Страницы

вівторок, 8 жовтня 2013 р.

Використання ІКТ для оцінювання навчальних досягнень учнів

Враховуючи зростаючу роль тестування в нашій країні, бажано частіше застосовувати метод комп’ютерного контролю і при поточному контролі, і при підсумковому. Адже, більшість молодших школярів поки не готові до тестового контролю, він для них не традиційний, діти не мають навиків і вмінь виконання тестових завдань.

Практика показує також, що учні переживають, нервують, плутають правильні й неправильні відповіді, не здатні дочитати текст до кінця. Але з введенням зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) застосовується тестова перевірка знань, тому в школі просто необхідно впроваджувати тести, щоб учні досить вільно могли ними користуватись, щоб був подоланий той психологічний бар’єр, який, на жаль, існує в багатьох учнів. Даний тип контролю, що включає досить велику кількість завдань, потребує організації розумової діяльності учнів, що надає позитивний вплив на всю розумову діяльність. Звикаючи, дитина починає контролювати себе і, як результат, відповідати більш точно на поставленні запитання.


Тести можуть використовуватися на будь-якому етапі навчання. Одні з них покликані оцінити готовність учнів до засвоєння нового навчального курсу, інші допомагають виявити конкретні прогалини в знаннях учнів і спланувати необхідну цілеспрямовану корекційну роботу, треті дають можливість прогнозувати подальший процес навчання та його результати.

Використання тестів дає можливість:

  • здійснювати реальну індивідуалізацію та диференціацію навчання;
  • вносити обґрунтовані зміни в процес викладання;
  • достовірно оцінювати якість навчання й керувати ним.

Одним із шляхів оптимізації навчання є вдосконалення процесу перевірки й оцінювання знань є конструювання й впровадження в навчальний процес електронних тестів успішності.
За визначенням «електронний тест успішності» - це система завдань специфічної форми, що вимагають стислих однозначних відповідей і передбачають швидке опрацювання результатів, за якими можна якісно оцінити структуру та виміряти рівень знань, умінь і навичок. Комп’ютерне тестування має свої переваги та недоліки. До переваг можна віднести неупередженість, можливість створення банків даних результатів тестувань та гнучкої системи тестування, швидкість проведення тесту, протоколювання тощо.

Застосування на уроках комп’ютерних тестів та діагностичних комплексів дозволить вчителю за короткий час отримувати об’єктивну картину рівня засвоєння матеріалу, що вивчається та своєчасно його скоригувати. Проте, поряд із великою кількістю переваг комп’ютерного тестування вчитель повинен знати про його недоліки: складність перевірки глибини ЗУН, неможливо простежити логіку міркування учнів, велика ймовірність вибору відповіді навмання або методом виключення.

Процес конструювання на оформлення навчальних електронних тестових завдань є досить складним явищем. Існують такі основні вимоги, яких повинні дотримуватись розробники тестів:

  • зміст завдання повинен відповідати програмним вимогам;
  • необхідно використовувати літературну мову, не використовувати багатозначних термінів, рідко вживаних слів, сленгу;
  • слід уникати тривіальних завдань, які не викликають жодних труднощів;
  • текст завдання формулюється гранично коротко;
  • у тесті не слід вимагати вибрати неправильну відповідь серед декількох правильних;
  • відповідь на одне завдання тесту не повинна містити підказки на інші;
  • обов’язково має бути вмотивована шкала оцінювання;
  • бажано, щоб завдання формулювалися у вигляді розповідної стверджувальної конструкції з 5 - 20 слів;
  • слід уникати неконкретних виразів типу: «чи можливо», «чи правда, що», подвійних заперечень «чому не може не»;
  • у кожному завданні відповідей повинно бути від 3 до 5;
  • усі відповіді добираються не довільно, а відповідно до типових помилок, які допускають учні під час виконання цього завданню;
  • тест не повинен з’ясовувати рівень знань, що виходить за межі навчального матеріалу;
  • кількість завдань (довжина тесту) від 20 до 50 (для молодших школярів до20);
  • середній час тестування - 20 хв;
  • тестові завдання впорядковуються за зростанням рівня складності;
  • будь-яке  тестування має передбачати не лише виставлення балів (оцінок), а й аналіз результатів;
  • учні, незалежно від рівня знань, повинні перебувати в однакових умовах під час тестування;
  • бажано створювати різнотипні тестові завдання, що унеможливить одноманітність у роботі, а відповідно дозволить уникнути втоми, звикання дітей працювати з одним видом тестів;
  • складність тесту має відповідати такому рівню, щоб учень із посередніми знаннями правильно відповів приблизно на половину завдань.

Тестові завдання можуть містити не тільки текст, але й малюнки, схеми, символи, графік тощо.
Тести для роботи в початковій школі створюються за допомогою програм Microsoft Excel, Microsoft Power Point, Macromedia Flash Professional, MyTest тощо. Однак це вимагає від учителя відповідних програмних засобів та вміння ними користуватися.

Проаналізуємо функціональні можливості програми MyTest, яку можна вільно та безкоштовно завантажити з веб-сайту "Клякс@.net" і яка  не потребує постійного зв’язку з Інтернетом.

Програма MyTest передбачає створення й проведення комп’ютерного тестування, збір аналізів результатів, виставлення оцінки за вказаною в тесті шкалою. Програма передбачає 7 різновидів вправ:завдання з однією правильною відповіддю (однозначний вибір), з кількома правильними відповідями (багатозначний  вибір), установлення черговості розміщення, установлення відповідності, введення числа з клавіатури, введення тексту з клавіатури, указівка на частину зображення.

Можливість виставляти рівень складності кожного завдання дозволяє розраховувати оцінку не за співвідношенням кількості правильних та неправильних відповідей, а зважаючи на обсяг знань, необхідних для кожного завдання, що в свою чергу, покращує діагностичну цінність тесту та реалізує диференційований підхід.

Шкала оцінювання задається в редакторі тестів – від 2-бальної (залік або незалік) до 100-бальної.програма виставляє отриманий результат позитивних відповідей у відсотках. Цифрову  форму оцінки можна замінити альтернативною назвою (відмінно, добре, задовільно, молодець, старайся краще, спробуй ще тощо).

Немає коментарів:

Дописати коментар