Предмет "Сходинки до інформатики" у 2 класі
Номативно-правова база викладання курсу розпочинається з документів розташованих на офіційному веб-сайті Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України.
Державний стандарт початкової загальної освіти
Програма 2-4 клас "Сходинки до інформатики"
Початкова школа, зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, забезпечує становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний, фізичний розвиток. Пріоритетним у початкових класах є виховні, загально-навчальні і розвивальні функції.
У молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність (уміння вчитися) шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями й навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності. Освітніми результатами цього етапу школи є повноцінні читацькі, мовленнєві, обчислювальні уміння і навички, узагальнені знання про реальний світ у його зв'язках і залежностях, розвинені сенсорні уміння, мислення, уява, пам'ять, здатність до творчого самовираження, особистісно ціннісного ставлення до праці, мистецтва, здоров'я, уміння виконувати творчі завдання.
Успішність навчання учнів значною мірою визначається рівнем оволодіння загально навчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
«Сходинки до інформатики» - таку назву мають підручники для 2, 3 та 4 класів. Ця назва не випадкова. Вона зразу ж націлює і вчителя, і учня на те, що йтиметься про ознайомлення з інформатикою та про все, що пов'язане з нею. Саме про ознайомлення, а не про систематичне вивчення предмета.
Крокуючи сходинками, сторінками підручника, учні ознайомлюються з основними поняттями інформатики, оволодівають навичками роботи на комп'ютері, отримують комп'ютерну підтримку для засвоєння таких предметів, як українська та іноземна мови, природознавство та ознайомлення з навколишнім світом, математика тощо. Використання комп'ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам'яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення у розв'язанні завдань, підвищує інтерес до навчання.
Як свідчать дослідження, проведені у школах Канади, США, Франції, «...комп'ютер в початковій школі подвоює час довільної уваги в учнів (20 хвилин замість 10 хвилин на традиційному уроці), а ігровий аспект сприяє кращому сприйняттю моделі учнями або осмисленню необхідності застосування алгоритму».
Життя маленького школяра стає цікавішим, а нові яскраві сучасні підручники не тільки допомагатимуть у навчанні, а й створюватимуть гарний настрій. Адже веселіше на душі, коли разом з тобою сторінками підручника крокують інопланетянин Елзік з планети Золотавиків, кияночка Ганнуся, гномик Мудрунчик зі школи детективів та хлопчик Олесь зі своїм другом - роботом.
Працювати з підручником легко і цікаво. Дехто вважає, що вчителеві можна навіть не писати конспекти уроків, а учням не заводити спеціальні зошити. Кожний урок подано на двох сторінках, тобто на розвороті підручника, що дуже зручно. Навіть якщо учень пропустив урок, він може вдома самостійно опрацювати матеріал у підручнику, який представлено у доступній для сприйняття формі.
Структура уроку відрізняється від традиційних уроків у початковій школі. Перша частина - теоретична. Проводиться у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій. Друга частина - це ознайомлення з новою комп'ютерною програмою, її демонстрація, робота учнів за комп'ютерами. Третя частина уроку - це цікавинки, завдання з логічним навантаженням, для розвитку пам'яті, кмітливості, ерудиції «Для розумників та розумниць». Всі частини уроку відображені у підручнику.
Використання комп'ютерних технологій і програм на уроках у початковій школі є те, що за монітором дитина повинна перебувати не більше 15 хвилин. Тому учитель на уроці роботу з комп'ютером повинен поєднувати з іншими формами діяльності, які пов'язані з тематикою уроку . Вчитель повинен пам'ятати про обов'язкове виконання релаксаційних вправ (рухливі ігри , гімнастика, фізкультхвилинки).
У курсі «Сходинки до інформатики» є програми «Як поводитися за комп'ютером», «Де використовується комп'ютер», «Стрільці по яблуках», «Лісова галявина», «Мильні бульбашки», «Розібрані малюнки», «Математичний космодром», «Кіт риболов», , «Слово в лабіринті», «Кубики зі складами», «Незвичайний поїзд», «Незнайко на містку», «Дорога до школи», «Розгорни серветку», «Куди податись вояку», «Туристичний маршрут», «Курчата», «Телевізор», «Мешканці лісу» «Подорож по карті Європи та України», «Ведмедик - поліглот», «Ханойська вежа», «Тетраверкс», «Явища природи», «Магазин», «Розкидайка», «Цифертон», «Виконавець «Садівник», «Виконавець «Навантажувач», «Виконавець «Кенгуру», «Виконавець «Восьминіжка», «Музичний редактор «Мелодія».
З допомогою цих програм дається можливість розвивати пізнавальні здібності, розвивати мислення, просторову уяву, фантазію, пам'ять, увагу дітей, допомагає дитині оволодіти вмінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, проявляти кмітливість і винахідливість.
«Сходинки до інформатики» створюють умови для кращого пізнання дітьми себе і людей, взаємодії людини з навколишнім світом, усвідомлення зв'язків з природою, сім'єю, родичами, з самим собою, визначення поведінки в життєвих ситуаціях.
Правильно підібрані і добре організовані завдання, логічні задачі, вправи для розвитку уяви, пам'яті, уваги сприяють різнобічному, гармонійному розвитку школярів, допомагають виробити необхідні в житті і навчанні корисні навики і якості.
«Де використовується комп'ютер» - ця гра дає можливість дітям зрозуміти, що без комп'ютера зараз не працює жодна галузь, в якій працюють люди.
«Стрільці по яблуках», «Лісова галявина», «Мильні бульбашки», «Розібрані малюнки» - усі ці ігри спрямовані на набуття навичок роботи з двома кнопками миші.
«Математичний космодром» - ця гра дає можливість учням перевірити свої знання з додавання та віднімання.
«Кіт риболов», «Слово в лабіринті», «Кубики зі складами», «Незвичайний поїзд», «Незнайко на містку» - з допомогою цих ігор можна навчити дитину користуватися клавіатурою і, головне, мислити, винаходити, доводити. Важливо, що вони є захоплюючими, доступними, що у них є елемент змагання, якщо не з кимсь, то, принаймні, з самим собою.
«Дорога до школи» - ця гра спонукає дітей до дотримання правил дорожнього руху.
«Розгорни серветку», «Куди податись вояку», «Туристичний маршрут», «Курчата», «Телевізор», «Мешканці лісу» «Подорож по карті Європи та України», «Ведмедик - поліглот», «Явища природи» - ці ігри тісно пов'язанні з тими предметами, які діти вивчають у початковій школі, і допомагають закріпити дитячі знання.
Гра «Розкидайка» сприяє розвитку зорової пам'яті, а гра «Цифертон» - ще й розвитку слухової пам'яті.
«Виконавець «Садівник», «Виконавець «Навантажувач», «Виконавець «Кенгуру», «Виконавець «Восьминіжка» - ці ігри дають можливість учням спочатку продумати послідовність виконання, а потім виконати програму, тобто скласти алгоритм.
Гра «Музичний редактор «Мелодія» дозволяє дітям відчути себе справжніми композиторами, бо вони із захопленням створюють свої мелодії.
«Сходинки до інформатики» вимагають психологічної обережності від вчителя. Складні, непосильні завдання можуть дитину злякати. Тут особливо необхідно дотримуватися принципу від простого до складного. Проте, коли дитині вдається осмислити завдання, перебороти перші труднощі, вона відчує велику радість і буде готова до більш складної гри чи завдання. В дитини з'являється віра в свої сили, розвивається «розумовий апетит», а це означає, що мета курсу «Сходинки до інформатики» досягнута.
Звичайно, коли діти відгадують головоломку, логічні завдання, вони, як правило, застосовують метод проб і помилок, перебираючи різноманітні варіанти. Частіше всього це не приводить до раціональних результатів. Виникає необхідність подумати, знайти якусь закономірність, зрозуміти, чому завдання не розв'язується, які нові прийоми слід застосувати, щоб наблизитись до мети. Цей момент «Сходинок до інформатики» особливо важливий, бо починається інтенсивна робота думки. В цей період необхідна допомога і підтримка вчителя, його пояснення і рекомендації.
Іноді може бути корисна навіть підказка, що допомагає учневі знайти правильне рішення. При цьому дуже важливо мати на увазі, що під час розв'язування логічних завдань, роботи з текстом важливіше значення має сам процес, експериментування, а не прагнення досягнути якогось конкретного результату.
Ставлення дітей до такого курсу є надзвичайно позитивним: відсутня скутість, закомплексованість, страх помилки чи негативного результату. Діти з радістю, задоволенням і азартом працюють над логічними задачами, вправляються в розвитку уваги, пам'яті, творчості, уяви. Цей азарт переносять і в сім'ї, залучаючи до інтелектуальної праці батьків.
Зовсім іншими очима діти дивляться і на вчителя, що разом з ними розв'язує цікаві завдання, дає пізнавальну інформацію. Вчитель для них стає другом, порадником, що ділиться своїми знаннями з дітьми. Атмосфера довір'я і співпраці з уроків курсу «Сходинок до інформатики» переноситься на уроки інших предметів початкової школи.
Успішне виконання дітьми завдань курсу «Сходинок до інформатики» коректує оцінку вчителем учня. Віра вчителя в можливості своїх учнів, їх розумовий потенціал допомагає самим учням переборювати труднощі в навчанні, покращує стосунки учня і педагога.
Молодший школяр, відповідаючи у класі, працюючи біля дошки, починає боятися зробити помилку, щоб інші з нього не сміялися. Коли учень працює за комп'ютером, такого не відбувається, оскільки, там їх тільки двоє: комп'ютер і учень, тому помилку ніхто крім комп'ютера не побачить, а помилку на комп'ютері можна легко виправити, натиснувши клавішу. Отримавши низьку оцінку, можна завжди повернутись на початок і виконати програму ще раз. Отже, комп'ютер допомагає підтримувати інтерес до навчання і сприяє гуманізації навчального процесу.
Але основним питанням залишається, як організувати роботу, щоб усі учні на уроці попрацювали за комп'ютером? Практика підказала, що потрібно працювати у формі черги. Тобто, коли перша група працює на комп'ютерах, друга виконує завдання з підручника або з картки. У міру того, як перші будуть закінчувати, інші будуть займати їхні місця. Та оцінки за цей урок буде дві: одна за роботу в зошиті, а друга за роботу на комп'ютері. Адже дитина повинна обов'язково виконати обидва завдання. Така форма організації дозволяє виробляти в дітей швидкість мислення, уміння швидко орієнтуватись у потоці інформації, що так необхідно у сьогоднішньому житті.
Урок у комп'ютерному класі вимагає додаткової підготовки, чіткої організації. Учителеві потрібно більше зусиль і часу, щоб його підготувати й провести на належному рівні. Та він ніколи не проходить безслідно. У пам'яті будь-якої дитини, навіть найслабшої, щось залишається. А це створює умови для подальшого засвоєння матеріалу. Тоді такі уроки будуть приносити користь дитині і велике моральне задоволення вчителеві.
Програма 2-4 клас "Сходинки до інформатики"
Початкова школа, зберігаючи наступність із дошкільним періодом дитинства, забезпечує становлення особистості дитини, її інтелектуальний, соціальний, фізичний розвиток. Пріоритетним у початкових класах є виховні, загально-навчальні і розвивальні функції.
У молодших школярів формується розгорнута навчальна діяльність (уміння вчитися) шляхом оволодіння організаційними, логіко-мовленнєвими, пізнавальними і контрольно-оцінними уміннями й навичками, особистий досвід культури поведінки в соціальному та природному оточенні, співпраці у різних видах діяльності. Освітніми результатами цього етапу школи є повноцінні читацькі, мовленнєві, обчислювальні уміння і навички, узагальнені знання про реальний світ у його зв'язках і залежностях, розвинені сенсорні уміння, мислення, уява, пам'ять, здатність до творчого самовираження, особистісно ціннісного ставлення до праці, мистецтва, здоров'я, уміння виконувати творчі завдання.
Успішність навчання учнів значною мірою визначається рівнем оволодіння загально навчальними вміннями і навичками. До їх складу входять:
- організаційні (опанування школярами раціональних способів організації свого навчання);
- загально-пізнавальні (уміння спостерігати, розмірковувати, запам'ятовувати й відтворювати матеріал);
- загально-мовленнєві (основні елементи культури слухання і мовлення);
- контрольно-оцінні (засвоєння учнями способів перевірки та самоперевірки, оцінювання одержаних результатів).
«Сходинки до інформатики» - таку назву мають підручники для 2, 3 та 4 класів. Ця назва не випадкова. Вона зразу ж націлює і вчителя, і учня на те, що йтиметься про ознайомлення з інформатикою та про все, що пов'язане з нею. Саме про ознайомлення, а не про систематичне вивчення предмета.
Крокуючи сходинками, сторінками підручника, учні ознайомлюються з основними поняттями інформатики, оволодівають навичками роботи на комп'ютері, отримують комп'ютерну підтримку для засвоєння таких предметів, як українська та іноземна мови, природознавство та ознайомлення з навколишнім світом, математика тощо. Використання комп'ютера в навчальній діяльності учнів сприяє розвитку розумових здібностей, пам'яті, просторової уяви, творчого нестандартного мислення у розв'язанні завдань, підвищує інтерес до навчання.
Як свідчать дослідження, проведені у школах Канади, США, Франції, «...комп'ютер в початковій школі подвоює час довільної уваги в учнів (20 хвилин замість 10 хвилин на традиційному уроці), а ігровий аспект сприяє кращому сприйняттю моделі учнями або осмисленню необхідності застосування алгоритму».
Життя маленького школяра стає цікавішим, а нові яскраві сучасні підручники не тільки допомагатимуть у навчанні, а й створюватимуть гарний настрій. Адже веселіше на душі, коли разом з тобою сторінками підручника крокують інопланетянин Елзік з планети Золотавиків, кияночка Ганнуся, гномик Мудрунчик зі школи детективів та хлопчик Олесь зі своїм другом - роботом.
Працювати з підручником легко і цікаво. Дехто вважає, що вчителеві можна навіть не писати конспекти уроків, а учням не заводити спеціальні зошити. Кожний урок подано на двох сторінках, тобто на розвороті підручника, що дуже зручно. Навіть якщо учень пропустив урок, він може вдома самостійно опрацювати матеріал у підручнику, який представлено у доступній для сприйняття формі.
Структура уроку відрізняється від традиційних уроків у початковій школі. Перша частина - теоретична. Проводиться у формі бесіди, гри, обговорення ситуацій. Друга частина - це ознайомлення з новою комп'ютерною програмою, її демонстрація, робота учнів за комп'ютерами. Третя частина уроку - це цікавинки, завдання з логічним навантаженням, для розвитку пам'яті, кмітливості, ерудиції «Для розумників та розумниць». Всі частини уроку відображені у підручнику.
Використання комп'ютерних технологій і програм на уроках у початковій школі є те, що за монітором дитина повинна перебувати не більше 15 хвилин. Тому учитель на уроці роботу з комп'ютером повинен поєднувати з іншими формами діяльності, які пов'язані з тематикою уроку . Вчитель повинен пам'ятати про обов'язкове виконання релаксаційних вправ (рухливі ігри , гімнастика, фізкультхвилинки).
У курсі «Сходинки до інформатики» є програми «Як поводитися за комп'ютером», «Де використовується комп'ютер», «Стрільці по яблуках», «Лісова галявина», «Мильні бульбашки», «Розібрані малюнки», «Математичний космодром», «Кіт риболов», , «Слово в лабіринті», «Кубики зі складами», «Незвичайний поїзд», «Незнайко на містку», «Дорога до школи», «Розгорни серветку», «Куди податись вояку», «Туристичний маршрут», «Курчата», «Телевізор», «Мешканці лісу» «Подорож по карті Європи та України», «Ведмедик - поліглот», «Ханойська вежа», «Тетраверкс», «Явища природи», «Магазин», «Розкидайка», «Цифертон», «Виконавець «Садівник», «Виконавець «Навантажувач», «Виконавець «Кенгуру», «Виконавець «Восьминіжка», «Музичний редактор «Мелодія».
З допомогою цих програм дається можливість розвивати пізнавальні здібності, розвивати мислення, просторову уяву, фантазію, пам'ять, увагу дітей, допомагає дитині оволодіти вмінням аналізувати, порівнювати, узагальнювати, проявляти кмітливість і винахідливість.
«Сходинки до інформатики» створюють умови для кращого пізнання дітьми себе і людей, взаємодії людини з навколишнім світом, усвідомлення зв'язків з природою, сім'єю, родичами, з самим собою, визначення поведінки в життєвих ситуаціях.
Правильно підібрані і добре організовані завдання, логічні задачі, вправи для розвитку уяви, пам'яті, уваги сприяють різнобічному, гармонійному розвитку школярів, допомагають виробити необхідні в житті і навчанні корисні навики і якості.
«Де використовується комп'ютер» - ця гра дає можливість дітям зрозуміти, що без комп'ютера зараз не працює жодна галузь, в якій працюють люди.
«Стрільці по яблуках», «Лісова галявина», «Мильні бульбашки», «Розібрані малюнки» - усі ці ігри спрямовані на набуття навичок роботи з двома кнопками миші.
«Математичний космодром» - ця гра дає можливість учням перевірити свої знання з додавання та віднімання.
«Кіт риболов», «Слово в лабіринті», «Кубики зі складами», «Незвичайний поїзд», «Незнайко на містку» - з допомогою цих ігор можна навчити дитину користуватися клавіатурою і, головне, мислити, винаходити, доводити. Важливо, що вони є захоплюючими, доступними, що у них є елемент змагання, якщо не з кимсь, то, принаймні, з самим собою.
«Дорога до школи» - ця гра спонукає дітей до дотримання правил дорожнього руху.
«Розгорни серветку», «Куди податись вояку», «Туристичний маршрут», «Курчата», «Телевізор», «Мешканці лісу» «Подорож по карті Європи та України», «Ведмедик - поліглот», «Явища природи» - ці ігри тісно пов'язанні з тими предметами, які діти вивчають у початковій школі, і допомагають закріпити дитячі знання.
Гра «Розкидайка» сприяє розвитку зорової пам'яті, а гра «Цифертон» - ще й розвитку слухової пам'яті.
«Виконавець «Садівник», «Виконавець «Навантажувач», «Виконавець «Кенгуру», «Виконавець «Восьминіжка» - ці ігри дають можливість учням спочатку продумати послідовність виконання, а потім виконати програму, тобто скласти алгоритм.
Гра «Музичний редактор «Мелодія» дозволяє дітям відчути себе справжніми композиторами, бо вони із захопленням створюють свої мелодії.
«Сходинки до інформатики» вимагають психологічної обережності від вчителя. Складні, непосильні завдання можуть дитину злякати. Тут особливо необхідно дотримуватися принципу від простого до складного. Проте, коли дитині вдається осмислити завдання, перебороти перші труднощі, вона відчує велику радість і буде готова до більш складної гри чи завдання. В дитини з'являється віра в свої сили, розвивається «розумовий апетит», а це означає, що мета курсу «Сходинки до інформатики» досягнута.
Звичайно, коли діти відгадують головоломку, логічні завдання, вони, як правило, застосовують метод проб і помилок, перебираючи різноманітні варіанти. Частіше всього це не приводить до раціональних результатів. Виникає необхідність подумати, знайти якусь закономірність, зрозуміти, чому завдання не розв'язується, які нові прийоми слід застосувати, щоб наблизитись до мети. Цей момент «Сходинок до інформатики» особливо важливий, бо починається інтенсивна робота думки. В цей період необхідна допомога і підтримка вчителя, його пояснення і рекомендації.
Іноді може бути корисна навіть підказка, що допомагає учневі знайти правильне рішення. При цьому дуже важливо мати на увазі, що під час розв'язування логічних завдань, роботи з текстом важливіше значення має сам процес, експериментування, а не прагнення досягнути якогось конкретного результату.
Ставлення дітей до такого курсу є надзвичайно позитивним: відсутня скутість, закомплексованість, страх помилки чи негативного результату. Діти з радістю, задоволенням і азартом працюють над логічними задачами, вправляються в розвитку уваги, пам'яті, творчості, уяви. Цей азарт переносять і в сім'ї, залучаючи до інтелектуальної праці батьків.
Зовсім іншими очима діти дивляться і на вчителя, що разом з ними розв'язує цікаві завдання, дає пізнавальну інформацію. Вчитель для них стає другом, порадником, що ділиться своїми знаннями з дітьми. Атмосфера довір'я і співпраці з уроків курсу «Сходинок до інформатики» переноситься на уроки інших предметів початкової школи.
Успішне виконання дітьми завдань курсу «Сходинок до інформатики» коректує оцінку вчителем учня. Віра вчителя в можливості своїх учнів, їх розумовий потенціал допомагає самим учням переборювати труднощі в навчанні, покращує стосунки учня і педагога.
Молодший школяр, відповідаючи у класі, працюючи біля дошки, починає боятися зробити помилку, щоб інші з нього не сміялися. Коли учень працює за комп'ютером, такого не відбувається, оскільки, там їх тільки двоє: комп'ютер і учень, тому помилку ніхто крім комп'ютера не побачить, а помилку на комп'ютері можна легко виправити, натиснувши клавішу. Отримавши низьку оцінку, можна завжди повернутись на початок і виконати програму ще раз. Отже, комп'ютер допомагає підтримувати інтерес до навчання і сприяє гуманізації навчального процесу.
Але основним питанням залишається, як організувати роботу, щоб усі учні на уроці попрацювали за комп'ютером? Практика підказала, що потрібно працювати у формі черги. Тобто, коли перша група працює на комп'ютерах, друга виконує завдання з підручника або з картки. У міру того, як перші будуть закінчувати, інші будуть займати їхні місця. Та оцінки за цей урок буде дві: одна за роботу в зошиті, а друга за роботу на комп'ютері. Адже дитина повинна обов'язково виконати обидва завдання. Така форма організації дозволяє виробляти в дітей швидкість мислення, уміння швидко орієнтуватись у потоці інформації, що так необхідно у сьогоднішньому житті.
Урок у комп'ютерному класі вимагає додаткової підготовки, чіткої організації. Учителеві потрібно більше зусиль і часу, щоб його підготувати й провести на належному рівні. Та він ніколи не проходить безслідно. У пам'яті будь-якої дитини, навіть найслабшої, щось залишається. А це створює умови для подальшого засвоєння матеріалу. Тоді такі уроки будуть приносити користь дитині і велике моральне задоволення вчителеві.
Близько знайома з програмою "Сходинки до інформатики", так як у школі вже більше 5 років у початкових класах виклається курс за вибором. Багато програм з курсу можна використовуватиі на звичайних уроках. Дуже легко і швидко можна провести самостійну роботу по перевірці таблиці м-ння на уроках математики,тут же можна використати і ігри "Курчата" і "математичний космодром" Та й низьку оцінку , виставлену комп'ютером діти сприймають краще ніж ту , що виставив вчитель. Тут не спрацьовує фактор: погана оцінка-значить вчитель мене не любить.Машина не "любить " нікого. Вона бездушна, але більш точна.Діти розуміють це і спокійно сприймають. Працювала і з програмою Інформатика "Шукачі скарбів". Теж цікаво. Але "Сходинки" більш яскравіші і цікавіші для дітей. Жаль тільки, що саме "Сходинки" вимагають дорогої ліцензії. А ось "Шукачі"-ні.
ВідповістиВидалитиСвітлана, дякую за активну участь у роботі дистанційної школи. Всі програмні, методичні та дидактичні матеріали до предмету "Сходинки до інформатики" привозьте з собою на заняття ІІ Модулю навчального семінару 23 квітня в МОІППО"
Видалити