Єдина Країна! Единая Страна!

неділю, 7 грудня 2014 р.

Фізичний розвиток дітей раннього віку під час ранкової гімнастики та гімнастики пробудження

 Семенова Світлана Григорівна
Веселинівський р-н  
Кудрявцівський ДНЗ «Веселка»

Фізичний розвиток дітей раннього віку 
під час ранкової гімнастики та гімнастики пробудження

Фізичне виховання дитини в умовах дошкільного навчального закладу є важливим і відповідальним завданням суспільного виховання, тому що всі діти, починаючи з самого раннього віку, повинні рости здоровими, міцними, гармонійно розвиненими.  З раннього дитинства формується здоров’я, загальна витривалість, працездатність, активна життєдіяльність та інші якості, необхідні для всебічного гармонійного розвитку особистості.

Прагнення дитини у ранньому віці до самостійності, все відчути на дотик випливає з природних потреб пізнання світу і розвитку особистості. Непосидючисть і надзвичайна цікавість щодо пізнання навколишнього середовища сприяє значному розширенню рухової активності. Фізичне виховання дітей дошкільного віку вимагає сьогодні від вихователів, глибоких знань і творчого підходу.


Однією із основних форм фізичного виховання дитини раннього віку є ранкова гімнастика, яку в дошкільному навчальному закладі я проводжу щодня.  Для цього спеціально підбираю фізичні вправи, які благотворно впливають на всі фізіологічні процеси організму, сприяють формуванню правильної постави і профілактиці плоскостопості. Щоденне виконання ранкової гімнастики мобілізує й організовує дитину, приводить її організм  у відповідно робочий стан.

Підбираючи вправи для ранкової гімнастики дітей раннього віку, я керуюся такими принципами:
Вправи повинні бути прості й доступні дітям, відповідати будові й функціям їх рухового апарата, не вимагати великої витрати нервової і м’язової енергії. Дуже складні рухи діти виконують погано. Крім того, ці рухи викликають у дитини негативні реакції.
Вправи підбираю різноманітні за видами рухів і охоплюю різні групи великих м’язів. Рухи для зміцнення дрібних м’язів окремо не даю, через те, що їх фізіологічний ефект незначний, а об’єдную з вправами, що охоплюють великі м’язові групи.
Застосовую імітаційні і не імітаційні вправи. В імітаційних вправах діти імітують рухи тварин, птахів. Імітаційнім вправи зацікавлюють дітей і викликають у них емоціональне піднесення.
Використовую також вправи з предметами : брязкальцями, прапорцями, стрічками, хустинками, кубиками, ці предмети сприяють правильному і цілеспрямованому виконанню рухів, а також підвищують інтерес до вправ.

Для проведення ранкової гімнастики створюю відповідні умови, якщо потрібно готую необхідні предмети для виконання вправ. Потім допомагаю своїм вихованцям стати один за одним. На початку виконуємо нетривалу ходьбу в бадьорому темпі, далі вишикувавшись у коло виконуємо гімнастичну вправу яка охоплює одну групу м’язів при цьому повторюючи її  3 – 4 рази. Під час показу вправи використовую «дзеркальний»  спосіб.  Зрозуміло, чітко і виразно пояснюю вправу,що дає дітям 10 – 15 секунд для врегулювання дихання. Далі з дітьми проводимо вправи для зміцнення м’язів ніг. На закінчення ранкової гімнастики біг у повільному темпі та вправи на встановлення дихання.

Зміну комплексів ранкової гімнастики проводжу через два тижні, але  строк може коливатися залежно від інтересу дітей і ступеня засвоєння вправ даного комплексу. Якщо більшість дітей в групі виконує вправу чітко,або інтерес до якоїсь вправи зменшився, цю вправу замінюю на іншу ,аналогічну за завданням. Протягом року ранкову гімнастику періодично повторюємо.

Комплекс ранкової гімнастики «Гуси»
Вступна частина
Діти заходять до зали
Вихователь: Сьогодні ми з вами будемо гусочками. Гуси, гуси!
Діти:Га -га-га!
Вихователь: Ну летіть мерщій сюди! 
Діти підходять до вихователя.
Вихователь:Гуси пасуться на травичці(ходьба врозсип-15сек.). Гусочки підняли крильця. (ходьба навшпиньки,руки вгору-15сек). Гуси радіють сонечку.(біг урозсип-15 сек.) 
Шикування вроздріб
Основна частина
Вправа «Гуси регочуть»
В.П. : стоячи, ноги на ширині плечей, руки опущені. Підняти руки через сторони вгору, сказати: «Га-га». Повернутися у В.П. Повтор-4р.
Вправа «Гуси шиплять»
В.П. стоячи, ноги на ширині плечей. руки за спиною. Нахилитися вперед. Сказати: «Ш-ш-ш!» Повернутися В.П.повторити-4р.
Вправа «Гуси сховалися»
В.П. стоячи, ноги на ширині плечей , руки за спиною. Низько сісти, голову повернути і покласти на коліна, руки опустити. Повернутися у В.П. Повторити 3р 
Вправа : «Радіють гуси»
В.П.: стоячи, ноги на ширині плечей, руки  за спиною. Декілька «пружинок» із помахом руки(уперед-назад),чергувати з ходьбою. Повторити тричі
Вправа: «Гуси потомилися»
В.П. стоячи, ноги на ширині плечей. Кілька разів позіхнути і потягнутися.
Завершальна частина
Вихователь : Гуси, гуси!
Діти: Га-га-га!
Вихователь : Їсти хочете?
Діти : Та –а - ак!
Вихователь: Ну летіть швидше додому.
Біг у колоні по одному(20сек). Ходьба дрібним кроком(20сек).
Гімнастика пробудження – невід’ємна ланка фізичного розвитку дітей. Її місце – у другій половині дня після денного сну. Прокидаючись та виконуючи елементарні фізичні вправи, діти  налагоджують свій організм до подальшої рухової активності. Гімнастика пробудження знімає залишки гальмування в корі  півкуль головного мозку і налаштовує дитячий організм  на активну та продуктивну діяльність, а також сприятливо впливає на стан постави і склепіння стопи завдяки податливості рухового  апарату  дитини одразу після відпочинку.
Проводячи гімнастику пробудження , я вмикаю уже знайому дітям легку приємну мелодію, яка нена¬в'язливо входить у свідомість малюків, полегшує їхнє прокидання. На прокидання (повільне, для кожного - індивідуальне) можна дати близько 10-12 хв. Гімнастику пробудження починаємо  лише після того, як усі вже вийшли зі сну і з горизонтального положення . Подушки і ковдри прибираємо так, щоб не заважали рухам дітей. Я стаю так, щоб мене було добре видно всім малюкам. Комплекс виконуємо у повільному, спокійному, плавному темпі поступово ускладнюючи та переходячи у вертикальне положення 
Триває гімнастика 8-10 хв. із поступовою активізацією життєвого та
емоційного тонусу. Гімнастику  пробудження поєднуємо з повітряними                     загартувальними процедурами, а саме: з вправами на попередження плоскостопості та дихальними вправами.

Комплекс гімнастики пробудження «Потягусі».
Звучить легка приємна мелодія
Вихователь ніжно промовляє:
Хто так солодко тут спить?
Треба прокидатись –
Оченята відкривати 
І зарядку починати
Вихователь: 
Ручки вгору піднялися,
Ми у ліжку потяглися
1.В.П. –лежачи на спині, руки підняти вгору й опустити за головою, очі заплющені
1-2-потягнулися одночасно ногами і рукам, розтягуючи хребет;
3-4-В.П.(3-4р)
2. «Прокинулися»
Вихователь:
Прокинулися ручки, 
Прокинулися ніжки,
Хочуть бігти швидше,
 Кличе їх доріжка
В.П.- лежачи на спині, руки підняти в гору, за головою, очі заплющені.
1-2- по черзі відводити від себе праву і ліву руку;5-8- праву і ліву ногу(3-4)
3. «Пальчики»
Вихователь:
Буду пальчики будити,
Щоб їх плавати навчити.
В.П.- сидячи в ліжку, ноги навхрест. Розтирати долоні до появи тепла.
4. «Умиваємося»
Вихователь: 
Зараз личко ми умиємо,
Очі широко відкриємо.
В.П. – сидячи у ліжку, ноги навхрест.
1-4-«умити»обличчя теплими руками.
Вихователь:
Ми готові вже вставати, швидко бігати стрибати
Ходьба по «Доріжці здоров’я»