Страницы

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Застосування мнемотехніки у середній групі ЗДО з метою заучування віршів

Застосування мнемотехніки у середній групі ЗДО з метою заучування віршів

Наливайко Валентина Валеріївна, вихователь
Єланецький ЗДО (ясел-садка) №1 “Ромашка”

Мнемотехніка (від грецької – пам’ять і мистецтво) – це спосіб покращення нової інформації шляхом створення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних методів і прийомів.
Основними мнемічними процесами є: збереження, забування, відтворення і впізнавання. Відомо, що пам’ять – найбільш тренований пізнавальний процес. Головна умова розвитку пам’яті – вправи і тренування. Адже саме на пам’ять у процесі навчання припадає особливе навантаження. Від рівня розвитку мнемічних процесів залежить успішність навчання.

З огляду на соціальну і педагогічну значущість рідної мови для становлення і розвитку кожної особистості, на сучасному етапі розвитку дошкільної освіти особливого значення набуває питання використання нових підходів до розвитку мовлення дошкільників. В дошкільному віці переважає наочно-образна пам’ять, запам’ятовування має  переважно  мимовільний  характер:  діти  краще запам’ятовують  події,  предмети,  факти,  явища,  що  близькі  до  їхнього життєвого досвіду. Тому вся нова інформація, нові знання мають спиратися на  життєвий  досвід  дітей.  

Ми  створюємо  асоціації  із  добре  знайомими поняттями, і отримуємо бажаний результат.
Середній вік – це вік образних форм свідомості, і основними засобами, які дитя опановує в цьому віці, є образні засоби: сенсорні еталони, різні символи і знаки (перш за все це різного роду наочні моделі, схеми, таблиці і інше).У дітей слабка пам'ять, понижена увага, не так рухливі психічні процеси, вони не виявляють цікавості до пошукової діяльності і насилу планують будь-які її види, не готові до виконання завдань, не відрізняються високою працездатністю. Діти не люблять вивчати вірші, переказувати тексти, не володіють прийомами і методами запам'ятовування. Заучування віршів викликає у них великі труднощі, швидке стомлення і негативні емоції. Дуже поважно збудити інтерес, захопити їх, розкріпачити і перетворити непосильну працю на улюблений і найдоступніший вид діяльності – гру.

Працюючи з дітьми та стикаючись з проблемами в їх навчанні доводиться шукати такі освітні технології, що полегшують процес засвоєння дітьми нового матеріалу. Спостерігаючи за своїми вихованцями, ми відзначаємо, що в даний час все частіше у дошкільників спостерігаються такі проблеми, як: маленький словниковий запас, не вміння узгоджувати слова в реченні, порушення звуковимови, уваги. Часто, прийшовши в дитячий садок, діти розповідають, що їм купили нову іграшку. Коли просять розповісти про неї, дитина дуже плутано, незрозуміло її описує. Не виходить опису, тому що діти не можуть побудувати ланцюжок розповіді. Важко в інсценуванні казок, використовують переважно прості речення з 2-3 слів. Зрозумівши це педагогам і батькам необхідно формувати у дітей здатність зв'язно, послідовно, граматично правильно викладати свої думки, розповідати про різні події, переказувати художні твори. Та ще однією з проблем для сучасного дошкільника є величезний потік інформації і неможливість впоратися з її обробкою самостійно. Це реальність, в якій опиняються наші діти. У зв'язку з цим, актуальним стає необхідність удосконалення сучасних методів і прийомів, використання більш ефективних науково-обгрунтованих шляхів розвитку мовлення у дітей дошкільного віку.  Одним з таких методів є метод мнемотехніки. Щоб підготувати дітей до навчальної діяльності, виробити навички грамотної обробки інформації, засвоїти складний матеріал, розвинути свою промову без розумової і нервової напруги, то застосовується ця технологія. Мнемотехніка - система методів і прийомів, що забезпечують ефективне запам'ятовування, збереження і відтворення інформації, розвиток зв'язного мовлення.

Новизна методичної розробки полягає у створенні системи безпосередньо освітньої діяльності з дітьми дошкільного віку і дотримання принципу інтеграції, який забезпечується взаємодією всіх освітніх галузей. Перевага мнемотехніки  - використання її у спільній і самостійній діяльності (переказ, інсценізації, ігри-драматизації, вивчення віршів)
Структура мнемотехніки:
Мнемоквадрат — це окремий схематичний малюнок з певною інформацією. Так проводиться робота над словом. Наприклад, дається слово та його символічне позначення. Діти поступово розуміють, що означає «зашифрувати слово». 
Мнемодоріжка — це таблиця з чотирьох і більше клітинок, розташованих лінійно.
Мнемотаблиця — це схема, в якій закладена певна інформація.
Актуальність впровадження мнемо технології у роботі з дітьми середнього дошкільного віку
Мнемотехніка ефективно допомагає розв'язувати різноманітні проблеми мовлення завдяки формуванню відповідних навичок, творчому підходу та створенні ситуації успіху, що є найдоцільнішою мотивацією процесів ефективного навчання.
Прийоми мнемотехніки полегшують запам’ятовування дітьми нової інформації та збільшують обсяг пам’яті шляхом утворення додаткових асоціацій. В даний час створено безліч методик раціонального запам'ятовування, проте по колишньому суть їх одна — спочатку запам'ятовується який-небудь опорний ряд до якого підібрані асоціації.
Асоціація — уявний зв'язок між двома предметами, фон — це те, що ви добре знаєте до найдрібніших подробиць. Тоді для того, щоб запам'ятати безліч якихось фактів, їх потрібно з'єднати (асоціювати) з тим, що вам добре знайомо.
Добре відомо, що мова мозку — це образи. І, перш за все, зорові образи. Якщо звертатися до мозку на його мові, він виконує будь-які наші команди, наприклад, команду «запам'ятати». 
Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання:
-розширюються творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;
- формується вміння ефективно і самостійно вчитися;
- підвищується самооцінка дитини завдяки результативності у навчанні;
- зменшуються стреси від навчання;
- збільшується навчальна мотивація, а з нею й успіхи;
- звільняється час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;
- розвиток образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;
- дитина стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;
- активізація внутрішніх механізмів засобами мнемотехнології.
При реалізації методів і прийомів мнемотехніки необхідно враховувати вікові психічні та фізичні особливості дітей. Діти стають більш самостійними. Продовжує розвиватися предметна діяльність, ділове співробітництво дитини і дорослого; удосконалюються сприйняття, мова, початкові форми довільної поведінки, гра, наочно-дієве мислення, в кінці року з'являються основи наочно-образного мислення. Розвиток предметної діяльності пов'язано із засвоєнням культурних способів дії з різними предметами. У ході спільної з дорослими предметної діяльності продовжує розвиватися розуміння мови. Слово відокремлюється від ситуації і набуває самостійного значення. Діти продовжують засвоювати назви оточуючих предметів, вчаться виконувати словесні прохання дорослих, орієнтуючись в межах найближчого оточення. Удосконалюється регуляція поведінки в результаті звернення дорослих до дитини, який починає розуміти не тільки інструкцію, але і розповідь дорослих. Швидко розвивається активна  мова дітей. Діти легко можуть заразитися емоційним станом однолітків.
У своїй роботі починаючи з молодшого віку, використовую алгоритми процесів вмивання, одягання, сервірування столів, догляд за кімнатними рослинами. 
Проговорюючи всі назви картинок, діти запам’ятовують послідовність дій і процесів. Завдяки цьому вони починають легше орієнтуватися в навколишньому середовищі, засвоюють правила спілкування і поведінки. Такі алгоритми мене натякнули на використання мнемотехніки вже з молодшого віку.
Метод мнемотехніки — прекрасний спосіб швидко запам’ятовувати вірші. Кожне слово або подія, описана у вірші, відповідає мнемокартинки. Малюки повторюють фрази і показують відповідні картинки. По суті, ця методика являє собою простий ребус, в якому зашифровано весь вірш. Наочно-образно вірші запам’ятовуються набагато швидше, адже їх можна побачити.
Суть мнемотехніки - на кожне слово або маленьке словосполучення пригадується картинка, таким чином текст замальовується схематично і, дивлячись на ці схеми - малюнки дитина легко запам'ятовує інформацію.
Діти опираючись на мнемотаблицю, за допомогою вихователя розповідають казку, заучують вірші, відгадують загадки.
Методи та прийоми мнемотехніки з дошкільниками середнього дошкільного віку
У наш час проблема розвитку мовлення стає особливо значущою. Головною і визначальною рисою сучасного суспільства є підміна живого людського спілкування залежністю від комп’ютера. Недолік спілкування батьків зі своїми дітьми, ігнорування мовленнєвих труднощів лише збільшує число дошкільників з вадами мовлення.
З метою підвищення рівня мовленнєвої активності дітей з батьками  дошкільників середнього віку проводжу консультації, бесіди, розваги, круглі столи тощо. Залучаю  батьків до  участі у проведенні заходів, а також надаю інформацію (стенди, брошури, методичні рекомендації) для організації домашнього навчання.
Спільна робота з батьками вихованців дає свої результати: зв’язне мовлення дітей покращується; словниковий запас дітей з пасивного (в основному) перетворюється в активний; підвищується концентрація спостережливості, уваги, пам’яті, посидючість творча уява, логічне й образне мислення, мовленнєва активність; діти з бажанням починають спілкуватися з однолітками і дорослими, долають боязкість, сором’язливість, вчаться вільно триматися перед аудиторією.
Таким чином, мнемо технічними засобами розвитку зв’язного мовлення  дошкільників середньої групи виступають мнемоквадрати, мнемодоріжки, мнемотаблиці, мовні та настільно-друковані ігри, які використовуються при розучуванні віршів, складанні описових та творчих розповідей, переказів. Важливою є інтеграція на заняттях розвитку зв’язного мовлення та художньо-естетичного виховання, музичного та фізичного розвитку дітей. До використовуваних методів мнемотехніки відносять такі: «перетворення», піктограма, «стенографіст», цифрообраз, синтез, аналогія, «з'ясування», «порядкова система», «підсилення», «збереження», колаж та інші. 
 Мнемотехнічні прийоми особливо важливі для дошкільнят, так як розумові завдання вирішуються з переважною роллю зовнішніх засобів, наочний матеріал засвоюється краще вербального.
Мнемотаблицю можна розрізати і грати в наступні ігри: 
-відновлювати послідовність картинок по пам'яті; 
- змішати їх з іншими і відбирати серед кількох картинок ті, які відносяться до даної теми; 
- визначати, де повинна знаходитися "зайва" картинка серед інших; 
- знайти помилку в послідовності картинок після прочитання тексту; 
- "Розплутати" дві події (пропонуються перемішані 2 мнемотаблиці); 
- гра "Впізнай та знайди". Дорослий читає уривок тексту, а дитина знаходить картинку.
 Застосування мнемотехніки під час занять у середній групі та  повсякденному житті
Мій акцент в роботі з мнемотаблицями - розвиток пам'яті і мовлення дітей дошкільнят середнього віку. Їх ефективно використовувати для збагачення словника, при вивченні, складання оповідань, при переказах, відгадуванні і складанні загадок, при заучуванні віршів.
До чотирьох років активний словник дитини майже подвоюється і становить приблизно 2000 слів. В його промові крім іменників і дієслів все частіше зустрічаються займенники, прислівники, з'являються числівники. Якщо раніше дитина вживала тільки якісні прикметники, то тепер використовує і присвійні. І хоча досягнення дитини у засвоєнні рідної мови значні, тим не менш, мова його ще далека від досконалості. Діти молодшої групи ще не завжди можуть без допомоги дорослих зв'язно і зрозуміло розповісти, що вони бачили на вулиці, переказати зміст казки. Іноді мої вихованці знали, як називається предмет, але не могли назвати деталі, елементи, з яких він складається.
Нерідкі і граматичні помилки, такі як неточне вживання прийменників і відмінкових закінчень. Всі ці недосконалості - вікові і в процесі загального та мовленнєвого розвитку, поступово зникають. І роль дорослих (педагогів, батьків) в цьому процесі надзвичайно велика. Розвитку мовлення дітей допомагає використання мнемотехніки. Вивчивши досвід робіт Т. А. Ткаченко, В. К. Воробйової, В. А. Поташко зробила висновки: як будь-яка робота, мнемотехніка  будується від простого до складного. Необхідно починати роботу з найпростіших мнемоквадратів, послідовно переходити до мнемодоріжок, і пізніше до мнемотаблиць. Зміст мнемотаблиці - це графічне зображення персонажів казки, оповідання, явищ природи, певних дій та інше шляхом виділення головних смислових ланок сюжету. Головне - потрібно передати умовно-наочну схему, зобразити так, щоб намальоване було зрозуміло дітям.
 Прості асоціації,  легко  запам’ятовуються дошкільниками. Якщо додати до них яскраву наочність, тактильне обстеження, можливість пограти з геометричними фігурами, результат здивує навіть досвідчених фахівців. Як показав досвід, для вивчення 4-6 геометричних фігур у середній групі досить  5 – 10 хвилин. За допомогою картинок, ілюстрацій (прийом «піктограми») ми вчимо з дітьми без зусиль вірші, пісні, загадки, переказуємо казки.Одним з основних показників готовності до шкільного навчання є  навички  вільного  спілкування, вміння  переказувати, складати розповіді, описи. Чим раніше малюки оволодіють  цими навичками, тим ефективнішим буде їх подальше навчання. Відповідно до програмних вимог, середні дошкільники складають розповідь за запитаннями вихователя, відповіді їх прості, короткі. Використання мнемотехнічних прийомів дає змогу дітям середньої групи переказувати текст (10 – 11 речень) повними поширеними реченнями, вільно, без допомоги вихователя, без хвилювання, впевнено.В роботі з дітьми я використовую такі мнемотехнічні прийоми: піктограми, асоціації, цифрообрази, тлумачення, зв’язування, сюжет, логічні запитання, уособлення, небилиця, нумерація та інші.
Мнемотаблиці-схеми служать дидактичним матеріалом в роботі по розвитку зв'язної мови дітей. Мнемотаблиці можуть бути наочні, наочно-схематичне і схематичні. Якщо діти, впоралися з наочною моделлю, то завдання ускладнюється: дається наочно – схематична модель. Цей вигляд мнемотаблиць включає менша кількість зображень. І лише після цього дається схематична   мнемотаблиця.
Для дітей середнього дошкільного віку використовують кольорові мнемотаблиці, оскільки у дітей залишаються в пам'яті окремі образи: курча жовтого кольору, мишка сіра, ялиночка зелена. Мнемотаблиці можуть бути різними в залежності від їх спрямованості. Можуть бути простими і тематичними (мовні, математичні, музичні, пізнавальні та ін). Кількість квадратів не перевищує дев'яти, що відповідає науково обґрунтованим межі разової інформації для дитини (10 інформаційних бітів).
Найбільш детально хотілося б зупинитись на прикладі «розучування віршів» за допомогою методів і прийомів мнемотехніки, бо як свідчить практика, традиційне вивчення віршів, що ґрунтується на механічному запам’ятовуванні, зазвичай викликає негативні реакції. А оскільки мнемотехніка багатофункціональна, то, створюючи на її основі різноманітні дидактичні ігри, безпосередньо мимоволі у дитини прокидається невимушений інтерес до віршованого змісту. 
У середньому дошкільному віці мнемотаблиці даються в готовому варіанті, оскільки у дітей недостатньо розвинені технічні навички малювання, але в старшому дошкільному віці дорослий дає план-схему тільки на початковому етапі - у міру навчання діти активно включаються в процес створення своєї схеми. На початку роботи з мнемотаблицями діти починають відчувати деякі труднощі, їм важко слідувати запропонованим планом таблиці. Часто перші оповідання за моделями виходять дуже схематичними. Щоб складнощів було менше в програму змісту мнемотаблиць необхідно вводити завдання з активізації та збагачення словника. Використання мнемотехніки - це, насамперед, початкова «пускова» найбільш значуща і ефективна робота, але не можна обмежуватися тільки нею при розвитку мовлення дітей. Не потрібно зловживати цим методом, використовувати без необхідності, коли властивості і зв'язки об'єктів  лежать на поверхні. Паралельно необхідно проводити іншу роботу з розвитку мовлення. Наприклад, мовні словесні ігри, настільно-друковані ігри та інші.
Суть роботи з мнемотаблицями полягає в наступних етапах:
1. Розглядання таблиці і розбір того, що на ній зображено
2. Перекодування інформації, тобто перетворення абстрактних символів в образи.
3. Після перекодування здійснюється переказ, складання розповіді по заданій темі та ін., тобто відбувається відпрацювання методу запам'ятовування.
4. Замальовка мнемотаблиць дітьми (кінець середньої групи і в старших групах)
5. Розповідання за мнемотаблицями, створеними дітьми.
Попередня робота:
- напрацювання словника (іменники, прикметники, дієслова); 
- роздавальний матеріал; 
- обговорення з дітьми проведених спостережень за явищами природи, навколишнім світом; 
- вибір прийомів, за допомогою яких можна зацікавити дітей.
У процесі роботи у дітей з'явився яскраво виражений інтерес до мнемотаблиць. Після розвиваючої діяльності з використанням мнемотаблиць, діти до кінця першого року навчання можуть складати коротенькі оповідання, казки, використовуючи лексику, дотримуючись загальні принципи побудови сюжету з невеликою допомогою вихователя. Найбільш продуктивним є етап самостійного використання мнемотаблиць, коли діти в самостійної діяльності розповідають знайомі твори або придумують свої оповідання.
В даній роботі я зачепила тільки певну діяльність дітей з розвитку мовлення. Мнемотехніку можна використовувати практично у всіх видах діяльності, оскільки вона багатофункціональна. На основі мнемотехніки мною створені дидактичні ігри: «Хто зі звірів сховався? », «Вгадай предмет», «Розкажи Незнайку казку» та ін.
 Придумуючи моделі до ігор треба дотримуватися наступних вимог:
1.Таблиця повинна відображати узагальнений образ предмета
2. Розкрити сутність в об'єкті.
3. Задум щодо створення таблиці обговорюється з дітьми, щоб вона була їм зрозуміла.
Символи позначають слова. Наприклад, «знак питання» або контурне зображення об'єкта - діти називають предмет або об'єкт. «Колір» - діти розповідають про колір предмета за колірного плями. «Геометричні фігури» - форма об'єкта. «Рука» - який предмет на дотик або дія з ним. «Людина» - для чого об'єкт потрібен людині, яким чином людина про нього піклується або як людина його використовує. «Частини» - з яких частин складається об'єкт. За необхідності можна використовувати й інші символи. Дуже корисно використовувати мнемотаблиці для опису сезонних явищ. 
Мнемотаблиці  використовуються для: 
- збагачення словарного запасу, 
- при вченні складанню розповідей, 
- при переказах художньої літератури, 
- при заучуванні віршів.
 Вірші. Мнемотаблиці особливо ефективні при розучуванні віршів. Суть полягає в наступному: на кожне слово або маленьку словосполуку пригадується картинка (зображення); таким чином, весь вірш замальовується схематично. Після цього дитина по пам'яті, використовуючи графічне зображення, відтворює вірш цілком.   На початковому етапі дорослий пропонує готовий план (схему), а по мірі навчання в процес створення включаються діти і створюють свої схеми, потім дивлячись на свої мнемотаблиці, читають вірш без опори на текст. Хотілося б відзначити, що дітям дуже подобається малювати і працювати з мнемотаблицями. Наочна схема виступає в якості плану мовленнєвого висловлювання. Дитина знає, з чого вона може почати, ніж продовжити й уточнити свою розповідь, а також як її завершити. А процес розучування вірша стає цікавим і швидким.
Результатом своєї роботи по використанню мнемотаблиць для розвитку мовлення дітей дошкільного віку, вважаю позитивну динаміку даних моніторингу. Практично всі діти групи розуміють узагальнюючі слова, розрізняють і називають суттєві деталі і частини предметів, діти виразно вимовляють слова, 90% дітей вміють узгоджувати прикметники з іменниками в роді, числі, відмінку. Тепер мої вихованці з цікавістю здатні розповісти про яку-небудь зі своїх іграшок, а передаючи зміст художніх творів, більш повно, послідовно викладати свої думки (зазначається розвиток плануючої функції мовлення). Вони охоче інсценують уривки із знайомих казок. У дошкільнят спостерігається інтерес до заучування віршів і фольклорних творів, розширилося коло знань про навколишній світ. Діти подолали боязкість, сором'язливість, з'явилася впевненість, розвивається комунікативна мова. Досить хороший рівень розвитку промови допомагає спілкуванню, полегшує процес соціалізації.
Отже, протягом року формування словника дітей підвищується, зв'язкова мова покращується. В цілому, результати моніторингу освітньої галузі «Комунікація» покращилися у 45%  дітей середньої групи.
Інтегроване заняття з елементами мнемотехніки  для дітей середньої групи Пори року, їх послідовність
Мета:  Узагальнювати уявлення  дітей про пори року, їх послідовність;  вправляти дітей  у складанні   описових розповідей  про явища природи  з використанням  прийомів мнемотехніки:  мнемотаблиці, мнемодоріжки. Закріпити навички  кількісної та порядкової лічби, кольори. Розвивати  мовленнєву компетентність, мислення , пам'ять , увагу, творчу уяву. Виховувати старанність, вміння працювати за інструкцією.
Попередня робота: Спостереження на прогулянці за явищами природи в різні пори року, ознайомлення з мнемотаблицями, мнемосхемами. Складання розповідей за схемами (мнемотаблицею, мнемодоріжкою)
Матеріал: Додатки зображення:
1)  «Королева знань зі скринькою»
2) «Сонечко без промінців»
3)  «Сонечко з промінцями
4)  Мнемотаблиця “Зима”
5) “Квітка з 10 пелюсток на кожній цифри та картинки весняних явищ”
6) Мнемотаблиця  “Літо”
7) Осінні листочки з малюнками осінніх явищ
Хід заняття:
Вихователь: Сьогодні до нас в гості завітала королева Знань (показ ілюстрації із зображенням королеви  Знань зі скринькою). Вона прийшла зі скринькою, туди діти складають приказки, прислів’я, загадки, прикмети пір року. Чи хочете ви покласти туди свої знання ? Діти: (так)
Вихователь: Давайте пригадаємо, яка зараз пора року? Який місяць ?
Діти: почалася весна,  наступив березень.
Вихователь: З приходом весни до нас прийшло сонечко , подивіться, щось з ним не так ?  Чого не вистачає ? (вихователь показує сонечко без промінчиків)
Діти: (нема промінців)
Вихователь:  Зима не дозволяє сонечку світити яскраво. Допоможемо сонечку ?!!
Діти: так
Вихователь: Давайте розкажемо все, що ми знаємо про зиму і вона відступить. (Діти складають речення, розповідають про зиму за допомогою мнемотаблиці«Зима»)
Наприклад: Взимку на вулиці багато снігу.
Взимку люди святкують свято Нового року.
Взимку люди тепло одягаються тощо.
Вихователь: Молодці, ви допомогли сонечку, ось подивіться на наше сонечко, в нього з’явилися промінчики, давайте візьмемося за руки та погріємося коло сонечка. (Сонечко з’являється на дошці, проводиться психогімнастика)
Психогімнастика: (звучить легенька музика) «Я і сонечко»
Вихователь: Діти, підніміть руки вгору, підведіться навшпиньки, потягніться до сонечка, насолоджуйтесь теплом його промінчиків. Сонечко дарує кожному з вас по промінчику. Схопити пальчиками промінчик, а тепер відпустіть, підставте долоньки промінчиком. Відчуваєте, як вони наповнюються теплом. А тепер прикладіть долоньки до грудей. Хай тепло перейде до ваших сердечок.  Погріємо й обличчя на сонечку. Давайте посміхнемося йому, подаруємо тепло своїх усмішок .
Вихователь:  Зима відступила, і нарешті прийшла весна,  вона подарувала нам чарівну квітку, але весняний вітерець подув, листочки по розліталися, залишилися лише серединка, давайте порахуємо скільки в нас пелюсток, складемо квітку відповідно цифр та розповімо про основні весняні зміни в природі. Проводиться Дидактична гра «Склади квіточку» 
(Діти викладаючи квіточку, рахують кількість пелюсток, називають кольори, проводиться порядкова лічба, потім діти описують весняні явища за допомогою мнемосхеми).
Наприклад:
Навесні прокидається сонечко.
Навесні на деревах з’являються листочки
Навесні прокидаються комахи тощо.
(Потім діти описують основні весняні явища та зміни в природі по пам’яті) Вихователь: Наступна пора року весела, ніжна , тепла   запрошує вас зробити веселу фізкультхвилинку)
(проводиться фізкультхвилинка )
Вихователь:  Ви здогадались про яку пору року йде мова? 
Діти: Літо. 
Вихователь: Тож давайте розкажемо все, що ми знаємо про літо за допомогою мнемотаблиці (мнемотаблиця «Літо»)
Діти складають речення про літо.
Наприклад: Влітку на вулиці тепло.
Влітку люди відпочивають на морі, річці. тощо.
Вихователь: Літо пролетіло швидко і наступна пора року, яка? Діти: Осінь
Вихователь: Осінь вже  принесла в торбинці ( листочки), але вони не прості, на них зображені схеми. за допомогою яких ми розкажемо про основні осінні явища.
(Діти описують осінь за схемами, що зображені на листочках)
Наприклад:
Восени на вулиці стає прохолодно.
Восени люди збирають урожай
Восени діти йдуть до школи.
Вихователь: Діти ви молодці,  маєте добрі знання про пори  року . Королева знань дякує вам за ті знання , які ви поклали в скриньку . Цієї осені ви всі підете в школу ,  за те що ви були  на занятті старанні , уважні  королева знань приготувала вам подарунок, це розфарбовки.Молодці!!!
Конспект заняття з розвитку мовлення
«Скринька казок»
(з використанням прийомів мнемотехніки (мнемотаблиць)
Мета: повторити і закріпити назви і зміст відомих дітям казок, розвивати вміння уважно слухати питання і відповідати на них. Формувати вміння передавати зміст казок за допомогою мнемотаблиці. Розвивати акторські здібності, виховувати чуйне, добре ставлення до казкових героїв, бажання допомогти їм у важкій ситуації.
Матеріали: Картинки персонажів казки "Колобок", мнемотаблиця до казки “Колобок”, чарівна скринька, лист, мішечок з казковими предметами,чарівна паличка, персонаж в ролі Василиси Премудрої, атрибути до постановки казочки “Рукавичка”
Хід заняття
Організаційний момент
Привітання
Діти заходять до групової кімнати
Вихователь:
-Добрий день малята .
Ви сьогодні всі прокинулись?
Мамі зранку посміхнулись?
Встало вранці ясне сонце,
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
За промінчики взялися.
Будемо дружно присідати,
Сонечко розвеселяти.
Промінь падає в долоні -
Другу посміхнись.
Очі у небес бездонні -
За руки возьмись.
Руки вгору підняти пора,
Скажемо ми всім «Ура!»
Ігрова ситуація
Вихователь: -Діти,а чи полюбляєте ви казки ?А які казки ви знаєте? Я їх теж дуже люблю, адже саме казочка веде нас в світ чарівних пригод та історій.
- Діти, а звідки беруться казки?(Їх складають письменники ,народ)
Дидактична гра “Підкажи слово”
- Якщо в казці є чудо, то вона ...(чудова)
-Якщо в казці є загадка, то вона...(загадкова)
-Якщо в казці є мудрість, то вона ...(мудра)
-Якщо в казці є дива, то вона ...(дивовижна)
-Якщо в казці є добро, то вона...(добра)
Вихователь: Сьогодні у нас в групі з самого ранку відбуваються справжні дива, до нас потрапила ось ця велика скринька,а на ній лежав лист.
Діти проходять до скриньки і вихователь пропонує розміститися навколо скрині на килимок та зачитує зміст листа
Текст листа:   Дорогі мої малята, я добра Василиса Премудра , з чарівного Тридесятого королівства,звертаюся до вас за допомогою. В нашому королівстві правила всіма злагода,добро та дружба. Всі казкові жителі проживали у мирі ,доки не з''явився злий чаклун і своїми витівками всіх пересвари. Мою чарівну паличку чаклун викрав і поставив перед мною важкі завдання ,а я ніяк не можу сама впоратися
Вихователь: -Діти, ми не можемо залишити Василису без допомоги, відчиняємо скриню і подивимося,які завдання підготував чаклун
Вихователь дістає конверт з загадками та набір картинок казкових персонажів
-Нам потрібно швидко відгадати загадку і знайти її зображення на картинці
На кожну дитину роздається набір карток з зображенням казкових героїв,діти після кожної загадки показують відповідно до відгадки картинку
Дидактична гра “Обери картинку”
На сметані замісили,
На вікні охолодили,
Круглий бік, скоком-скок  –
Покотився… (Колобок)
Хто у лісі проживає,
Хто руда й пухнаста,
Дуже хитру вдачу має,
Може курку вкрасти?
Вовку сірому сестричка —
Знають всі, що це — …(лисичка).
Довгі вуха, куций хвіст,
Невеличкий сам на зріст,
На городі побував,
Там капусти пожував.
Довгі лапи: скік та скік;
Ми погнались, а він втік. (заєць)
Ходить хмуро між дубами,
Хижо клацає зубами,
Весь, як є, — Жорстока лють,
Очі в нього так і ллють.
Ось, примовк,
Грізний звір цей, звісно, …(вовк)
Влітку медом ласував,
Досхочу малини мав.
А як впав глибокий сніг,
Позіхнув і спати ліг.
Бачив чи не бачив сни,
А проспав аж до весни. (ведмідь)
-Швидко і вірно ми впоралися, що ж це за герої,з якої казки вони завітали? Та в чарівній скрині для нас є дещо
(Педагог дістає та на дошці прикріплює мнемотаблицю до казки і діти працюють за нею).
Робота з мнемотаблицею до казки “Колобок”
-А тепер згадаємо цю казку по чарівній табличці.
Від кого втік колобок? Покотився по доріжці і кого зустрів? Що сказав зайчик, побачивши колобка? Як же перехитрив колобок зайчика? Кого ще зустрів в лісі колобок? Кого останнім зустрів колобок? Що ж трапилося з колобком, коли він зустрівся з лисичкою? Лисичка яка? (Хитра, зла).  Чому вона зла? Скільки звірів зустрів у лісі Колобок ?Молодці. Цю казку ви знаєте добре.
Вихователь: - Діти, а що це в нашій скрині шевелиться, штовхається. Це якийсь мішечок,а на ньому написано завдання. (В мішку знаходяться загублені речі казкових персонажів ,потрібно назвати казкового героя ,якому вони належать та назву казки)
Дидактична гра”Чарівний мішечок”
Рушник та мило- “Мийдодір”
Червоний капелюх - “Червоний капелюшок”
Кришталевий черевичок-”Попелюшка”
Пір'я- “Кривенька качечка”
Яйцо - “Курочка Ряба”
Борошно - “Колобок”
Рукавиця- “Рукавичка”
Посуд - “Федорине горе”
Люстерко- “Білосніжка”
Пурпурова квітка - “Пурпурова квіточка”
Скорлупа горіха- “Дюймовочка”
Термометр та вітаміни- “Лікар Айболіт”
Добре,нарешті ми всі речі віддамо їхнім господарям в потрібну казочку.
Діти ви напевно втомилися,а давайте трішки відпочинемо
Виконання елементів комплексу кінезіологічних вправ з музичним супроводом
Вправа «Дерево».
Сидячи навпочіпки, сховати голову в коліна, обхопити коліна руками. Ви – насіннячко, яке поступово проростає і перетворюється в дерево. Повільно піднімається на ноги, потім розправляйте тулуб, витягайте руки вгору. Напружувати тіло і потягніться вгору. Подув вітер: розгойдувати тіло, імітуючи дерево.
Вправа «Веселі ніжки» (на килимках)
Лежачи на спині, підніміть ноги разом і пишіть ними в повітрі візерунки, малюємо сонечко з промінчиками, хмаринку, повітряну кульку, маленького метелика...
Вправа «Дружимо»
Вправа в парах: станьте один навпроти одного, доторкніться долонями долонь партнера. Здійснюйте рухи, аналогічні велосипеду.
Вихователь: Погляньте діти,в самом куточку скрині лежить чарівна паличка Василиси як же нам її повернути?
Звучить музика, в групу заходить Василиса Премудра
Добрий день, малята,я Василиса Премудра,бачу, що всі завдання злого Чаклуна ви виконали правильно та знайшли мою чарівну паличку,дякую вам. Зараз паличкою махну, чари вмить я зупиню. Нехай в казковому Тридесятому королівстві панує дружба,добро і радість.
А чи не бажаєте ви, діти, самі потрапити в казкове царство,зараз всі заплющимо оченята візьмемося за руки промовимо:
“ Раз, два, три казка в гості поспішає”
Діти переодягаються в казкових героїв
Василиса:
Казку в гості кличуть люди,
так ведеться споконвіку
Рік, який починається з чуда
буде щедрим цілий рік.
Всі гарнесенько сідайте
казку слухати починайте.
Чарівною паличкою махну,
казку нашу розпочну.
Постановка вихованцями казки “Рукавичка на новий лад”
Рефлексія.
- А тепер я пропоную всім стати в коло і поділитися своїми враженнями. Ми передаємо чарівну паличку один одному і ділимося думками. Починайте свої пропозиції такими словами, як «мені сподобалося....», «я запам'ятав....», «я вдома батькам розповім про......» ( Діти передають м'яч і діляться своїми враженнями)
Вихователь: - А мені сподобалося якими ви активними, талановитими, добрими, веселими були на сьогоднішньому занятті і я хочу вам сказати спасибі!
Художня література
Тема: Заучування вірша А.Загородний «Вишиванка»
Програмовий зміст: Виховувати інтерес до народних традицій, бережне ставлення до національного одягу, бажання одягати його. Розвивати пам’ять, увагу, мислення. Вчити заучувати вірші за допомогою піктограм, виразно читати художній твір, визначати засоби емоційної виразності.
План:
1. Сюрпризный момент.
-Діти, подивіться, хто сьогодні до нас прийшов у гості? (Україночка і українець).
-Як ви дізналися?
-А хто ходить в такому одязі?
-А навіщо вони його одягають?
А зараз ми пограємо в гру, яка називається «Назви елементи українського одягу» (діти передають по колу  м’яч і називають елемент українського одягу, наприклад: вишиванка, шаровари і т.п.)
-Діти, я знаю дуже гарний вірш. Його написав поет А.Загородний. А називається вірш «Вишиванка»
2. Читання вірша «Вишиванка»
3. Бесіда за змістом
-Як називається вірш?
-Хто написав?
-Про що ви дізналися в цьому вірші?
4.Фізкультхвилинка
5. А зараз послухайте ще раз вірш
Читання вірша за схемою та бесіда за змістом:
-Хто вишивав вишиванку?
-Для кого сестричка вишивала вишиванку?
-Як звати братика?
-Чим вишивала?
-Яким буде Іванко у вишиванці?
Послухайте ще раз вірш.
6. Читання вірша дітьми за схемою (3-4 дитини)
7. Підсумок:
-Діти, який вірш сьогодні ми вчили?
-Ось я вам приготувала сорочку?
-Давайте оздобимо як вишиванку?
Діти сідають за столи і виконують завдання.

Немає коментарів:

Дописати коментар