Як вчителю інформатики враховувати вікові особливості учнів початкових класів при викладанні предмету
"Сходинки до інформатики"
Коли ми говоримо про інформатику в початковій ланці освіти, то більш коректніше було б говорити про її пропедевтику, а не систематичне вивчення основ чи базового курсу інформатики. Це слід було б записати і в "Концепції програми інформатизації...". При такому підході до змісту інформатики в початковій школі слід визначити, які знання і вміння, а ще точніше, які здібності треба розвинути у дитини в процесі підготовки до оволодіння базовим курсом основ інформатики. І перед цим задатися питанням: "А чи існують специфічні комп'ютерні здібності?"
Дослідження ряду
авторів та досвід педагогів-практиків говорять про те, що подібні здібності
можна виділити. Курс інформатики середньої школи з певними допущеннями можна
розділити на два основних розділи - основи програмування та користувацький
курс.
За дуже влучним висловлюванням академіка А.П.Єршова, "програміст
повинен володіти здатністю першокласного математика до абстракції і логічного
мислення в поєднанні з едісонівським талантом будувати все, що завгодно, з
нулів та одиниць. Він повинен поєднувати акуратність бухгалтера з проникливістю
розвідника, фантазію автора детективних романів з тверезою практичністю
економіста". За цим, трохи поетичним, визначенням простежується чітка
система специфічних здібностей, необхідних програмісту для досягнення успіхів у
роботі.
Дозволимо собі виділити їх окремо:
- абстрактне мислення;
- логічне мислення;
- здібності до моделювання;
- акуратність (вміння концентруватись на виконанні завдання, контролювати свої дії, що дозволяє зменшити кількість формальних помилок);
- уміння виходити за межі стандартних підходів до розв'язання задач;
- здатність до критичної оцінки вибору шляхів вирішення проблем, в залежності від кінцевої мети.
Як бачимо, вимоги до першокласного програміста досить
високі. Цим, мабуть, і пояснюється постійний дефіцит таких спеціалістів навіть
у країнах з високим рівнем комп'ютеризації. Більшість учнів ніколи не стане не
тільки висококласним але і просто програмістом. Вони потрапляють у категорію
"користувач". Вимоги до їх здібностей трохи інші, але в багатьох
випадках збігаються за напрямками з вимогами до програмістів (рівень тільки в
більшості випадків нижчий). Практики знають, що шлях від "чайника" до
"досвідченого користувача" можуть пройти далеко не всі.
Чи можливо в початковій школі розвинути вказані здібності?
Досвід цілого ряду авторів (західних та російських ) вказує на те, що не тільки
можливо, а й необхідно це робити для повноцінного інтелектуального розвитку.
При цьому акцент слід робити на розумовий розвиток, а не на бездумне натискання
клавіш. Пропонується такі напрямки роботи по пропедевтиці основних понять
інформатики:
- класифікація об'єктів за їх властивостями, знаходження властивостей об'єктів, що є спільними, об'єднання однорідних предметів у групи;
- знаходження спільного в складових частинах об'єктів;
- робота з графами на основі теорії множин;
- зображення множин з різним взаємним розміщенням (вложення, перетин) і визначення елементів, що розміщені в області перетину множин, тощо;
- робота з алгоритмами - визначення послідовності дій, її запис, виконання алгоритму за його записом;
- елементи комбінаторики - визначення можливих варіантів розв'язку завдань, визначення, по можливості, оптимального розв'язку операції з висловлюваннями, визначення їх істинності.
Завдяки тому, що дані напрямки тісно пов'язані з програмою
початкової школи, а нові знання повинні вводиться з опорою на вивчене на інших
предметах (це в першу чергу стосується математики), ці питання можуть бути
легко засвоєним учнями 1-4 класів. Викладання необхідно доручити вчителю
початкової школи.
На основі цих напрямків можна розробити окремий курс, який
може бути реалізований в машинному або безмашинному варіанті. Головна заслуга
такого пропедевтичного курсу в тому, що він створює основу для розумового
розвитку дитини і до введення в середніх і старших класах основних понять
інформатики.
Але введення дисципліни "Сходинки до інформатики"
у молодшому шкільному віці поряд з явними достоїнствами породило безліч
проблем, в т.ч.:
- норматив роботи на ЕОМ для молодших школярів не більше 15 хвилин. Отже, урок розбивається на 2 частини: теоретичну і практичну, причому практична частина уроку має бути продовженням теоретичної;
- слабке уміння учнів говорити і вести записи в зошитах услід за поясненнями вчителя.
Йдучи від простого до складного, вирішуючи цікаві завдання з
казковими сюжетами і героями, учень вирішує логічні завдання, направлені на
опанування мистецтва складання алгоритмів; у ігровій формі знайомиться з
складними поняттями: комп'ютер, монітор, клавіатура; спостережливість, аналіз і
синтез матеріалу формується при виконанні завдань на установку схожості і
відмінності.
Потім йдуть складніші завдання, розраховані не лише на
пояснення вчителя, виконання разом з вчителем, але і на самостійну роботу.
Завдання вчать дітей мислити, правильно і зв'язно викладати свої думки. Взагалі
гра - істотний компонент пізнавальної діяльності дітей молодшого шкільного
віку. Прагнення до гри, інтерес до ігрових ситуацій на уроці, захопленість
ігровим сюжетом - це закономірне явище, обумовлене психологічною потребою дітей
цього віку.
Крім того, ефективність організації розумової діяльності дітей молодшого шкільного віку в значній мірі залежить від умов протікання навчально-пізнавального процесу в школі, одним з яких є стиль взаємин вчителя і учня. Дитина повинна відчувати радість спілкування з дорослою людиною (вчителем) – лише в цьому випадку її пізнавальна праця буде ефективною, а навчання розвиваючим.
Крім того, ефективність організації розумової діяльності дітей молодшого шкільного віку в значній мірі залежить від умов протікання навчально-пізнавального процесу в школі, одним з яких є стиль взаємин вчителя і учня. Дитина повинна відчувати радість спілкування з дорослою людиною (вчителем) – лише в цьому випадку її пізнавальна праця буде ефективною, а навчання розвиваючим.
Ярослав! Отлично! Отмечено самое важное и существенное.
ВідповістиВидалити