Страницы

пʼятниця, 12 червня 2020 р.

Розвиток комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей раннього віку. Посібник "Кольорова мозаїка"

Галушко Світлана Валентинівна,
вихователька групи раннього віку
ЗДО КТ № 14 "Дзвіночок"
м. Вознесенська

Розвиток комунікативно-мовленнєвої діяльності дітей раннього віку.
Посібник "Кольорова мозаїка"

Мовленнєвий розвиток дитини раннього віку-це вагома складова і показник її психічного, розумового та емоційного розвитку.Недоліки та вади мовлення,що можуть виникнути в різні  періоди дитинства,позначаються на інтелектуальному та комунікативному розвитку, руйнують особистість, спричинюють соціальну незрілість. Малюк має право проявляти своє зацікавлення будь-чим. Не слід активізувати його мовлення, коли він того не хоче. Будь-які контакти дорослого з дитиною мають супроводжуватися мовленням. Ми називаємо їх грою, грою-забавою, вправою, грою-заняттям.Час спілкування не обмежується й цілковито залежить від готовності дитини, від бажання та активності. Загалом усі заняття з малятами-гра, спілкування.

Насичення простору дитини зразками мовної культури є основним джерелом збагачення її мовлення. Малюк не навчиться говорити, якщо не наслідуватиме дорослих. Ураховуючи реальні можливості дитини, періодично треба намагатися зважати на її досвід і підводити до порівнянь, аналогій, узагальнень, до встановлення взаємозв'язків між предметами. Щоб вона заговорила, потрібно зацікавити її, здивувати.

Водночас розвиток мовлення неможливо здійснювати поза сферою спілкування дитини з дорослими та однолітками. Інтегрує ці процеси цілеспрямоване формування комунікативно-мовленнєвої діяльності. Паралельне ставлення мовлення та комунікативної діяльності дошкільнят пояснюється віковими закономірностями їхнього розвитку. Саме виникнення мовлення у малюка можливе лише за умов, коли дорослий спеціально організовує мовленнєве спілкування з нею.

У своїй роботі використовую для розширення словникового запасу та розвитку фразового мовлення дітей ігри з дидактичною лялькою за різними сюжетами. Проводжу бесіди з малюками, тематика яких торкається зрозумілого довкілля дитини чи яскравих вражень дитини ("Сонечко і дощик", "Мої іграшки", "Як метелик шукав квітку", "Годування птахів") що розвиває у малюків вміння вести діалог, правильно відповідати на запитання, самим їх формулювати. У повсякденні і на заняттях використовую мовні ігри"Вгадай  що робить". "Хто покликав?","Скажи як я".

Для розвитку зв'язного мовлення використовую розгляд яскравих книжкових ілюстрацій з супроводжуючим описом. Доведено залежність розвитку мовлення малюків від розвитку пальців рук. Тому використовую різні пальчикові мовленнєві ігри, потішки, віршики й казки. Це збагачує мову дітей, викликає радість.емоції.

Я пропоную розвиваючий ігровий посібник для дітей раннього віку "Кольорова мозаїка".

Його мета:  Розвивати розуміння мовлення дорослих,сприяти розвитку активного мовлення.Формувати елементарні навички мовленнєвого спілкування з дорослими та однолітками.стимулювати до розповідного мовлення.Виховувати звукову культуру мовлення.Збагачувати досвід дітей різноманітними сенсорними враженнями.

Навчальний проект «Кольорова мозаїка»
для дітей групи раннього віку

Вид проекту – ознайомлювально-орієнтовний, колективний
Тривалість – тижневий
Учасники проекту – діти, вихователь, батьки.
Мета проекту – розвиток сенсорних здібностей дітей, вивчення кольорів (червоний, жовтий, синій, зелений), виховання у дітей бажання приймати участь у спільній діяльності. Залучення батьків до спільної діяльності з дитиною в умовах сім’ї і дитячого садка.
Завдання проекту:
- ознайомити дітей з кольорами: червоний, жовтий, зелений, синій;
- вчити добирати предмети однакові за кольором, групувати їх відповідно до кольору;
- вчити розміщувати предмети, чергувати їх за кольором, позначати за допомогою кольору властивості предметів;
- ознайомити з тим, що один і той самий колір може бути використаний для зображення різних предметів;
- формувати розуміння ігрових завдань та володіння способами їх розв’язання;
- розвивати допитливість, творчі здібності, мислення мовлення дітей;
- вираховувати інтерес батьків до життя дітей у садку.
Робота з батьками
1. Ознайомити батьків із завданнями проекту.
2. Залучити батьків до оформлення предметно-розвивального середовища (згідно кольору дня).
3. Виконання домашнього завдання батьками разом з дітьми (малювання предметів відповідного кольору).
4. Розучування віршів з дітьми.
5. Вивчення дидактичних ігор по ознайомлення дітей з кольорами.
6. Консультація на тему «Розвиток сенсорних здібностей дітей через дидактичні ігри».
Очікуванні результати:
- діти знають і називають кольори;
- вміють групувати однорідні предмети за кольором;
- зіставляють предмети за кольором; встановлюють їх схожість чи відмінність;
- діти знають, що один і той самий колір може бути використаний для зображення різних предметів.

Етапи роботи над проектом

Підготовчий етап
1. Розробка проекту, визначення мети, завдання, вибір методів і прийомів плану складання перспективи та календарю.
2. Ознайомлення батьків з проектом, його завданнями
3. Підбір методичної, художньої літератури, настільних
ілюстрованого матеріалу, дидактичних ігор
Основний етап
1 день – Подорож в королівство жовтої фарби
Зустріч з курчатком.
Гра «Допоможемо курчатку знайти друзів». «Подаруємо сонечку промінці».
Заняття. Аплікація «Курчатко»
Дидактична гра «Назви предмети жовтого кольору»
Гра «Погодуємо курчат» (вибрати горох жовтого кольору)
Заняття. Малювання «Зігріємо курчат добротою» (колективне
малювання жовтою фарбою сонечка, горошин). Вивчення вірша «Курчата»

Сюжетна гра «Почастуємо гостей» (сервіровка столу посудом
жовтого кольору. Вибір подарунків жовтого кольору).
2 день – День червоного кольору
Розглядання одягу дітей. Зустріч з червоною кулькою
Гра «Назвемо друзів червоної кульки»
Дидактична гра «Пристебни пелюстку до квіточки», «Що зайве»
(групування предметів по кольору), «Назви овочі, фрукти червоного кольору».
Зустріч із снігуром.
Малювання «Подарунок птахам» (гілочка горобини) – колективне.
«В гості до горобини» збирання ягід для пташок.
3 день – День народження зеленої фарби
Гра «Назви предмети зеленого кольору». «Зустріч з мешканцями
зеленої країни» (жабкою, коником-стрибунцем, жуком) –
придумування діалогу за зразком дорослого.
Заняття. Аплікація «Склади ялинку». 
Рухлива гра «Кольорові
автомобілі», «Жабки».
4 день – В королівстві синього кольору.
Зустріч із синьою кулькою.
«Подорож з Капітошкою» заняття з мовленнєвого розвитку (звукова культура мови). Розглядання ілюстрацій з називанням предметів синього кольору.
Гра «Допоможемо курчатку перебратися через рівчачок».
Читання вірша Т.Коломієць «Гарна хатка у курчатка»
Розмальовування зафарбовок. Рухлива гра «Знайди пару»
5 день – Заключний етап
Розвага (за віршем Т.Коломієць «Подарунок»)
Художньо-естетичний розвиток «Кольоровий салют» (штампування)
Дидактична гра «Заховай мишку», «Одягни ляльку»
Рухлива гра «Знайди пару», «Знайди свій будиночок»
Ігри з кольоровими кульками


Немає коментарів:

Дописати коментар