Страницы

вівторок, 9 червня 2020 р.

Горизонтальний пластичний балет як засіб фізичного розвитку дітей дошкільного віку

Мартинюк Марія  Василівна,
інструкторка з фізичної культури
Кривоозерського ЗДО № 4 "Казка"

Горизонтальний пластичний балет 
як засіб фізичного розвитку дітей дошкільного віку

Сучасна традиційна система фізичного виховання дошкільнят не створює умов для збереження і розвитку здоров’я, оскільки в ній не враховані основоположні закони природи. Майже всі заняття і тренінги з фізичної культури починаються з вертикальних, ударно струшуючих навантажень у бігу та стрибках. Тому на стику педагогіки на стику дитинства, теорії та методики фізичного виховання і спортивного тренування, виник принципово новий і універсальний етико-оздоровчий напрямок М. М. Єфименка «Горизонтальний пластичний балет». 

Запропонований стиль роботи має на дітей колосальний позитивний, фізичний, психічний та духовний вплив. Діти ніби занурюються у світ рухів, музики, образів, що породжують відповідні асоціації. За його технологією акценти з традиційних вертикально-гравітаційних танцювально-оздоровчих рухів на  горизонтальні, більш «тварині». Рухи в пластик шоу нагадують котячі: граційно плавні, без зайвого поспіху, повні стриманої сили і гідності. Стиль рухів виявляється не стільки з зовні, скільки на внутрішніх м’язових напругах. За уявною легкістю і не значним навантаженням приховується дуже потужний розвивально-оздоровчий ефект. Автор цієї технології пропонує плавні і повільні рухи, танцювальні переходи від одної асани до іншої дотримуючи природи людини.
У горизонтальному пластичному балеті має значення природна краса рухів, їх витонченість, закінченість, виразність. У ньому не обов’язково (і навіть не бажано!) виконувати шпагат або робити місток, але необхідно, щоб носок на стопі був відтягнутий, а кисть руки здійснила виразний жест. Велике значення має міміка, «пантоміма», коли вираз обличчя точно і не двозначно передає внутрішній світ граючого образу, широку гаму емоційних переживань. Кожна композиція пластик шоу по вина нести в собі «драматичний заряд», виявляти діалектичну єдність і боротьбу протилежностей, подолання, пошук істини, містити в собі філософське підґрунтя, певну мораль.
Горизонтально пластичний балет привабливий ще й тим, що не потребує якихось особливих умов. Я займаюсь з дітьми у фізкультурному залі дошкільного – закладу . Спортивний зал дитячого садка повністю відповідає вимогам (10 х 10 м). Безпосередньо перед занятьом пластик шоу я завжди провітрюю, приміщення, щоб діти відчували легку свіжість, прохолоду, здійснюю провітрювання також і після заняття.
У мене в залі обов’язково  є медична аптечка. Підлога в залі застелена килимовими доріжками. Під час виконання рухів та вправ використовую гімнастичні килимки, щоб не виникало подразнень і натирань у ліктьових та колінних суглобах. Велике значення має освітлення залу. Під час гравітаційного розвантаження затемнюю світло, щоб досягти медитативного стану. Використовую різні кольори гімнастичних килимків та атрибутів виходячи з того, що у дітей різний стан та тип центральної нервової системи: від спокійного флегматика до вибухового холерика, щоб хоча б відносно вирівняти і збалансувати їхній психофізичний стан.
Музика у пластик шоу відіграє з найбільш значущих ролей нею наповнений увесь простір, з нею все ж починається і нею закінчується. Рух наслідує музику, рух живе музикою, образ реалізується в музиці і русі. В роботі з дітьми мені більше подобаються дитячі музичні композиції з відомих мультфільмів, казок, класичної музики Шостаковича та «Пори року» Чайковського.
Під час гурткової роботи можуть займатися 12-14 дітей, але в основному я займаюсь з 8-10 дітей, що забезпечує досить високу ефективність завдяки втіленню особистого підходу до кожної дитини. Якщо в мене діти працюють парами, то я підбираю приблизно однакової комплекції (зросту, ваги), що дозволяє їм  більш зручно виконувати рухи. 
Як малу форму фізичного виховання дошкільнят горизонтальний пластичний балет «Грація і пластика» я продовжую до 15-18 хв незалежно від віку дітей. Зміст та фізичні навантаження варіюю відповідно до віку дітей, працюю за розкладом двічі на тиждень. Для дітей 5-го віку загальна тривалість на тиждень до 30 хв, для дітей старших 5-ти років – до 40 хв. Саме протягом цього часу вдається зосереджувати дітей на сюжетній лінії досягаючи не обхідної мотивації.
На початку кожного заняття з дітьми з пластик шоу «Пластика і грація» завжди проводжу розвантаження скелету (хребта), тобто вводжу дітей в стан релаксації.
Як я це роблю: спочатку виключаю світло або зменшую його інтенсивність, далі вмикаю повільну релаксаційну музику; діти приймають положення лежачи на спині, кисті розміщені долонями вниз; я промовляю сюжетний текст (авторське лібрето): «А зараз , дітки, заплющимо оченятка, заспокоюємося і уявімо собі, що ми знаходимося в якійсь казковій країні. Світло вимкнуте – мабуть ми спимо. Тут так тихо. Т-ш-ш-ш, не ворушіться… Покладіть руки в здовж тулуба, долонями до низу, і розслабтеся. Слухайте музику і уявляйте де ми звами опинилися. Але краще не рухатися, а відпочивати лежачи на підлозі. Ви відчуваєте як земля наповнює вас силою та енергією і готує до казкових пригод. Дихайте носиком спокійно і легко. А може це казковий сон, в який ми потрапили у пошуках пригод? Треба ще трішки полежати і розслабитися.. Ну ось ми з вами і відпочили. Чуєте, голосніше зазвучала музика, з’явилося більше світла – саме час починати нашу казку. Так що відкривайте свої оченята, озерніться, посміхніться – ми з вами вже потрапили у казку!».
За горизонтальним пластичним балетом я вбачаю прекрасне, довге і цікаве майбутнє. Протягом декількох років , що я працюю за цією технологією мені приємно спостерігати за радісними очима дітей під час тренувань, Їхніми задоволеними посмішками, а також не бажанням закінчувати тренування. Діти розцвітали на тренуваннях немов троянди, - спеціально підібрана мною музика, розроблений сюжет та природна рухова активність вже за кілька тижнів створюють чудо переродження, тілесного, розумового та духовного! Ця фізкультурно- естетична система здатна зробити дітей, людей більш здоровими, красивими і щасливими,  досягнути досконалості та гармонії фізичного та духовного.

"Зоряні грації" Пластик-шоу для дівчаток старшої групи Фізкультурна казка (лібрето)

У центрі музичної зали лежить макет великої сріблястої зірки. На стелі прикріплені місяць і зірочки, а на стіні - сонечко та хмари. Доречно трішки послабити світло (прикрити жалюзі). Звучить релаксаційна "космічна" музика.
Інструктор та дівчатка лягають на спину головами до центра кола. Очі заплющені. Тіло розслаблене. Голова має лежати в зручному для кожного, природному положенні (ніс спрямований або вгору, або трохи в сторону). Руки вздовж тулуба, долонями вниз, розслаблені. Ноги разом (але не притиснуті) або злегка розведені. У такому положенні перебувають 2-3 хв.
Відбувається гравітаційне розвантаження хребта і зниження психічного збудження.
Інструктор. Щовечора над нами спалахують мільярди зірок. Зоряне небо приваблює наші погляди і зачаровує своєю красою. Можливо, нам подобається милуватися ним тому, що воно недосяжне і таємниче. Здається, що там -  своє життя, не схоже на наше.
Вправа "Зоряне небо"
Лежачи на спині, руки вздовж тулуба, дівчатка виконують повороти голови вправо і вліво. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Уявімо, що ми дивом опинилися серед зірочок, помилуймося їхньою красою!
Вправа "Яскраве мерехтіння" Лежачи на спині, ноги зігнуті в колінах, руки обхоплюють гомілки, дівчатка перекочуються вправо і вліво. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Чи помітили ви, що у кожної зіроньки є свій колір? Придивіться, і ви побачите,. як густу темряву космосу пронизують різнобарвні, осяйні промінчики.
Вправа "Промінчики" Лежачи на спині, руки вздовж тулуба, дівчатка розводять ноги нарізно, руки в сторони.  Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Тільки-но настає вечір, зірочки прокидаються від довгого сну, радіють зустрічі одна з одною.
Вправа "Пробудження зірочок" Лежачи на спині, руки вздовж тулуба, дівчатка піднімають корпус, згинають коліна і схрещують на них руки. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Сонце -  це велика зірка, що дає нам тепло і світло.
Вправа "Сонце - велика зірка" Лежачи на спині, взявшись за руки вгорі, ноги зігнуті в колінах, дівчатка почергово піднімають прямі ноги, тягнучи носочки. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Однієї місячної ночі зірочки спустилися з неба і розбіглися по Землі, яка стала схожою на сріблясто-сяючий килимок.
Вправа "Зоряний килимок"
Лежачи на спині, руки над головою, дівчатка перекочуються на живіт, почергово піднімають руки вперед-угору. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Та на нічному небі є не лише зорі, а й дивовижні хвостаті пані, які швидко пролітають, залишаючи за собою довгий кольоровий шлейф. Це -  комети.
Вправа "Комета"
Лежачи на животі, взявшись за руки, дівчатка одночасно піднімають голову, плечі, руки, ноги вгору, прогинаючись у тулубі. Вправу виконують кілька разів.
Інструктор. Зорі лиш спостерігають за тим, як пролітають повз них їхні
подруги-комети.
Вправа "Допитливі зірочки"
Лежачи на животі, упор на кисті рук, ноги зігнуті в колінах, дівчатка виконують невеликі повороти голови-плечей право (вліво). Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Особливо гарним буває зоряне небо взимку. В цю пору року дуже добре видно різні сузір'я.
Вправа "Сузір'я Великої Ведмедиці"
Лежачи на животі, в упорі на кисті рук, прогинаються в спині, наближаючи п'ятки до сідниць. Вправу виконують кілька разів.
Івструктор. А іноді зірки падають. Кажуть, що коли падає зірочка, треба здати бажання і воно неодмінно здійсниться. Загадаймо й ми бажання!
Вправа "Зірка, яка падає"
Лежачи на животі, ноги зігнуті в колінах, прогинають спину, беруться за свої стопи, голову піднімають вгору ("корзиночка"). Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Якщо довго-довго дивитися на зоряне небо, може здатися, що то не зірочки, а маленькі світлячки, що повзають один за одним.
Вправа "Світлячки"
Повзають на низьких карачках одна за одною по залі. 
Інструктор. До речі, зірочкам теж цікаво, що відбувається у нас на Землі. З висоти поглядають вони на Землю.
Вправа «Зверху вниз»
З в. п. на середніх карачках дівчатка згинають і розгинають руки. Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. А потім знову дивляться одна на одну й насолоджуються граційністю.
Вправа "Зоряні грації"
На середніх карачках виконують змах ногою, прогинають спину, піднімають голову вперед-угору. Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Шлють зірочки нам і одна одній барвисті промені-привіти.
Вправа "Танок променів"
На задніх карачках припіднімають живіт, випрямляють і згинають праву ногу в коліні, поставивши її за ліву, випрямляють ("косичка"), саме виконують лівою ногою.
Інструктор. А ще зіроньки дуже люблять літати. Вони сяють то яскравіше («літають»), то тьмяніше (положення групування, голова притиснута ю грудей, руками обхопити коліна або опустити навхрест між ногами на підлозі).
Вправа "Зоряний політ"
Сидячи в положенні групування, виконують одночасні махи рук і зігнутих ніг, не торкаючись опори (імітують політ).
Інструктор. А чи доводилося вам колись бачити зоряний дощ? Подивимось!
Вправа "Зорепад"
На низьких колінах, взявшись за руки, дівчатка сідають збоку від своїх гомілок (вправо-вліво). Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Мої дівчатка-зірочки, а зараз ми вирушимо до планети краси і люві - Венери – і передамо їй наше послання.
Вправа "Послання планеті Венера"
З в. п. на низьких колінах переходять у положення на високих Колінах, при цьому виконують плавні, пластичні, повільні рухи руками знизу-вгору, ніби витягуючи себе в кожному русі. Повертаються у в. п. Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Сонце, зірочки, планети все це частина безмежного. Всесвіту
Вправа "Безмежний Всесвіт"
У в. п. на низьких колінах, тримаючись за руки, виконують згинання тулуба притискаючи підборіддя до грудей, тримаючи спину круглою, а потім випрямляючи, голову закидають назад. Вправу повторюють кілька разів.
Інструктор. Під ранок блискучі зірочки, прощаються одна з одною, усміхаються, кружляють у ранковому пластичному таночку.
Вправа "Ранкові красуні"
З в.п. стоячи навшпиньки кружляють на місці навколо себе, махаючи плавно руками вгорі над головою.
Інструктор. На світанку прощаються зірочки із Землею, даруючи їй ґанок своє світло.
Вправа ''Яскрава зірка"
Стоячи ноги нарізно, руки в сторони, переносять вагу тіла вправо, згинаючи трохи праву ногу й опускаючи праву руку ("літак"). Те саме виконують уліво.
Інструктор. Зірочки дякують небу, простягаючи свої промінчики.
Вправа "Дякуємо, рідне небо!"
Стоячи, піднімають руки вгору, відводять праву (потім ліву) ногу назад на носочок, дивляться вперед-угору.
Інструктор. Час нашим маленьким, гарним та граційним зірочкам прощатися, вирушати у далеку подорож по космосу. На них чекає багато нового і невідомого, безліч зустрічей та знайомств. На прощання вони поклонилися гостинній Землі і зникли...
Вправа "Прощання"
Йдуть по колу, взявшись за руки, вклоняються.

Немає коментарів:

Дописати коментар