Єдина Країна! Единая Страна!

понеділок, 8 грудня 2014 р.

Соціалізація дітей раннього віку шляхом трудових доручень

Суворова Тетяна Василівна  
м. Первомайськ  ДНЗ №5

Соціалізація дітей раннього віку шляхом трудових доручень

Трудові доручення - одна з форм організації праці дошкільників. Це короткочасна епізодична праця, в процесі якої дитина набуває досвіду, засвоює зміст діяльності та необхідні трудові навички. Особливе значення вона має в роботі з дітьми раннього віку. Такі діти часто не розрізняють ігрові та трудові завдання, не вміють працювати за власною ініціативою, а тільки виконують прохання чи вимогу дорослих принести який-небудь предмет, полити квіти, погодувати риб тощо.

Доручення як форма організації трудової діяльності дітей мають свої особливості: вони завжди йдуть від дорослого, в них заключається чітка спрямованість на отримання результату, конкретно визначена мета; крім того вони надають широкі можливості для індивідуальної роботи з дітьми. В практиці роботи використовуються як індивідуальні доручення так і доручення маленьким підгрупам. Так педагог має можливість формувати трудові навички в однієї дитини, позитивне ставлення до діяльності в другої, деякі морально-вольові якості - в третьої.

Доручення можуть бути дуже різноманітними: простими і складними, короткочасними, епізодичними і тривалими, індивідуальними і колективними.

Доручення - важливий засіб виховання морально-вольових якостей - відповідальності, цілеспрямованості, самостійності. Педагог у будь - який час може знайти потрібне і корисне діло, як для дитини так  і для всієї групи дітей. В практиці виховання доручення організувються як в першу половину дня так і в другу - після денного сну.

Виконувати прості і посильні доручення діти можуть вже з 1,5-2 років. Для дітей раннього віку характерні доручення індивідуального характеру, Протягом дня малюк може в середньому виконувати 2-3 і більше доручень.

Відбір змісту доручень здійснюється з врахуванням всіх педагогічних принципів організації праці, педагогічної спрямованості, посильності, доступності,  а також способів дій, їх кількості і складності., тобто того, що впливає на досягнення кінцевого результату..
Доручення можна згрупувати за кількістю дій, способом його виконання, часом досягнення результатів.

Керівництво трудовими дорученнями здійснюється через показ та пояснення способів діяльності, показ прийомів роботи, контроль за правильністю виконання трудових дій, словесне нагадування, спільну працю дітей з дорослими, ігрові прийоми, мотивацію завдання, вимоги до діяльності дитини. Особливу роль грає оцінка праці.

За спрямуванням трудові доручення можна розподілити на такі групи:
  • доручення, пов'язані з грою;
  • доручення, пов'язані з чергуванням;
  • доручення пов'язані з організацією підготовки до занять;
  • побутові доручення;
  • доручення, пов'язані з виконанням прохань дорослих;
  • доручення, пов'язані з працею в в куточку живої природи і на ділянці;
  • трудові  доручення
Пропоную вашій увазі конспекти доручень, які соціалізують малят, вчать їх виконувати посильні трудові дії, формують уміння отримувати задоволення від корисної праці.

Тема: Замітання доріжок на ігровому  майданчику
Мета:  вчити дітей правильно тримати дитячий віничок в руках, замітати доріжку зліва на право, намагаючись якісно виконувати роботу; розвивати  вміння виконувати  вказівки вихователя  при збиранні сміття на совочок та висипання його у відерце, вправляти в орієнтуванні в просторі; виховувати дружні стосунки між дітьми та любов до праці.
Обладнання: дитячі вінички, совочки, відерця.
Хід доручення
Сюрпризний момент (Прилетіла сорока і принесла листа малятам)
Вихователь:
- Дітки, подивіться що принесла нам сорока! Що це?
(Лист)
- Давайте прочитаємо його
 Зміст листа
Шановні діти! Допоможіть мені, будь ласка, зібрати опале листя, тому що незабаром прийде Зима і вкриє все білим снігом.
Ваша Осінь
Вихователь:
- Дітки, допоможемо Осені?
-  А Осінь нам приготувала знаряддя праці для замітання.
- Але спочатку давайте розділимося на команди: одна  буде замітати  зі мною, а інша - з нянею збирати листя. (Поділити дітей на дві команди)
- Підходьте і беріть кожен своє знаряддя.
Показ і пояснення:
-  Беремо віничок в обидві ручки і починаємо мести зліва на право, намагаючись змести всі листочки.
- А ви ( до другої команди) збираєте всі зметені листочки у відерця та відносите їх до сміттєвого контейнеру.
Підсумок
- Дітки, які ви всі молодці та працьовиті! Осінь буде дуже задоволена вашою роботою! А ми будемо  чекати з вами на зиму із снігом!
Тема:  Годування пташок взимку
Мета: вчити дітей  заготовляти їжу для птахів: збирати крихти  зі столів після сніданку  та приносити  з дому насіння; розвивати дрібну моторику м'язів пальців, мислення, діяти за вказівкою вихователя;  виховувати турботливе ставлення до птахів, співчуття, цікавість до світу природи.
Обладнання: годівничка, насіння, крихти хліба.
Попередня робота: діти принесли з дому насіння та зібрали крихти зі столів після сніданку
Хід  доручення
( Діти з вихователем підходять до дерева з годівницею )
Мотивація ( читання вірша)
               Зимова синичка
До нас у вікно зазирнула Зима,
Сказала: «Даруйте, що снігу нема!»
За нею з’явилась Синичка мала,
Цвірінькнула: «Скоро не буде й тепла!
Пора майструвати нову годівничку
На крихти смачненькі, пшоно і пшеничку!
Щоб птиці щоранку могли прилітати
І співом веселим весну зустрічати!»
Сергій Пантюк
- Дітки, подивіться на дерево. Що ви бачите? ( Годівничку)
- Для кого годівничка? ( для зимуючих птахів)
- Для чого  люди роблять годівниці? ( для  годування взимку птахів)
- Чому ми зараз не бачимо птахів на годівниці? ( тому що немає їжі)
-  Чи можемо ми допомогти птахам? ( так)
- Яким чином? ( погодувати їх)
-  Тож  нагодуймо птахів, беріть обережно з таці  трьома пальчиками  крихти та насіння та насипайте на годівницю.  
( Вихователь з дітками  читають вірш)
Прилетіла пташка
Вранці в дитсадок
Цій маленькій  пташці
Дам я крихіток.
Пташечка маленька
Крихітки клює.
Пташечка маленька
Голос подає.                                    
Марія Пригара
Підсумок
- Молодці! Пташки будуть задоволені та нагодовані!

Висновки: Доручення  як засіб навчально - виховної роботи у дитячому садку має важливе значення для дітей раннього віку. Безпосередньо торкаючись предметів  і явищ природи, діти набувають конкретні знання про  неї. Усе це позитивно впливає на розвиток мислення дітей, створює основу для матеріалістичного світорозуміння та самостійності.

Систематичні  трудові доручення  підвищують  інтерес дітей до рослин і тварин, допомагають виховувати в дітей  любов, і дбайливе ставлення до об'єктів  природи, сприяє формуванню високих  морально-етичних  якостей та швидкій адаптації дитини до дитячого садка.
Посильна фізична праця  впливає  на загальний  розвиток дітей, удосконалює функції  їх аналізаторів.

Праця дитячого садка застосовується у повсякденному догляді за рослинами і тваринами. Виховуючи ті чи інші трудові навички, вихователь розширює та  закріплює знання дітей про природу.

У дітей   необхідно виховувати свідоме ставлення до праці, осмислення зробленої  роботи та її мети.

Немає коментарів: