Єдина Країна! Единая Страна!

середу, 17 квітня 2019 р.

Конспект заняття з розвитку мовлення в старшій групі

Мазепа Людмила Вікторівна
Вихователь  ДНЗ 78
                                                          м.Миколаїв

Конспект заняття  з розвитку мовлення в старшій групі

Тема Складання описової розповіді за картиною «ЗИМА» , «ВЕСНА»

Програмовий зміст Зв’язне мовлення. Продовжувати вчити дітей складати описові розповіді за картиною за планом вихователя, відповідати на запитання за змістом картини та придумувати назву картини.
Словник. Активізувати  словник дітей словами-назвами, словами-ознаками  та збагачувати словниковий запас дітей словами-діями, що характеризують зимову і весняну пори року.
Граматика. Вчити добирати прикметники до іменників, розвивати  вміння дітей будувати прості та поширені речення використовуючи піктограми, закріплювати знання про послідовність слів у реченні.
Виховувати  дружні стосунки та інтерес до розповідей товаришів, уміння    слухати  один одного не перебиваючи, організованість, любов  до рідної  природи.
Розвивати  спостережливість, мислення.
Матеріал.   відео-загадки про пори року, «карусель» з кольоровими стрічками і предметними картинками з теми Зими і  Весни, емблеми(сніжинки, підсніжники), образи Зими і Весни, сніжна кулька, піктограми для складання речень, 
відео- фізкультхвилинка «Танці-зігріванці», 2 магнітні дошки, 12 підзорних труб, 1 сюжетна картина «Зима»,  1 сюжетна картина «Весна», 1 чарівна скринька з гостинцями. 
Попередня робота.  Спостереження за природою взимку, читання віршів, художніх творів  та загадування загадок на зимову та весняну тематику, дидактична гра «Назви зимове, весняне слово», «Продовж речення», розгляд ілюстративного матеріалу і складання розповідей за ілюстраціями на тему «Зима», «Весна».
Хід заняття
I. Комунікативна діяльність
Привітання з гостями
Вихователь. Ви любите відгадувати загадки?(Так.) Тоді прошу вас підійти до нашого чарівного телевізора, він нам приготував загадку. Увага на екран.
(відео-загадки про пори року)
- А в нас зараз яка пора року?(Зима)
- Так діти, у нас зараз  Зима.
- А якій зараз місяць зими?(Лютий)
- Чому його так називають?(Він лютує. Це кінець зими.)
- А яка наступна пора року йде за зимою?(Весна)
- Зима не хоче поступатися Весні, вони постійно сперечаються та змагаються між собою. Кожна вважає себе найкращою. Давайте спробуємо їх розсудити, про кожну все згадати та обрати кращу. А на початку я запрошую вас на словесну карусель.

II. Пізнавальна діяльність

Дидактична гра «Карусель слів»
(активізувати словниковий запас словами-назвами та 
словами-ознаками)
Вихователь. Пропоную вам прокотитися на цій незвичайній «каруселі слів» Підійдіть і станьте навкруги неї. Візьміть в руки стрічку з картинками. Уявімо, що ми з вами «катаємось» на каруселі. Назвіть предмет, зображений на вашій картинці і підберіть до нього ознаку. Завертілась наша карусель…
Санчата - швидкі, красиві(гарні), дитячі.
Ялинка - зелена, пухнаста, колюча, засніжена.
Дерева - голі, засніжені, сонні.
Хмари - волохаті,брудні, важкі, сніжні.
Сніг - сріблястий, пухнастий, білий, холодний, скрипучий.
Діти - щасливі, радісні, усміхнені, веселі.
Струмочки - дзвінкі, веселі, прозорі, швидкі, холодні, гомінкі.
Човники - паперові, маленькі, легкі.
Сонце - яскраве, привітне, тепле, усміхнене.
Пташки - перелітні, гомінкі, веселі.
Квіти - весняні, перші, ранні, гарні, пахучі.
Бруньки - молоді, зелені, маленькі, пахучі.

Вихователь. Сподобалось вам кататися на каруселі?(Так.)
- А зараз подаруйте свої картинки порі, якій вони відповідають. Виконавши завдання ви отримаєте емблему команди Зими чи Весни.(діти одягають емблеми із зображенням сніжинки та квітки)
- Ось ми і поділилися на команди: сніжинки – команда Зима, квіти – команда Весни.
- Я пропоную кожній команді розказати про свою пору року, яка вона.

Дидактична гра « Скажи яка Зима, Весна»»
ЗИМА яка?  (Снігова, сувора, морозна, весела, казкова, красива, холодна)
ВЕСНА яка? (Квітуча, тепла, сонячна, дзвінка, гомінка, красива, дощова, запашна)
Вихователь. Молодці! Гарні слова підібрали. Пропоную наступну гру, а грати ми будемо зі сніжкою. Я буду по черзі вам кидати цю «сніжку», а ви – мені. Я називаю слово, а ви підбираєте до нього дію.
Дидактична гра «Сніжка»
(збагачувати словниковий запас словами-діями)
Санчата - Що роблять? (їдуть, з’їжджають)
Зима - Що робить? (холодить, засніжує, сковує)
Дерева - Що роблять? (стоять, хитаються, сплять)
Хмари - Що роблять? (нависають, пливуть)
Сніг - Що робить? (вкриває, затрушує, сипле)
Діти - Що роблять? (ліплять, катаються, радіють, веселяться)
Мороз -  Що робить? (сковує, тріщить, лютує, заморожує)
Струмочки - Що роблять? (дзюрчать, течуть, шумлять, дзвенять)
Човники - Що роблять? (пливуть, перевертаються)
Сонце - Що робить? (світить, сяє, гріє, посміхається, світить, але не гріє,)
Пташки - Що роблять? (летять, повертаються, поспішають, гомонять)
Квіти - Що роблять? (пробиваються, розпускаються, розквітають)
Бруньки - Що роблять? (розпускаються, набухають) 
Вихователь. Молодці! Скільки  багато слів ви підібрали. А зараз наступна гра. 
Дидактична гра «Склади речення»
(закріплювати вміння дітей складати речення за піктограмою)

Вихователь. Візьміть по одній картинці, розгляньте їх та придумайте речення відповідно своєї пори року.
 (діти виставляють на магнітну дошку відповідні предметні картинки)
1. Дерево.    З. Дерева взимку сплять міцним сном.
                      Дерева взимку вкриті білим, пухнастим снігом.
                  В. Дерева весною прокидаються від зимового сну.
                       На деревах весною з’являються бруньки.

2. Сонце.      З. Сонце взимку світить, але не гріє.
                  В. Весною привітно сяє сонечко.
3. Земля.       З. Взимку вся земля вкрита білим, пухнастим снігом
                      В. Весною на землі сходять пахучі сходи.

4. Річка.       З. Взимку всі річки вкриваються льодом.
                          Зима води сковує в льоди.
                      В. Весною голосно дзюрчать струмочки.
                           Весна розливає річки.
5. Пташки.  З. Взимку птахам холодно та голодно.
                      В. Весною пташки повертаються з теплих країв.
                           Весна кличе з вирію пташок.

6. Хмари.     З. Взимку важкі хмари нависають над землею.
                      В. Весною хмари чисті, білосніжні.
7. Дитина.    З.  Взимку діти ліплять снігову бабу, катаються на санчатах та                 
                           ковзанах.
                      В. Весною діти вішають шпаківні на деревах.
                           Весною діти пускають паперові човники по річці.

Вихователь.  Кожна команда справились із завданням. А Зима лютує, не хоче  визнавати, що її  час закінчується, холодом лякає. А як ми взимку рятувалися від холоду?(одягали теплий одяг, взуття, рукавички, бігали, стрибали, грали в сніжки). Зараз я пропоную вам відпочити та влаштувати танці – зігріванні. 
Фізкультхвилинка «Танці-зігріванці»
(відео-фізкультхвилинка)
Вихователь.  Ну що, відпочили? 
III.  Перетворювальна діяльність
Вихователь. На вас чекає сюрприз від Зими та Весни. Як ви гадаєте, що це? Так, це картини. Розглянемо їх?
Мовчазне розглядання картини дітьми
Вправа «Підзорна труба»
       (вихователь пропонує взяти «підзорні труби» та уважно  роздивитися картину)
Вихователь. Сідайте на стільці та роздивіться їх уважно, а допоможуть нам в цьому наші помічники  «підзорні труби» 
      Бесіда за змістом картини
       Вихователь. 
- Яка пора року зображена на картині?  ( На картині зима. На картині весна.)
- Чому ви  думаєте , що зима(весна) ? ( Випало багато снігу. Все навкруги почало прокидатися від зимового сну.)
- Зверніть увагу, що зображено в горі картини? ( Волохаті і брудні хмари пливуть по небу. Сонце світить але не гріє. На чистому, блакитному небі яскраво сяє сонечко. Перелітні птахи повертаються до дому.)
- Зверніть увагу, що зображено зліва внизу на картині?( Дерева та кущі стоять вкриті білим, пухнастим снігом. Ялинки одягли зимові шапки. На деревах сидять снігурі. На деревах з’являються перші бруньки. Діти вішають на деревах шпаківні.) 
- А справа? (Дівчинка катається(з’їжджає) з гірки на санчатах. Хлопчик ліпить снігову бабу. Хлопчик котить колобок із снігу, він ліпить снігову бабу. Пробиваються перші весняні квіти підсніжники.)
- Що ви бачите в центрі картини? (Мороз сковав  річки в льоди. Діти катаються на ковзанах. Діти пускають по річках паперові човники.)
     -    Давайте дамо імена хлопчику та дівчаткам?
-   Як назвемо хлопчика? Дівчаток?
- Як ви вважаєте, діти задоволені такою погодою? (Діти задоволені, тому, що їм весело, вони катаються на санчатах і ковзанах.)
        Вихователь.  Ми добре розглянули картини, відповіли на всі запитання. Тому ми вже готові скласти розповідь за картиною. А для того, щоб наша розповідь вийшла цікавою не забудьте:
- Сказати  як ви назвали свою розповідь.
- На початку розповісти яка наступила пора року.  
- Далі розповісти про зміни в природі, які відбуваються з приходом Зими, Весни(сонце, небо, дерева, водойми)
- Потім, про птахів.
-  В кінці розповіді розкажіть про дітей, чим вони займалися і про те, який у дітей був настрій.
Розповідь дітей за картиною
Команда Зими. «Чарівниця – Зима», «Зимонько - Зима, весела пора»
Наступила Зима. Вкрила все навкруги білим, пухнастим снігом. По небу пливуть важкі, волохаті хмари, а сонце світить і не гріє. Дерева та кущі стоять голі і засніжені в білих снігових шубках та пухнастих рукавичках. Ялинки одяглись в білі шапки. Люта, холодна Зима сковала в льоди струмочки, озера і річки. Щасливі, радісні діти катаються на ковзанах, санчатах, ліплять снігову бабу.
Команда Весни. «Красуня – Весна»
Прийшла Весна. Все навкруги просипається від зимового сну. На чистому, блакитному небі, привітно сяє сонечко. Під лагідними, сонячними промінчиками на деревах з’являються молоді бруньки та перші весняні квіти – проліски. Ялинки скинули зимові шапки. Весна розтоплює сніги та розливає річки. Радісні діти пускають паперові човники по струмочках і річках. Перелітні птахи повертаються до дому з теплих країв.
IV.  Оцінно-контрольна діяльність
Вихователь. Які гарні розповіді у вас вийшли.
- Тож яка,  на вашу думку,  пора року краща Зима чи Весна ? (відповіді дітей).
Вихователь. (підсумовує) Вірно, кожна пора року гарна по своєму, кожна незвичайна і неповторна. Сподіваюся, що Зима з Весною домовляться і скоро до нас завітає тепла та сонячна весна. А нам час закінчувати нашу роботу.
- Що вам сподобалось сьогодні робити?
- Яке завдання було важким?  Що було легко?
     -   Я дуже задоволена вами.  Дякую вам за старанність та активність. А на згадку ось у цій чарівній скриньці для  гостей та діточок смачненькі гостинці. 


Немає коментарів: