвилинок.

Методи, в основі яких лежить принцип врахування рівня діяльності дітей:

  • пояснювально-ілюстративний (сприймають і засвоюють готову інформацію);
  • репродуктивний (відтворюють засвоєні способи діяльності);
  • частково-пошуковий (вирішення поставленого завдання під керівництвом педагога, за його зразком, на основі демонстрації його дій, запропонованих алгоритмів );
  • дослідницький (самостійна творча робота).

Методи, в основі  яких лежить форма організації діяльності:

  • фронтальний (одночасно з усією підгрупою);
  • індивідуально-фронтальний (чергування індивідуальних і фронтальних форм роботи);
  • груповий (робота в парах, мікрогрупах);
  • індивідуальний (виконання завдань, вирішення проблем).

Заняття для дітей молодшого віку «Подорож на потязі»

Мета: розвиток математичних здібностей; закріплювати навички дітей в роботі з логічними блоками. Виділяти спільну ознаку предметів групи. Тренувати дітей знаходити потрібну геометричну фігуру - блок за заданим зразком (формою, кольором). Закріплювати вміння виділяти колір, форму, величину, як особливі властивості предметів. Складати ціле з 2 і 4 частин (коло, квадрат).

Хід заняття

Діти ви любите подорожувати? (Так). Тоді запрошую вас у цікаву подорож!  Поїдемо ми на поїзді. А щоб поїхати на поїзді нам потрібні квитки. Вони у мене є. Я вам їх роздам. Роздаю дітям квитки, на яких намальовані фігури. (Дитина називає який у нього квиток: фігуру і колір). А зараз займаємо свої місця на поїзді і вирушаємо в дорогу! Діти шукають своє місце по квитку Звучить пісня паровоз «Комашка»  Ось ми з вами і приїхали в Країну фігур!

- Давайте підійдемо і подивимося, що ж у нас знаходиться на 1 галявині. Підходять до 1 столу Діти подивіться, а хто це тут сидить? (Лялечка) - Але, вона якась сумна, давайте у неї запитаємо чому вона сумує. -  Нашій  ляльці  потрібно виконати завдання, а у неї не виходить, допоможемо їй? (Так) Наша  лялечка любить грати з геометричними фігурами, але вона не знає цифр, їй потрібно розкласти фігури по відерцях. У відерце  червоного кольору потрібно скласти 2 червоних квадрата, у відерце  синього кольору - 4 синіх трикутника, у відерце  жовтого кольору - 5 жовтих кругів. А зараз вирушаємо далі. Ось стежка, але нам не пройти, тут перешкода. (Лежать кубики).

- Подивіться ці кубики однакові за розміром або різні? (Великі і маленькі)

- Якого кубики кольору? (Червоні)

- Давайте розкладемо великі кубики в зелений обруч, а маленькі в жовтий.

- Вирушаємо далі. І прийшли ми з вами до  лісу. Подивіться що в лісі росте? (Дерева і ялинки)

- Скільки ялинок? (Багато)

- А скільки дерев? (Одне)

- Ой, а подивіться хто це сховався за ялинкою? (Зайчик)

-Діти зайчик любить грати з фігурами. Він грав, грав і всі фігури розсипав і вони переплуталися. Давайте допоможемо зайчику навести порядок. У нас є коробочки, в які потрібно розкласти фігури. У коробку де намальований квадрат потрібно скласти всі квадрати, потім трикутники, коло, прямокутники.  Вирушаємо далі. І прийшли  на галявину до ведмедів.  Давайте допоможемо кожному ведмедику знайти свої фігурки. Діти  ви великі молодці! Стежку від перешкод звільнили, зайчику допомогли, ведмедикам допомогли! Прийшов час повертатися в дитячий садок! Але ми з вами довго подорожували, тому пішки ми не підемо, а поїдемо на машині. На вантажівці! Але для цього нам спочатку потрібно її  побудувати! Діти сідають за столи. Викладають вантажівки  з блоків співвідносячи колір, форму і розмір!

- Молодці діти,  побудували гарні вантажівки і ми з вами можемо  вирушити до дитячого саочка!

 

Немає коментарів:

Дописати коментар