Страницы

середа, 17 квітня 2019 р.

Конспект заняття з розвитку мовлення в старшій группі

                                  Прудка  Ірина  Вікторівна
 Вихователь ЗДО № 69
м. Миколаїв

Конспект заняття з розвитку мовлення в старшій группі

Тема: «Як у криничку повернули водичку».
Мета:
- продовжувати вчити дітей ділити твір на частини;
- закріпити вміння дітей переказувати оповідання  за малюнками близько до змісту твору;
- розуміти зміст прочитаного оповідання; відповідати на запитання, будуючи складні речення;
- вчити міркувати, висловлювати свої думки, робити висновки, обговорювати переказ тексту, сприяти розвитку мовлення дітей;
- дати знання дітям про роль людини в житті всього живого на землі, виховувати бажання самим робити добрі справи.

Матеріал та обладнання. Малюнки дітей за змістом твору, мультимедійний проектор для показу відео кліпу, схема кругообігу води.

Хід заняття

Вихователь. З давніх – давен на землі українській жили люди сильні та красиві. Звідки вони брали красу та силу? Виявляється, пили воду вони студену  з джерела.

- Давайте згадаємо що таке джерело? (Це місце де витікає з землі водичка).
- Виходить, що хатинка джерела знаходиться під землею.
- Як водичка потрапила під землю? Давайте розповімо про це за допомогою схеми. 

(На дошці схема розповіді , одна дитина розповідає).
Варіант розповіді:
Плили по небу хмаринки,та розсипались дощовими краплинками. Впала дощова вода на землю. Частина її стала туманом і повернулась у хмаринку. Частина напоїла землю. Зібралася вода у підземній хатинці. А потім зробила маленьке віконечко та визирнула на землю. Так утворилось джерельце.

Вихователь.
- Діти, а для чого нам, людям, потрібна водичка? (Вода потрібна для тощо, щоб нею умиватися, варити їжу, прати речі…) 
- А крім людей, кому ще потрібна вода? (Тваринам, людям, птахам, рибам, планеті взагалі).
- Як треба ставитися до водички? (Воду треба берегти, не забруднювати джерела, піклуватися про неї).

- Ми сьогодні на нашому занятті  зможемо знайти підтвердження тому, що воду треба берегти, а також чи дійсно вода так потрібна для життя всього в природі. І на прикладі вже знайомого нам твору  доведемо це.
- Подивіться, скільки в нас малюночків.
- Пригадайте, з якого вони твору? (Вони з твору «Камінь»).
- А хто написав цей твір? (В.О.Сухомлинський)
- До якого літературного жанру цей твір відноситься (Оповідання).
- Які ви ще знаєте літературні жанри? (Казки, вірші, байки, легенди).
- Сьогодні ми з вами зупинимось саме на оповіданні, яке називається«Камінь» і спробуємо переказати його.

- В цьому допоможуть ваші малюнки. Ми разом вибрали три найкращі. 

- Що зображено на першому малюнку? (Криниця, дуб, зелена травичка, соловейко.)
- Яку ми можемо придумати назву до цього малюнка? («Весела криничка», «Цілюща криничка» )
- А що зображено на другому малюнку? (Хлопчик, криниця,камінь,дуб).
- А яку ми назву дамо цьому малюночку? («Хлопчик – пустун»).
- І роздивимось третій малюночок (засохла криниця, жовта трава, засохлий дуб, здивований дідусь).
- А цьому малюнку, яку ми можемо дати назву? («Пустеля»,  «Де все поділось?»)

- А зараз візьмемо малюночки і викладемо їх в вірній послідовності, за текстом. (Одна дитина викладає на дошці малюнки).

- Скільки частин в нас вийшло? (Три)
- Давайте перекажемо твір по частинам. Почнемо з першої. В цьому нам допоможе перша дитина.., а всі інші діти уважно слухають, не заважають.

(Троє дітей переказують оповідання по частинам. Після кожної частини обговорення переказу). 
- Як переказувала дитина? Сподобалось чи ні? Може щось треба доповнити?

- А зараз перекажемо все оповідання повністю. (Одна дитина переказує.)

 Обговорення переказу:
-     Чи є у вас доповнення?
- Як ви оцінюєте вчинок хлопчика?
- Чому вчинок хлопчика ви вважаєте поганим? (Бо був наслідок - зруйнована криниця загинула природа).
- Що взагалі в нашому оповіданні погане, що добре?

Д/вправа  «Що добре, а що погано?»
Відповіді дітей. Добре – що жила багато років криниця, біля неї відпочивали подорожні, дуб давав прохолоду, соловейко співав пісні. Погане – що хлопчик кинув камінь, забив джерело, засох дуб, засохла криниця, відлетів соловейко в інший луг, засумував дідусь. (Діти порівнюють малюнки, що добре, а що погане)

- Давайте скажемо водичці добрі слова:

  Фізхвилинка

Водичка – водичка –
Матінко – криничка.

Ти в річеньках течеш
І океанах,
Ти з гір до нас приходиш –
І з небес.

Тебе хочу просити – 
Лице моє омити,
Бадьорості надати
І дух мій укріпити.

Ти ніжно все змиваєш,
Добро лиш залишаєш,
Ти рід мій укріпляєш,
І душу освітляєш.
Тобі моя подяка
За радість і життя.

Вихователь. А якщо б ви опинилися поряд з героєм оповідання, то щоб ви йому сказали?  Як би ви зробили? (Відповіді дітей)
- Якщо б хлопчику підказали і пояснили, що так робити погано, то і кінець оповідання зовсім став би іншим.
- Поміркуйте і придумайте свою кінцівку оповідання. (Розповіді дітей).

o Природа – це живий організм. І від кожної людини залежить її стан. Ми придумали гарну кінцівку і  у нас з’явилося  життя на нашому лузі.
- А щоб людям було приємно перепочити, щоб ще ви хотіли зробити біля криниці?

Мовна гра «Прикрасимо криницю» (Словесні вислови дітей: розмалюємо криницю, поставимо лавку, парканчик, причепимо нове цеберко і посадимо калину, вербу і т.д.)

- А зараз давайте подивимось, що в нас вийшло.
Перегляд відео кліпу «Як у криничку повернули водичку»

- Який твір ми сьогодні переказували?
- Кого найцікавіше було слухати. Чому?
- Хто найбільше був активним? 
- Що вам більше всього сподобалося на нашому занятті?
- Тож як людина має ставитися до природи? (Дбайливо, з турботою, піклуватися про неї)
- Так і хочеться зробити висновок - « Бережіть природу, бережіть для того, щоб продовжувати життя».

Немає коментарів:

Дописати коментар