Єдина Країна! Единая Страна!

пʼятницю, 30 січня 2015 р.

Формування навичок безпечної поведінки у дітей раннього віку в ігровій діяльності

Чимаренко Олена Павлівна
м. Миколаїв, ДНЗ №51

Формування навичок безпечної поведінки у дітей раннього віку
в ігровій діяльності 
  
Процес опанування дитиною необхідних знань та вмінь, що забезпечують змістовну й безпечну життєдіяльність у довкіллі, розпочинається в ранньому віці.
Актуальна проблема  безпечної поведінки малюків у соціальному середовищі
пов’язана з такими віковими особливостями, як:
- підвищена рухова активність;
- інтерес до всього нового;
- зростання самостійності;
- повна довіра до всіх і всього , що навколо;
- відсутність небезпеки.

Тому мета вихователя, який працює з дітьми раньього віку – формувати здатність дитини розуміти поняття «безпечно» і «небезпечно», усвідомлювати важливість безпеки життєдіяльності.

Організація роботи з питань Безпеки Життєдіяльності (БЖ) в дошкільному закладі відбувається відповідно нормативно правових документів:
  • Закон України «Про дошкільну освіту» ;
  • Закон  України «Про охорону дитинства»;
  • Базовий компонент дошкільної освіти (освітня лінія «Особистість дитини» де виокремлено зміст освіти з «Безпеки життєдіяльності»)
Відповідно до Закону України «Про дошкільну освіту»(стаття 11) дошкільний навчальний заклад:
  • створює  безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей,
  • забезпечує режим роботи,умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я відповідно   до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечує їх дотримання;
  • формує у дітей  гігієнічні навички та основи здорового способу життя, норми безпечної поведінки;
  • сприяє збереженню та зміцненню здоров’я, розумовому, психічному й фізичному  розвитку дітей.

Організацію роботи з БЖ з дітьми я будую за такими основними  напрямками:

  • формування здорового способу життя;
  • формування знань про правила дорожнього руху;
  • формування знань про правила пожежної безпеки;
  • формування знань про правила безпечної поведінки в довкіллі.
Гра універсальний спосіб виховання і навчання маленької дитини. Якщо ви хочете розвивати необхідні здібності малюка, навчити його думати, розуміти мову дорослих, уявляти, діяти із предметами,--грайте з ним якомога частіше. Ігри дають малятам радість, інтерес, упевненість у собі і своїх можливостях. Але  гратися необхідно вчити .
Ігровою діяльністю дітей раннього віку керує вихователь, використовуючи такі методи і прийоми  навчання  безпечної поведінки:
- пояснення;
- нагадування;
- бесіда;
- розглядання ілюстрацій, альбомів,картин;
- ігрові ситуації;
- рольові та дидактичні ігри й вправи;
 - спостереження;
- художнє слово (утішки, віршики, промовлянки, короткі казки) ;
- мультики ,відеофільми тощо.

Для збагачення ігрової діяльності дітей вихователь повинен сприяти сталості задуму гри, розвитку його у певний сюжет, має вчити малят гратися поруч, а згодом і разом.
Під час ігрової діяльності навчаємо дітей:
- ідучи з іграшкою, дивитися під ноги і в перед;
- не розкидати іграшки, після гри збирати їх у відведене  місце;
- не кидати іграшки  в дітей , в вікна;
- ділитися іграшками, не забирати їх у інших дітей;  
- не битися , не штовхатися,  не кусатися ,нікого не ображати;
- не ламати іграшки.

Виховуючи в дітей безпечну поведінку, слід дотримуватися почуття міри.
Необхідно враховувати особливості дитячої психіки, її підвищену вразливість. Неприпустимо застосування так званої «шокової терапії» з акцентуванням уваги на страшних наслідках надзвичайних ситуацій. Такий  підхід може травмувати  психіку дітей і в майбутньому вплинути на їхній психічний стан і поведінку. Розширення уявлень дитини про небезпечність довкілля має відбуватися не лише  на  інформаційному рівні, а й зачіпати емоційно-чуттєву і поведінкову сфери.

Дуже  подобається дітям раннього віку такий театралізована діяльність. Наші малята з великою радістю переглядають показані дорослими дійства і із задоволенням беруть участь у них. Саме через сприйняття казкових, театральних героїв вони вчаться аналізувати,оцінювати поведінку  інших людей і тварин, а потім власні вчинки, бажання допомогти, захистити, пробуджує різні почуття. З дітьми використовуємо театр іграшок, ляльок, театр на фланелеграфі, настільний, пальчиковий театри, елементи костюмів (різні капелюшки, головні убори тощо).

Взаємодія із сім’ями вихованців
Практика свідчить, що набуття досвіду безпечної поведінки та закріплення уявлень про здоровий спосіб життя у малюків є значно ефективнішими за умови взаємодії дошкільного закладу й сім’ї. Батьки зобов’язані приділяти багато уваги дотриманню загально прийнятих правил безпечної поведінки.
Золоте правило виховання дітей:не кажіть як треба, робіть самі як треба. Дитина не буде сприймати ваші слова,вона буде сприймати ваші дії. Тому перш за все треба подавати приклад своїми діями.

Дидактичні ігри дошкільників. Ці ігри створюють дорослі з навчальною метою, організовуючи навчання на основі ігрового і дидактичного завдання.
Дидактична гра є одночасно видом ігрової діяльності і формою організації взаємодії дорослого з дитиною, що зумовлює її своєрідність.   

Дидактична гра - система впливів, спрямована на формування у дитини потреби у знаннях, активного інтересу до того, що може стати їх новим джерелом, удосконалення пізнавальних умінь і навичок. 

Під час гри – навчання з дидактичними  посібниками  ми вчимо малят :
- не брати  до рота предмети, картки ;
- охайно і дбайливо  користуватися іграми;
- не простягати  і не пхати предмети  до очей, вух  своїх та сусіда.

Рекомендовані дидактичні ігри для дітей раннього віку з БЖ:
- «Вогонь добрий,вогонь злий»;
- «Безпечні та небезпечні вулиці та дороги»;
- «Машини рятівники»(пожежна, швидка, міліція);
- «Що потрібно?»(лікарю,пожежнику,повару);
- «Знайди колір світлофора »;«Оціни вчинок» чи «Що добре – що погано?»;
- «Дозволено – недозволено»;
- «Користь і небезпека у побуті»;
- «Побутова техніка»;
- «Небезпечні предмети» (ножиці,голки, ліки, сірники ,хімічні речовини, цвяхи);
- «Їстівне – неїстівне»;
- «Шкідливе та корисне для здоров’я»;
- «Одягни ляльку на прогулянку»
- «Навчимо ляльку збирати іграшки»

Наведу приклад деяких з цих дидактичних  ігор:
     «Що погано, а що добре?»
Мета: розвивати  вміння дітей визначати, що погано,а що  добре для здоров’я;виховувати бажання берегти своє здоров’я.
Матеріал: картки з ситуаціями із життя
Хід гри
Вихователь показує дітям картки ,а діти  повинні визначити, чи це добре, чи погано для їхнього здоров’я та здоров’я дітей.
  «Навчимо ляльку збирати іграшки»
Мета: продовжувати вчити дітей прибирати іграшки на місця, підтримувати в групі чистоту,дбати про безпеку;виховувати самостійність.
Матеріал: лялька, іграшки  розкладені на килимку.
Хід гри
Вихователь звертає увагу дітей на те, що лялька Катруся «гралася, а іграшки на місце не прибрала, залишила безлад на килимку». Що може трапитися з нею і з іграшками?Пропонує  навчити її збирати іграшки. Діти збирають  і розповідають ляльці,де має стояти конструктор,а де іграшки тощо.

І ось такі віршики  допоможуть у  нашій роботі:
 Світлофор
Як переходиш вулицю, 
На розі зупинись
І перш за все уважно
На мене подивись.
Світлофор три ока має:
Червоне,жовте і зелене!
Ось три сигнали  світлофору,
Ти підкоряйся їм без спору!
Червоний треба пам’ятати,
Йти  не можна,слід чекати!
Мигає жовте - не хвилюйся,
Уважним будь і приготуйся!
Зелене - вітер, сніг чи злива,
Через дорогу йди сміливо!

Пішохідні доріжки
Від садочка до містечка,
Від криниці до криниці,
Від порога до порога,
Всюди нас веде дорога.
Якщо рухатися треба
Вздовж дороги тобі пішки,
То існують спеціальні -
Пішохідні  доріжки.

Сірничок
Погляньте , малята, на цей сірничок:
Червона голівка, жовтенький бочок.
На вигляд - звичайний: тонкий і малий.
Буває він добрий, буває і злий.
Він може зігріти, зварити обід,
Він плавить метал і розтоплює лід.
А може і ліс велетенський  спалити,
Майно і будинок, і все спопелити.
Малята,  ви будьте з вогнем обережні
І вивчить всі правила протипожежні!

Ігрові ситуації   для виховання  безпечної поведінки в дітей раннього віку:

«Правила поведінки з гострими предметами»
Лялька Зоя була дуже неслухняною. Вона крадькома від мами взяла ножиці – хотіла сама зрізати собі нігті на ручках. Зрізуючи нігтика, порізала пальчик. Ой, як їй боляче!
У неї болить пальчик! Іде кров. Хто винен у тому, що лялька Зоя порізала пальчик?
- Чому у ляльки болить пальчик? – Взяла без дозволу гострий предмет – ножиці.
- Що ж тепер слід зробити? - Допомогти ляльці Зої.
- Як допомогти? – Обробити ранку.
Діти допомагають: мажуть пальчик зеленкою, бинтують ручку.
- Скоро у ляльці Зої заживе пальчик, але поки що буде боліти.
Обговорюємо з дітьми, які ще гострі предмети і чому не можна брати дітям до рук (ніж, молоток, ножиці, голки, цвях тощо).

«Правила поведінки в умивальній кімнаті»
Маленькі каченята гралися, розбризкували водичку. Поруч проходив ведмедик, послизнувся, впав, забив лапку.
- Чому ведмедик забив лапку? – Тому що послизнувся і впав.
- Чому ведмедик послизнувся і впав? – Тому що каченята розбризкали водичку і було слизько.

1 коментар:

Unknown сказав...

Дякую за цікаву та корисну інформацію! Безпека життєдіяльності дітей раннього віку під час гри, дуже актуально!