Страницы

пʼятниця, 14 травня 2021 р.

Унаочнення як фактор розуміння змісту казок дітьми раннього віку

 

Унаочнення як фактор розуміння змісту казок дітьми раннього віку 

Корнієнко Ліна Юріївна,
 вихователь ЗДО №33 “Казка”, м. Первомайськ

Казка для маленької дитини – перша сходинка пізнання світу. Виховне і пізнавальне значення казки в житті дитини надзвичайно велике. Саме через казку можна реалізувати багато навчальних,  розвивальних завдань. Казка – сильний інструмент в руках вихователя дитячого садка, тому що за допомогою казки ми вчимо слухати:  розвивається слухова увага, розуміння мови, звукове сприйняття, виховується уміння чітко вимовляти слова, фрази. Розвиваємо уміння пізнавати  світ, порівнювати та спів ставляти. Казка допомагає формуванню свідомості, морально – етичних  якостей, життєвих цінностей, гуманних почуттів, вчить співпереживати, жаліти, допомагати слабшим. За допомогою казки розвиваємо мислення, увагу, пам'ять, уяву.

У групі раннього віку діти вже цілеспрямовано запам’ятовують казку. Формується вміння вести нескладний діалог з дорослим, розвивається зв’язне мовлення, діти вчаться вживати образні вирази, епітети, порівняння.  Казка – це міміка обличчя та жести, естетичні відчуття, артистизм, почуття гумору, сміх і радість. Казка – це неповторна, рідна українська мова.

Мої колеги кажуть, що розповідати казки – мій найбільший здобуток, що це в мене добре виходить. А я, в свою чергу, люблю розповідати дітям казки. Елементи і фрагменти казок, дидактичні ігри за знайомими казками  я використовую під час занять з розвитку мовлення, сенсорного розвитку, ігор – драматизації,  на прогулянках під час спостережень та бесід. Для досягнення своїх цілей користуюсь спеціальним обладнанням та різними видами допоміжних засобів,  розумію – діти в цьому віці легко відволікаються, необхідно зуміти їх організувати, зацікавити.

Основне завдання осередку «Літературна скринька» - це формування емоційної сприйнятливості літературних творів, і казок зокрема, стимулювання інтересу до них, розвитку здатності активно слухати художній текст та реагувати на нього, навчання ігрових дій, що відповідають тексту казок , заохочування повторювати окремі слова, вирази казок, відтворювати зміст добре знайомих казок за допомогою запитань вихователя та унаочнення, розуміти дії героїв казок, емоційно відгукуватись на їх поведінку. Відтворення казки бажано супроводжувати показом різних видів театру (настільного, іграшкового, лялькового, і т.д.), предметів чи картинок.

Так як провідна діяльність дітей третього року життя «Крихіток» предметно-маніпулятивна, то тема мого досвіду: унаочнення як фактор розуміння змісту казок дітьми раннього віку.
      
На прикладі української народної казки «Рукавичка» я продемонструю схему, за якою мені зручно знайомити дітей з казкою та використовувати її в інших сферах діяльності:
а)  знайомство з казкою; 
б) інсценування, або гра – драматизація на основі використання будь – якого театру;
в) використання фрагментів казки в сенсорному розвитку, розвитку мовлення, індивідуальній роботі, образотворчій діяльності.
Тема 1. Розповідання української народної казки «Рукавичка» за допомогою мнемотехніки.
Мета: познайомити дітей з українською народною казкою, доступною їх розумінню в супроводі мнемотехніки, вчити послідовно показувати зображуваних героїв, називати їх; розвивати вміння уважно слухати літературний твір, відповідати на питання за сюжетом казки; виховувати дружелюбність, товариськість, уміння співчувати героям казки.
Матеріал: мнемотехніка до казки «Рукавичка», рукавичка – атрибут до пальчикового театру.
Хід заняття: вихователь показує теплу рукавицю, вона не проста, а казкова.  Рукавичка  загубилась і дуже засмучена,  їй потрібно повернутись в казку. Допоможемо рукавичці?  Рушаймо назустріч казці, головне завдання – уважно слухати.  Українська народна казка «Рукавичка».
Розповідь казки вихователем з використанням мнемотехніки.
Бесіда за змістом казки:
- Хто загубив рукавичку?
- Хто першим побачив рукавичку?
- Які ще звірі зігрілись у рукавичці?
- Чому ведмідь не міг поміститись у рукавичці?
- Хто налякав звірів та допоміг дідусеві знайти рукавичку?
Фізкультхвилинка: вихователь промовляє слова. Діти, наслідуючи вихователя, виконують рухові дії відповідно до тексту.
Взимку холодно у лісі, всі дерева голі й лисі.
Білка ж гарне хутро має, ще й зарядка зігріває.
Поскакала по гілках, побігала по стежках, 
На всі боки прогиналась, звірів в лісі видивлялась.
А потім покрутилась, і спатки їй захотілось.
Короткий спільний переказ казки з акцентом на дружелюбність та товариськість героїв. Вихователь починає розповідати, діти допомагають продовжити казку.
Підсумок: чи допомогла рукавичка звірям в холодному лісі? Чим?
Зараз на прогулянці ми теж одягнемо рукавички, і вони будуть захищати нас від холоду. 
На занятті були уважними, гарно відповідали:
Особливо хочу відмітити хорошу поведінку, участь у бесіді:
 Як ускладнення:  
Тема 2. Інсценування української народної казки «Рукавичка».
Мета: продовжити знайомство з українською народною казкою, вчити наслідувати образні вирази, спонукати до розповідання казки;  розвивати вміння інсценувати тексти української народної казки, використовуючи пальчиковий театр; виховувати емоційність, артистизм, позитивні міжособистісні взаємини.
Матеріал: ілюстрації до казки, пальчиковий театр, ширма.
Попередня робота: слухання та спільний переказ української народної казки «Рукавичка»
Хід заняття: послухайте мою чарівну загадку, скажіть відгадку.
В лісі, на втіху звірям всім, щось загубив старенький дід.
Влізли мишка туди й жабка, заєць, лиска,вовк, ведмідь.
Ще й кабан – іклан. Будь ласка, пригадайте, що за казка. ( Рукавичка)
Вихователь разом з дітьми розповідає казку за серією ілюстрацій.
Бесіда за змістом казки:
- Звідки в лісі з’явилася рукавичка?
- Які звірята оселилися в рукавичці?
- Як вони звертались один до одного? (ввічливо)
- Як звірі ставились до тих, хто просився до рукавички?
- Чому розбіглися мешканці рукавички?
- Які прізвиська мали звірята?
Інсценування казки:
Діти поділяються на дві групи: актори та глядачі. Потім групи міняються місцями. Вихователь розподіляє ролі між дітьми, роль автора бере собі. Діти одягають пальчикових героїв,  вистава починається.
- Діти, вам сподобалось грати ролі?
- Який ваш улюблений герой, чому?
- Ви всі великі молодці,  я вами пишаюсь!
       Тема 3. На занятті з розвитку мовлення дидактична гра «Опиши героя казки»
       Мета: активізувати словник дітей словами описового характеру, вчити вимовляти багатоскладові слова: шкряботушка, скрекотушка, побігайчик.
Мишка яка? ( мишка – шкряботушка маленька, сіренька, з довгим хвостиком)
Зайчик який? (зайчик – побігайчик білий, пухнастий, полохливий)
Лисичка яка?(лисичка – сестричка пухнаста, хитра, хвостата)
Ведмідь який? (ведмідь – набрід клишоногий, великий)
      Тема 4. На занятті з сенсорного розвитку, використовуючи унаочнення до казки «Рукавичка» 
Мета: закріпити поняття: великий, малий,  довгий, короткий.
Ведмідь, кабан – великий; мишка, жабка – маленькі; хвіст у мишки, лисички – довгий; хвіст у ведмедя, зайця – короткий.
Пропоную заняття, яке я спробувала організувати, було багато попередньої метушні, але воно того варте, дітям дуже сподобалось.
Креативний підхід до показу казки «Колобок»
Тема. Гра – драматизація казки «Колобок» з використанням різних засобів.
Мета: заохочувати дітей до показу казки «Колобок» з використанням незвичних засобів; вправляти в умінні передавати яскравість дії персонажа за допомогою звукових сигналів; продовжувати залучати дітей до перегляду знайомої казки та участі у театралізованій діяльності; сприяти емоційному сприйняттю та відгуку дітей на улюблену казку.
Матеріал:ляльки до казки «Колобок»; шум лісу, спів пташок у запису; миска з гречаною крупою, целофановий пакет, намисто, лист паперу, олівець, пластикова пляшка, гумовий мяч, музичний молоточок, губна гармошка  
Попередня робота: слухання та переказ казки з використанням театру на магнітах; показ вихователем лялькового театру з використанням незвичних засобів; розподіл між дітьми засобів відтворення звуків.
Хід заняття: до дітей завітав персонаж із казки «Колобок» - зайчик. Привітався. Звертається до вихователя: – Я виконав доручення, приніс ці незвичайні речі, тільки що з ними робити? Вихователь повідомляє, що з допомогою цих речей наша казка зазвучить. Перед дітьми викладаються предмети. Вихователь кожному із задіяних дітей показує, що і коли робити.
Текст казки з показом  лялькового театру відтворює вихователь.
Фрагмент розповіді: протягом зустрічей колобка зі звірятами звучить запис шуму лісу, співу пташок (не голосно).  Котиться колобок (шурхіт пакетом), а назустріч йому вовк (кроки – стукіт пластиковою пляшкою) - Колобок, колобок, я тебе з’їм ! - Не їж мене , вовчику – братику, я тобі пісеньку заспіваю. – Ану, заспівай!
- Я по засіку метений, на сметані спечений (шарудіння гречаною крупою в мисочці) я від баби втік(катання намиста в долоньках), я від діда втік (шарудіння листком паперу), я від зайця втік (стукіт олівцем по столу), та й від тебе утечу! То й покотився (шурхіт пакетом)
Ведмідь: все те ж, кроки ведмедя – стукіт долонькою по м’ячу.
Лисичка: все те ж, кроки лисички – стукіт музичного молоточка по столу.
Лисичка гам і з’їла – губна гармошка.
Я змінила кінець казки, щоб діти не шкодували про не дуже гуманний вчинок лисиці.  - Щось не веселий кінець в казочки. Пропоную придумати своє закінчення казки. Варіанти: пташки прилетіли і забрали колобка до себе у гніздечко; колобок підстрибнув і потрапив до білок у дупло; покотився і потрапив до малят в дитячий садок і там живе ще досі.
Щоб зрозуміти, як діти засвоїли уже вивчені казки, практикую тематичні заняття.
Тема: тематичне заняття: « А хто слухав – молодець»!
Мета: закріпити знання дітей про знайомі казки; продовжувати вчити розуміти казку, відтворювати її зміст за запитаннями, загадками, називати та характеризувати її героїв, оцінювати поведінку та вчинки; розвивати інтонаційну виразність мовлення, удосконалювати навички розповідного мовлення, розвивати пам'ять, уяву, логічне та креативне мислення; прищеплювати почуття добра, дружніх стосунків, взаємодопомоги; викликати інтерес до народної мудрості, духовної спадщини, рідної мови.
Матеріал: загадки, казкові завдання, персонажі лялькового та картонажного театру
Попередня робота: читання та інсценування казок
Хід заняття: - Діти, а ви любите подорожувати? Сьогодні в нас незвичайна подорож, в якій на нас чекають цікаві зустрічі та завдання.
Сонце стукає в віконце. Ви не спіть, як сходить сонце.
Всі ми в подорож рушаємо, вже казок багато знаємо!
Вліво – вправо повернемось, дружно за ручки візьмемось.
Наші очі загораються, наші личка посміхаються, 
Чарівна казка починається!
З’являється персонаж лялькового театру – лисичка.
Обговорення образу лисички в казках. Запитання: в яких казках ми зустрічаємось з лисичкою? А чи хотіли б ви мати такого друга, як лисичка?
Яким, на вашу думку, повинен бути справжній друг? Хто із казкових героїв є таким другом?(підказки – показ вихователем персонажів лялькового театру з відомих дітям казок)
Подорож продовжується. На шляху дітей з’являються невідомі речі: хустинка бабусі з казки «Ріпка», хустинка оживає і розмовляє з дітьми; яєчко з казки «Курочка ряба»,  рукавичка. Речі необхідно повернути в їхні казки. Полетімо на килимі – літаку, щоб зверху добре роздивитись і помітити казку. Діти сідають на килим. А поки будемо летіти, я загадаю вам загадки, і перевірю, як добре ви знаєте казки.
Загадування загадок:
1. Розкажу вам, діти, казку я про кішку, про собачку,
   І про діда , і про бабку, і про мишку сіроманку.
  Я скажу, а ви згадайте, назву казки відгадайте. (Ріпка) 
2. Сидить дівчина в корзині на ведмежій дужій спині.
   А чому вона сховалась, і ведмедю не призналась? (Маша і ведмідь)
3. Хто втік від баби з дідом,- не зміг всидіти на вікні.
   Зустрів у лісі різних звірів і кожному співав пісні? (Колобок)
Молодці, добре ви казки знаєте, гарно загадки відгадуєте. Ой, наш килим приземляється в чарівному лісі(під час розгадування загадок були розкладені декорації лісу).
 Дітей зустрічає лялька – лісовичок. – Добрий день, що ви робите в моєму лісі? – Ми подорожуємо по країні казок, знайшли речі, хочемо повернути їх господарям. Ти допоможеш нам? – Допоможу, якщо виконаєте мої завдання.
- Спробуємо?
Завдання 1.
Гра «Казки переплутались»
Мета: вчити дітей складати ланцюжок із картинок за знайомими казками; розвивати логічне мислення, увагу.
Завдання 2
Гра «Виправ мене»
Мета: вчити дітей уважно слухати та запам’ятовувати казки,правильно називати головних героїв; розвивати пам'ять, увагу.
Хід гри: вихователь розповідає уривок казки з використанням магнітного театру, навмисно включаючи в розповідь героя іншої казки, або змінюючи сюжет, діти повинні помітити помилку, виправити.
Лісовичок хвалить дітей, обіцяє допомогти знайти казки, з яких загубились речі, але несподівано з’являється їжачок, він засмучений, бо про нього немає казки. 
Спільне складання казки про їжачка.    - Ой, а я якраз прихопила ілюстрації, за якими нам буде зручно придумувати казку. Діти пропонують назву казки.
З завданням справились, їжачок задоволений, тепер у нього є своя казка.
Лісовичок приводить героїв казок, речі яких загубились (шапочки з зображенням персонажів).
Вихователь: ми здійснили подорож в країну казок, впорались із завданнями, час повертатись додому.
А повертатись ми будемо на м’якенькій, пухкій хмаринці. Заплющіть оченята, уявіть, що ви погойдуєтесь на хмаринці. Медитаційна казочка про хмаринку.
Відкрийте очі, ось ми і вдома. Наша подорож закінчилась.  
Висновок: казка – це глина, за допомогою якої можна ліпити душу дитини.
Казка – це пізнавальний розвиток, художнє та  естетичне виховання, формування свободи дій та поведінки, формування естетичного смаку, моральне виховання, розвиток комунікативних якостей особистості, виховання волі, розвиток пам’яті, уяви, мовлення, мислення, ініціативності, фантазії, створення позитивного емоційного настрою, зняття напруженості, розв’язання конфліктних ситуацій тощо.
Багатогранність казки можливо донести до дітей – крихіток лише за допомогою різноманітної атрибутики. А це: театри, ілюстрації, сюжетні картинки, ляльки. Це все те, що я, вихователь, використовую щоденно і незмінно. 

Немає коментарів:

Дописати коментар