Бойко Наталія Вікторівна
інструктор з фізичної культури
ДНЗ № 75, м.Миколаїв
Плантографія.
Діагностика відбитків дитячих стоп в умовах ДНЗ
Мета: діагностування та своєчасне виявлення стопних змін та формування скаліотичної постави у дітей з послідуючою консультацією батьків та наданням оптимальної педагогічної та корекційно-лікувальної допомоги.
Плантографія – це методика отримання відбитків стоп в позі природного прямостояння людини на спеціальному приборі – плантографі – з подальшою їх розшифровкою, підготовкою висновків та відповідними рекомендаціями.
Плантограф представляє собою пристрій, який складається з двох частин: підстава та рамка з діафрагмою – натягнутою плівкою, на яку наноситься шар штемпельної фарби синьо-фіолетового кольору. В якості підстави може слугувати товста фанера (10 мм), розміри якої становлять 35 см на 45 см. Рамка відповідає розмірам підстави, на яку рівномірно натягнуто полієтиленова плівка середньої товщини.
В плантографічний комплект також повинно входити:
В плантографічний комплект також повинно входити:
штемпельна фарба синьо-фіолетового кольору;
касторова олія;
Фотовалик шириною 10-12 см;
Пипетки (2-4 шт.) для нанесення фарби та олії на діафрагму;
Папер формату А-4
Сучасні плантографічні технології мають філософсько-етичні корні. Так, зі слів Кріса Мерідіта, відомого сучасного лікаря з Південної Америки, який вважає, що людина представляє собою шифр, який можна розгадати. За його думкою, вся основна інформація про людину зосереджена на радужній оболочці ока , на лініях долоні та лініях стоп, які відображають особливість психоматичного стану людини, його енергетичний потенціал, таланти та схильності а також тривалість життя.
Відома в усьому світі Су-Джок – терапія южнокорейського професора Пак Дже Ву – також припускає розглядати стопу, як область зосередження усіх життєво-важливих меридіанів людського тіла.
Наприклад, великий палець відповідає голові (черепу та головному мозгу). В передньому відділі стопи відображаються серце, легені, сонячне сплетіння, діафрагма. Середній відділ стопи відповідає за кишково-шлунковий тракт, а п’яточний за органи тазу і нижні кінцівки. На внутрішній край стопи, від великого пальця до п’яти, проектується хребетний стовп з усіма його відділами.Ось чому відбиток стопи можна умовно прийняти за фігуру маленької людини з відповідним розташуванням в ньому необхідних органів та систем.
Наш сучасник, доктор педагогічних наук, автор інноваційної методики «Театр фізичного виховання та оздоровлення дітей» Микола Миколайович Ефименко, також впевнений в колосальній значущості стопи, як зони найбільшої зосередженності інформації зі всього тіла, про стан органів та систем.
Наприклад, великий палець відповідає голові (черепу та головному мозгу). В передньому відділі стопи відображаються серце, легені, сонячне сплетіння, діафрагма. Середній відділ стопи відповідає за кишково-шлунковий тракт, а п’яточний за органи тазу і нижні кінцівки. На внутрішній край стопи, від великого пальця до п’яти, проектується хребетний стовп з усіма його відділами.Ось чому відбиток стопи можна умовно прийняти за фігуру маленької людини з відповідним розташуванням в ньому необхідних органів та систем.
Працюючи інструктором з фізичного виховання в дитячому садочку та відвідавши симінари Ефименко з фізичного виховання та оздоровлення дітей, мене, як біолога дуже зацікавила тема плантографії, діагностування дитячих стоп в умовах дитячого навчального закладу.
Стопа по даним багатьох дослідників має склепінчастий орган, який виконує опорну, локомотивну і амортизаційну функції. Вона являється фундаментом тіла, тому природньо, що порушення чи зміни цього фундаменту відображаються на формуванні підростаючого організму. Зміна форми стопи не тільки викликає пригнічення її функціональних можливостей, але й те, що особливо важливо, змінює положення таза та хребта. Це негативно впливає на функцію останнього, отже на поставу та на загальний стан організму.
Основні види змін в стопі від умовно античного ідеалу можна об’єднати в слідуючі типологічні групи:
I «Ідеальні стопи»;
II «Гіпотонічні стопи»;
III «Гіпертонічні стопи»;
IV «Дистонічні стопи».
Гіпотонічні стопи
Це стопи з різними видами розпластування (плоскостопість).
Буває трьох основних видів:
Буває трьох основних видів:
повздовжня плоскостопість (реалізується в середньому відділі стопи);
поперечна плоскостопість (можлива тільки в передньому відділі стопи);
комбінована повздовжньо-поперечна плоскостопість в середньому та передніх відділах.
педагогічна занедбаність дитини – може бути в проблемних, неблагополучних сім’ях . Дитина вимушено обмежена у відвідуванні дитячого садочка, не приймає участі в повноцінних рухових іграх та позбавлений можливості контактувати з однолітками;
надмірна маса тіла дитини, коли розвиток підошовних і гомілковостопних м’яз, формуючих зведення стопи, не встигає за стрімко зростаючої маси тіла;
родове травмування хребетного стовпа.
Коли починається плоскостопість, з’являється швидка стомлюваність ніг, біль в ступнях, пальцях, м’язах голені, стегнах, попереку. В результаті плоскостопості хода стає неправильною, закованою. Дитина ходить широко розставляючи ноги, трохи зігнувши їх у колінах і відбувається викривлення таза. Щоб припинити розвиток плоскостопості, вже з самого раннього віку, необхідно закріпити м’язово-зв’язковий апарат ступні. Ступня людини, дитини має безліч активних точок, які зв’язують підошву з внутрішніми органами, та активізується центральна нервова система – покращується здоров’я.
В умовах нашого дитячого навчального закладу використовую прийом масажу та гімнастичні вправи, такі як :
рефлекторні вправи для ступні, згинання та розгинання пальців ніг;
масаж стопи – розгладжування, прогладжування;
гупання пасивне;
масаж ніг – розтирання, прогладжування;
підняття та розгинання стопи;
розведення стегон в сидячому положенні, з приведенням країв стопи та доторкання п'ятками.
Дуже важливу роль у профілактиці плоскостопості відіграють фізичні вправи, бо вони дають змогу підвищувати тонус і силу м'язів.
Комплекс вправ по профілактиці плоскостопості
(корекційна гімнастика)
1. Розведення і зведення п'яток, не відриваючи носки від підлоги.
2. Захоплення ступнями предмета і піднімання його.
3. Найбільше згинання і розгинання ступнів.
4. Захоплення і піднімання пальцями ніг різних предметів (камінців, олівців, серветок і т.д.).
5. Ковзання ступнями вперед і назад з допомогою пальців.
6. Стискування гумового м'яча ступнями.
7. Збирання пальцями ніг килимка з тканини в складки.
8. Прокочування гімнастичної палички ступнями.
9. Перекочування з п'ятки на носки і навпаки.
10. Повертання тулуба.
11. Напівприсідання і присідання на носках, руки в сторони, вгору.
12. Проходження по гімнастичній стінці (на щаблі ставати серединою стопи).
13. Ходіння по гімнастичній палиці прямо і босоніж.
14. Ходіння по бруску з нагнутою поверхнею.
15. Ходіння по ребристій дошці.
16. Ходіння на носочках вгору і вниз по нагнутій поверхні.
Вправи проводжу в різних вихідних положеннях (лежачи, сидячи, стоячи), а також у русі.
Вправи без предмета
1. Діти стоять біля стіни, доторкаючись до неї, приймають правильну поставу. При цьому потилиця, лопатки, сіднички, литки та п'ятки повинні доторкатись стіни (час збільшувати від 20 сек. до 2 хв.).
2. Діти приймають правильну поставу. Відходять від стіни на 1—2 кроки, зберігаючи правильну поставу.
3. Приймають правильну поставу біля стінки, роблять 2 кроки вперед, присідають, встають. Знову приймають правильну поставу.
4. Знову приймають правильну поставу, піднімаються на носки та протримуються 5 сек. Повертаються у вихідне положення.
Використовую також вправи з різними предметами, особливо дрібними (ґудзики, канати, дерев'яні бруски, олівці, каштани, серветки, м'ячики, камінчики), діти захоплюють їх пальцями. Ходіння по ребристій дошці, масажних гумових килимках.
Вправи з предметами на голові
Для закріплення правильної постави використовую різні предмети, покладені на голову, зберігаючи правильну поставу.
1. Діти приймають правильну поставу у положенні стоячи, кладуть мішечок з піском на голову. Присідають, намагаються не загубити мішечок. Встають у вихідне положення.
2. Ходять звичайною ходою по залу з мішечком на голові, при цьому зберігають правильність постави.
3. Малюки ходять з мішечками на голові, переступаючи через перепону — мотузку, гімнастичну лаву. Слідкую, щоб постава не змінювалась.
4. Приймають правильну поставу з мішечком на голові, у руках м'яч. Кидають м'яч, ловлять, зберігають правильну поставу.
5. Діти також дуже люблять вправу з мішечками на голові та одночасно виконують різні рухи — напівприсядки, високо піднімаючи ноги.
Гіпертонічні стопи
Являють собою повну протилежність плоскій стопі. Якщо при плоскостопості в середньому відділі стопи має місце тенденція до розширення, то при гіпертонічній все навпаки – звуження середнього відділу стопи, коли він починає нагадувати вузький перешийок.
Напруження в стопах може виникнути при родовому травмуванні і не тільки та являє собою більш тривожною ознакою, ніж гіпотонічний тип.
Типовим представником дистонічного типу являє собою клишоногість.
Клишоногість – це постава стоп при природному стоянні зі зміщенням опорних зон на передній – зовнішній край, носки при цьому займають нетипове пряме або розвернуте всередину положення.
Приблизний комплекс вправ на зміцнення м’язів при клишоногості
Вправа 1.
В.п. - лежачи на спині. Руки витягнуті уздовж тулуба. Праву ногу зігнути в коліні і покласти ногу на ліву, зігнувши пальці (якби обхоплюючи коліно). Повторити те ж з лівою ногою. Повтор 6-8 разів.
Вправа 2
В.п. - стоячи. Руки витягнути перед собою, при цьому присівши навпочіпки на пальці ніг. Повернутися у вихідне положення. Повторити 8-10 разів.
Вправа 3.
В.п. - лежачи на животі, руки витягнуті уздовж тулуба. Плечі і голову підняти, спираючись на тазостегновий суглоб. Носочки тягнути від себе.
Вправа 4.
В.п. - сидячи на підлозі . Стопи ніг по черзі тягнути на себе: ліву — праву. Повторити 20-25 с.
Вправа 5.
В.п. - стоячи. Руки на поясі. Перекочуватися з п’яти на носок. Виконувати протягом 20-25 с.
Вправа 6.
В.п. – стоячи. Руки підняти вгору і потягнутися за руками, вставши навшпиньки. Час виконання вправи — 20-25 с.
Вправа 7.
В.п. - стоячи. Перед собою покласти канат. Крокувати по канату, намагаючись не зісковзнути стопами з нього .
Вправа 8.
В.п. - опора на руки і пальці ніг, вигнувши спину. Пересуватися по периметру гімнастичного залу .
Вправа 9.
В.п. - стоячи. У руках скакалка. Стрибати на пальцях ніг поперемінно то на одній нозі, то на другий, то на двох.
Вправа 10.
В.п. — стоячи. Ходьба на внутрішній і зовнішній стороні стопи.
Вправа 11.
В.п. - сидячи на стільці. Перекочувати стопою круглий брусок. Час виконання вправи 15-20 с.
В результаті проведеної в цьому році мною діагностування дітей 5 та 6 року життя було виявлено:
26% дітей - з гіпотонічним типом стоп (плоскостопість);
38% - гіпертонічний тип стоп (напружені);
45% - дистонічний тип стоп (клишоногість);
І тільки 4 % - склав нормальний (ідеальний) тип стоп.
Отже, з отриманих результатів, практично у всіх дітей нашого дитячого садочку спостерігаються ті чи інші відхилення в опорно-руховому апараті, а це в свою чергу призводить до рухових порушень і до проблем правильного виконання основних рухів.
Тому в своїй роботі я роблю акцент на профілактику стопних порушень та змін скаліотичної постави, щоб в певній мірі покращити, а саме головне призупинити подальший розвиток цих змін. Для цього я ставлю перед собою задачу проведення подальшої роботи в індивідуалізації фізкультурно-оздоровчої та корекційної роботи, згідно результатам проведеної мною діагностики наявних стопних порушень.
На мою думку, своєчасне діагностування саме в садочку, регулярне проведення занять з фізичного виховання, ранкові зарядки, фізкультурні хвилинки являються найкращою профілактикою стопних змін та порушень постави у дітей дошкільного віку.
Дуже важливим є взаємодія інструктора з фізичного виховання та батьків, своєчасне виявлення та інформування про порушення постави чи стопні зміни у їхніх дітей з подальшою фізкультурно-оздоровчою роботою.
Наталья, умница! Вставка фото отлично!
ВідповістиВидалитиІ Вам дуже вдячна за знання, витримку та мудрість.
Видалити