Страницы

пʼятниця, 5 червня 2020 р.

Формування у дітей раннього віку навичок ліплення. Ігровий посібник "Пластилінові картинки"

Берікул Олена Віталіївна
вихователька молодшої групи
Олександрівського ДНЗ № 1 “ Вербичка “ 

Формування у дітей раннього віку навичок ліплення. Ігровий посібник "Пластилінові картинки".         

   Посібник для занять “Ліплення з пластиліну”  з дітьми раннього віку за програмою “Дитина”

Мета посібника:
Продовжувати формувати у дітей зацікавленість образотворчою діяльністю. Викликати емоційний відгук на зміст занять з образотворчого мистецтва. Стимулювати ініціативність дітей під час занять образотворчим мистецтвом. Формувати вміння використовувати різні техніки малювання.
Розширювати діапазон прийомів ліплення, навчати основам аплікації.


Прийоми розмазування та натискання пластиліну:

Матеріали і інструменти:

· м'який пластилін яскравих кольорів;
· основа для картин;
·  різнокольоровий матовий картон, оксамитовий  папір, пластилінова основа (пластилін, розмазаний рівномірним шаром на щільному картоні), тканина  натягнута на картон;
· ножиці, клей і ін.
· для обігрування сюжету картинки можна використовувати пластмасові та гумові іграшки.

Використовувані прийоми ліплення

· Скочування (1-й спосіб) - формування кульок з невеликих шматочків пластиліну шляхом їх катання круговими рухами між великим і вказівним (або середнім) пальцями руки.
· Натискання - натискання на скачану кульку вказівним пальцем з метою отримання пластилінового коржу в певному місці на плоскій основі виробу.
· Розмазування - натиснення на скачану кульку  вказівним пальцем і відтягування його в потрібному напрямку з тією ж силою тиску з метою отримання пластилінової лінії на плоскій основі виробу.

Створюємо пластилінові картинки

Методика роботи

Навички натискання і розмазування пластиліну засвоюються маленькими дітьми дуже швидко. Щоб малюк швидко засвоїв нову навичку, необхідно йому допомогти. У потрібному місці на картон кладеться невелика пластилінова кулька діаметром 5-10 мм, скачана дорослим. Потім дорослий бере вказівний пальчик правої руки дитини, кладе його на кульку і своїм вказівним пальцем натискає зверху на палець дитини. В результаті з кульки виходить круглий коржик. Щоб отримати пластилінову лінію, дорослий бере вказівний палець правої руки дитини, кладе його на кульку і своїм вказівним пальцем спочатку натискає зверху, а потім, не зменшуючи тиску, відтягує палець дитини в потрібному напрямку. Основні напрямки розмазування - згори донизу і зліва направо (Для правої руки), справа наліво  (для лівої руки). Надалі малюк вже розкладає готові кульки в потрібні місця картинки і розмазує їх самостійно. Навчання прийомам натискання і розмазування пластиліну починається з вказівного пальця провідної руки, але можна користуватися середнім і великим пальцем, якщо це зручно дитині. Під час роботи необхідно стежити за тим, щоб палець дитини не загинався, а залишався прямим і напруженим, щоб він діяв подушечкою пальця, а не дряпав пластилін нігтем. У міру засвоєння дитиною навичок створення пластилінових картинок кількість операцій, виконаних самостійно, поступово збільшується: дитина сама скачує кілька кульок, розкладає готові кульки в потрібні місця картинки, натискає і розмазує їх самостійно.

Як підготуватися до роботи?

Перед початком заняття потрібно підготувати робоче місце. На стіл слід постелити клейонку, а дитині надіти спеціальний клейонковий фартух і нарукавники або халат з рукавами на гумці. На столі має бути тільки саме необхідне: основи для картинок і заздалегідь підготовлені пластилінові кульки (можна покласти на пластмасові тарілки). Спочатку запропонуйте дитині для роботи пластилінові кульки одного кольору, в подальшому - кульки різних кольорів, далі - маленькі шматочки пластиліну для самостійного виготовлення кульок.

Що розмазувати?

Для роботи підберіть нетоксичний пластилін чистих кольорів, досить м'який, але не липкий до рук. Дайте дитині можливість спробувати в роботі різні види пластиліну, що відрізняються структурою, кольором та іншими характеристиками.

На чому розмазувати?

В якості основи для пластилінових картинок можна використовувати різнокольоровий матовий картон, пластилінову основу (пластилін, розмазаний рівномірним шаром на щільному картоні), тканину, натягнуту на картон, плоскі дощечки і ін. Головна вимога до основи для пластилінової картинки: пластилін повинен добре прилипати до поверхні.

Як вибрати сюжети для пластилінових картинок?

У заняттях з дітьми раннього віку слід використовувати прості сюжети, близькі досвіду дітей.

Як організувати розвиваюче заняття?

Дорослий повинен сидіти за одним столом з дитиною, щоб мати можливість допомогти йому. На першому етапі тривалість занять становить близько 10-15 хвилин, поступово час їх проведення можна збільшити. У  всіх пластилінових картинках повинен бути присутнім сюжет. Щоб закріпити навички дитини, повторюйте один і той же сюжет кілька разів, використовуючи його на кількох заняттях. Заняття слід проводити у вигляді гри, супроводжуючи процес роботи з пластиліном коментарями. Це можуть бути вірші, загадки, бесіди, пальчикові ігри за сюжетом картинки.

Готові шаблони з сюжетами для пластилінових  картинок
Дитина не завжди в змозі уявити собі сюжет майбутньої картинки подумки. Тому дорослий цілком може запропонувати дитині заготовку для пластилінової картинки, на якій за допомогою точок (або кружечків) і ліній намальований сюжет майбутньої картинки. Практика показала, що готові сюжети для пластилінових картинок надовго утримують інтерес дитини до роботи, розвивають естетичний смак, фантазію, підвищують упевненість малюка в своїх силах в результаті швидкого створення закінчених сюжетів.

Користь

Ліплення доставляє  малюкам не тільки масу задоволення, але й  сприяє розвитку інтелектуальних і творчих здібностей. Стимулює розвиток дрібної моторики, удосконалює тактильну чутливість; готує руку до письма; формує правильне сприйняття кольорів; вчить гармонійно їх поєднувати; розвиває конструкторське мислення; сприяє формуванню естетичного смаку; позитивно впливає на емоційний стан дитини.
Дітям дуже подобається заняття “Ліплення за готовими шаблонами з сюжетами”. Вони з радістю включаються в роботу і з легкістю освоюють навчальний матеріал, запам'ятовують та повторюють вивчене.

Немає коментарів:

Дописати коментар