Страницы

середа, 17 квітня 2019 р.

Комплексне заняття з розвитку мовлення у старшій групі

Яковлєва Наталія Михайлівна
 Вихователь  ЗДО № 64
м. Миколаїв
 Комплексне заняття з розвитку мовлення у старшій групі
Тема: "Весело про друга я розкажу"
Мета:
Зв'язне мовлення: вчити дітей складати описову розповідь про друга  за власним малюнком зв’язно, послідовно за структурно-логічною схемою.
Лексика :
збагатити та активізувати у мовленні: словниковий запас порівнянь; прикметників чоловічого та жіночого роду, що характеризують зовнішність, риси і поведінку людини;
поповнити словниковий запас новими словами - доброзичливий, дружелюбний.
Граматика:
закріпити: вміння добирати прикметники до іменників; вживати слова з   суфіксами пестливості; вживати займенники у різних відмінках;
стимулювати вживання складнопідрядних та складносурядних речень. Розвивати у дітей уважність, мислення, звички і моделі поведінки, що відповідають бажанню діяти у напрямку сталого розвитку.
Виховувати доброзичливе ставлення до інших, друзів, відчуття колективу, добрих взаємин.
Попередня робота: Мовленнєві дидактичні ігри «Інтерв'ю», «Розшук - об'яви», «Запроси друзів», «Скажи навпаки», «Комплімент», прислів'я про дружбу, професії дорослих, сприймання казок В.О.Сухомлинського «Добре слово», Т.Вершиніної « Ґудзик та рукавичка», вивчення вірша про дружбу
Матеріал: 2 дошки, портрети - малюнки друзів, подарунки-малюнки друзям, фотовиставка «Дружні малята - наші хлопчики й дівчата», структурно - логічна схема, демонстраційні картинки до схеми, роздаткові картинки до дидактичної гри «Очі друга».
ХІД ЗАНЯТТЯ
1. Організаційний момент. 
І етап – комунікативна діяльність.
Вих.: Діти, давайте підійдемо до нашої фотовиставки. Скажіть чи однакові ви всі на фото? Діти: Ні, різні...
Вих.: А чим ви відрізняєтесь один від одного?
Імов. відповіді - у нас різний зріст, обличчя, волосся, настрій, очі, одяг, дівчатка , хлопчики,...
Вих.: Так, всі ми різні, але всі ми.. . друзі, товариші, діти! Вих.: Назвіть слова, які вам приходять на думку, коли чуєте слово «дружба».
Мовна гра «Асоціації» на слово «дружба». Імовірні відповіді  - радість, подарунок, гра, посмішка, друзі, обійми, товариш, цукерка, сердечка, іграшка,...
Вих.: Діти, кожний з вас секретно намалював свого друга та подарунок йому (показує на виставку на дошці). Чим ви малювали?
Діти: Фарбами, фломастерами, олівцями,...
Вих.: А я вам пропоную намалювати свого друга словами. Чи вмієте ви це робити?!
Вих.: Я вас навчу. Малювати словами або описувати важко. Але ви всі розумні і я впевнена, що ви це зможете зробити. Допомагати малювати описувати свого друга нам буде цікава схема.
Вихователь запрошує дітей сісти на стільці (півколом). На дошці знаходиться логічно - структурна схема у вигляді піраміди.
Вих.: Якщо ми з вами подолаємо всі сходинки схеми - піраміди, ми намалюємо словами друга і щось цікаве прочитаємо.

II етап - пізнавальна діяльність.
Вих.: Давайте пограємо в словесну гру «Назви лагідне ім'я товариша». Ви будете називати лагідне ім'я товариша справа, виділяючи голосом перший звук.
Мовна гра «Назви лагідне ім'я».
Мета: закріпити вміння називати пестливо ім'я, використовуючи суфікс      « -ОЧК», «  -єчк », « -ечк », виділяти перший звук у слові.
Вихователь виставляє 1 картинку схеми на 1 сходинку.
Вих..: Вам, діти, в описі-малюванні друга необхідно спочатку сказати хлопчик це чи дівчинка і назвати перший звук його імені.
Вих.: Далі ми будемо описувати - малювати словами обличчя друга, (виставляється портрет - зразок). Найвиразніші на обличчі - очі. Які бувають очі у людини?
Імов. відповіді - сині, сірі, чорні, блакитні, зелені,...
           Дидактична гра «Очі друга».
Мета: вчити дітей використовувати у описі порівняння.
Вих.: Очі сині, як...(барвінок, волошки, небо, намистинка, море...), зелені, як...(трава, листочки, смарагди, ялинка...), карі, як...(шоколадка, каштан, горішок ... ), чорні, як...(вугілля, земля, шоколад чорний, перлинка, ґудзик...)
Вих.: Прикрашає людину волосся та зачіска. Назвіть, які зачіски та волосся у вас.
Мовна гра «Розкажи про своє волосся».
Діти називають свій колір волосся та вид зачіски, (світле, біле, темне, русе, чорне; довге, коротке, кучеряве, пряме, хвостик, косички, стрижка,...)
Вих.: Важливо намалювати словами характер поведінки друга, основні його чесноти. Згадайте який у житті ваш друг? (веселий, чи сумний, швидкий чи стриманий). Ми пограємо в гру «Який?». Я називаю яка дівчинка, а ви говорите який хлопчик і навпаки.
Мовна гра «Який друг?»
Мета: закріпити вміння називати прикметники жіночого та чоловічого роду, познайомити з новими словами.
Вих.: Дівчинка гарна - хлопчик ... діти: гарний, дівчинка радісна - хлопчик... радісний, щедра - щедрий, весела - веселий, добра - добрий; щасливий - щаслива, сміливий - смілива, сильний - сильна, швидкий - швидка, засмучений - засмучена ...
Вих.: Якщо друг зичить всім добра, то він добро.. .(діти) зичливий. Діти повторюють разом «доброзичливий»(тихо, голосно)
Вих.: Якщо друг любить дружити зі всіма, то він друже... любний. Діти повторюють разом «дружелюбний» (питально, стверджувально) і показують жестами.
Вихователь виставляє наступну картинку схеми.
Вих.: У своїй розповіді про друга ви будете описувати його тими словами, які йому підходять.
Вих.: Дуже важливо розказати чому ви дружите саме з цією людиною, (виставляє наступну картинку). Тому наступна гра « Продовж речення».            Лексично-граматична вправа « Продовж речення»
Мета: закріпити вживання особових займенників у різних граматичних формах, вміння складати складнопідрядні речення.
Речення починається так «Я дружу з нею (ним), тому що...».
Імов. відповіді -... тому, що вона (він) грає зі мною завжди у «Сім'ю», «Водії», ділиться зі мною цукерками, допомагає мені малювати, одягатися,' живемо поруч, відвідуємо разом школу, ходимо на танці, поздоровила мене з днем народження, запрошував на день народження, ми разом займаємося футболом, спортом ...
Вих.: А що ви любите робити разом з другом ви зараз покажете. Станьте, будь ласка, парами хто з ким бажає і виконуйте вдвох рухи, які я буду називати. Ви любите танцювати, стрибати, бігати, плавати, малювати, прибирати, боротися, грати, лікувати, доглядати ...
Фізхвилинка «Покажи рухами».
Як живеш? - ось так! 
Як біжиш? - ось так!
Як ідеш? - ось так!
А сидиш? - ось так!
Як кричиш? - ось так!
 Як танцюєш? - ось так!
А мовчиш? - ось так!
 Дружиш як? - ось так!
Вих.: І останнє, про що треба намалювати словами - це розповісти про мрії друга, тобто ким він або вона мріє стати. Навчимося ми це робити знову завдяки мовленнєвій вправі «Склади речення». «Я мрію бути (ви називаєте ким ви мрієте стати), а він (вона) мріє стати (називаєте ким мріє бути ваш друг). Наприклад, я мрію бути продавцем, а мій друг мріє бути спортсменом.

III етап перетворювальної діяльності.

Вих.: Давайте разом за схемою що за чим ви будете розказувати в малюванні - опис свого друга.
Діти разом з вихователем називають послідовність розповіді (згідно картинок).
Вих.: Спочатку скажемо хто ваш друг - хлопчик чи дівчинка і назвемо перший звук його імені. Далі розкажете про очі і волосся друга, потім говорите про характер друга. Скажіть чому ви дружите саме з цією дитиною.
Чим ви любите разом займатися. В кінці розповіді розкажете про мрії свої і свого друга. Чим вище ви будете підніматися по сходинках, тим більше цікавого ви розкажете про свого друга, тим легше нам буде відгадати - хто це.
Вих.: Отже, слухайте уважно! Хто бажає першим розповісти?
Діти описують свого друга. Той, кого описували, може жестами, рухами, словами виразити вдячність.
Після кожної розповіді вихователь за змістом починає, а діти продовжують прислів'я про дружбу (В нашій дружбі - сила. Як будемо дружити, нас нікому не зломити. Всі за одного і один за всіх. Вірний друг то найкращий скарб. Друга шукай, а знайдеш - тримай. Людина без друзів, як дерево без коренів. Без друга на душі хуга. Людина без друга, що їжа без солі. Добро добром згадують.)
Вих.: Ви у мене всі молодці, справжні майстри малювання словами свого друга! Хто на занятті не встиг цього зробити, ми продовжимо цю справу після сну.

IV етап - оцінно-контрольна діяльність.

Вих.: Чий малюнок словами вам сподобався більше всього і чому?
- Яка сходинка була найцікавіша? А найважча?
Вих.: Ми з вами всі ... друзі. А єднає всіх нас... (вихователь виставляє зі сходинок букви, діти, хто знає, називають їх і читають слово, яке отримали) ДРУЖБА! Пречудово в світі жити і по справжньому дружити!
Діти складають з долоньок «піраміду дружби», промовляючи слова: Давайте в дружбі жити,
                        Немов одна сім'я, 
                        Слова даруймо щирі 
                        Всім друзям - ти і я!

Немає коментарів:

Дописати коментар