Страницы

середа, 12 травня 2021 р.

Вплив сенсорно-пізнавального простору на засвоєння сенсорних еталонів дітьми раннього віку

Вплив сенсорно-пізнавального простору на засвоєння сенсорних еталонів дітьми раннього віку

Чайка Віра Михайлівна, 
вихователь ЗДО-ЦРД м.Первомайськ

Чому я обрала саме цю тему? Тому, що саме вихователь може зробити життя дітей у групі цікавим, змістовним, легким для всього гурту і для кожної дитини . Саме педагог, який уміло координує інтереси та потреби дітей, є індикатором їх уявлень, він здатний розвинути у малюків потяг до пізнання світу, зовнішній якостей предметів та адекватного їхнього використання.

Однією з основних проблем сьогодення є створення умов для своєчасного повноцінного фізичного, психічного й духовного розвитку кожної дитини, формування її життєвих компетентностей. У зв’язку із цим одне з головних завдань педагога полягає в тому, щоб створити умови для самостійного розвитку дитини, прояву її особистісного потенціалу. Базовий компонент дошкільної освіти, Коментар до Базового компонента, Освітня програма для дітей від 2 до 7 років «Дитина» виокремлюють сенсорний розвиток як базову основу формування всіх ключових компетентностей дитини дошкільного віку. 

Граючись, дитина навчається найрізноманітнішого - залежно від спрямування гри. Оперуючи закладеними у гру знаннями, вона вчиться не усвідомлено. Власне дидактична мета залишається прихованою від неї, і що вдаліше побудована гра, то глибше ця мета прихована. Малюк просто грається, але за своїм внутрішнім значенням - то вже процес навчання, хоча й непрямого, мимовільного, непомітного. Найкращі дидактичні ігри побудовані за принципом самонавчання - зміст гри має спрямовувати дитину на оволодіння певними знаннями і вміннями. 

Я організувала у групі раннього віку сенсорне “підготовче середовище”, де дитина могла б виявити можливості власного розвитку через самостійну діяльність. Одним із головних чинників цього середовища виступає дидактичний матеріал для розвитку сенсорних еталонів. Матеріал, розроблений побудований так, щоб познайомити дитину на другому – третьому роках з усією різноманітністю властивостей предметів: формами, кольорами, розмірами тощо. Дії з предметами слід організувати так, щоб для досягнення потрібного результату необхідно зіставлення предметів за формою, розміром, встановити їх схожість або відмінність. Виконуючи початкові продуктивні дії, дитина 3-го року життя вже знає, що форма, розмір, колір – постійні ознаки предметів, які слід враховувати при виконанні найрізноманітніших дій. Спочатку діти вчяться добирати предмети за формою, далі за величиною й лише потім за кольорами.

У сприйманні кольору сенсорними еталонами виступають хроматичні кольори спектра (червоний, оранжевий, жовтий, зелений, блакитний, синій, фіолетовий) та ахроматичні – білий, чорний. 
Ознайомлення з еталонами форми передбачає знайомство з квадратом, прямокутником, колом, овалом, трикутником. Метою є пізнавання відповідної форми, називання і вміння діяти з нею, а не аналізувати її. 
Еталонами розміру служать умовні мірки. У процесі сенсорного виховання можна не використовувати метричну систему, а встановлювати розміри предмета залежно від місця, яке він займає в ряду однорідних (великий, маленький, найбільший). Ускладнення уявлень про розмір відбувається в процесі переходу від порівняння двох – трьох предметів до багатьох, що утворюють ряд величин, які зменшуються або збільшуються.
При створенні предметно-просторового розвивального середовища групи «Гномики» в ЗДО –«ЦРД» я дотримувалася таких принципів:
• гуманізація, демократизація, особистісна орієнтація педагогічного процесу;
• природовідповідність;
• естетичність, екологічність;
• доцільність для цілеспрямованого, систематичного виконання завдань програми;
• практичність, функціональність;
• доступність, зручність, безпечність;
• відповідність віковим особливостям та санітарно-гігієнічним вимогам;
• сучасність з врахуванням національних традицій та місцевого колориту;
• різноманітність, оригінальність.
В нашій групі облаштований "Осередок сенсорного розвитку". Мета якого є: формувати вміння орієнтуватись у властивостях предметів на дотик; розвивати дрібну моторику рук; закріплювати вміння орієнтуватись у кольорах, у формах та розмірах предметів; розширювати словниковий запас; формувати зв’язне мовлення малят; навчати орієнтуватись у просторі («вгорі – внизу», «високо – низько»); закріплювати поняття «багато – мало – один». Активізувати емоційну сферу дітей, сприяти їхньому сенсорному розвиткові, формувати і закріплювати вміння орієнтуватись у предметах і явищах довкілля.
 
Для занять я використовую дидактичні іграшки та ігри з різним характером ігрових дій, що залежать від їх конструкції:
1. Іграшки для нанизування, що мають наскрізний отвір, призначені для нанизування на стрижень, мотузочку (пірамідки з кілець, кубів, трикутників;
різновид шнурівочок, намисто, лабіринти з просуванням та прокочуванням).
2. Рамки, втулки, площинні та об’ємні геометричні фігури для угрупування і співвідношення
3. Об’ємні геометричні фігури для побудови башточок, місточків та інших елементарних споруд, що сприяють розвитку просторового відчуття.
4. Іграшки-тренажери, «бізіборди», дидактичні ляльки в сезонному вбрані з різноманітними застібками ґудзиками, наліпками, гачками, шнурівками для розвитку м’язів кисті руки та формування навичок самообслуговування.
5. Дидактичні картини зі змінною тематикою, що формують у дітей просторові, часові відношення (дерево в різні пори року; частини доби – день та ніч; де живе – на дереві, на подвір’ї, в нірці…).
6. Народні іграшки: музичні (свищики, тріскачки, брязкальця), розбірні (матрьошки, башточки), для катання (коники, люльки, візочки).
7. Столики для ігор з водою та піском (пасочки, граблі, совочки, відерця, сачки, вудочки, іграшки, що плавають та тонуть), коробки з кольоровим тлом та різними сипучими наповнювачами (піском, кавою, крупами).
8. Природній матеріал (камінчики, мушлі, шишки, жолуді, каштани, насіння).
9. Покидьковий матеріал (коробочки, ґудзики, ниточки, котушки).
Своєю яскравістю, новизною, незвичністю наш «Осередок сенсорного розвитку»  спонукає дітей досліджувати його, діяти в ньому, розвиває ініціативу і творчість. Дуже багато треба було сил, незвичайних знахідок, щоб створити в групі предметно-розвиваюче середовище, яке б забезпечувало накопичення у дітей чуттєвого досвіду.
        «Осередок сенсорного розвитку». Мета: формувати вміння орієнтуватись у властивостях предметів на дотик; розвивати дрібну моторику рук; закріплювати вміння орієнтуватись у кольорах, у формах та розмірах предметів; розширювати словниковий запас; формувати зв’язне мовлення малят; навчати орієнтуватись у просторі («вгорі – внизу», «високо – низько»); закріплювати поняття «багато – мало – один». Активізувати емоційну сферу дітей, сприяти їхньому сенсорному розвиткові, формувати і закріплювати вміння орієнтуватись у предметах і явищах довкілля.
Найважливішими принципами вирішення намічених мною завдань є планомірність і систематичність організації навчання дітей. Однак, з огляду на специфіку роботи з дітьми з 1,6 до 3-х років, необхідно постійне повторення завдань занять у спільній з дорослими і в самостійній діяльності дітей. 
Особливу увагу для розвитку зорового сприйняття я звертала на естетичну сторону дидактичного матеріалу: чисті колірні тони, приємна фактура, чітка форма дидактичних посібників. Щоб пізнати будь-якої предмет я спонукаю дітей проводити ряд цілеспрямованих дій по його обстеженню: стискати, гладити, проводити пальчиком по контуру. Розвиваємо руку і при здійсненні дій по вкладанню, вийманню, утикання предметів. Саме пальчикові ігри та ігри з розвитку дрібної моторики рук, робота з мозаїкою, малювання фарбами планувалися мною щотижня. Також як для самостійної діяльності , так і для занять я активно використовую в своїй роботі бізіборди.
 Бізіборд - це яскрава розвиваюча дошка на якій кріплять цікаві елементи, забавка яка навчає дитину. Допомагає розвинути дрібну моторику та досліджувати різні предмети в одному місці. Бізіборди допомагають дослідити різноманітність текстур та відчуттів, стимулюють їх зір, слух.
Ігри на ознайомлення дітей з формою предметів
Розвивальна гра «Збери машину»
Мета: вчити збирати ціле з частин - геометричних фігур; розвивати пам’ять, увагу, мислення; формувати сенсорні уявлення про геометричні фігури.
Обладнання: картка з наклеєною на ній машиною, яка викладена з геометричних фігур; порожня картка і набір геометричних паперових фігур для викладання машини (4–5 фігур).
Хід гри
Вихователь пропонує дитині роздивитися картку з машиною.
При цьому ставить питання, які спонукають називати геометричні фігури. Потім просить викласти машину на порожній картці, спочатку за зразком, а потім самостійно.
Ускладнення: давати 1–2 геометричні фігури різних кольорів.
Дидактична вправа «Збудуємо будинки»
Мета: продовжувати вчити вкладати вкладки у відповідні вирізи; закріпити уявлення про величину (великий (малий) будинок); збагачувати словник (будинок, дах, вікна); продовжувати вчити узгоджувати прикметники з іменниками (червоний дах, червоні дахи, червоне вікно); розвивати увагу, мислення, сенсорні уявлення.
Обладнання: на картці намальовані два будинки - великий і малий; дахи та вікна вирізані.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям роздивитися будинки, назвати разом з вихователем, із яких геометричних фігур вони складаються.
Далі діти добирають дахи та вікна до будиночків.
Розвивальна гра «Миші й килимки»
Мета: учити дітей добирати деталі певної форми; розвивати мислення, сприйняття, зорову увагу, дрібну моторику, сенсорні уявлення; виховувати естетичний смак.
Обладнання: паперові килимки з певним геометричним візерунком і з отворами різної геометричної форми, додаткові деталі.
Хід гри
Грати можна з 1–3 дітьми. Вихователь звертає увагу дитини на ковдру чи килим, які прогризли миші, і пропонує полагодити.
Звертає увагу на форму отвору, пропонує подумати і дібрати саме ту деталь, якої не вистачає.
Ігри на ознайомлення діей з величиною предметів
Дидактична гра «Чия буда?»
Мета: продовжувати вчити добирати предмети за величиною; розвивати увагу, мислення, сенсорні уявлення.
Матеріал: картки з зображенням собачих будок із добре виділеними отворами (3–4 штуки), площинні фігурки собак відповідної величини.
Хід гри
Вихователь розповідає дітям про те, що собачки вийшли у двір і загралися. А тепер не можуть знайти свої будиночки. Пропонує дітям допомогти кожній собачці знайти свій будиночок. Дитина добирає собачку відповідно до величини отвору.
Дидактична гра «Добери колеса до машин»
Мета: продовжувати вчити добирати колеса до машин, орієнтуючись на величину та колір; закріпити словосполучення машина велика, мала; колеса великі, малі; колеса сині великі; колеса червоні малі; розвивати сенсорні уявлення.
Матеріал: на картці намальовані дві машини - велика (синя) і мала (червона); колеса в обох вирізані.
Хід гри
Вихователь в ігровій формі пропонує дітям дібрати колеса до машин.
Дидактична гра «У кого такий самий»
Мета: вправляти дітей у диференціації предметів за величиною, закріпити назви кольорів; розвивати окомір, мислення, мову, сенсорні уявлення; виховувати організованість, посидючість.
Обладнання: фігури малі й великі, а також однакові за розміром, але різного кольору.
Хід гри
Для тих дітей, які навчились порівнювати і розрізняти фігури за розміром, вихователь бере тацю з фігурами різного й однакового розміру. Завдання: вибрати великі і малі фігури. Користуючись
відомими їм прийомами порівняння, діти роблять відкриття: є фігури однакові за розмірами.
Ігри та ігрові вправи на диференціацію кольорів і їхніх відтінків
Дидактична гра «Знайди предмет за кольором»
Мета: виявити рівень уміння диференціювати предмети за основними кольорами; визначити рівень знання назв кольорів; продовжувати формувати сенсорні уявлення.
Обладнання: набір із 5–6 знайомих іграшок різного кольору (лялька, машинка, пірамідка, брязкальце, дзвіночок тощо) для кожної дитини.
Хід гри
Вихователь каже, що він забув усі кольори, а пам’ятає лише назви. Просить дитину допомогти йому: він називатиме колір, а дитина показуватиме іграшку відповідного кольору. Наприкінці гри
вихователь (незалежно від рівня відповідей) дякує дитині, не виправляючи її під час гри, хвалить її.
Дидактична гра «Добери за кольором»
Мета: вправляти дітей у диференціації предметів за кольором; закріпити назви кольорів; розвивати орієнтацію в просторі, сенсорні уявлення; виховувати бажання гратися.
Обладнання: паперові смужки, на яких зображені 2–3 предмети одного кольору та порожнє віконце; картки з зображенням предметів різних кольорів.
Хід гри
Вихователь читає вірш:
Ось стоять предмети в ряд,
І до себе звуть малят:
«Подивись уважно ти,
Друга нашого знайди!»
Вихователь пропонує подумати, якого ж друга загубили предмети, і знайти його, повернувши у вільне віконце.
Дидактична гра «Добери до човника вітрила»
Мета: учити знаходити предмет відповідного кольору, закріплювати вміння ідентифікувати кольори; розвивати увагу, пам’ять, сенсорні уявлення; розширювати словниковий запас дітей.
Обладнання: картки із зображенням чотирьох вітрильників (червоний, жовтий, синій, зелений) та вітрила таких самих кольорів.
Хід гри
Вихователь пропонує дітям назвати кольори вітрильників (човників) і дібрати до них вітрила того самого кольору.
Ігрова ситуація: вітрильники не можуть вирушити в подорож без вітрил правильного кольору.

Немає коментарів:

Дописати коментар