Полякова Тетяна Миколаївна
інструктор з фізичної культури
ДНЗ №8, м.Южноукраїнська
Плавання – як загартувальний засіб дітей дошкільного віку в умовах ДНЗ
Вода - джерело життя. Вона благотворно впливає на нервову систему, знімає втому, оживляє організм. А коли бачиш у басейні задоволені обличчя малюків, то розумієш що вода, плавання діють ще й як потужний психічний фактор.
Загартування – це систематичний, поступовий та комплексний процес впливу на організм. Саме воно формує механізми, завдяки яким організм дитини стає стійким до впливу зовнішніх умов.
Загартування – це тренування організму, вдосконалення процесів його фізичної та хімічної терморегуляції.
Сутність загартування організму дітей до температурних коливань полягає в тому, що подразнення рецепторів шкіри викликає, зокрема:
• короткочасне рефлекторне звуження кровоносних судин шкіри та слизових оболонок верхніх дихальних шляхів із подальшим розширенням;
• зміни серцевої діяльності;
• прискорення пульсу;
• незначне, в межах норми, підвищення кров’яного тиску;
• зміни частоти й глибини дихання;
• прискорення обміну речовин;
• поліпшення функцій терморегуляції.
Систематичне загартування організму тренує його пристосувальні механізми, сприяє підвищенню опірності до несприятливих умов, зокрема до метеорологічних чинників. Водночас систематичне загартування формує в організмі дитини умовний рефлекс на охолодження, а також врівноважує процеси в центральній нервовій системі, сприяє вдосконаленню її регулювальної функції.
Основою раціонального проведення за гартувальних процедур є дотримання таких принципів:
• систематичність;
• поступовість;
• комплексність;
• пере важність;
• емоційність;
• індивідуальний підхід;
• обов’язковий лікарський контроль.
Принцип поступовості передбачає зниження температури повітря й води, а також збільшення тривалості впливу за гартувального чинника поступово. Вплив за гартувального чинника, що поступово зростає, підвищує ступінь загартованості організму. До того ж що сильніше дія подразника, то тривалість процедури менша.
Вплив температури води, що є основним лікувальним чинником, має велике значення для створення оптимальних умов проведення занять. Для занять лікувальним плаванням найкомфортнішою є температура води +29…+32 ºС. Дія температури води значно сильніша за дію температури повітря. Можна використовувати за гартувальний ефект холодної води, зокрема, активно рухаючись у воді, дитина витримує нижчу її температуру. Лікувальна дія теплої води полягає у зменшенні болю та рефлекторної збудливості, поліпшенні еластичності м’язів.
Плавання передбачає поєднання загально розвивальних та спеціальних фізичних і плавальних вправ з невеликим або середнім навантаженням, плавання різними стилями, рухливі ігри та купання.
Плавання - унікальний засіб впливу на організм дитини. Оволодіваючи різноманітними рухами в незвичному середовищі - воді-дитина розвивається всебічно: зміцнюється її нервова, серцево-судинна, дихальна система, формується правильна постава, досягається значний за гартувальний ефект, удосконалюється пізнавальна діяльність.
Плавальна підготовка - це частина педагогічного виховання. Дитині прищеплюється звичка до систематичних занять фізичними вправами, спортивними іграми, виховується самостійність, наполегливість, ініціатива. Регулярні заняття загартовувають організм дитині, іде адаптація до різних умов середовища, одночасно формуються уміння і навички самообслуговування.
Наш басейн «Дельфін» має розміри 6×12 м, глибина 65-68 см. Температура води 30-31 градус. В роздягальнях температура 25-26 градусів, температура повітря басейну 28-30 градусів. Е дві роздягалки і дві душові кабіни.
Вода, плавання діють як потужний психічний фактор. Всі заходи, які проводяться в басейні: це й розваги, і змагання, і свята - є справжнім святом для дітей.
Щоб малюки звикли до води і набули певності у своїх рухах, їх спочатку вчать пересуватися по дну кроком і бігом, роблячи руками гребкові, рухи, занурюватися з головою і відкривати у воді очі. Перш ніж занурюватися під воду, дитина повинна навчитися затримувати дихання на 5-7 с. після вдиху.
Ознайомлювати дітей з новим елементом техніки плавання краще в спрощеному варіанті, з поступовим його ускладненням. Намагатись підтримувати атмосферу веселої, невимушеної гри. У колективних заняттях яскраво розкриваються індивідуальні особливості й можливості дітей, встановлюються стосунки між дітьми. Вони звикають діяти злагоджено, вчаться витримки, чіткості дій, набувають досвіду, допомагають одне одному. Бажання якомога краще виконати ту чи іншу вправу спонукає дітей до виявлення сміливості, винахідливості, спритності, активності.
Усі вправи поділені на групи і подані в тій послідовності, якої треба додержувати при їх застосуванні: вправи загально підготовчі та спеціальні вправи на суші; підготовчі вправи на мілководді; вправи що допоможуть освоїтись з водою на глибині до пояса і до грудей; ковзання на грудях і на спині; плавання кролем на грудях і на спині. Основою навички плавання є вміння ковзати в горизонтальному положенні й видихати у воду. Використовуючи під час занять підручні засоби: надувні пластикові м’ячі, круг, гімнастичний обруч, дошку для плавання, надувні іграшки тощо. Вони підвищують інтерес дітей до занять, полегшують засвоєння вправ. «Він не вміє ні читати, ані плавати»,- так у Древній Греції говорили про людину, яка була не гідною називатися громадянином. Тоді у греків була ідеалом гармонія краси духовної та фізичної, тому поряд з освітою, надавали великого значення плаванню, цінуючи його оздоровчий та за гартувальний вплив. Сьогодні плавання не втратило своєї актуальності і займає важливе місце в сучасному навчально-розвивальному процесі. Адже воно позитивно впливає на основні показники фізичного розвитку дитини (ріст, вагу, рухові навички). Окрім того, для малят плавання – цікава і захоплива діяльність. Навчати дітей плавати варто розпочинати з вправ на звикання до води, і чим раніше, тим краще.
Заняття з плавання в середній групі
Мета: Створити умови для ефективної рухової діяльності у воді (занурення під воду, глибокий вдих повільний видих у воду, руки в різних напрямках під водою).
Задачі:
Обучаюча: Вчити пересуватись та орієнтуватись під водою. Продовжувати формувати вміння робити глибокий вдих тривалий повний видих у воду.
Розвиваюча: координацію рухів, необхідну для подолання водяного опору, орієнтацію у воді.
Профілактична: профілактика осанки, загартування організму, поліпшення адаптації до різноманітних умов зовнішнього середовища.
Виховуюча: виховувати у дітей ініціативу і винахідливість. Формувати вміння узгоджувати свої дії з діями однолітків в ігрових ситуаціях.
Матеріал: іграшкові човники, гімнастична палка, обручі, дошки для плавання.
Хід заняття.
Діти стоять вздовж краю басейна.
Діти, давайте кожен із вас перетвориться на човник. Коли я вимовляю «повний вперед», човники рухаються уперед швидко. «Тихий хід»-повільно. «Задній хід», ви повинні рухатись спиною вперед. Будьте уважні, щоб човники не зіткнулися один з одним. Гру повторити 3-4 рази.
Молодці! А чи зможете ви керувати моторними човнами? Кругові рухи руками, зігнутими в ліктях перед грудьми. Пересуваючись від одного краю басейна до другого(2р.)
А зараз покажіть як занурюються під воду човни. Глибокий вдих та повільний видих (2-3р.)
Підводні човни можуть відправляться у плавання. Пересуваючись по дну ногами, руки в положенні «стріла», обличчя опущено у воду. Робити тривалий, повний видих у воду (2р.)
А тепер ми відправимо у плавання невеликий човник. Але для цього нам потрібно попрацювати, треба дострибати до цих човників. Діти біля одного краю басейна, човники біля другого. Ноги разом ,руки на поясі, стрибки з просуванням вперед.
А тепер, човник поставте перед собою, руки заховайте за спину. Дмухаємо на човник, щоб він доплив до іншого берега.(Повтор.2р.)
Пропливаємо в «тунелі» (гімнастична палка, дошка для плавання.) Діти пірнають в «тунелі». (Повтор. 2р.)
Гра «Риба в сітці»
Вибирають двох ведучих. Гравці розпливаються в різні сторони. За сигналом, ведучі, тримаючись за руки, починають «ловити рибу». Полонений приєднується до ведучих. Закінчується гра, коли вся «риба» буде виловлена.
Конспект заняття з плавання в старшій групі на тему:
«Малюки-рятівники».
Завдання:
Фізичний розвиток: закріпити уміння дітей плавати довільним способом, вміння плавати з дошкою, занурюватися під воду з головою і деякий час триматися під водою.
Соціально – моральний: виховувати бажання допомагати іншим, виконувати правила гри.
Емоційно – ціннісний: формувати уміння радіти спілкуванню з однолітками.
Креативний: формувати відчуття задоволення від процесу плавання, розвивати творчість.
Обладнення: дошки для плавання, обручі, важкі м’ячі для пірнання, надувна іграшка – дельфін.
Хід заняття.
Діти заходять у басейн, грає музика «Шторм».
У нас сьогодні з Вами свято,
Гостей зібралося багато.
На них, ви, друзі, подивиться
І весело їм усміхніться!
Підрівнялись, стали прямо!
Привітаємось з гостями!
До нас надійшла телеграма, що після шторму на морі багато морських мешканців потрапили в біду. Діти, я пропоную вам перетворитися на команду рятівників і допомогти нашим друзям.
Ви згодні зі мною?
Діти разом з інструктором спускаються у воду.
Вправи в воді.
Розминка.
1.Руки стиль «криль».
2.Стрибки лівим та правим боком.
3.Стрибки на двох ногах.
4.Робота ногами у бортика – стиль «криль».
5. «Стріла» до бортика.
«Рятуємо рибок». (На бортику лежать іграшки, за допомогою дошки треба їх переправити на інший берег).
Нам треба ще врятувати дельфіна. Під час нашої подорожі нам треба подолати багато перешкод, але я знаю які ви сміливі, сильні, вмієте плавати і пірнати.
«Долаємо перешкоди».(Пропливають в обруч, пірнають під «скелю».
Шторм викинув на берег багато великий камінців. Наведемо порядок на березі, приберемо камінці.
«Зберемо камінці».(Діти збирають важки м’ячі).
Ми з вами молодці, справились з труднощами, врятували дельфіна, але він довго був на березі і зовсім ослаб.Як ми можемо йому допомогти?
Діти спускають дельфіна на воду і показують йому як вони навчились плавати (стиль «криль»). Біля нього роблять вправи «Зірочка», «Стріла», «Поплавець». Потім грають в гру «Карасі та щука».
Діти, ви всі молодці! Вмієте плавати і пірнати і наш дельфін вам дякує за допомогу!
Дельфін нагороджує дітей медалями.
Розвага в басейні
Старша група
«Шукачі перлин»
Мета: закріпити уміння плавати довільним способом, занурюватися під воду з головою і деякий час триматися під водою. Виховувати сміливість, уважність, витримку, взаємодопомогу.
Інструктор з плавання вітає дітей зі святом, повідомляє, що у них буде сьогодні розвага і пропонує «на березі моря» перед змаганням зробити веселу розминку.
1. Діти діляться на дві команди, обирають капітана.
2. Естафета «Веселі перебіжки».
3. Діти стають у коло і по команді виконують вправу «морська зірочка».
4. Чия команда більше достане з морського дна «чарівних перлин».
5. Естафета «М’яч по колу».
6. Найкращі плавці (по 3-е дітей від кожної команди) пливуть довільним способом «чия команда перша».
7. Гра «Піскарі і щука».
8. Гра для капітанів «Хто швидше переправить свою команду на берег».
По закінченні змагання ведучий оголошує команду, яка перемогла, дякує дітям за веселі змагання та цікаву гру.
Дуже цікаво було познайомитись з технологією плавання, яку запропонувала Тетяна Миколаївна. Буду впроваджувати її з моєю маленбкою донечкою .
ВідповістиВидалити