Страницы

пʼятниця, 6 червня 2014 р.

Програма і тренінг гендерного розвитку дітей молодшого шкільного віку

Ірина ТКАЧЕНКО,
 кандидат  психологічних наук,
 м. Армавір,
 Краснодарський край
Молодший шкільний вік є періодом ґендерної сегрегації, коли діти намагаються уникати представників іншого гендеру. Тенденція хлопчиків грати з хлопчиками, а дівчаток - з дівчатками починає проявлятися у дітей в 3-літньому віці і поступово підвищується до вступу в період статевого дозрівання.

Маккоби і Джаклін у своїх дослідженнях (як вказує Сандра Бем) прийшли до висновку про те, що в молодшому шкільному віці ґендерна сегрегація досить відчутна. Вони встановили, що діти з самими різними особистісними якостями прагнуть об'єднуватися в соціальні групи на основі спільності гендеру. І прийшли до припущення, що біологічна стать, соціальні гендерні ярлики і психологічна гендерна ідентичність діють спільно, змушуючи дитину об'єднуватися з дітьми однієї статі і уникати об'єднання з дітьми протилежної статі.

Але ґендерна сегрегація виражається не тільки в об'єднання з представниками одного гендеру, але і в протистоянні по відношенню до іншого. Це показують і социометричні дослідження Я.Л.Коломинского (1984). Відсоток взаємних виборів хлопчиків і дівчаток невисокий, при цьому дівчатка кілька частіше вибирають хлопчиків, ніж хлопчики дівчаток. Ґендерна сегрегація призводить до того, що діти не вміють спілкуватися з представниками протилежної статі, що викликає певні проблеми в підлітковому віці.

Існує припущення, що гендерна поведінка, способи і форми спілкування та взаємодії не є вродженими, а отже, можливо їх цілеспрямований розвиток.

Молодший шкільний вік характеризується сприйнятливістю до зовнішніх впливів, піддатливістю до емоційного впливу і тому є сензитивним для формування психологічної гендерної ідентичності і оптимізації взаємин з представниками протилежного гендеру.

Нажаль, на сьогоднішній день в системі освіти не існує спеціальних розвиваючих програм, які сприяли б оптимізації гендерного спілкування та формуванню гендерної ідентичності. Лише останнім часом в "Шкільному психолозі" з'явилися такі програми.

Ми вважаємо, що гендерний розвиток слід проводити цілеспрямовано і брати участь в ньому повинні педагоги і психологи.

Пропонуючи програму розвитку  дітей молодшого шкільного віку, хотілося б повторити слова Д.Н. Ісаєва і В.Є. Кагана про те, що якщо в початкових класах правильно організувати статеву освіту, то підлітковий вік позбавляє багатьох, здавалося перш неминучих, проблем статі.



ПРОГРАМА

I. ЕТИЧНІ БЕСІДИ
(проводяться спільно педагогом і психологом)

 Що таке родина? Що таке суспільство? Місце сім'ї в суспільстві. Різні покоління в родині.

 Функції і обов'язки членів сім'ї. Переваги життя в родині. Взаємодопомога в родині. Обов'язки батьків (продовження роду, виховання дітей).

 Періоди в житті людини (до народження, грудний період, дитинство, отроцтво, юність, зрілість, старість), їх основні особливості.

 Виникнення життя на землі (загальна схема). Поняття про людину (її схожість з тваринами і відмінності між ними). Головне, що відрізняє людину від тварин.

 Чоловічі і жіночі ролі в родині і суспільстві, основні відмінності між чоловіками і жінками, що лежать в основі розподілу ролей. Як краще організувати взаємодію членів сім'ї в домашніх справах.

 Хлопчики та дівчатка мають краще знати один одного. Значення дружби між ними.

Розвиток людського суспільства й роль взаємодії всіх членів суспільства в праці . Громадянський обов'язок людини.

Особливості хлопчиків і дівчаток, чоловіків і жінок. Відмінність і подібність між ними. Їх позитивні якості. Необхідність цінувати і враховувати ці якості.

У чому полягає справжня сила і слабкість людини. Значення духовної та фізичної сили. Прояв жорстокості - ознака внутрішньої слабкості людини.

 Продовження у тваринному світі. Поняття про розмноження. Поняття про спадковості.

Цілі:

- формувати фемининностъ і суворість;
- познайомити дітей з чоловічими і жіночими соціальними ролями;
- пояснити молодшим школярам, що не всім можна наслідувати, що у кумирів теж є якості, які не варто переймати;
- навчити хлопчиків і дівчаток співпрацювати;
- пояснити, що не соромно дружити з дітьми іншої статі;
- формувати взаємоповагу  хлопчиків та дівчаток;
- вчити хлопчиків захищати дівчаток, не кривдити їх;
- пояснити, що означає мужність і жіночність;
- пояснити значення чоловіка і жінки в родині.

II. УРОКИ ПРИРОДОЗНАВСТВА
(проводить педагог)

Теми: "Будова тіла хлопчика і дівчинки"; "Народження дитини" і т.д.

Мета: знайомство з будовою тіла чоловіка і жінки і з їх фізіологічним розвитком.

III. УРОКИ ЧИТАННЯ
(проводить педагог)

Цілі: формування поняття про родину, призначення чоловіка і жінки, про взаємовідношення хлопчиків і дівчаток.

1. Формування уявлень про чоловіка і жінку з допомогою фольклорного матеріалу.
 Урок, побудований на загадках, прислів'ях, приказках: "Джерело народної мудрості".
 "Мій світ дзеркальце, скажи..." (народна етика і естетика). Зовнішність, костюми чоловічі і жіночі (за казками).
 Мар*я-царівна і Іван Царевич. (Національні характери чоловічі та жіночі. Їх взаємини).
 2. Формування уявлень про взаємини хлопчиків і дівчаток. - Серія уроків на основі сучасної дитячої літератури.

IV. ВКЛЮЧЕННЯ ХЛОПЧИКІВ І ДІВЧАТОК У СПІЛЬНУ РОБОТУ НА УРОКАХ, ПОЗАКЛАСНИХ ЗАХОДАХ, ТРЕНІНГАХ
(проводять педагог і психолог)

Цілі: згуртування класу. Формування позитивного ставлення до протилежної статі.
 Вітання хлопчиків. Підготовка до свята 23 лютого.
 Вітання дівчаток. Підготовка до свята 8 Березня.
 Свято "Іван да Мар*я".
 Тренінги (проводить психолог).

V. ЛЕКЦІЇ ДЛЯ БАТЬКІВ
(проводять викладач, психолог, лікар)

 Здоров'я дитину до народження. Біоритми батьків і зачаття. Планування статі дитини. Стать дитини і батьківські очікування.
 Психосексуальний розвиток дитини від 0 до 7 років. Вікові особливості молодшого школяра.
 Основні етапи психосексуального розвитку. Стать дитини: батьківські очікування і переваги. Батьківське поведінку. Полові розходження в поведінці, сексуальна поведінка Розбещення і спокушання: техніка безпеки.
 Розвиток статевий сфери молодшого школяра, стать і характер. Дружба і любов. Психогігієна статі.
 Роль сім'ї в психосексуальном розвитку дітей. Дитина і навколишні люди: взаємовідносини з однолітками поза сім'ї; взаємини братів і сестер; взаємини з дорослими в родині.
 Засвоєння дитиною зразків подружньої поведінки в своїй родині.

Мета: Підвищення психологічної грамотності батьків

ГИАЦИНДІЯ І ТРОЯНДІЯ
 Психологічний тренінг 

Мета: сформувати уявлення про подібність і розходження хлопчиків і дівчаток, навчити емоційного прийняття дитини протилежної статі, оптимізувати взаємодія між дітьми різних гендерів.
Умови проведення: заняття проводяться у групи чисельністю 10-14 осіб. Повинно бути однакову кількість хлопчиків і дівчаток з одного класу.
Час проведення: 30-40 хвилин один раз на тиждень. 

ЗАНЯТТЯ № 1

На цьому занятті проводиться соціометричне дослідження з метою виявити кількість виборів дітей протилежної статі.

ЗАНЯТТЯ № 2. ЗНАЙОМСТВО З ЧАРІВНИМИ КРАЇНАМИ

Хлопці і психолог сідають в коло, і психолог починає розповідати казку. 

Психолог. Давним-давно, коли нас з вами ще не було на світі, на землі існувало тільки дві держави: Трояндія  і Гиациндия. У Трояндіі  жили маленькі красуні. Серед них були і блондинки, брюнетки, і шатенки. Кожна була дуже –дуже гарна . У цій країні панували чистота і краса. У Гиациндіі  жили сильні і сміливі люди. Вони будували кам'яні будинки і фортеці, полювали на звірів. У цій країні панував дух суперництва і сили. Як ви вже здогадалися, в Трояндіі   жили лише дівчата, а в Гиациндіі  - хлопчики.
 Хлопці, давайте спробуємо розгадати, якими ще якостями володіли жителі Гиациндіі  , а якими  -  мешканці .Трояндіі  .
 Дітям пропонується з переліку якостей вибрати ті, якими повинні володіти хлопчики, а якими - дівчинки.
 Після того як кожна дитина написав перелік якостей, складається загальний портрет мешканців  Трояндіі   і Гиациндіі .
А тепер давайте складемо загальний портрет мешканця  Трояндіі  ,  а потім  мешканця Гиациндіі , використовуючи ті зовнішні і внутрішні якості, які є у членів нашої групи.

Вправа "Збірний портрет"

Психолог. Хлопці, подивіться уважно на кожного і складіть збірний портрет ідеальної хлопчика (дівчинки). Вибраних вами попросіть вийти сюди і поясніть, кого і за що ви обрали. Наприклад, гарний, як Коля, веселий, як Вася, сміливий, як Боря...На цьому ми з вами прощаємося, а на наступному занятті відправимося в подорож по цим чарівним країнам.Особистісні якості:
1. Вірність.
2. Воля. 
3. Життєрадісність.
4. Гордість. 
5. Доброта.
6. Довірливість. 
7. Дбайливість.
8. Лагідність.
9. Надійність.
10. Наполегливість..
11. Чарівність.
12. Товариськість. 
13. Відповідальність.
14. Чуйність.
15. Порядність.
16. Лицарство.
17. Самостійність.
18. Скромність.
19. Сміливість.
20. Здатність до співчуття.
21. Сила характеру.
22. Терпимість.
23. Працьовитість.
24. Розум.
25. Поступливість.
26. Цілеспрямованість.
27. Чесність.
28. Чуйність.
29. Почуття гумору.


Статеворольові якості:

2, 9, 10, 14, 17, 20, 22 - чоловічі,
 6, 7, 8, 11, 19, 23, 26, 29 - жіночі.


ЗАНЯТТЯ № 3. ГИАЦИНДІЯ

Психолог. Ви пам'ятаєте, що на минулому занятті ми дізналися про те, що раніше на Землі були дві прекрасні країни. І сьогодні ми відправимося в одну з них, у царствену Гиациндію .
 Зараз виподілимося  на команди (2 хлопчика і 2 дівчаток в одній команді) і намалюєте країну Гиациндію, країну, в якій живуть тільки хлопчики.
 Після того як малюнки будуть готові, кожна команда повинна розповісти:
 Які будинки  в цій країні?
 Чим займаються її мешканці ?
 Як вони виглядають? 
 Що люблять їсти?
 Що роблять в вільний час?
 Кожна дитина (і дівчатка і хлопчики) показує, як жителі цієї країни ходять, як вони працюють.
 Одна дитина виходить в коло і з допомогою пантоміми показує, що робить житель Гиациндіі . Інші учасники вгадують, що він показує.

Вправа "Зроби так" 
(Черепанова Г.Д.)

Мета: розвиток м'язового контролю, вміння володіти собою.
 На столі у психолога розкладені картки з зображенням чоловічків, що виконують різні руху. Дорослий показує дітям картки і пояснює, які дії зображені на кожній з них. Потім психолог дає інструкцію.
Психолог. За моїм  сигналом всі підійдуть до столу і візьмуть по одній картці. Я буду рахувати від 1 до 10, а ви в цей час будете виконувати те, що зображає чоловічок на вибраній вами картинці.
 На рахунок "10" всі закінчують виконання завдання і змінюються картками або підходять до столу за новим завданням.

Вправа "Скульптура"

Вибирається 1 дівчинка і хлопчик. Діти "ліплять" без слів скульптуру "Гиациндія": дівчинка робить скульптуру з дівчаток, хлопчик - з хлопчиків. Потім обговорюється, як виглядає Гиациндія очима дівчаток і як - очима хлопчиків.
Психолог. Хлопці, а давайте пригадаємо, якими внутрішніми якостями володіють мешканці  цієї країни. А тепер подивіться, які з них суто чоловічі, а якими можуть володіти і дівчата?

Вправа "Перевтілення"

Психолог. Дівчинки, уявіть, що ви стали хлопчиками. Ви повинні відчути себе іншими. Закрийте очі і уявіть, що ви робите, як ви живете, про що думаєте і чого вам дуже хочеться.
 Дівчинки розповідають про свої враження.
А тепер, хлопчики, розкажіть, чого вам дуже хочеться?
 Раз ми раптом з вами всі стали хлопчиками, давайте пограємо.

Вправа "Стонога"

Мета: навчити дітей взаємодії з однолітками.
 Кілька учасників (5-10 осіб) встають один за одним , тримаючись за талію першого. За командою ведучого "стонога" починає спочатку просто рухатися вперед, потім присідає, стрибає на одній ніжці, проповзає між перешкодами і виконує інші завдання. Головне завдання граючих - не розірвати єдиний ланцюг, зберегти "  стоногу   "  цілою.
 Наприкінці заняття діти розповідають про своїх враження.
Психолог. Ось ми і познайомилися з країною Гиациндіїю  і дізналися, які люди в ній жили. Будь ласка , намалюйте мешканців  Гиациндіі  і постарайтеся зробити так, щоб їх зовнішність відповідала тим внутрішніх якостей, які ми виділили.

ЗАНЯТТЯ № 4. ТРОЯНДІЯ  Проводиться аналогічно заняття № 3.

ЗАНЯТТЯ № 5. ПОСУХА В ТРОЯНДІІ 

Психолог продовжує розповідати казку.
Психолог. Ось так  і існували мешканці  цих двох дивних країн поруч і в той  час далеко один від одного. Поруч, тому що їх розділяла  невелика річка, по обох берегах якої росли величезні дерева. А далеко, тому що їм не можна було спілкуватися один з одним, це був наказ правителів. Ці держави весь час змагалися.

Вправа "Хто сильніший?"

Проводиться у вигляді змагання між хлопчиками та дівчатками.
 Яке держава всіх переплескає  в долоні? (Обидві групи починають плескати  одночасно. Виграє та група, яка протримається довше всіх, або та, яка знайде свій ідеальний ритм ударів.)
 Хто кого переспіває? (Успіх залежить від організованості групи.)
 По закінченню змагань наголошується, хто переміг і чому, що вплинуло на перемогу, як відзначилася кожна група.
 Психолог продовжує.
Психолог. Якщо хтось з сусіднього держави засдивився на мешканця  з іншої країни, йому загрожує смерть. Але, звичайно, дівчаткам і хлопчикам хотілося подивитися один на одного, і тому вони потай бігали до річки.

Етюд "Цікаві"

Діти показують, як вони виглядають з-за дерев, дивляться на інший бік річки.
Психолог. Так вони й жили. Давайте з вами спробуємо показати, як це було.
 Діти діляться на дві групи і інсценують сцени життя в цих країнах. Хлопчики - Гіацинти, дівчинки - Трояндочки.
І ось в Трояндію  прийшла біда. Почалася сильна посуха. Всі колодязі спорожніли, маленькі джерельця повсихали, і всі жителі вже готувалися до того, що скоро вони загинуть.
 Діти під музику показують, як Трояндочкам  погано без води і вони починають гинути.
Психолог. І тут одна найменша Трояндочка, яка зовсім не хотіла гинути, сказала:
 - А давайте звернемося за допомогою до Гіациндіі .
 Та, що постарше, відповіла:
 - Та ти що, скільки років я пам'ятаю себе, ми ніколи не дозволяли собі цього.
 - Так що, накажеш гинути? Краще спробувати попросити допомоги, ніж чекати, коли сонце остаточно спалить нас і вже навіть самий сильний дощ нам не допоможе.
 Багато дівчаток  підтримали Трояндочку, але боялися голосно про це говорити. Цю розмову  почула королева Трояндіі  і сказала:
 - Я вже стара, щоб починати дружбу з Гіацинтами. Але я вважаю, що нам без їх допомоги не обійтися. Ми повинні спробувати. І раз ти, Трояндочка, перша заговорила про це, тобі і доведеться йти до сусідів.
 Обговорення з дітьми:
- Хлопці, якою ви уявляєте собі цю дівчинку - Трояндочку? Давайте зробимо аплікації. А потім кожен розповість про свою Трояндочку , про те, якими внутрішніми якостями вона володіє.
 Наприкінці заняття обговорюються особистісні якості Трояндочки. І робиться висновок, що вона не має  відрізнятися  не тільки красою, витонченістю, ласкою, добротою, але і розумом (постаралася вирішити проблему країни), сміливістю (не побоялася королеви). Значить, цими якостями можуть володіти не тільки хлопчики, але і дівчинки.
Психолог. Як Трояндочка потрапила в сусіднє держава, ви дізнаєтеся на наступному занятті.

ЗАНЯТТЯ № 6. ПОРЯТУНОК ТРОЯНДІІ

Психолог. Хлопці, на чому  закінчилося наше попереднє заняття?
 Діти відповідають.
Правильно, Трояндочка вирушила до річки, щоб попросити допомоги. Прийшовши до річки, Трояндочка знайшла найдрібніше місце і перейшла на інший бік. Вона й раніше робила це потайки, тому що була допитливою . Там з кущів їй назустріч вийшов Гіацинт, але Трояндочка не злякалася, так як була дуже сміливою, і розповіла Гиацинту про біду, що спіткала її країну. 
Хлопці, давайте спробуємо показати зустріч Гіацинта і Трояндочки.
 Діти розбиваються на пари (хлопчик - дівчинка), репетирують, а потім показують інсценування зустрічі.
Кожен з вас показав зустріч по-своєму, але у всіх кінець позитивний: Гіацинт погодився допомогти Трояндочці .
 Насправді він відвів її до свого короля. Король погодився допомогти Трояндіі  і дозволив усім Трояндочкам  перебратися в Гиациндію.
 Діти інсценують зустріч Гіацинтів і Троянд.

Вправа "Зустрічі"

При ходьбі учасники зустрічаються і торкаються  один одного, мовчки знайомляться або вітають один одного.

Гра "Тріски на річці" (К. Фопель)

Мета: гра сприяє створенню спокійної, довірної атмосфери в групі.
 Учасники стають у два довгих ряда, один напроти іншого (хлопчики проти дівчаток). Це - берега річки. Відстань між рядами повинно бути більше витягнутої руки . Один з охочих повинен "проплисти" по річці. Він сам вирішить, як буде рухатися: швидко або повільно.
 Учасники гри - "береги" - допомагають руками, ласкавими дотиками руху тріски, яка сама вибирає шлях: вона може плисти прямо, може крутитися, може зупинятися і повертати назад. Коли тріска пропливе весь шлях, вона стає краєчком протилежної берега  поряд з іншими.
 Учасники діляться своїми відчуттями, що виникли у них під час "плавання", описують, що вони відчували, коли до них торкалися ласкаві руки, що допомагало їм знайти спокій під час виконання завдання.

Вправа "Карусель"

Учасники утворюють два кола: зовнішній (хлопчики) і внутрішній (дівчинки). По сигналу психолога обидва кола починають рух в протилежні сторони.
 З наступного сигналу учасники зупиняються і повертаються обличчям (спиною) в коло, утворюючи пари, простягають один одному праву руку, знизують її і називають своє ім'я. Потім по черзі задають питання або обмінюються двома-трьома фразами. Після цього вони знову повертаються лівим плечем один до одного і продовжують рух. При зустрічі зі своїм "новим знайомим" махають йому рукою, вимовляючи будь-яку вітальну фразу. Вправа проводиться декілька разів поспіль, для того щоб кожен хлопчик привітав кожну дівчинку.
 В процесі групового обговорення учасники діляться своїми враженнями. Знайомство відбулося.
Психолог. Так і стали жити Троянди і Гіацинти (дівчатка і хлопчики) в одній країні, яку назвали «Дружба.»

ЗАНЯТТЯ № 7. ПЕРЕГОВОРИ

Психолог продовжує розповідати казку.
Психолог. Жителі Трояндіі  і Гиациндіі  стали жити разом. Але при об'єднанні цих держав виникло багато труднощів, так як це були різні народи, які не звикли жити поруч з іншими. У кожного з них були свої звички, свій вид діяльності.
 Їм було важко знайти спільну мову з представниками іншої держави (іншої  статі ). Дуже часто мешканці  нової країни  «Дружби «сварилися.

Гра "Обзивалки".

Мета: знайомство з ігровими прийомами, що сприяють зменшенню гніву в прийнятній формі за допомогою вербальних дій .
 Учасники гри передають по колу м'яч, при цьому називають один одного різними необидными словами. Це можуть бути назви дерев, фруктів, грибів, риб, квітів... Кожне звернення обов'язково повинно починатися зі слів "А ти...". Наприклад: "А ти - морквина!" У заключному колі граючі обов'язково говорять своєму сусідові що щось приємне, наприклад: "А ти - моя радість".
Психолог. Деякі хлопчики соромилися своєю дружби з дівчатками і ніяк не могли зрозуміти, що, допомагаючи дівчаткам, захищаючи їх, вони стають лицарями. І дівчатка при цьому починають відчувати себе справжніми принцесами.

Бесіда з дітьми

- Давайте трохи відволікнемося  від нашої казки і поговоримо про те, що найбільше цінується в чоловічому характері ?
 - Сила, мужність.
 - А як хлопчик повинен ставитися до дівчинки ?
 - Він повинен допомагати їй одягти пальто, носити важкі речі, піднімати стільці.
- Я бачу, ви добре знаєте, а ось подивіться на ці картинки.
(На картинках зображені  хлопчик і дівчинка, на шляху у них рівчак . На цій картинці хлопчик сам перестрибує через рівчак  і йде далі, не звертаючи уваги на дівчинку. А на другий - хлопчик допомагає дівчинці перестрибнути.)
 - Скажіть, де хлопчик вчинив правильно і чому?
 - Правильно вчинив хлопчик на другий картинці, тому що він допоміг дівчинці перестрибнути через рівчак .
- Як можна назвати такий вчинок хлопчика?
 - Благородний.
 - Скажіть, хлопці, а чи соромно хлопчикам допомагати дівчаткам?
 - Ні, треба, навпаки, допомагати всім дівчатам.
- А тепер давайте розберемося, чи соромно допомагати дівчаткам? Згадайте розповідь В. Осєєвої "На ковзанці", який ви читали вдома  . Хлопці, як поступив спочатку Вітя?
 - Він допоміг дівчинці. Вибачився перед нею за те, що наскочив на неї. Дівчинка була вдячна за те, що він проявив співчуття до неї.
- А що ж далі?
 - Вітя злякався. Злякався показати своїм друзям, що він подбав про дівчинку. Він вчинив не чесно і не благородно по відношенню до дівчинки. Вона сиділа на лавці і плакала.
- Правильно, хлопці. Вітя змінив самому собі. Хоча він і добрий хлопчик, але у нього не вистачило мужності для того, щоб мати свою точку зору. Він дуже залежить від друзів. Чи можемо ми сказати, що у Віті чоловічий характер?
 - Ні, тому що він злякався.
- А тепер згадаймо розповідь А. Раскіна "Як папа дружив з дівчинкою". Про що йдеться в розповіді?
 - Про те, як хлопчик подружився з дівчинкою.
 - І що, ніхто не сміявся над ним?
 - Його дражнили, співали йому:
 "Тілі-тілі -тісто. Наречений і наречена!"
  Вони вважали, що хлопчикові соромно дружити з дівчинкою.
 - Як він відреагував на це?
 - Він так і продовжував з нею дружити. І не боявся того, що його дражнять. Він ображався на хлопчаків, але все одно дружив.
- Подивіться, хлопці, цей маленький хлопчик плакав, ображався, але все одно залишався вірним людині, з якою дружить. Як можна назвати таку  людину?
 - Сміливим, мужнім.
- Правильно, але ще можна сказати, що у нього є сила характеру. Неважливо, що він слабкий ще фізично, важливо, що у нього сильний чоловічий характер. І він може протистояти іншим. Скажіть, а в чому ще полягає сила характеру цього хлопчика?
 - У тому, що він чесно зізнався, що боїться собаки: "Так, я злякався. І ви б теж злякалися. Не злякалася тільки Маша".
- Молодці. А ще, хлопці, в тому, що, навіть ставши дорослим чоловіком, він чесно розповів своєї доньці  про те, як його захистила від собаки дівчинка. І він зберіг подяку до неї на все життя.
 Отже, скажіть, якими якостями володів маленький тато з розповіді А. Раскіна "Як тато дружив з дівчинкою"?
 - Мужністю. Силою характеру. Чесністю.
- Хлопці, хто з хлопчиків, на вашу думку, коли зросте, стане справжнім чоловіком: Вітя з розповіді В. Осеевой "На ковзанці" або маленький папа з розповіді А. Раскіна "Як тато дружив з дівчинкою"?
 - Маленький тато.
- А чого Віті не вистачає для того, щоб стати чоловіком?
 - Виховати в собі чоловічий характер.

Домашнє завдання

Психолог. Подумайте, які повинні якості бути у чоловіка крім тих, які ми вже назвали.

Психолог продовжує казку.
Психолог. А тепер повернемося до жителів нашої країни. Всі Гіацинти зібралися і в бурній  суперечці вирішили, що немає нічого стидного в тому, що вони спілкуються з Трояндами і що завдяки цьому можливо виховання чоловічого характеру.
 Для початку вони зібралися всі разом (хлопчики і дівчинки), щоб краще пізнати один одного, а потім стали вчитися спілкуватися і розуміти представника іншої держави (іншої статі). Це було необхідно, так як вони тепер були єдиною країною.

Вправа "Які ми?"

Отримавши від провідного невеликий листок, всі сідають у коло. Кожен пише у верхній частині своє ім'я і ділить лист вертикальною лінією на дві частини, ліву - відзначає зверху знаком "плюс", праву - знаком "мінус". Під знаком "плюс" учасник гри перераховує кольори, пори року, фрукти, тварин, назви книги - те, що може доставити йому задоволення. У правій частині аркуша під знаком "мінус" кожен називає  колір який йому не подобається і т.д.

Вправа "Симетричні малюнки"
 (Черепанова Г.Д.)

Мета: розвиток комунікативних схильностей, вміння працювати з партнером.
 Діти розбиваються на пари. Пропонується за зразком намалювати предмет разом: одна дитина малює праворуч, інший ліворуч. Домовляються, яким олівцем. Дорослий визначає вихідні точки. Олівці ставлять одночасно в одну крапку і проводять лінії в одному ритмі. 

Вправа "Ми - хлопчики, ми - дівчатка"
 (Петрушин С.В.) 

Група ділиться на хлопчиків і дівчаток. Хлопчики сідають у коло, за їх спинами стають дівчатка.
Психолог. Ідучи повільно по колу за годинниковою стрілкою, спробуйте виразити через дотик свою симпатію всім, хто сидить тут  (дається музичний супровід).
 Потім дівчатка відходять, хлопчики встають і ведучий проводить з ними опрацювання відчуттів. Тепер дівчатка сідають у коло. У хлопчиків завдання - висловити своє доброзичливе відношення дівчаткам.
 Психолог закінчує заняття:
- З тих пір жити в державі стало набагато легше.

ЗАНЯТТЯ № 8-9. СІМЕЙНЕ ЩАСТЯ

Психолог продовжує розповідати казку.
Психолог. Так і тривало життя в країні « Дружба «. Хлопчики і дівчатка далі вчилися жити дружно, намагалися розуміти один одного.

Вправа "Танець групи з групою"
(Петрушин С.В.) 

Вся група поділяється на дві змішані підгрупи. Кожна підгрупа встає в коло.
Психолог. Зараз вам доведеться виконати дуже непростий танець. Танцювати буде група з групою. Уявіть, що ваша група - це один чоловік. І ось зараз дві людини спробують станцювати один з одним. Викличте на допомогу вашу фантазію - як це могло б бути?

Вправа "Експеримент з піснею"

Психолог. Співати хором. По першому акорду  починаємо співати, другого – зупиняємося , за наступного - знову співаємо. Постарайтеся не збитися і після мовчання продовжити спів одночасно.
 Виробляється здатність тримати загальний ритм своїм внутрішнім слухом.

Вправа "Я у групі"

Психолог. Закрийте очі... Нехай тепер кожен візьме правою рукою руку сусіда... потримає його руку у своїй. Постарайтеся не розплющуючи очей, зосередитися на звуках навколо вас, нехай кожен зосередить свою увагу на тому, що чує, що б це не було Деякий час... послухайте і постарайтеся вгадати  звуки, які лунають (1 хв). А тепер, все ще не розплющуючи очей, сконцентруйте свою увагу на долонях сусідів праворуч і ліворуч - долонях, яких ви торкаєтеся... Постарайтеся зрозуміти, чия долоню тепліше - сусіда справа або зліва сусіда (30 секунд)... А тепер, як раніше з закритими очима, розімкніть  руки і зосередьтеся кожен на своєму диханні, відчуйте, як повітря входить і виходить через ніздрі і губи, як рухаються грудна клітка і живіт при кожному вдиху і видиху... (1 хв). Спробуйте кожен порахувати вдих і на п'ятому - відкрийте очі.

Психолог продовжує розповідати казку.
Психолог. Ну ось, хлопчики і дівчатка виросли і перетворилися на дорослих юнаків і дівчат. Вони почали будувати  сім'ї . Але що цікаво - у одних були щасливі сім'ї, а в інших розпадалися.
У чому ж криється секрет щасливого сімейного життя?
 Хлопці, давайте звернемося за допомогою до народних казкам.
 Психолог може взяти будь-яку народну казку, ми розглядали російську народну казку "Царівна-жаба" і німецьку народну казку "Король-Дроздовик".
Психолог. Вдома  ви читали казку "Царівна-жаба". Згадайте, як Іван зустрівся з жабою.

Інсценівка "Зустріч Івана з жабою"

Психолог. Як ви думаєте, якими якостями володіє Іван Царевич? Усі над ним сміялися, йому було соромно  сказати, що дружина його жаба, але він все одно сказав.
 - Іван Царевич є мужнім  і благородним .
- Чи відразу зіграли весілля царевичам?
 - Ні.
- А що спочатку вирішив зробити цар?
 - Випробувати своїх снох.
- Правильно, хоча невістки були царських кровей, він вирішив випробувати їх. А потім вже влаштувати банкет на весь світ. Що повинні були зробити невістки?
 - Виткати рушник, скатертину, спекти пиріг.
- Як ви думаєте, чому?
 - Тому що в дружини насамперед цінуються якості господині, берегині домашнього вогнища.
- Хто ж виявився найкращою господинею?
 - Мар*я-царівна.
- А тепер прочитайте, які приїхали  невістки на бенкет.
 - "...Одна невістка приїхала розкішно одягнена, інша ще краще".
- Що сказали про Мар*ю-царівну?
 - "...яка краса, яка чистота!"
- Зверніть увагу, що дівчина повинна бути не тільки рознаряжена, але і чисто, охайно  одягнена. Казка - це джерело мудрості. Вона вчить нас жити. Зараз кожна група отримає уривок з казки. Ви будете повинні сказати, чому вчить нас даний уривок.

1-й уривок

І пішов у них бенкет на весь світ. Мар*я-царівна не доп’є і в рукав ллє. Старші невістки дивляться і так ж роблять: не допьють і в рукав ллють. М'ясо вона не доїсть, а кістки в рукав складає. І невістки так само.
 По закінченні бенкету почалися у них танці. Махнула Мар*я-царівна правим рукавом - потекла вода, море утворилося, попливли гуси та лебеді; махнула іншим рукавом - полетіли і заспівали пташки.
 І так гості заслухались,були очаровані . А Іван Царевич на Мар*ю-царівну не натішиться - яка вона красива.
 Пішла старша невістка танцювати-танцювати. Махнула правим рукавом - всього свекра щами залила, махнула іншим рукавом - лоб забила кісткою. Середня невістка за нею поспішила, і по вухах царя кісткою зачепила. Розгнівався цар, і прогнав їх!

- Цей уривок вчить нас тому, що дуже важливо, щоб кожна дівчинка завжди залишалася сама собою. А копіювання інших ні до чого не призводить. Тільки сміх може викликати у інших людей.

2-й уривок

А Іван Царевич раніше втік додому, взяв  жаб’ячу  шкіру  Мар*ї-царівни і спалив. У в цей час вона приїхала: "Ах, Іван Царевич, що ти зробив! Ти б почекав трохи, я б була справжня твоя дружина!" І забрав Мар*ю-царівну Кощій Безсмертний.

- Цей уривок вчить нас тому, що в сімейному житті все треба обговорювати разом. Треба завжди радитися один з одним, довіряти свої таємниці. Кожен із подружжя має прислухатися до думки іншого. І тоді будуть легше вирішуватися всі сімейні проблеми. І в родині буде мир і лад.

- Що зробив  Іван Царевич після того, як Мар*ю-царівну забрав Кощій Безсмертний?
 - Пішов її шукати. Зберіг вірність царівні.
- Правильно, настав час Івану Царевичу пройти випробування. Знайдіть фрагмент казки, в якому він проявив кмітливість.
 Діти читають уривок.
- Хлопці, а які  ще якості має Іван Царевич?
 - Мужність, сміливість, сила (діти призводять приклади з тексту).
- А що допомогло йому впоратися з випробуваннями?
 - Любов до царівни.
- Правильно, хлопці, завдяки тому, що Іван Царевич дуже полюбив Мар*ю, він зміг пройти через всі випробування. Чим закінчилася казка?
 - Весіллям. Іван Царевич й Мар*я-царівна одружилися.
- У казці царевичі довірилися долі у виборі дружини, а як зараз створюється родина?
 - Молоді люди закохуються, зустрічаються, а потім одружуються.
- Де можуть зустрітися молоді?
 Діти наводять приклади.
 - Хлопці, так якою повинна бути дівчина, а яким юнак?
- Дівчина повинна бути охайною, ніжною, уміти готувати, прибирати, піклуватися про інших людей. Чоловік повинен бути сміливий, мужній, благородний, розумний, вірний.
 - А що найголовніше в сімейному житті?
 - Любити один одного, допомагати, шкодувати, жити у світі і злагоді.
- А тепер звернемося до німецької казці "Король-Дроздовик". Головна її героїня - королевна. Якою вона була?
 - "...Надзвичайно красива, але при цьому така горда і гордовита".
- До чого це призвело, ви зараз побачите.

Інсценівка фрагмента казки 

У короля бенкет. Він запросив всіх принців, які хотіли одружитися на його дочки. А вона знаходила у кожного які-небудь недоліки зовнішності і сміялася над ними. Тут вона вперше зустріла короля, якого назвала Дроздовиком.

- Хлопці, скажіть, який ви побачили у цій сцені принцесу?
 - Розпещеною, примхливої, гордячкой, яка любить тільки себе.
- Над чим вона сміялася?
 - Над зовнішністю людей.
- Скажіть, а чи можна сміятися над зовнішністю людини?
 - Не можна.
- Звичайно, це аморально, адже від нас не залежить, маленькі ми або великі, товсті або худі. Такими створила нас природа. Що трапилося далі?
 - Король-батько розсердився і вирішив видати принцесу за першого, хто ввійде в двері.
- Хто ж дістався їй в чоловіки ?
 - Брудний, обірваний музикант.
- Це був Король-Дроздовик, але він   не зізнався королеві. Батько вигнав  принцесу разом з чоловіком, їй довелося йти пішки. Як вона відреагувала, коли дізналася, що величезні ліси, поля, річка, місто - все належить Дроздовику?
 Вона говорила: "Ах, як шкода, що не можна повернути Дроздовика".
- Чому вона так заговорила?
 - Тому що неважливо вже було, як він виглядає, а важливо те, що він багатий і живе в розкоші, а їй доводиться йти пішки, жити в маленькій низькій хатинці і все вдома робити самій без слуг.
- Хлопці, як ви вважаєте, чи не дуже жорстоко надійшов Король-Дроздовик?
 - Ні, вона заслуговує на це. Він хотів, щоб вона побачила, яке життя насправді, жорстокість його була на благо.
- Давайте згадаємо фрагмент, в якому описується, що "музикант" спочатку змусив її робити.
 - "...Ну мерщій розтопи  піч і став воду, щоб мені приготувати обід, я дуже втомився..."
- Коли вона не змогла це зробити, що він зробив ?
 - Він сам взявся за роботу, і якось  все обійшлося.
- Хлопці, дуже важливо, щоб, коли молоді починають спільне  життя, вони допомагали один одному, а не дорікали, якщо хтось не може з чимось  впоратися. Родина не може існувати за рахунок когось , молоді самі повинні докласти до цього зусилля. А як далі розвивалися події?
 - Так він потроху став привчати її до роботи. Дроздовик показав їй, що вона багато чого не може і не така ідеальна, як вона вважала. Але королевна не сама винна в тому, що була примхливою. Вона виросла в оточенні людей, які її ідеалізували і балували.
- Чому навчив принцесу Дроздовик?
 - Він навчив її заробляти для своєї сім'ї, приносити додому їжу.
- Правильно, у неї з'явилося почуття відповідальності за свою сім'ю. Згадайте, як вона засмутилася, коли гусар розбив її горщики. Що стало з  принцесою?
 - Вона стала виконувати всю найчорнішу роботу, була посудомийкою, приносила додому недоїдки, які їй діставалися.

Інсценівка фрагмента казки

Королевна кладе у мисочку недоїдки. Заходить Королевич і веде її в зал танцювати. Вона впізнала Короля-Дроздовика. З сумки у неї вивалилися мисочки, і суп вилився. Всі гості сміялися над нею. Вона вибігла з зали, але її наздогнав Дроздовик...

- Скажіть, яку зараз ми бачили Королевну?
 - Вона була засмучена, вважала себе приниженою, їй було дуже соромно. У цей момент вона відчувала те, що відчували люди, над якими вона сміялася.
- Правильно. Кожен з нас може потрапити в таку ситуацію. Дуже важливо, здійснюючи вчинок, думати про інших людей. Стався до людей так, як хочеш, щоб вони ставилися до тебе. А які слова свідчать про те, що королевна розкаялася?
 - "Я була так несправедлива, що не гідна бути твоєю дружиною".
- У житті кожної людини настає момент, коли треба вибрати судженого. Треба звертати увагу не на зовнішність людини, а на його душу, на його вчинки. А чому Король-Дроздовик вирішив навчити принцесу життя? Прочитайте.
 - "Це я з любові до тебе..."
- Інші принци, які хотіли одружитися на Королеві, після її відмови пішли. А Король-Дроздовик набрався терпіння та мужності у ім'я своєї любові, він показав їй, що таке життя, людина, сім'я. У сімейному житті дуже важлива взаємодопомога, співчуття, любов, адже чоловік і дружина - єдине ціле. Він по-справжньому любив Королевну і боровся за своє щастя, це важче, ніж змиритися і піти. Чим закінчилася казка?
 - Пишним королівським весіллям.
- Завдяки чому Королевна все ж дізналася, що таке сімейне щастя?
 - Завдяки самовідданої любові Короля-Дроздовика.
- Отже, в чому секрет сімейного життя, що має бути  обов'язково в ньому  присутнє?
 - Любов, вірність, терпіння, взаєморозуміння, взаємодопомога, повага.

На підставі того, що тільки що психолог обговорив з учнями, робиться висновок про героїв казки.
Психолог. Цей секрет дізналися і жителі нашої чарівної країни і тепер живуть щасливо. А дідусі та бабусі розповідають своїм онукам, як вони об'єдналися і прийшли до угоди.
 Сьогодні, хлопці, ми закінчуємо наші заняття, і мені хотілося б сказати вам: дуже важливо вміти спілкуватися з представниками іншої статі з дитинства. Ми всі різні, і тому нам дуже цікаво разом і ми зможемо багато чого досягти.

Вправа "Чарівні кульки" 
(Павлова Я.А.)

Мета: зняття емоційної напруги.
 Діти сидять у колі. Психолог просить їх закрити очі і зробити з долоньок "човник". Потім він вкладає кожній дитині в долоню склянну кульку і дає інструкцію.
Психолог. Візьміть кульку в долоньки, покатайте, подихайте на неї, зігрійте її своїм диханням, дайте їй  частину свого тепла і ласки. Відкрийте очі. Подивіться на кульку і тепер по черзі  розкажіть про свої почуття, які виникли у вас під час наших занять.
 Бажано, щоб заняття № 9 збіглося з проведенням свята "Іван да Мар*я" (див. Додаток).

Заняття № 10

Через тиждень проводиться методика "Соціометрія". Результати порівнюються, отримані на першому і на десятому занятті .

Додаток
ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД
"ІВАН ДА МАР*Я"

Розробка для вчителів початкових класів

Мета: закріпити подання учнів про призначення чоловіки і жінки в житті: жінка несе добро, любов, а чоловік, одухотворений нею, робить подвиг в ім'я любові.
Вибирається журі, яке буде підраховувати очки, зароблені членами команд.

Виходить цар:
- Сини мої славні, царевичі! Подивіться, яких я вам красунь писаних привів!
Під музику входять дівчата  і показують свою красу.
Цар:
- Ах, дівчата , ах, красуні! Покажіть-ка, що ви вмієте робити? Хто з вас зможе мене здивувати?

1) Конкурс танцю і пісні.
2) Конкурс грації.

Цар:
- Хто з вас може пройтися, "наче пава пливе"?
Дівчинки показують свою грацію.
Журі підводить підсумки.
Цар:
- Ну що, сини мої любі, чи подобаються вам наші Мар*юшки?
Івани Царевичі:
- Так.
Тут піднявся вітер, прилетів Кощій Безсмертний і забрав Мар*юшек.
Цар:
- Горе-то яке у нас, хлопці! Вам доведеться йти шукати наших дівчат . Хто знайде, той і буде кращим з вас.
Звернення царя до залу:
- Навіть ,  Кощію Безсмертному потрібна наречена. Він готовий віддати їй все найдорожче, тільки б вона була поруч. А Іванов Царевичей наші дівчата ведуть духовно, допомагають їм пройти через випробування.
Звертається до царевичам:
- А тепер перевіримо вас на силу і спритність.

3) Хлопчики перетягують канат
4) Віджимаються (хто більше)

Журі оцінює.

Цар:
- А тепер дайте відповіді на питання.

5) Відповіді на питання

Питання: Хлопчик крикнув: "Скільки перехожому час?" Звертаючись до перехожого, він зробив 3 помилки. Які?
Відповідь: Хлопчик повинен був спокійно запитати: "Вибачте, будь ласка, не могли б ви сказати, який час?"
Питання: Два хлопчика зіткнулися в дверях і ніяк не можуть розійтися. Хто з них повинен дати дорогу, якщо їх вік від 8 до 11 років?
Відповідь: Зазвичай дорогу першим поступається той, хто ввічливішій.

Цар:
- Бачу, що ви готові відправитися в дорогу. Варто камінь, на ньому стрілки. Треба розшифрувати слово, і дізнаєтеся, куди йти.
Напис на камені:
Вернипось 3 зара кругво бясе, а томпо йди мопря.
(Повернися 3 рази навколо себе, а потім йди прямо).
Царевичі розшифровують напис.
Йдуть прямо і бачать хатинку.
Царевичі:
- Хатинка, хатинка, повернися до лісу задом до нас передом.
З хатинки виходить Баба яга-.

6) Конкурс ввічливості

Хто з царевичей ввічливіші привітає стареньку (Баба яга-визначає найкращого).

Баба яга-:
- Батюшки-Иванушки! Зайдіть до мене. Я вас в лазні попарю, нагодую, напою і спати покладу.
Царевичі:
- Ні, бабуся, ніколи  нам. Ти нам краще скажи , де Кощієва смерть.
Баба яга-:
- Хто загадку вгадає, той і отримає Кощееву смерть.

7) Загадки

1. Білі квіточки
Увечері розквітають,
А вранці в'януть. (Зорі)

2. Трав копитами,торкаючись
Ходить по лісі красень,
Ходить сміливо та легко,
Рога розкинувши широко. (Олень)

3. З-під снігу вийшов один,
І навесні запахло раптом. (Пролісок)

4. Входиш в одну двері,
а виходиш з трьох.
Думаєш, що вийшов,
а насправді увійшов. (Сорочка)

5. Серед поля блакитного -
Яскравий блиск великого вогню.
Не поспішаючи вогонь тут ходить,
Землю-матінку обходить.
Світить весело у віконце,
Ну звичайно, це... (Сонце)

Кощій вмирає.
Царевичі звільняють Мар*юшок, і кожен хлопчик вибирає собі дівчинку.
Цар:
- А тепер ми влаштуємо бенкет на весь світ.

8) Конкурс: сервировка столу

Дівчата допоможуть нам приготуватися до свята.
(Журі оцінює і підраховує кількість балів, вибирає переможця - серед царевичей і царівен.)
Цар:
- Бенкет починається!

Діти разом співають пісню-частівку.

Хлопчики (ідуть вперед-назад):

Дівчинки-беляночки,
де ви набелилися?

Дівчинки:

Ми вчора  після доїння корів,
Молоком вми лися.

Хлопчики:

Ви послухайте, дівчата,
Нескладушку будемо співати:
На дубу свиня пасеться,
У лазні париться ведмідь.
Запрягу я кішку в доріжки,
А кошеня в тарантас,
Повезу свою подружку
Всім сусідам напоказ.

Дівчинки:

Подивіться-ка, хлопці,
Що на даху робиться:
Воробей в ріжок грає,
За солому тримається.

Хлопчики:

Як по річці з Волжанці
Соловей пливе на палиці.
Сів на дошку тонку -
Розвів гармошку дзвінку.

Дівчинки:

По селу я пішла,
Іванка побачила.
Під кущем сидів і плакав,
Курка образила!

Хлопчики:

На горі стоїть віз.
Сльози капають з дуги.
Під горою варто корова,
Одягає чоботи.

Дівчинки:

Ти куди, Ванюшка, їдеш?
Адже віз без коліс,
А Ванюшка відповідає...

Хлопчик:

Заготовлювати овес!

Хлопчики:

Сидить їжачок на березі -
Нова сорочка.
На голівці чобіток,
На нозі фуражечка.
Ми коломенські хлоп*ята,
Ми ніде не пропадемо.
Якщо треба - ми станцюємо...

Дівчинки:

Якщо треба - ми заспіваємо.
Ох, досить ми наспівались,
Дайте зміну нову.
Ой, спасибі гармонисту,
За веселу гру.
Визначається кращий царевич і краща царівна.
Надягають на них корону.
Цар:
- Запам'ятайте, діти мої, що тільки разом ви можете досягти щастя.
Переможці починають "струмочок дружби" (гра "струмочок": хлопчик (дівчинка) повинен вибрати собі дівчинку (хлопчика), яка йому подобається, і стати в загальний струмочок).
Цією грою під музику закінчується свято.

Немає коментарів:

Дописати коментар