Страницы

пʼятниця, 4 червня 2021 р.

Спортивні свята та розваги як засіб розвитку ігрової компетентності дошкільників

 Спортивні свята та розваги як засіб розвитку ігрової компетентності дошкільників

Діденко Олена Вікторівна
ДНЗ № 59 «Перлинка м. Миколаєва

У системі фізкультурно-оздоровчої роботи дошкільної установи існують різні форми організації розвитку та активного відпочинку дошкільнят. У своїй роботі ми прагнемо, щоб діти отримували задоволення від самої рухової діяльності, діставали насолоду від виконання фізичних вправ і досягнутих результатів у власному вдосконаленні.
Загальновідомо, що у дошкільному віці провідною є ігрова діяльність. У цьому зв’язку повноцінний особистісний розвиток дошкільника напряму залежить від оволодіння ним ігровою діяльністю на високому рівні, що у свою чергу передбачає сформованість ігрової компетентності дитини - дошкільника. Таким чином, важливим напрямом діяльності  ЗДО є розвиток ігрової компетентності дітей дошкільного віку. Оволодіння дитиною ігровою діяльністю - це єдиний шлях, який найбільш оптимально забезпечує оволодіння в подальшому більш складною навчальною діяльністю. У ході розвитку гри дитина оволодіває структурними компонентами навчальної діяльності: уміння формулювати мету, планувати і організовувати діяльність, правильно оцінити результат. Адже саме в грі відбувається розвиток новоутворень, які забезпечують у молодшому шкільному віці успішне оволодіння навчальною діяльністю, а саме: становлення структурних компонентів навчальної діяльності, розвиток довільності поведінки, здатності дотримуватись правил, розвиток наочнообразного мислення, уяви, пізнавальної мотивації, емоційної сфери. 


Для дітей дошкільного віку надзвичайно привабливою є навколишня дійсність, особливо світ дорослих. У них з'являється потреба діяти так, як дорослі, робити все самостійно. Однак вони не можуть включитися в «дорослу життєву ситуацію», оскільки їм бракує відповідних знань, умінь, навичок. Суперечність між прагненням робити «як дорослий» і реальними можливостями спонукають дитину реалізовувати свої інтереси в сюжетнорольовій грі. Для дитини також характерне прагнення до самостійності, до активної участі в житті дорослих. Із часом дитина все більше і більше усвідомлює оточуючий світ, у неї виникає потреба брати участь у праці дорослих, яка їй непосильна.
Фізкультурні свята та розваги є ефективним засобом розвитку ігрової компетентност, де діти можуть випробувати себе у різних ситуаціях та ролях. Це масові видовищні заходи розважального характеру, що виховують такі риси характеру, як колективізм, дисциплінованість, шанобливе ставлення до суперників.
                           Ми проводимо їх  систематично:
День здоров'я – раз на місяць;
Тиждень здоров'я – тричі на рік;
спортивні свята – тричі на рік;
ігри-змагання між вихованцями груп – двічі на рік.
Складаючи сценарії спортивних свят та розваг я намагаюсь врахувати  основні вікові та індивідуальні особливості  розвитку дітей, а також розвитку їхньої ігрової діяльності в усі вікові періоди. Стараюсь використовувати різноманітні прийоми (запитання, поради, бесіди про зміст гри, розподіл ролей), що забезпечує формування у дітей уміння організовувати спільні ігри. Адже гра - це діяльність, у якій дитина спочатку емоційно, а потім інтелектуально засвоює всю систему людських взаємин
Сценарії свят та розваг кожного разу намагаюсь урізноманітнювати казковим сюжетом, цікавими  пригодами улюблених героїв, щоб зацікавити й захопити дітей грою, щоб кожна дитина отримала від гри і від самої себе емоційне й фізичне задоволення, змогла виявити самостійність та активність. Також продумую який доцільно підібрати  інвентар , музичний супровід та сюрпризний момент .Даю дітям можливість самоствердитися у тому, що найкраще виходить та відчути приємне почуття радості не просто від виконаних рухів, а від досягнення позитивних результатів. Під час фізкультурної розваги діти поводяться невимушено й природньо, вони використовують власний руховий досвід, виявляючи артистизм, фантазію, естетичність під час виконання рухів.
На святі  усі діти беруть активну участь у рухливих і спортивних іграх, естафетах, танцях, атракціонах, вправах з елементами акробатики, музично - ритмічних рухах. Широке використання різних ігрових прийомів, ігрових вправ, загадок, музичних творів сприяє позитивному емоційному настрою дітей активного застосування набутих раніше умінь і навичок .Розваги включають в собі  виконання дітьми ролей дорослих, відтворюючи в уявних ситуаціях їх життя, працю та стосунки. Спільна з товаришами діяльність, ігри, ролі, перевтілення - сприяють розвитку  ігрової компетентності.
 Фізкультурні свята та розваги сприяють збагаченню змісту  ігор, формування різних способів рольової поведінки, вміння підтримувати дружні стосунки. Включаючись у спільну гру дітей або інсценуючи певний ігровий сюжет, вихователь сприяє формуванню вміння співвідносити назву ролі з відповідними діями й атрибутами, виокремлювати паралельні та взаємодоповнювальні ролі, різні типи стосунків між рольовими позиціями (управління, підкорення, рівноправності) . Адже у процесі участі в розвагах малюк засвоює особливості взаємин між людьми, правила і норми поведінки. Діти переживають певні почуття, пов´язані з ролями: турбота, ніжність «матері», відповідальність «лікаря», «водія», доброзичливість «аптекаря», «продавця» тощо. У колективних іграх вони виявляють дружбу, товариськість, взаємну відповідальність, відчувають радість від результату, подолання труднощів. Отже, ігрова діяльність забезпечує: пізнання оточуючого світу, розвиток моторики та м’язів, розвиток креативності, уяви та ініціативи, пізнання взаємовідносин між людьми та правил поведінки, пізнання себе та своїх можливостей, здібностей, отримання задоволення та розвиток емоційної сфери
Участь у святах та розвагах і підготовка до них приносять велике емоційне та естетичне задоволення, об'єднують дітей і дорослих загальними радісними переживаннями, надовго залишаються в пам'яті як яскрава подія. 
Пропоную приклади сценаріїв деяких свят та розваг проведених в нашому садочку:
Квест «БЕЗПЕКА ДОРОЖНЬОГО РУХУ – ЗАПОРУКА  ЖИТТЯ!»
Мета:
Збагачувати і поглиблювати знання дітей про дороги і Правила дорожнього руху; 
Розширювати поняття про транспорт та його види;
Розширювати знання дітей  про правила світлофори та їх призначення; 
Виховувати повагу до встановлених правил і бажання їх знати і виконувати.
Місце проведення: подвір’я закладу
(вихованці середніх та старших груп  розміщуються на подвір’ї  для оголошення початку гри, мети і  завдань)
Ведучий :Добрий день, друзі! 
 Сьогодні вранці до нас в садочок надійшов лист. Давайте прочитаємо
 його.
читає – «Привіт, малята! Знаю, ви листа від мене не чекали. Але мені дуже хотілося поділитися своїми враженнями. Правил дорожнього руху я не знаю. Та вони мені і не потрібні, бо я літаю на повітряному транспорті - ступі та метлі. А дорожні знаки в повітрі не розвішують. Світлофори ваші на землі набридли мені своєю одноманітністю. Ніякої фантазії: тільки червоний, жовтий та зелений колі. От я і вирішила зробити так, щоби перехрестя стали різнобарвними та яскравими, як  квітники! Я перефарбувала усі світлофори в зовсім інші кольори, і тепер мені дуже подобається, як виглядають ваші вулиці! Світлофори  я  для вас сфотографува. Чекаю на подяку від мешканців вашого міста.
                                                                                 Ваша Баба – Яга.»
Ведучій  дістає із конверта малюнки світлофорів:
- А от і світлофори, які розмалювала Баба – Яга…
розташовує малюнки на магнітних дошках; діти розглядають малюнки
Ведучій : Оце так Баба – Яга! Що ж вона накоїла?  
 Хіба ж можна змінювати  кольори світлофора? (НІ!)
А що може трапитися? (Діти відповідають)
Треба негайно повернути кольори світлофорів на місце.
Для цього треба виконати завдання, і виконувати його будуть команди разом зі своїми батьками згідно  маршрутних карт.
За кожне  правильно виконане завдання команда отримає відповідну картку.
Будь ласка, капітани команд, підійдіть до мене і отримайте маршрутні карти! 
Діти - Капітани команд підходять до Ведучої та отримують маршрутні карти.
Ведучій: Привітаємо команди  оплесками!
Команда Синіх!
(всі плещуть)
Команда Фіолетових!
(всі плещуть)
Команда Рожевих!
(всі плещуть)
Команда Сірих!
(всі плещуть)
Команда Тілесних!
(всі плещуть)
 А перед тим, як відправитися в путь, треба підготуватися та зробити розминку!   
МУЗИЧНА РОЗМИНКА «Вверх – вниз!» (запис мп3)
Ведучій: А тепер вирушаймо в путь!
Команди  виконують завдання згідно своєї маршрутної карти,
за потребою відвідують станцію «МУЗИЧНУ» та «СМУГА ПЕРЕШКОД»
Наприкінці виконаного завдання на кожній станції капітани команд отримують елемент малюнку традиційного світлофору.
СТАНЦІЯ «ЗАГАДКОВА»
Вихователь: Добрий день!  Вас вітає станція «Загадкова»!
Я хочу перевірити як ви  вмієте відгадувати загадки на тему дорожнього руху. Отже, будьте уважні!
(Вихователь загадує загадки і наприкінці відповіді дітей  показує малюнок – відгадку)
Середня група:                                                               Старша група:
Загадка №1:                                                  Загадка №1:
Хто від нещасть застерігає,                                 Як проблема в перехожих,
І нам завжди допомагає.                                      Знає кожен, знає всяк-
Для тебе світить і для мене                                  Їй зарадить допоможе
Червоне око та зелене.                                         Вірний друг-дорожній…
Уранці, вдень, в вечірню пору                                                                    (знак)
Всі люди вдячні…
                            (світлофору)
Вчитель - Загадка №2:                                                    Загадка №2:
   Як проблема в перехожих,                           Якщо круглий знак дорожній
   Знає кожен, знає всяк-                                  та обведений червоним,
   Їй зарадить допоможе                                   Знає дуже добре кожний –
   Вірний друг-дорожній…                                 Знак цей зветься…
                                    (знак)                                                         (заборонним)
Вчитель - Загадка №3:                                               Загадка №3:
  - Щоб дорогу перейти безпечно,                  Знак трикутний нам знайомий –                Щоб в путі уникнути нам бід,                        Теж червоний обвід має.Знак знайдемо той, що дуже ґречно                       На дорозі всім відомий – 
Вкаже  пішохідний…                                      Знак такий…
                          ( перехід)                                            (попереджає)
Вчитель – Загадка №4:                                         Загадка №4: 
    Для порядку я скажу                                    Де для нього перехід,
    І це місце покажу.                                        Має знати пішохід.
   Друзі, слово честі,-                                        Всім запам’ятати   треба:
   Де схрестилися дороги,                                переходимо, де…
   Там і…   (перехрестя)                                                               (зебра)
Вчитель: Друзі, ви молодці! Всі загадки відгадали і за це ви отримуєте від мене особливу картку.
(дає картку для світлофора Капітану команди)
А вам час вирушати далі. До побачення!
(діти вирушають до слідуючої станції)
СТАНЦІЯ «СВІТЛОФОР»
Вчитель: Добрий день!  Вас вітає станція «Світлофор»!
-Зараз я перевірю наскільки ви уважні і чи добре  знаєте кольори 
світлофору. Пропоную пограти  зі мною в гру «Світлофор». Ви знаєте її? (ТАК ) Станьте, будь ласка, вільно, не заважаючи один одному.
(діти стають вільно один біля одного)
Повторюйте разом зі мною.
Діти разом з Вихователем  промовляють вірш: 
На червоний колір вмить
Треба рух нам зупинить!
Жовтий – стійте, обережно!
На зелений – рух безмежний!
Дидактична ГРА «Світлофор»:
Вихователь  в різному порядку підіймає картки по кольорах світлофора,
а діти виконують завдання:
на червоний колір – стоять,
                        на жовтий – плещуть,
на зелений – крокують на місці.
Вихователь : Молодці! Всі впоралися із завданням  і  за це ви отримуєте 
необхідну вам картку.
(дає картку для світлофора Капітану команди)
А вам час вирушати далі. До побачення!
Команда переходить до іншої станції.
СТАНЦІЯ «ДОРОЖНІ ЗНАКИ»
Вихователь: Добрий день!  Вас вітає станція «Дорожні знаки»!
Зараз я перевірю, як  добре ви  їх знаєте.  
Підійдіть, будь ласка, до столу і слухайте  уважно завдання!
(діти стають круг стола, на якому лежать картинки - дорожні знаки)
ДИДАКТИЧНА ГРА «Знайдіть потрібний знак»
Вихователь: Знайдіть, будь ласка, знак «Пішохідний перехід»!
(діти знаходять)
Знайдіть, будь ласка, знак «Доріжка для велосипедиста»!
(діти знаходять)
Який знак попереджає водіїв, що попереду залізничний переїзд»!
 (діти знаходять)
-Який знак вказує на те, що дорогу треба переходити  по підземному
 переходу?   (діти знаходять)
Вихователь : Молодці! Всі впоралися із завданням  і  за це ви отримуєте 
необхідну вам картку.
(дає картку для світлофора Капітану команди)
А вам час вирушати далі. До побачення!
Команда переходить до іншої станції.
СТАНЦІЯ «ТРАНСПОРТ»
Вихователь: Добрий день!  Вас вітає станція «Транспорт»!
Скажіть  мені,будь ласка, які види транспорту ви  знаєте?
(відповіді дітей)
-У мене є великі карти та маленькі картки. Треба заповнити  таблиці
відповідно до виду транспорту
(діти підходять до столу і виконують завдання)
Вихователь : Молодці! Всі впоралися із завданням  і  за це ви отримуєте 
необхідну вам картку.
(дає картку для світлофора Капітану команди)
А вам час вирушати далі. До побачення!
Команда переходить до іншої станції.
СТАНЦІЯ «ПЛУТАНИНА»
Вихователь: Добрий день!  Вас вітає станція «Плутанина»!
Я приготувала для вас таке завдання: 
Подивіться, будь ласка, уважно на картинку і скажіть хто з персонажів      порушує правила  дорожнього руху?
(Вчитель по черзі показує картинки, а команди відповідають)
Вихователь : Молодці! Всі впоралися із завданням  і  за це ви отримуєте 
необхідну вам картку.
(дає картку для світлофора Капітану команди)
А вам час вирушати далі. До побачення!
Наприкінці квесту всі команди збираються на подвір’ї для оголошення результатів та нагородження батьків за участь у квесті.
Ведучій: Друзі, ви молодці! Ви всі впоралися зі своїми завданнями  та  
повернули світлофорам  їхні справжні кольори, і цим врятували водіїв та пішоходів від страшних аварій! УРА!!!
(всі плешуть)
- А Бабі – Язі я напишу листа, в якому попрошу більше такого ніколи не робити!
- Хочу звернутися до батьків.Сподіваюся, ви впевнились, що ваші діти добре знають правила дорожнього руху? (ТАК!)
- А ви, будь ласка,  допомагайте  своїм дітям постійно їх дотримуватись!
- А  зараз я надаю слово директору нашого  закладу Тетяні Миколаївні.
СЛОВО ДИРЕКТОРА + НАГОРОДЖЕНННЯ БАТЬКІВ ГРАМОТАМИ.
Спортивна розвага для старшої групи
«У пошуках скарбів з Джеком Горобцем»
Мета: Формувати навички здорового способу життя., удосконалювати швидко бігати, стрибати на 2 ногах, 
розвивати спритність, силу, кмітливість. 
Виховувати почуття дружби, чесність, взаємодопомогу,, повагу один до одного.
 Створити бадьорий і радісний настрій у дітей. 
Інвентар: обручі, прапорці, кошики, пеньки, 2 великиі обручі для пролізання , гра «рибалка», сундук зі скарбами, нестандартне обладнання, лист від піратів та мапа (розрізана на частини, як пазл), магнітна дошка
Хід розваги:
Під музику заходять діти. 
Добрий день! І дякуємо, що завітали. Будьте здорові! Хай буде у кожного сила й наснага, Сьогодні у нас фізкультурна розвага.
Ведуча: Щоб росли ми вмілими, сильними ,сміливими! Покажемо, які ми вправні, дружно виконуємо вправи.
Дитина 1:                      Щоб здоровим, сильним бути:
треба нам про сум забути.
Спортом треба всім займатись
І частіше посміхатись!
Джек-Горобець: А розпочинають діти всі розваги з розминки. Отже запрошую маленьких спортсменів на  розминку.
Музично - ритмічний комплекс ЗРВ «Сонечко променисте»
Джек-Горобець Всім відомо: це чудово, Коли кожен з нас здоровий, Тільки треба знати, Як здоровим стати. 
-Бачу не даремно фізкультурою займалися.  А ви любите пригоди ? А хочете скарб знайти? До мене випадково потрапив дуже дивний лист і судячи по вигляду, дуже старовинний.  Сьогодні ми відправимось у подорож , у пошуках скарбів. Ми зможемо відшукати скарби , якщо будемо діяти сміливо,. Я знаю, що ви дружні, сильні ,спритні, витривалі. Вирушаємо.
- Судячи по маршруту на карті – нас чекає далека дорога. І спочатку наш шлях пролягатиме морем. А як же ми попливемо? (на кораблі)  
-А ось і наші кораблі. (обручі)
 1.« Повний вперед!» ( «пливуть на кораблі» Командир стає в обруч і бере з собою наступного учасника, пливуть на інший бік і залишає пасажира. Потім біжить за наступним і так, поки не перевезе усіх учасників.) 
Ведуча: Дуже добре. Швидко доплили і дісталися до острова і знаходимо першу підказку. (Малюнок з овочами) Чи здогадались що за скарб? (ні)
-То ж продовжуємо нашу подорож
2."Зривання фруктів". (Перед дітьми розкладено «змійкою» пеньки.  За сигналом дітина стрибає на 2 ногах між пеньками до дерева- підстрибують і зривають фрукти).
Джек-Горобець::Молодці, швидко справились і отримуємо 2 підказку. (малюнок з фруктами) 
А далі треба обережно переправитися через болото, щоб не замочити ноги. 3."Через болото". («латаття». -2 обручі- в одному дитина стоїть , а інший попереду. Треба переставляти обруч , щоб дістатися протилежної сторони і прибігти назад передаючи обруч наступному
 Джек -Горобець : Які ж ви всі спритні та швидкі! Ось ми і добралися на острів і отримуємо 3 підказку. (Малюнок з ягодами)
 Щось я зголодніла і щоб було сили йти далі -нам треба трішки підкріпитися. А для цього треба наловити рибки.
 4. «Рибалка»  (ловлять вудочкою рибу)
Джек-Горобець:: Молодці. З вами дійсно не пропадеш. Такі спритні та сміливі. Але їсти сиру рибу ми не можемо – треба розпалити багаття.
 5. «Вогнище» ( естафета: носять хмиз, а остання дитина розпалює багаття)
Джек-Горобець:Оце молодці, оце нагодували і отримуємо 4 підказку  (малюнок з корисними продуктами)
- А зараз давайте складемо всі наші частини  підказки і поміркуємо де сховали скарби (складають «мапу-пазли»,здогадуються, що це слово ВІТАМІНИ та знаходять скарб).
Ведуча: Молодці малята! Ви знайшли свій скарб. Та давайте тепер, після такої подорожжі відпочинемо.
Стаємо  всі в коло і пограємо трошки. Повний вперед! 
Музична руханка «Голова, плечі, коліна»
А зараз нам час повертатися додому.., а допоможуть нам у цьому чарівні сліди.( йдуть по слідах)
Ведуча: Ось ми і повернулися. А на нас вже чекають, щоб привітати
На цьому наші пригоди закінчується. 
разом друзі завжди  подолають  всі перешкоди та випробування. До нових зустрічей!

Немає коментарів:

Дописати коментар