Єдина Країна! Единая Страна!

середу, 1 квітня 2015 р.

Загартування організму дошкільника

Костикова Оксана Сергіївна
інструктор з фізичної культури
ДНЗ № 118, м. Миколаїва

Загартування організму дошкільника

Загальні принципи
Спробуємо розібратися, чому саме діти потребують правильної системі загартовування і що повинні знати і робити дорослі, щоб зміцнити здоров'я дітей. Щоб правильно гартувати дитини, батьки повинні добре знати механізми і принципи дії гартують факторів, методику і техніку спеціального загартовування.
Гартувати - це значить систематично, багаторазово, дозовано впливати на організм тими факторами, які часто є причиною захворювання. Загартовування-це образ життя!


Деякі особливості системи терморегуляції дитини. 
1. Недостатня зрілість всіх структур нервової системи дитини призводить до того, що терморегуляція... його організму ще дуже несовершенна.
2. Шкіра дитини також відрізняється незрілістю і ніжністю всіх верств, зокрема м'язових. При переохолодженні у дорослої людини м'язи волосяних сосочків скорочуються, шкіра стає гусячою і поверхня, з якою йде тепло, зменшується. Дитина здатна на таку реакцію тільки з 2х-2.5 років. 
3. Однією з провідних реагуючих систем при гартують процедурах є серцево-судинна. При впливі холодового фактора на організм ця система проходить дві фази реагування: 
1) спазм (звуження) шкірних судин. 
2) розширення судин.
В даний час значне число дітей належать до так званої групи ризику з тих чи іншим хронічним захворюванням або мають відхилення у стані здоров'я ( наприклад ексудативний діатез, або інші прояви алергії, різні захворювання носоглотки.) Всі ці відхилення можуть бути причиною незвичайної судинної реакції, неприпустимою при загартовування, наприклад застою крові в результаті спастичного стану капілярів, яке проявляється в блідості шкіри, тремтіння. Скільки б різноманітних методик спеціального загартовування ні пропонувалося, при організації системи необхідно знати основні принципи і методи загартовування будь-якого організму.
Методи загартовування
1.Самий традиційний - метод поступового збільшення сили подразника. Засіб може бути будь - повітря, вода, сонце тощо. Поступове збільшення сили подразника виражено або в збільшенні тривалості його дії, або в поступовому збільшенні сили впливу. Метод поступового збільшення сили подразника обов'язково призведе до гарних результатів, але не відразу.
2. Метод - контрастний. У дітей раннього віку використовується тепло-холод-тепло, а в дошкільному віці холод - тепло-холод.
3.Метод зниження температури. У цьому методі ми використовуємо всі принципи загартовування: систематичність, постійність, облік індивідуальних особливостей дитини, позитивний емоційний настрій та ін
4. Метод інтенсивного загартовування. Інтенсивне загартовування увазі під собою методи загартовування, при яких виникає хоча б короткочасний контакт оголеного тіла дитини або частини його тіла (зазвичай закритою одягом) з інтенсивними холодовими (сніг, крижана вода, холодне повітря), тепловими (вода, теплий повітря) факторами і факторами навколишнього середовища контрастної температури (чергуються інтенсивні холодові і теплові впливи).


Основні принципи загартовування
Систематичність. Не можна гартувати дитину занадто. Тільки при постійному підкріпленні та тренуванні протягом року можна досягти успіху від загартовування. Найчастіша скарга від батьків наступна: Влітку бігає босоніж, не вдягається, мокне під дощем і ніколи не кашляє. Взимку не вилазить з хвороби. Це тому, що порушені принципи систематичності. А без цього будь-яка судинно-рухова реакція згасне, як згасають всі умовні рефлекси без підкріплення. Потрібно привчати дитину і не боятися холодної води, ходити босоніж, ліпити сніжки голими руками.
Поступове збільшення сили подразника. Кожна процедура викликає певну реакцію. При впливі холодної води збільшується глибина і частота дихання. Якщо такої реакції немає, значить, температура знижена недостатньо (не треба забувати, що у дітей раннього віку ефект може наступити на другий-третій день!) Якщо ж, крім почастішання дихання, з'явилися ознаки переохолодження (тремтіння, гусяча шкіра, посиніння губ), то найімовірніше, температура води знижена занадто різко або передчасно. Якщо сила впливу не змінюється, то поступово виникає звикання, тобто силу потрібно збільшувати. Чим сильніше вплив, тим воно має бути менш тривалим.
Принцип обліку індивідуальних і типологічних особливостей дитини. Індивідуальний підхід при загартовування - це облік віку дитини, характеру, фізичного розвитку, стану здоров'я і умови життя: не слід приймати процедури після хвороби, т до організм ще ослаблений і не може виробити захисну реакцію. Дітям, що відстають у розвитку, гартують процедури теж проводять більш обережно. Якщо дитина поступила в дитячий сад, не слід поспішати терміново гартувати його від усіх хвороб і неприємностей. У період адаптації організм знаходиться в стані стресу, він більш чутливий до всього, і реакція на будь-яку нову процедуру може бути антіфізіологічно. У процесі росту і розвитку дитини можна проводити різні що гартують процедури. 
Першою процедурою у ДНЗ є загартовування повітрям.

Загартовування повітрям
Температура в приміщенні в якому перебуває дитина 20-18 градусів. Прогулянка; стежимо, щоб правильно був одягнений дитина на прогулянку. Значить дати йому можливість рухатися вільно, при цьому руки, ноги ніс його повинні бути теплими. Спортивні заняття на вулиці, фізкультурні заняття дітей дещо відрізняються від тієї, якою має бути для прогулянок або малорухомих ігор. У приміщенні на весь час неспання дітей можна залишати в полегшеному одязі (гольфи, одяг з короткими рукавами) НЕ тільки влітку але і взимку. Регулювання повітря в приміщенні. Температурний режим, бактеріальна і хімічна чистота повітря в приміщенні досягається наскрізним провітрюванням. Це важливий прийом загартовування. У приміщеннях діти перебувають від 75% до 90% часу доби. Недоліком температурного режиму приміщень є його відносно суворе сталість. Для того щоб він сприяв загартовуванню, чинив тренувальних дій на організм дитини, необхідно зробити його пульсуючим. Це досягається наскрізним провітрюванням у відсутності дітей. Провітрювання проводимо: Вранці перед приходом дітей, перед заняттям, перед поверненням дітей з прогулянки, під час денного сну, після полудня.

Загартовування водою
Широке умивання. Відкрити кран з водою, намочити праву долоньку і провести нею від кінчиків пальців до ліктя лівої руки, сказати "раз"; то ж саме виконати лівою рукою. Намочити обидві долоньки, покласти їх ззаду на шию і провести ними одночасно до підборіддю, сказати "раз". Намочити праву долоньку і зробити круговий рух по верхній частині грудей, сказати "раз". Намочити обидві долоньки і умити обличчя. Обполоснути, "віджати" обидві руки, витертися насухо. Через деякий час тривалість процедури збільшується, а саме: кожну руку, а так само шию і груди діти обмивають по два рази, промовляючи "раз, два" і т.д. Обливання ніг. Проводиться так. Дитина сідає на низький табурет або дитячий стілець, ноги ставить на дерев'яний брусок, покладений на дно таза. Воду ллють з ковша або глечика на нижню третину гомілок і стопи. Тривалість обливання 20-30 секунд. Температура води спочатку 27-28 В°, через кожні 10 днів її знижують на 1-2 градуси. Кінцева температура води не повинна бути нижче 18 В°. Після ножної ванни, обливання або обмивання ноги витирають насухо, потім розтирають руками до легкого почервоніння.
Полоскання горла прохолодною водою. Всі подібні гартують процедури необхідно робити тільки після консультації з лікарем - отоларингологом. Починаючи з 2-3 років можна навчити дитину, набравши в рот води і закинувши назад голову, вимовляти звук <<а-а-а>>. У дітей старше3-4 років, які вміють полоскати горло, можна поступово знижувати температуру води кожні 3-4 дні 1 градус і довести її до 8-10 градусів.

Загартовування сонцем
Прогулянка на свіжому повітрі. Відмінно гартують дітей. Боятися, що дитина може під час прогулянки застудитися, що не слід. Треба тільки привчити його гуляти в будь-яку погоду, щодня бувати на свіжому повітрі. Одяг для прогулянки в холодну пору року повинна бути досить теплою і легкою, щоб не утрудняти рухів. Не забувайте брати з собою на вулицю іграшки, лопатки, саночки і т. п., щоб малюк рухався, бігав. Позитивне вплив оздоровчих заходів, перш за все, позначається на фізичному і нервово-психічному розвитку дитини. Про це можна судити з того, як він росте, розвивається. Так, наприклад, вага досить перевіряти один раз на тиждень до і після процедури загартовування, а контрольні, більш ретельні, вимірювання слід робити через кожні 6 місяців у лікаря, який оцінить всі показники розвитку дитини. Батькам, які мають дітей з надмірною вагою, нагадаємо, що прагнення їх скоріше домогтися втрати зайвих кілограмів за допомогою надмірно активного рухового режиму, а також збільшення тривалості гартують, може призвести до нервового... зриву, переохолодженню малюка, простудних захворювань і т. п. При гострих захворюваннях, поганому самопочутті дитини гартують процедури слід припинити і звернутися до лікаря, тільки він може оцінити правильність проведених вами прийомів загартовування і вчасно дати потрібну пораду.

Немає коментарів: