Страницы

пʼятниця, 14 травня 2021 р.

Використання обладнання на заняттях фізичної культури у групі раннього віку ЗДО за методикою М. М. Єфименка

Використання обладнання на заняттях фізичної культури у групі раннього віку ЗДО за методикою М. М. Єфименка

Стефанська Валентина Михайлівна,
вихователь ЗДО «Струмочок»

Здоров`язберігаючі технології  - це система заходів, що включає взаємозв`язок і взаємодію всіх факторів освітнього середовища спрямованих на збереження здоров`я дітей на всіх етапах їх навчання і розвитку. Вони найбільш значущі серед усіх відомих технологій за ступенем впливу на здоров`я дітей. Головна їх ознака - використання психолого - педагогічних прийомів, методів, підходів до вирішення виникаючих проблем. Їх запровадження -  це вимога сьогодення. 

Розуміючи важливість цієї проблеми, я почала впроваджувати  в  практику  своєї роботи з дітьми  - інноваційну педагогічну технологію М.М. Єфименко «Казкова фізкультура». Новизна технології  М. М Єфименка полягає в більш природній зміні вихідних положень тіла: від лежачих (горизонтальних) до стоячих (вертикальних), від опори на чотири кінцівки до опори на дві (стояння, ходьба) й рухів без опори (біг, стрибки). На його думку принцип фізичного виховання дошкільників повинен іти по висхідній спіралі (з віком мусить зростати не тільки якість рухів, а й їх діапазон)

Суть інноваційної технології за методикою М. М. Єфименка ґрунтується на законах Природи і дозволяє ефективно долати вади, які є в розвитку  практично здорових дітей. Тому я на своїх заняттях використовую різні форми фізичного виховання хлопчиків та дівчаток в умовах дошкільного навчального закладу, а саме:

• ранкова гімнастика  - (за методикою М. М. Єфименка) – проводиться  з метою вдосконалення м'язового апарату і поліпшення стану здоров'я, підвищення життєвого тонусу. Для покращення настрою дітей і отримання більшої ефективності від вправ проводжу її під музику.

«Котики-муркотики»
У бабусі Настусі був пухнастий, білий котик. Вона називала його котиком-муркотиком. Він дуже любив спати, а коли спав, то у сні муркотав.
Сьогодні, діти, ви будете котиками-муркотиками.
Котик-муркотик ліг собі на пічку і дрімає.
Впр. 1 «Котик дрімає» - лежачи на боці, руки між колінами, тихенько муркотіти «мур-мур».
Але тут через вікно заглянули сонячні промінчики і полоскотали котика. Від лоскоту котик почав ворушитися.
Впр.  2 «Котик ворушиться» - перекидатися з боку на бік.
Сонячні промінчики засвітили котику в очі, він ліг на спинку і потягнувся.
Впр. 3 «Потягусі» - лежачи на спині, витягнути ноги і руки вперед-вгору, потягнутися всім тілом, на видиху промовляти «П-ф-ф».
Та сонячні зайчики продовжували дражнити котика і він захотів їх спіймати.
Впр.  4 «Спіймай сонячного зайчика» - лежачи на спині, підняти зігнуті руки й ноги і робити ними колові рухи вперед, імітуючи ловіння сонячних зайчиків.
Ніяк котику не вдавалося спіймати спритних сонячних зайчиків. Він так старався, а вони все вислизали з-під лапок і вислизали. Котик навіть трішки розсердився на них.
Впр. 5 «Котик сердиться» - стоячи на середніх чотирьох, вигинати і прогинати спинку, промовляючи «Фур-р».
Таке сердите фуркання налякало сонячних зайчиків і вони заховалися за хмаринку. Котик став їх шукати, крутити головою на всі сторони та ніяк не міг знайти.
Впр. 6 «Котик шукає сонячних зайчиків» - стоячи на середніх чотирьох, повороти голови вліво, вправо.
Так і не знайшовши сонячних зайчиків, котик-муркотик вирішив погратися своїм хвостиком і став його наздоганяти.
Впр. 7 «Дожени хвостик» - стоячи на високих чотирьох, кружляти навколо себе то в одну, то в іншу сторону.
А коли котику - муркотику набридло гратися самому, він вийшов на вулицю до своїх друзів і голосно з ними привітався.
Впр. 8 «Зустріч друзів» - стоячи на середніх чотирьох, повзти вперед у середину кола і назад на своє місце, промовляючи «мяу-мяу».
Ось такий котик - муркотик жив у бабусі Настусі. А ми з вами знову стаємо малятами-дошкільнятами (діти встають) і виконаємо дихальну вправу.
Впр. 9 «Повітряна кулька» - в.п.: стоячи, з’єднати пальці обох рук перед собою. 1 – повільний вдих, пальці поступово роз’єднати («кулька роздувається»); 2 – подовжений видих, пальці знову з'єднати («ш-ш-ш»). 
«Пригоди каштанчиків», «Усмішка», «Прокидаймось».
   • кумедні фізкультуринки -   (за методикою М. М. Єфименка) - це — окремі ігрові вправи з жартівливими назвами, які проводжу в такій послідовності: від лежачо-горизонтальних положень — до вертикальних; з метою зміни діяльності дітей під час занять та їх відпочинку.
«Лісовички»
З в.п. напівприсівши зображують різні танцювальні рухи лісовичків.
«Дзвінкі пружинки»
Присідають і встають, як пружинки. Руки при цьому можуть набирати будь-яких зручних положень.
«Хто швидше?»
З в.п. сидячи на пеньку або колоді, упор руками ззаду, діти піднімають ноги, здійснюючи ними педалеподібні рухи, немов їдучи на велосипеді.
       • заняття з фізичної культури -  це основна  форма фізичного розвитку дитини в дитячому садку.  Проводиться мною як у приміщенні так і на свіжому повітрі.
Заняття з фізичної культури зі своїми вихованцями починаю  з шикування у колону по одному. Спочатку дітям пропоную шикуватися у будь - якому порядку, поступово привчаю  займати певне місце серед своїх однолітків.
Після нього пропоную  ходьбу  у різному темпі, під час якої діти виконують одну - дві імітаційні вправи: ходьба на зовнішньому боці стоп, як клишоногий ведмедик; на носках, як кицька; з високим підніманням прямих ніг, як чапля та ін. 
Під час ходьби  я нагадую  дітям про енергійний мах руками, правильну поставу (не опускати голову), дотримання певної дистанції одне від одного. Потім виконується біг зграйкою за виховатилем, до нього і від нього, невеликими групами і всією групою. Значну допомогу  у  формуванні  навичок у цих видах рухів надає музичний супровід ходьби і бігу.
Для виконання загальнорозвиваючих вправ дітей шикую  у коло. При цьому звертаю увагу на те, щоб  вони не заважали один одному. 
У цій віковій групі переважно застосовую  вправи імітаційного характеру, причому комплекс може об’єднати їх одним сюжетом: «Будуємо ляльці дім», «Бджілки», «Годинник» та ін.  Використовую  також   вправи з предметами:стрічками,брязкальцями, хустинками, кільцями та  кубиками.У залі вправи  діти виконують з різних вихідних положень: стоячи, сидячи, лежачи на підлозі.
В основній частині діти виконують 2 - 3 основних рухи. У цьому віці при розучуванні  нових  вправ та їх повторенні застосовую показ, тому що малюки краще сприймають ті рухи, які вони бачать. Показ супроводжую чітким та виразним поясненням, щоб створити правильне уявлення про рух, який вивчається. 
При навчанні основних рухів широко застосовую  ігрові прийоми у вигляді образних порівнянь, які викликають у малюків позитивні емоції. Вони із задоволенням стрибають «з купинки на купинку» (кружечки з картону на підлозі), стрибають «через струмок» (зроблений з двох шнурів) та ін.
Для занять підбираю  ігри великої рухливості, в яких беруть участь всі діти:  «До ляльок у гості», «Дожени мене», «Поїзд», «Кошенята», «Собачки» тощо.
Заключна частина складається з повільної ходьби у колоні по одному з рухами рук  вгору та вниз для заспокоєння  дітей  або  гра малої рухливості, а також із  вправ на відновлення  дихання.
            • самостійна рухова активність дітей – відбувається на протязі всього дня. Під час неї діти граються в ігри, які обирають самостійно. Я періодично пропоную їм інші вправи, для того щоб переключити їхню увагу, сконцентрувати її на іншому.
«Приклеїлися  лапки»
Ідуть спиною вперед довгими кроками, немов вибираючись з чогось клейкого та в'язкого.
«Їдемо потягом»
Повільно бігають у колоні по одному, поклавши руки на плечі дитини, яка біжить попереду. 
«Кружляє  листя»
Бігають у легкому темпі з поворотами навколо вертикальної осі то в один, то в інший бік, зображуючи кружляння листя на вітрі.
     • фізкультурна хвилинка – проводжу під час окремих занять, з метою зміни діяльності дітей, відпочинку та  знайомства з повадками тварин. 
Фізкультхвилинки разом з тваринками.
«Із зайчиком»,  «Із мишкою»,  «З котиком»,  «З горобчиком»,  «З вовчиком».
Із зайчиком
Вийшов на зарядку зайчик,
Дуже спритний побігайчик.
Потягнув лапки до неба,
Розім'ятись йому треба.
Піднімання рук через сторони вгору.
Лапки піднімає зайчик догори
В різні боки повороти робить він,
Роби і ти.
Повороти тулуба вправо, вліво.
А зараз наш зайчик швиденько присів,
Бо тріснула гілка, злякавсь, затремтів.
Присідання на носочки.
Нікого не має, злякався дарма
І зайчик раденько у гору стриба.
Стрибки на місці вгору.
Ось бігати уже зайчик починає
Він гарний спортсмен, це усі добре знають.
Легкий біг на місці.
    • гімнастика пробудження після денного сну проводжу у спальні, на ліжках. Діти прокидаються, теплі, розслаблені — тут доречні вправи, які готують скелет і хребет до гравітаційних вертикальних навантажень. Виконується в ігровому стилі, в образах фізкультурної казки, яку я їм  розповідаю.
« Соні – просоні» 
З в.п. лежачи на спині в позі згрупування, обхопивши гомілки руками, діти виконують повороти тулуба зі сторони в сторону, при цьому можна імітувати протирання кулачками очей, як при справжньому пробудженні.
«Настирлива  муха»
З в.п. лежачи на спині малята виконують відмахування руками, немов відганяючи від себе настирливу муху, яка намагається сісти на ніс.
«П'яточки  засвербіли»
З в.п. лежачи на спині діти дістають свої п'яти однойменними руками, імітуючи при цьому почісування і злегка похитуючись уперед-назад.
    • рухливі  ігри – за  методикою М.М.Єфименка велике значення надається  вибору  гри,  її  тематики та місця проведення. На свіжому повітрі проводжу майже всі народні та рухливі ігри з великою інтенсивністю та обсягом; у приміщенні - ігри з шикуванням команд у шеренги і колони, а також ігри, в яких гравці беруть участь по черзі. Під  час організації  і проведення  гри, ставлю перед собою  такі завдання: навчити дітей рухових навичок і вмінь, розвивати у них позитивні риси характеру, виховувати правильну поведінку
   • загартовувальні процедури  проводжу в літній період з метою  підвищення витривалості  дитячого організму до впливу зовнішнього середовища, здібності швидко пристосовуватися до несприятливих кліматичних умов за допомогою різних засобів самозахисту організму.  Систематичне і розумне використовування природних факторів природи сприяє підвищенню фізичної і розумової працездатності, зниженню сприйнятливості к інфекційним захворюванням. 
вологе обтирання;
обливання ніг, знижуючи кожен день температуру;
ходьба босоніж по вогкому прохолодному рушнику або килимку в приміщенні або  по піску  під час прогулянки. 
Впроваджую технологію М. Єфименка  четвертий рік. За цей час значно покращився стан здоров`я дітей: 
- діти вміють  протистояти несприятливим чинникам внутрішнього і зовнішнього середовища завдяки високому рівню власних захисних сил, що приводить до зменшення кількості захворювань або до їх відсутності впродовж року; 
- усвідомлюють  потребу в руховій активності, грі, систематичних заняттях фізичною культурою та спортом; 
- володіють початковими хореографічними навичками, вміють  гарно рухатися й імпровізувати під музику;
- отримують  психофізичне задоволення під час здійснення рухово-ігрової діяльності.  
Також постійно прививаю у дітей навички особистої гігієни та здійснюю  контроль за їх  неухильним  виконанням. Добиваюся, щоб діти розуміли, що знання та дотримання правил особистої гігієни допоможе їм зберегти здоров'я, дозволить приймати участь в різноманітних заняттях, поліпшити настрій. 
 Для покращення занять з фізичного виховання, і з метою зацікавлення дітей, ми разом з батьками виготовили таке обладнання: три масажні доріжки, мішечок з керамзитом, коврик з гальки, восьминіг з різними слідами, медуза, масажні коробочки, драбина і паралонові подушечки.
ІІ  Молодша  група 
Автор заняття.  Стефанська  Валентина  Михайлівна  –  вихователь  ЗДО «Струмочок»
Тема. Морські пригоди. 
Завдання.
Вправляти дітей у різних видах ходьби, зокрема приставним кроком, з переступанням через предмети.
Закріплювати  стрибки на двох ногах з просуванням уперед.
Здійснювати профілактику плоскостопості.
Розвивати швидкість бігу, спритність в рухливій грі «Перенеси мушлю»
Обладнання.
«Море»  - блакитна тканина(1,5м х 1,5м), доріжка з морськими камінчиками, рибацька сітка, дерев`яна драбина, паралонові подушечки, восьминіг зі слідами, морські мушлі, «медуза», доріжка з керамзитом.
Перебіг  заняття
І.   Підготовча  частина.
1.  Привітання.
(діти заходять до зали й шикуються в шеренгу)
Доброго ранку, пухнасті хмаринки,
Доброго ранку, весняні краплинки,
Доброго ранку, небо блакитне,
Доброго ранку, сонце  привітне.
2.  Мотивація.
- Діти, сьогодні  вранці я знайшла скриню. Цікаво що ж знаходиться у цій скрині? 
- А ви, діти,  як  гадаєте, що там?
- Це чарівна мушля. Як ви думаєте, де вона живе?
Сьогодні у нас незвичайний день – День морських пригод. Я пропоную вам разом зі мною відправитися у цікаву морську мандрівку, відкривши чарівні двері в глибину моря. Ця мушля   допоможе нам потрапити в морське царство. Ви готові до морських пригод? Для цього нам необхідно перетворитися на моряків.
Знаєте, як називаються маленькі моряки? (юнги)
(діти одягають берети й  воротнічки)
Юнги готові?
Нумо, вирушаємо!. Давайте з вами  перейдемо  по перешкодах до морського узбережжя.
3.  Плантарний масаж. (пройти по масажній дорожці: рибацька сітка, доріжка з морськими камінчиками)
4.  Дихальна гімнастика.
Ми з вами стоїмо  на березі моря. Чуєте, як  хвилі накочують на берег, неначе море дихає. Послухайте, як  воно  дихає?(звучить шум моря)
Тож давайте покажемо своїм диханням, як воно дихає?
«накотилася хвиля» – вдих носом.
«покотилася в море» - видих ротом.
Не забувайте вдих – і животик стає як «кулька», видих - «кулька здувається».
5.  Комплекс ЗРВ
1)  «Милуємося морем»
В.п.  – сидячи навколішки, руки на колінах, виконують рухи головою вправо - вліво.
2) «Набігли  легкі хвильки»
В. п. - сидячи навколішки, руки  тримають тканину; роблять рухи вгору – вниз.
3) Набігли великі хвилі»
В. п. – стоячи на колінах, виконують рухи вгору – вниз з великою амплітудою.
4) «Пірнаємо у море»
В. п. – сидячи ноги  прямі, тканина в руках.
1. Лягти на спину, підняти руки вгору і накритися тканиною з головою
2. В. п.
5) «Шторм»
Хлопчики піднімають тканину, а дівчатка сідають в центр під нею і хлопчики  їх накривають і навпаки.
6) «Корабель піднімає вітрила»
В.п. – сидячи навколішки, тканина в руках.
1. Відводять праву ногу назад на носок, права рука вбік, ліву руку з тканиною піднімають вгору.
2. В. п.
3. Ліва  нога назад на носок, ліва рука вбік, права рука з тканиною вгору.
4. В. п.
ІІ.  Основна частина.
На березі моря нас зустрічає маленький крабик:
Ходить крабик дивним кроком:
Лівим боком,
Правим боком.
Вправно клешні розправляє, вміло водорості зрізає.
Зараз ми з вами походимо як крабики.
«Маленькі крабики» (Переступання через перешкоди боком (ходьба приставним кроком))
(Стрибки на двох ногах з просуванням уперед).
 «Веселий восьминіг» 
У колону всі ставаймо,
В гості дружно вирушаймо.
Восьминіг нас зустрічає,
Радо – радо всіх вітає.
(Діти крокують по килимку, зупиняються біля восьминога, повертаються обличчям до нього, нахиляються вперед, руки на поясі.)
Масаж щупальцям зробімо,
Вліво – вправо походімо.
(виконують ходьбу по щупальцях)
А тепер ходім слідами,
Восьминіг радіє з нами.
В нього щупальців багато,
Треба кожне привітати.
(ходьба по пристебнутих  «масажних слідах», руки витягнуті в сторони)
Подякуємо восьминогу.
І мерщій назад в дорогу
(нахили тулуба вперед, руки на поясі)
Рухлива гра «Перенеси мушлю»
ІІІ.  Заключна  частина.
Ось медуза пропливає,
Щупальцями нам махає.
З медузою пограємось,
За щупальця  тримаємось.
Легенький біг навшпиньках (навколо медузи, тримаючи її за щупальця).
Звичайна ходьба по колу.
Вправа на відновлення дихання  «Подмухай на медузу».
Море лагідно шуміло,
До пригод нас всіх манило.
З морем ми прощаємось.
У садочок повертаємось.
(діти йдуть по масажній доріжці з керамзиту)
Ось ми і  повернулися до нашого  садочку.
Чи сподобались вам  морські пригоди?
З ким ми зустрічалися?
Що саме вам сподобалось?
Я вам вдячна  за сьогоднішні пригоди. Ви показали себе як справжні юнги – ви були сильними, сміливими, витривалими, спритними
На цьому наше заняття завершується                                                                       
До зустрічі!

Немає коментарів:

Дописати коментар