Страницы

пʼятниця, 30 січня 2015 р.

Формування позитивного самоставлення у дітей раннього віку засобом фізичних вправ

Колеснік Оксана Володимирівна
м. Миколаїв, ДНЗ №29
Формування позитивного самоставлення в дітей раннього віку 
засобом фізичних вправ

На основі знань і думок про себе у дітей раннього віку розвивається самоставлення. Воно багато в чому залежить від того, як до дитини ставиться дорослий. Правильне ставлення дорослого сприяє розвитку почуття впевненості в собі, формує уявлення дитини про існування свого внутрішнього світу (почуття, думки, бажання), та виявлення інтересу до нього.

Фізична діяльність як компонент самоставлення дитини раннього віку спрямована на своєчасне формування в малят рухових навичок, умінь і фізичних якостей (сили, витривалості, спритності, швидкості); розвиток інтересу до різних, доступних дитині видів рухової діяльності; виховання звички до щоденних занять фізичними вправами, позитивних моральних, моральних і вольових рис особистості.

Знання особливостей росту та розвитку дітей різних вікових груп необхідно дошкільним працівникам для того, щоб правильно здійснювати фізичне виховання малюків, спостерігати за їхнім психічним станом та фізичним розвитком. К.Д. Ушинський писав з цього приводу: «Якщо педагогіка хоче виховувати людину в усіх відношеннях, то вона повинна спершу пізнати її також в усіх відношеннях»

Організм дитини розвивається безперервно. Рівень і темпи цього розвитку в різні періоди життя неоднакові. Це поширюється і на окремі вікові групи дітей, які значно відрізняються одна від одної.

Протягом перших шести років у дитини не тільки інтенсивно збільшується вага внутрішніх органів: легені, серце, нирки, печінка, та удосконалюються їхні функції. Змінюється опорно-руховий апарат, збільшуються довжина та вага тіла, розвиваються функції аналізаторів, мова та удосконалюються психічні процеси (пам’ять, мислення, сприймання тощо).

Зміст та напрямки роботи з фізичного виховання малят визначаємо відповідно до рівня їхньої здоров'я, розвитку, рухової активності та підготовленості.

Запорукою результативності та ефективності цієї діяльності є створення для дітей атмосфери комфорту та радості, доброзичливості та уваги. На початку року проводимо для малят період адаптації до умов дошкільного закладу.
Щомісячне проведення «Дня здоровя», що передбачає різноманітні екскурсії, спортивні розваги, фізкультурні заняття, рухливі ігри, забезпечує рухову активність дітей.
Протягом днястимулюємо їх рухову активність, розширюємо коло рухових умінь, що має велике значення на шляху зростання та розвитку дитини, нормального функціонуваня усіх його органів та систем.

Займаючись фізичними вправами для формування позитивних рис характеру, моральних якостей використовуємо різноманітні методи:

  • переконання, оцінку вчинків (заохочення, похвала, осуд), 
  • позитивний приклад однолітків і самого вихователя, 
  • практичне привчання до правильних дій і вчинків. 

Переконання застосовуємо у формі словесних впливів (роз'яснення, бесід). Використовуючи метод переконання, я роз'яснюю правила поведінки, спонукаю дітей до більш усвідомленого їх виконання. Схвалюю, похвала допомагає дитині долати невпевненість у своїх можливостях, усувати недоліки в поведінці.

Наприклад: «Андрійко везе за мотузку вантажівку з кубиками. На дорозі перепона (площина дощечка). Хлопчик зупинився і не знає як проїхати далі. - Андрійко, дивись, це місток через річку. Не бійся. Давай проїдемо так, щоб вантажівка не перекинулась в річку. (Дитина виконує завдання).
- Молодець, Андрійко! Який ти сміливий! Тобі вдалось провести вантажівку через міст».

Словесний вплив тільки тоді переконливий, коли він підкріплюється прикладами: я відзначаю позитивну поведінку окремих дітей та інші намагаються їх наслідувати. Не менш важливий мій особистий приклад вихователя.

Накопичення морального досвіду і закріплення його здійснюються методом практичного привчання, багаторазового повторення правильних дій і вчинків у конкретних умовах рухової діяльності. Особливо цінні в цьому відношенні рухливі ігри. Керівна роль у виробленні моральних якостей у дітей дошкільного віку належить нам, вихователям.

У процесі фізичного виховання у дітей розвиваються вольові якості (наполегливість, витримка, сміливість, рішучість та ін.). Найбільшою мірою цьому сприяють фізичні вправи, що вимагають прояву сміливості. При цьому необхідність виконання, правил, приклад товаришів спонукають дітей долати боязнь, проявляти витримку.

Навчання фізичним вправам поєдную з розвитком психічних процесів (відчуття, сприйняття, мислення, пам'ять та ін.). З удосконаленням розумових операцій (спостереження, порівняння, аналіз, синтез, узагальнення), та активного використання імітаційних рухів.

Наприклад«Дітки, давайте пригадаємо хто як ходить. Я зараз вам буду показувати, а ви будете відгадувати «Хто це?». А потім повторювати рухи за мною».

В ході навчання вихователь може використовувати також питання, які допомагають дітям уважно спостерігати, виділяти головні елементи в русі, критично оцінювати як виконується вправа.

Даючи різні завдання, я сприю прояву активності, самостійності, кмітливості, винахідливості.
Наприклад я пропонує своїм вихованцям виконати рухи в різних напрямках, не наштовхуючись один на одного.

Знання про фізичне виховання діти набувають як в процесі занять фізичними вправами, так і під час бесід, при читанні книг, перегляді мукльтиплікаційних фільмів.
Використовую рухливі ігри, проводжу вправи в імітаційній формі, що сприяє закріпленню у дітей знань про навколишню дійсність (види праці, способи пересування людей)

Наприклад: Заняття (уривок)«Горобчик у гніздечку»
Мета: вдосконалювати ходьбу приставним кроком, підстрибування із просуванням вперед, вправляти у виконанні імітаційних рухів, створити гарний настрій; виховувати допитливість, впевненість.
Обладнання: обручі, канат, шапочки пташок.
Хід заняття
Діти горобчики сидять на стільчику (в гніздечках).
Вихователь: В гнізді горобчик проживав,
Вранці-рано він встава.
І на зарядку поспішав,
Собі настрій піднімав.
Діти-горобчики відкривають оченята, цвірінькають, літають, розминають «крила», біжать у будь-якому напрямку, за сигналом педагога зупиняються. Основний рух – ходьба по канату боком («по гілочці»), стрибки з обруча в обруч з просуванням вперед (шукає друзів у їхніх гніздечках).
Рухлива гра «Горобчик та автомобіль» (2-3 рази).

Під час занять фізичними вправами вирішуються і завдання естетичного виховання. Зразковий показ у поєднанні з емоційним виразним поясненням викликає у дітей естетичне задоволення, бажання виконати рух з такою ж легкістю, витонченістю. Я роз'яснюю, що рухи людини красиві, якщо вони природні, доцільні, економні і продуктивні. Він звертає увагу дітей також на правильну поставу, акуратний костюм, красиві фізкультурні посібники, прагнучи викликати у вихованців радісні переживання. У старших групах педагог залучає дітей до естетичної оцінці рухів.

Вихованню позитивних емоцій у дітей сприяють правильний підбір вправ і раціональна методика їх проведення, використання музичного супроводу, створення сприятливої обстановки, життєрадісний настрій вихователя. Для залучення дітей до праці в процесі фізичного виховання педагог залучає дітей до підготовки до занять, до догляду за фізкультурним інвентарем, до ремонту його. При формуванні трудових навичок вихователь показує і розповідає, як потрібно виконати завдання, оцінює якість виконання, заохочує внесення елементів творчості, використовує позитивний приклад дітей, дорослих.

У групах дітей другого року життя 2 рази на тиждень організовуємо заняття фізичними вправами. Заняття проводять у першій половині дні 30 хв після сніданку, чи ж після денного сну. Тривають вони 15-20 хв. Заняття проводимо у груповий кімнаті за нормальної температури18-20°С, в літній час - надворі. Під час занять використовуюємо різноманітні обладнання: драбинки, дошки, ящики, містки,каталки, кошика, м'ячі, палиці тощо. Вихованню позитивних емоцій у дітей сприяє правильний підбір вправ і раціональна методика їх проведення, використання музичного супроводу, створення сприятливої обстановки, життєрадісний настрій вихователя.

Наведу приклад фізкультурного заняття
В гості до Колобка
Програмовий зміст: вчити виконувати вправи злагоджено і дружно; розвивати рухові навички і вміння координувати рухи відповідно до тексту; тренувати дітей у бігу врозтіч; в вміння рухатися в заданомунапрямку; виховувати сміливість; формувати самоставлення, викликати у дітей емоційний відгук на ігрове заняття і бажаннябрати участь у ньому.
Посібники та обладнання: іграшки: Колобок, Ведмідь. Атрибути: Будиночок; дуги-2шт., м'ячі, степ-дошки, драбинка, масажні килимки.
Фонограма «В гостях у казки».Частування для дітей.
Звучить музика.
Вихователь: Діти, давайте сьогодні відправимося зі мною в подорож по дивовижній казці, а щоб до неї потрапити ви повинні уважно слухати і виконувати те, що я буду показувати.
По дорозі довгою, далекої
На носочках ми йдемо.
Руки витягнемо вище
Так ми з вами підростемо. – (ходьба на носочках, руки підняті вгору).
А тепер підемо на п'ятах
Назад руки відведемо.
Дуже дружні, ми малята
Разом в казку ми підемо. – (ходьба на п'ятах, руки відвести назад).
Дощик був сьогодні вночі
Калюжки тепер навкруги
Переступаємо калюжі,
Далі весело ідемо. – (ходьба широким кроком).
Щоб нам з шляху не зійти
Треба нам поквапитися,
Один за одним біжемо
І не скільки не втомились. –(біг).
Переходим ми на крок,
Далі рухаємося ось так. - (ходьба, зупинка).
(Підходять до будиночка, на віконці лежить Колобок).
Ось і в казку ми потрапили. Цю казку ви впізнали? - відповіді дітей.
Я теж по коморі помела,
По засіках пошкребла,
Ось і тісто замісила. – (вихователь роздає м'ячі дітям).
Беріть тісто, зараз
Колобків ліпити будемо. –(розбіглися).
Загальнорозвиваючі вправи з м'ячиками.
1. Попросив старий стару
Спечи мені колобка ...
Бабка тісто замісила
Колобка вона зліпила. –(імітація рухів «ліплення»).
2. Колобка вона зліпила ...
Вийшов він такий рум'яний
і на сонечко схожий. –(руки вгору, потягнутися 2-3 рази).
3. «Він трішкиохолонути хотів
і присівна віконце »- (присідання).
4. Не хотів він там лежати
Захотів він утекти,
Але спочатку поскакати. – (стрибки на двох ногах).
Город він перетнув
І пустився на утік. –(біг і складання м'ячів в корзину).
Колобок наш втік
І до мосточку прибіг.
Основні види руху:
1. Ходьба кроком, руки в сторони по степ-дошках.
2. Ходьба кроком по масажному килимку.
3. Ходьба по ребристій дошці.
4. Підлізання під дугу.
Рухлива гра:
З Колобком Ведмідь грав
Далеко м'ячики кидав.
Кинемо теж ми м'ячі
Ну, а ти Ведмідь лови.
Награвся колобок,
Покотився круглий бік.
Покотився колобок,
Круглий та рум'яний.
Прямо на галявину. –(масаж (під музику)
Ось і казочці кінець.
А хто всі вправи робив, той молодець.
Хочу Вас усіх похвалити
І гостинці вам вручити.

Немає коментарів:

Дописати коментар